Rush - Feedback (2004)

Canada
Label: Atlantic

1. Summertime Blues (3:53)
  2. Heart Full of Soul (2:53)
  3. For What It's Worth (3:31)
  4. The Seeker (3:27)
  5. Mr. Soul (3:51)
  6. Seven and Seven Is (2:53)
  7. Shapes of Things (3:16)
  8. Crossroads (3:26)
avatar van Pieter77
Op deze EP staan 8 covers, de orginelen zijn:

1. Summertime Blues (Blue Cheer version)
2. Heart Full Of Soul (The Yardbirds)
3. For What It’s Worth (Buffalo Springfield)
4. The Seeker (The Who)
5. Mr Soul (Buffalo Springfield)
6. Seven And Seven Is (Love)
7. Shapes Of Things (The Yardbirds)
8. Crossroads (Cream version)

avatar van Lying Mouth
en vooral Summertime Blues spettert er vanaf de eerste toon al fantastisch uit.

Een album wat ik zeker niet van een band als Rush verwacht had maar erg leuk en het had van mij zeker 2x zo lang mogen zijn.

avatar van Hans Brouwer
Geweldig album. The Seeker en Mr. Soul zijn wat mij betreft uitschieters!!

avatar van rushanne
Lekkere cd, helaas hoeft Rush voor mij geen coverband te worden. Het speelplezier druipt er van af.

Joy
toch knap, je hoort de eerste gitaartonen en je herkent acuut rush

avatar van notsub
Het is een leuk idee van de band om zo het 30 jarig bestaan vast te leggen. Muzikaal ontbreekt het wat aan het vernuft dat we gewend zijn, maar horen we lekker ingespeelde versies van bekende en minder bekende oudere nummers. Heart Full Of Soul vind ik het leukst, maar ze doen niet veel voor elkaar onder. Voor de fans verplichte kost natuurlijk, verder is het geen essentiële Rush release.

Sstttt
Wat ik begin deze week al meldde op deze site, ik ben aan een kennismaking begonnen met de rockmuziek van Rush. Vorige week was het album "Snakes & Arrows" aan de beurt. Gisteren heb ik "Feedback" gekocht. 8 Klassiekers in een Rush jasje. En wat klinkt dat goed. Eén minpuntje, de korte speelduur. Er hadden wat mij betreft wel 20 nummers op deze cd mogen staan.

avatar van sander.h
Aardige plaat, mijn favoriet is Heart Full of Soul.
Gelukkig wat meer bezieling in de zang dan bij een Test for Echo of een Vapour Trails.

avatar van freakey
Zo cool dat ze dit hebben gedaan, klinkt als een stelletje jonge honden van tegen de 60...

avatar van vielip
Zeer leuk tussendoortje!! Geweldig om een stel topmuzikanten een paar covers te horen spelen! De spelvreugde spat er vanaf en net wat Joy zegt; bij de eerste gitaarklanken weet je gelijk dat het Rush is. Erg knap!

avatar van Lonesome Crow
Als rechtgeaarde Rushfan was het tijdvak 1997-2006 wel heel triest.
Toegegeven, die driedubbele live CD "Different Stages: Live" was wel een hele goede release maar daar moest je het in die periode van 10 jaar wel mee doen.

Ja, we kregen in die periode de met afstand slechste studio Rush album "Vapor Trails" en de met afstand slechste Rush live album "Rush in Rio" gepresenteerd.
Ook nog die solo CD van Geddy Lee verscheen, qua nieuw materiaal nog wel aardig maar was geen Rush.

Op zich vind ik covers CD's wel leuk, meestal ken je de nummers wel en ze worden gespeeld in de stijl van de desbetreffende uitvoerende artiest.
Maar helaas bij deze, ik vind er weinig aan.
Dat komt eigenlijk allemaal door de songkeuze, nietszeggende of slechte nummers blijven zo of je moet ze radikaal anders spelen.
Nu is het ook zo dat deze songs Rush geen recht doet waardoor ze bekend zijn geworden, er kan maar weinig virtuositeit in worden gelegd.
De eerste 2 vind ik nog wel goed, dat wel maar de rest doet me helemaal niets.

Ik ken deze songs ook nauwlijks of niet, heb er ook geen herinneringen aan.
Als dat wel zo was dan ervaar je "Feedback" al heel anders denk ik.

avatar van freakey
Lonesome Crow schreef:
Als rechtgeaarde Rushfan was het tijdvak 1997-2006 wel heel triest.

Ik vond R30 uit 2005 ook nog wel erg de moeite waard....

avatar van Lonesome Crow
Die R30 was toch een DVD box ?
Die reken ik niet mee, ik heb het alleen maar over CD's.
Alhoewel daar wel een CD bijzat, had ik wel eens gelezen.

Volgens mij waren dat opnames van de "Grace Under Pressure" tour.
Op zich een interessante periode....

avatar van Rockfan
Erg leuk gedaan van Rush.

