Moby - 18 (2002)

Electronic
Label: V2

1. We Are All Made of Stars (4:32)
  2. In This World (4:02)

met Jennifer Price

3. In My Heart (4:36)
  4. Great Escape (2:08)

met Azure Ray

5. Signs of Love (4:26)
  6. One of These Mornings (3:12)

met Patti LaBelle

7. Another Woman (3:56)

met Barbara Lynn

8. Fireworks (2:13)
  9. Extreme Ways (3:57)
  10. Jam for the Ladies (3:22)

met MC Lyte en Angie Stone

11. Sunday (The Day Before My Birthday) (5:09)
  12. 18 (4:29)
  13. Sleep Alone (4:45)
  14. At Least We Tried (4:08)

met Freedom Bremner

15. Harbour (6:27)

met Sinéad O'Connor

16. Look Back In (2:20)
  17. Rafters (3:22)
  18. I'm Not Worried at All (4:11)
  19. We Are All Made of Stars [Cornelius Remix] * (5:58)
  20. Soul to Love * (4:30)
  21. We Are All Made of Stars [Slow Synth] * (7:00)
totale tijdsduur: 1:11:15 (1:28:43)
Play, Moby's vorige album, was een onverwachte mega-seller. Buiten dat vond ik het ook een lekkere frisse plaat die mij behoorlijk verraste. Zeker omdat ik het oudere werk van Moby niet erg consistent vond. Deze cd's zwalkten nogal eens alle kanten op. Play bleek een sterk geheel te zijn.
Never change a winning team moet ie gedacht hebben en daar was 18.
Geen slecht album, maar ook niet echt meer een verrassing. Op de lange termijn merk je dat ook wel. Ik grijp sneller naar Play dan naar deze cd. Maar toch erg genietbaar.

avatar van titan
titan (crew)
aERodynamIC schreef:
Never change a winning team moet ie gedacht hebben en daar was 18. Geen slecht album, maar ook niet echt meer een verrassing.

Klopt, in de pers werd dit album dan ook gauw tot "Replay" gedoopt.

Marcel²
aERodynamIC schreef:

Geen slecht album, maar ook niet echt meer een verrassing.

Dit album is qua sfeer een beetje het zelfde als Play. De verrassing was er inderdaad af. Wel een goed album, maar toch draai ik ook liever het album Play. Ook van dit album bestaat er een B-Sides.

Moby met zijn typische sample-techniek. Zijn werkvlak blijft dus hetzelfde als dat van Play, maar de plaat is wél om van te smullen. ****

Overigens, op de Hotel-cd is de sample-techniek achterwege gelaten, en dat ontgoochelt spijtig genoeg.

avatar van Saldek
Beetje idem - Play, desniettemin vind ik deze ook erg lekker klinken. En al vind ik het vergelijkbaar met 'Play', moet wel toegeven dat deze me op een andere manier weet te roeren. Ik kan het niet helemaal plaatsen, maar deze heeft in mijn beleving een andere geladenheid waardoor ik 'm toch anders luister. Mij is het de geladenheid die me de voorkeur doet geven aan 'Play'.
Hoe dan ook, net als 'Play' - 4 *

avatar van FunkStar
De opvolger van 'Play' biedt meer van hetzelfde, maar Moby bewijst meteen dat dat niet altijd verkeerd is. Een lekkere, rustige plaat. Uitschieters zijn We Are All Made Of Stars, Extreme Ways en In This World.

avatar van GraveyardJunkie
geweldig, maar iets minder dan Play. Maar wel beter dan Hotel. Ga proberen zijn andere cd's ook te scoren.. 4,0*

EVANSHEWSON
hotchipfan schreef:

Tja, het is van hetzelfde nog een portie.

Maar wèl goed gedaan natuurlijk. Herhaling hoeft niet slechter te zijn dan het origineel.
Maar toch half puntje minder voor mij dan Play. ****

Wèl de minst geïnspireerde titel allertijden; eens kijken, we hebben 18 tracks... ok, platenbaas, noem hem dan "18".
Beetje flauw!

