Moby - 18 (2002)

Electronic
Label: V2

1. We Are All Made of Stars (4:32)
  2. In This World (4:02)

met Jennifer Price

3. In My Heart (4:36)
  4. Great Escape (2:08)

met Azure Ray

5. Signs of Love (4:26)
  6. One of These Mornings (3:12)

met Patti LaBelle

7. Another Woman (3:56)

met Barbara Lynn

8. Fireworks (2:13)
  9. Extreme Ways (3:57)
  10. Jam for the Ladies (3:22)

met MC Lyte en Angie Stone

11. Sunday (The Day Before My Birthday) (5:09)
  12. 18 (4:29)
  13. Sleep Alone (4:45)
  14. At Least We Tried (4:08)

met Freedom Bremner

15. Harbour (6:27)

met Sinéad O'Connor

16. Look Back In (2:20)
  17. Rafters (3:22)
  18. I'm Not Worried at All (4:11)
  19. We Are All Made of Stars [Cornelius Remix] * (5:58)
  20. Soul to Love * (4:30)
  21. We Are All Made of Stars [Slow Synth] * (7:00)
totale tijdsduur: 1:11:15 (1:28:43)
avatar van Maiky
18 kwam op de hoogtijdagen van mijn Moby fantijd, en leidde via de aankoop van deze cd ook naar mijn eerste concert ooit. Moby was helemaal hot op een of andere manier. Toen ik single We Are All Made of Stars op televisie zag, was ik sceptisch, maar ik kon het toch wel waarderen.

Verreweg het meest verrassende aan deze cd was de videoclip van In This World. Die zei me heel veel, het raakte me, en ik was er opgewonden over. In My Heart vond ik ook erg goed, vooral het einde dat bijna een hele minuut volgehouden wordt maakte een indruk op me, omdat ik niet gewend was dat er nog zoiets moois bestand als het uitrekken van muziek (ik kende Sigur Ros in die tijd nog niet, stond sowieso aan het begin van een serieuze muziekontwikkeling).

Great Escape heb ik dan weer nooit interessant gevonden, daar mis ik een spanningsopbouw of in ieder geval een interessant verloop. One of These Mornings heeft mooie zang, Another Woman een fluffy zacht, heerlijk jazzy sfeertje en Fireworks doet het goed als nietszeggende ontspanmuziek in een masseersalon.

Het volgende lichtpunt komt pas weer met Sunday, over Moby's ervaring met 9/11 dat op zijn verjaardag plaats vond. Mij viel vooral het pianospel op, dat heerlijk soepel is. Look Back in past ontzettend goed tijdens de outro van een Moby documentaire (ik geloof dat ze die daarvoor zelfs ook gebruikt hebben ooit), maar het hoogtepunt is toch wel I'm Not Worried At All, waar een emotie in zit die Moby voor mijn gevoel zelden heeft gehaald.

En het is uiteindelijk dat laatste nummer die mij nu nog weet te boeien. De rest is inmiddels een beetje op een standaardniveau blijven hangen; leuk om op te zetten, maar meer ook niet.

avatar van Gajarigon
Eén van de eerste cd's die ik ooit kocht, en tevens een cd die ik echt helemaal kapot gedraaid heb. Nu was het al een tijdje (enkele jaren?) geleden dat ik hem nog had geluisterd, en bij het luisteren besef ik waarom: ik ken hem nog helemaal vanbuiten. Moby gaat verder op het geluid van Play, met gospel samples, softe techno beats en hij perfectioneert de digitale strijkers.

Ook mijn waardering blijft min of meer dezelfde als vroeger. De sterke momenten wisselen de zwakke af, met gelukkig wel een voordeel voor de sterke. Uitschieters zijn In This World, Extreme Ways, Signs of Love en Sunday, terwijl de dieptepunten vooral bij de gastartiesten liggen. Jam For the Ladies en The Great Escape zijn serieuze draken die ik niet uitgeluisterd meer krijg.

De post-9/11 psychose is trouwens sterk merkbaar bij dit album. Moby, zelf New Yorker, was zwaar onder de indruk van de ramp. Dat vertaalt zich in enkele erg intense nummers zoals Sunday en I'm Not Worried At All (prachtige afsluiter overigens).

Omdat er dus enkele ferme missers op staan, en enkele anders nummers me wat te vrijblijvend zijn (Sleep Alone), toch een halfje minder dan de voorganger.

avatar van andnino
Grotendeels met Gajarigon eens. In My Heart vind ik ook nog het vermelden waard. Erg jammer dat hij hier niet gewoon een paar nummers vanaf heeft gehaald. De plaat duurt toch veel te lang zo, en ik zie van The Great Escape en Jam for the Ladies de kwaliteit echt bij verre niet in. Nummers als Another Woman zijn niet echt slecht, maar wel te saai door de grote hoeveelheid herhaling.