Built to Spill - Keep It Like a Secret (1999)

4,03

Label: City Slang

1. The Plan (3:29)
  2. Center of the Universe (2:43)
  3. Carry the Zero (5:44)
  4. Sidewalk (3:51)
  5. Bad Light (3:22)
  6. Time Trap (5:22)
  7. Else (4:09)
  8. You Were Right (4:45)
  9. Temporarily Blind (4:48)
  10. Broken Chairs (8:40)
26 BERICHTEN
avatar van Ludo
ontzettend leuke indierock plaat. Glorieus gitaarwerk.

avatar van Paalhaas
Ludo schreef:
Glorieus gitaarwerk.

Martsch is de man.

Wat een waanzinnig album is dit toch. Fantastisch gitaarwerk. Hoop de band ooit nog eens live te mogen zien. Vooral dat laatste nummer. Dat moet je keihard in de auto draaien. Jonge jonge. Kippenvel all over het lichaam

Ik ken alleen een paar liedjes van deze cd, maar die zijn wel allemaal heel leuk, dus ik zal maar eens heel de cd proberen te checken.
het lijkt me iig veelbelovend

briljant!! In eerste instantie ligt deze cd niet zo makkelijk in het gehoor, maar hij heeft heel veel diepgang. Die openbaart zich pas bij de zoveelste luisterbeurt. Weinig bands weten zo veel gevoel in de muziek te stoppen als Built to Spill. Hulde! 5*

avatar van levenvergeten
Wow!!! Heerlijk album, echt waar.

Deze altijd zo nuchtere jongeman staat met zijn mond vol tanden, liedjes kunnen samengaan met experimenten?

U kan nee zeggen, - maar de heren van Built to Spill hebben het tegendeel bewezen, lijkt het.

Hierboven ongeveer de dingen die door mijn hoofd heen gingen toen ik deze CD voor het eerst beluisterde, ik ga nog niet stemmen, het moet eerst even bezinken.

Laurora
Heerlijk album. Voor mij zitten er geen meesterwerkjes tussen, maar ook slechte of foute nummers. Eerste keer dat ik deze opzette lag het meteen lekker in het gehoor.

Goede plaat, echt een aanrader. Jammer dat ik het nu pas ken! 4* so far, vaker opzetten.

avatar van Nim
Geweldig album! Moet zeggen dat ik het ook erg jammer vind dat ik deze band nu pas ontdekt heb! (maar gelukkig op tijd voor hun optreden in Paradiso in mei :):)!)
Heerlijke muziek, wat een gitaarwerk! Jummie!

avatar van Omsk
Ik ken deze band al een hele poos, maar eigenlijk is pas onlangs het kwartje donderhard gevallen. En ik deel het enthousiasme van mijn bovenburen, heerlijke CD, indierock hoe indierock hoort te zijn.

avatar van dj maus
Alleen omdat hun vorige twee albums zo fantastisch waren, valt deze plaat wat tegen. Maar slecht is het natuurlijk zeker niet.

avatar van Omsk
Vooral Else en You Were Right zijn hier de prijsnummers. Carry The Zero vind ik een tikje overschat.

avatar van itchy
Ik niet, dat nummer bouwt op een prachtige manier op naar de ontlading, het knallende einde!

avatar van tumkie
Leuke muziek maar wat een lelijke hoes.

avatar van Koston
Else, verdomme wat een pracht nummer

avatar van Omsk
Ongelooflijk hoe langzaam deze CD haar geheimen prijsgeeft. Inmiddels vind ik Carry The Zero (en evenknie Broken Chairs) méér dan fantastisch. Even de lyrics erbij pakken doet bij deze band toch altijd wonderen, al leunen de nummers zelden op de tekst.

avatar van De-noir
Ook bij mij was het hier pas liefde op het tweede gezicht. De twee voorgangers vond ik al een tijd geweldig, maar bij de volgende BtS wilde de vonk maar niet overslaan. Misschien was er een soort van verzadiging opgetreden, misschien was ik meer in de ban van andere muziek die ik net ontdekt had, wie zal het zeggen..
Inmiddels is Keep it Leek a Secret met gemak mijn meest gedraaide album van deze zomer. Waar de voorganger een vrij stemmige plaat is, klinkt deze een stuk vrolijker. Ik zet hem in ieder geval een stuk gemakkelijker op de repeat Wat een heerlijk verslavend geluid tovert Matsch toch weer uit zijn gitaar. Hoogtepunten zijn voor mij het opgewekte Carry the Zero, Time Trap (die epische intro is echt geweldig) en afsluiter Broken Chairs..