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Leuk plaatje, al moet ik wel zeggen dat de muziek op den duur toch een beetje eentonig wordt. Hierdoor kom ik uit bij een 3,5*.

avatar van Johanv4434
Ik kan er niet aan doen, maar ik vind hem maar redelijk teleurstellend. Vooral in vergelijking met play.

Feeder
Johanv4434 schreef:

Die vergelijking wordt zowiezo meteen gemaakt en dan kom je inderdaad tot de conclusie dat dit een teleurstelling is.

avatar van herbertwest
Ik ben zo te merken de enige die dit album beter vind dan Play. Ik vond Moby op Play meer experimenteren waardoor het album voor mij niet erg als een geheel voelde. Hier zit een bepaalde laag in die centraal staat en mij raakt (althans zo ervaar ik het). Wat meer het Everloving, Why Does My Heart Feel So Bad en My Weakness gevoel. Iets als Bodyrock en Machete ligt mij niet zo en op dit album gaat de sfeer toch wat meer richting eerstgenoemden.

avatar van Reijersen
De muziek van Moby is altijd wel relaxed. Soms wordt het een beetje saai, maar het op zich allemaal wel erg onderhoudend. Met de vergelijking tot Play vind ik het allemaal een beetje hetzelfde niveau.

3,5 ster.

Morrighancrow
Iets minder dan Play, vooral vanwege het hoge 'we vallen in de herhaling'-gehalte, maar juweeltjes als I'm Not Worried at All en In This World maken een hoop goed.

avatar van sdr
sdr
Ongeveer van hetzelfde niveau als Play, het nummer 18 is een heel mooi nummer, ik geef 3,5*

avatar van Maiky
18 kwam op de hoogtijdagen van mijn Moby fantijd, en leidde via de aankoop van deze cd ook naar mijn eerste concert ooit. Moby was helemaal hot op een of andere manier. Toen ik single We Are All Made of Stars op televisie zag, was ik sceptisch, maar ik kon het toch wel waarderen.

Verreweg het meest verrassende aan deze cd was de videoclip van In This World. Die zei me heel veel, het raakte me, en ik was er opgewonden over. In My Heart vond ik ook erg goed, vooral het einde dat bijna een hele minuut volgehouden wordt maakte een indruk op me, omdat ik niet gewend was dat er nog zoiets moois bestand als het uitrekken van muziek (ik kende Sigur Ros in die tijd nog niet, stond sowieso aan het begin van een serieuze muziekontwikkeling).

Great Escape heb ik dan weer nooit interessant gevonden, daar mis ik een spanningsopbouw of in ieder geval een interessant verloop. One of These Mornings heeft mooie zang, Another Woman een fluffy zacht, heerlijk jazzy sfeertje en Fireworks doet het goed als nietszeggende ontspanmuziek in een masseersalon.

Het volgende lichtpunt komt pas weer met Sunday, over Moby's ervaring met 9/11 dat op zijn verjaardag plaats vond. Mij viel vooral het pianospel op, dat heerlijk soepel is. Look Back in past ontzettend goed tijdens de outro van een Moby documentaire (ik geloof dat ze die daarvoor zelfs ook gebruikt hebben ooit), maar het hoogtepunt is toch wel I'm Not Worried At All, waar een emotie in zit die Moby voor mijn gevoel zelden heeft gehaald.