In oktober komen ze trouwens met een nieuwe LP - "There is No Enemy'".

avatar van hpdewin
Ik vind, na een aantal keren het album geluisterd te hebben, Time Trap het fijnste nummer

avatar van hpdewin
Ik heb nu alle Built to spill albums geluisterd en ik vind dit het beste album. Niet dat hier de beste nummers op staan maar als geheel is het perfect.

Time Trap (5:22) 5*
You Were Right (4:45) 3*
Sidewalk (3:51) 3*
Center of the Universe (2:43) 2,5*

haveman
De eerste keer dat ik dit album opzette(vorige week) dacht ik dat ik per ongeluk iets van Neil Young had opgezet.

De eerste luisterbeurten bevalt dit maar matig, maar ik heb al gelezen dat dit een groeiertje kan zijn. Nog maar effe afwachten dan.

avatar van AOVV

Elk album dat ik van deze heren al heb gehoord, bevalt me erg goed. 'Broken Chairs' is mijns inziens het beste nummer, wat een geweldig gitaarwerk zeg...

haveman
haveman schreef:

Inmiddels kan ik dit zeker waarderen. Leuk tussendoortje op een dagje muziekdraaien. Bad Light is voor mij de positieve uitschieter.

avatar van Arrie

Mijn hoes is anders. Hij heeft minder kleur,. De achtergrond is blauw en de persoon zelf is grijs. Nog iemand met die hoes? Ik vraag me af wat het voor uitgave is.

hpdewin schreef:

Bad Light (3:22) 3,5*
You Were Right (4:45) 3*
Sidewalk (3:51) 3*
Center of the Universe (2:43) 2,5*

Ik heb nu Perfect From Now On, There's Nothing Wrong With Love en deze geluisterd. Wat zou de beste zijn om mee verder te gaan? Ik vind overigens ook deze het best, al is PFNO ook erg goed, ik vind TNWWL dan wel een stuk minder.. Is het nieuwe materiaal ook zo goed of niet?
Overigens kan ik me niet helemaal vinden in Sidewalk en You Were Right 3*, aangezien die bij mij zeker bij de betere nummers van het album horen.. maar ach, iedereen zijn mening, zolang je maar waardering hebt voor Time Trap en Else .

Seppens schreef:

Ja dat is al weer een tijdje terug. Nu zijn zeker de laatste 3 nummers de nummers die ik het beste vind. Het einde van het album is perfect. Ik vind nu ook PFNO van nog hoger niveau dan deze. Als je Things fall Apart nog niet hebt geluisterd van het laatste album zou ik dat zeker doen! Die ga je zeker goed vinden, alle albums zijn trouwens aan te raden je moet ze wel de tijd gunnen.

avatar van Nihilisme

Time Trap t/m You Were Right is denk ik wel mijn favoriete kleine kwartiertje Built to Spill.

avatar van Chungking
Nihilisme schreef:

En dan moeten Temporary Blind en Broken Chairs nog komen!

Volgend stukje uit eerstgenoemde is mijn favoriete deeltje uit deze cd. Echt iets dat alleen uit de BTS koker kan komen (compleet met die jankende gitaren).
The thought of you waiting for someone
Turn your back on this hating, turn your back on this hating
Before I forget it took so long
Turn your back on this waiting, turn your back on this waiting

I need to know where you're coming from
Turn your back on their framing, turn your back on their framing
Who history doesn't teach, it makes numb
Turn your back on their taming, turn your back on their taming

Maar eigenlijk is heel deze plaat werkenlijk van torenhoog niveau, echt van begin tot eind. Indieklassieker!