En het is uiteindelijk dat laatste nummer die mij nu nog weet te boeien. De rest is inmiddels een beetje op een standaardniveau blijven hangen; leuk om op te zetten, maar meer ook niet.

avatar van Peejay
Veel mensen vinden dit album teveel lijken op zijn voorganger 'Play' of zelfs eentonig. Ik vind dit echter een van de beste albums van Moby. Zeker 80% van de nummers is de moeite waard vanwege het prachtige gebruik van mooie samples waarmee hij een warme sfeer weet te creeeren. Wanneer je ook zijn producties onder de naam 'Voodoo Child' hoort besef je dat Moby groots is in het spelen met weinig geluiden want als je zijn muziek gaat filteren blijkt het simpel in elkaar te zitten. Deze eenvoud maakt het echter prachtig. Hij moet alleen niet zelf de microfoon in de hand nemen (met name op zijn vorige album 'Hotel') want dan skip ik spontaan naar het volgende nummer.

avatar van FunkStarr
herbertwest schreef:

Grappig, ik vind Bodyrock en Machete juist de betere nummers van Moby.
Dit album vind ik ook veel minder dan Play, In My Heart is wel onwijs goed.

dVTB
Het meest gehoorde commentaar is dat '18' een slap aftreksel van Play zou zijn. Ik denk er eerder net andersom over. Toen ik een compilatie maakte van goede Moby-nummers stonden er veel meer songs van 18 op dan van Play. Over de hele breedte vind ik 18 beduidend beter dan Play, waarmee ik niks wil afdoen aan de klassiekers die op Play staan.

18 heeft veel moois te bieden: In This World, In My Heart, Signs Of Love, We Are All Made Of Stars en Extreme Ways, bijvoorbeeld. Een fijne plaat!

Father McKenzie
Ach... zowel 18 en Play zijn beresterke platen, wie een béétje getrainde oortjes heeft hoort dat zo. Wàt hij erna maakte was echt van minder allooi...

avatar van LucM
De opvolger van "Play" biedt meer van hetzelfde en is dus minder verrassend (vandaar een halve ster minder), maar wederom sterk en vooral sfeervol en relaxed. De eerste 3 songs vind ik de beste samen met "Extreme Ways".

avatar van Johanv4434
Na een lange tijd heb ik dit schijfje weer eens in m'n cd speler gestoken en ik moet concluderen dat het toch niet zo'n grote teleurstelling is. 18 is een goede plaat, maar ik blijf erbij dat play wel beter is. Bij sommige nummers heb ik het gevoel dat het een nummertje is dat op het schap is blijven liggen omdat het niet meer op play kon...
Toch een halfje erbij.

Thunder
Gek dat niemand het nummer Harbour met Sinead O' Connor noemt. Wat een prachtig nummer is dat zeg....

Jazzthieve
dVTB schreef:

Dat wil niets zeggen. Play was er eerst, als ik dit album 30 keer had beluisterd en 18 maar 5 keer en op dat moment een compilatie samestel zal ik ook eerder geneigd zijn om meer tracks van 18 in die compilatie te zetten. Dat betekent dan niet dat het ene album beter is dan het ander.

avatar van hpdewin
Jazzthieve ik ben bang dat je argument niet helemaal klopt

extreme ways is geniaal

Een heerlijk melancholische, rustige en bovenal ingetogen cd. Ik heb Fireworks altijd perfect verwezenlijkt gevonden.

avatar van Helicon
Harbour!!!! Zo mooi!

avatar van Barns
Thunder schreef:

Inderdaad, bij harbour kan ik echt helemaal wegdromen. Een prachtige samenwerking van Moby en Sinead O'connor. Maar over het algemeen is dit album gewoon echt goed. Ik hou zelf niet zo van elektronica maar dit is voor mij een verhaal apart.

Maar het hoogtepunt van dit album is toch Harbour

avatar van jtsterkenburg
Geweldig album, misschien nog wel diepgaander dan Play.

Ik heb een nieuwe videoclip gemaakt voor one of these mornings, je kunt em hier bekijken:

moby_//one_of_these_mornings

Hij is nog niet helemaal geperfectioneerd, in de komende weken komt er wellicht een definitieve versie, als ik zin heb.

avatar van Snakeskin
Een geslaagde opvolger, die misschien iets minder sterk is dan haar voorganger maar die (om bij sterkenburg aan te sluten) in haar sterke moment zeer zeker dieper gaat, waarvan dan "I;m not worried at all"een prachtig voorbeeld is.