Je herkent de nummers en ook Rush

MindRuler
Sstttt schreef:

Het is dan ook een EP

avatar van Hans Brouwer
Helaas, Sstttt is niet meer onder ons . Toen Sstttt nog in leven was waren wij vrienden . Wat Sstttt bedoeld heeft te zeggen is dat hij deze 8 covers van Rush zo verschrikkelijk goed vond dat er wat hem betreft wel wat meer nummers gecoverd hadden mogen worden door Rush.

MindRuler
Zo'n vermoeden had ik al, Hans. Maar wou even Mr.Knowitall spelen.
Ik heb enkele nrs. beluisterd op youtube en ze bevallen me wel.
Denk dat ik maar eens op zoek ga naar dit album.

avatar van vielip
Zeker doen MindRuler! Ondanks dat dit niet echt een Rush album is, is het dat toch ook weer wel. Dit klinkt enorm tegenstrijdig maar als je 'm eenmaal in bezit hebt en vaker gehoord hebt, zul je begrijpen wat ik bedoel! (hoop ik )
Ze geven er zo'n eigen smoel aan, dat is echt knap! Er zijn zoveel bands die coveralbums uitbrengen maar ik kan me zo 1,2,3 geen band opnoemen die dat zó goed doet als Rush met Feedback.

avatar van BoyOnHeavenHill
Wat een leuke plaat, met allemaal sterke nummers vol energie gecoverd; alle originelen wordt recht gedaan zonder dat Rush z'n stijl hoeft te verloochenen. Heerlijk.

Een paar opmerkingen over individuele nummers. Summertime blues kende ik alleen in de versie van Eddie Cochran, dus het is bizar om nu te horen hoe de punchlines van elk couplet worden weggelaten. (De versie van de Who op Live at Leeds uit 1970 is getrouwer aan het origineel, met Entwistle die steeds de response op Daltrey's call gromt.)

Ik wist dat Heart full of soul oorspronkelijk van de Yardbirds was, maar ik kende alleen de (prachtige) versie van Chris Isaak (op zijn tweede, titelloze album uit 1987). Leuk om de versie van Rush te horen; ik heb nu via YouTube natuurlijk ook het origineel beluisterd.

Grappig: omdat de drive van Mr. Soul precies in het Rush-straatje past lag het natuurlijk ontzettend voor de hand dat ze het oorspronkelijke arrangement goed zouden volgen, maar ze hebben er dus voor gekozen om die Satisfaction-riff achterwege te laten en het tempo wat omlaag te schroeven. Leuk.

Crossroads is het enige nummer waarvan ik nog niet helemaal kan inschatten of deze versie iets toevoegt aan de Cream-versie. Maar verder... En dat Lonesome Crow het hierboven over "nietszeggende of slechte nummers" heeft, het is zijn goed recht maar ik kan er met mijn pet niet bij. Alleen al de beide Buffalo Springfield-nummers waren als originals al klassiekers. En de Yardbirds, Love, de Who…

Je zou onderhand een hele site kunnen bouwen over tribute-albums van bands die hun favoriete nummers uit de tijd dat ze zelf jong waren naspelen. Wie waren eigenlijk de eersten die dat deden? Ik denk zelf aan The Band met Moondog matinee en Bowie met Pinups, allebei uit 1973, maar misschien waren er nog wel eerderen (en dan denk ik niet aan Sha-Na-Na of andere retrobands). Iemand nog een suggestie?

avatar van BoyOnHeavenHill
Edit: bij herluistering valt het eigenlijk wel mee met die riff van Mr. Soul : bij de oorspronkelijke versie is hij iets minder prominent aanwezig dat ik me herinner, en bij de coverversie is hij toch ook wel degelijk te horen maar dan wat minder op de voorgrond. Bizar hoe het geheugen dingen kan vervormen (in dit geval bij hoe ik me het origineel herinnerde).

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Gisteren Vapor Trail 2x gedraaid en Feedback 3x (speelt nu weer). Ik vind Feedback in vergelijking een verademing. Niet dat Vapor Trails nou zo dramatisch slecht is, en ook de productie vind ik niet storend, maar er staan geen nummers op die me bijblijven en ook wordt er niet gebruik gemaakt van gitaarsolo's. Na de creatieve hoogtepunten Power Windows en Hold Your Fire kan m.i.alleen Counterparts daarbij in de buurt komen. Allemaal subjectief en smaak gebonden natuurlijk. Snakes & Arrows klink in eerste instantie frisser dan Vapor Trails, maar ook met dat album heb ik niet echt binding. Clockwork Angels vind ik dan weer een slagje mooier. Met feedback vermaak ik me prima. Leuk tussendoortje daar waar ik meestal niet naar cover-albums omkijk.

avatar van spinout
Het was beter geweest als ze Led Zeppelin gecoverd hadden. Dit is wel een aardige collectie, maar toch niet super.

spinout schreef:
Het was beter geweest als ze Led Zeppelin gecoverd hadden.
Ik zou de beste rocksong allertijden "Misty Mountain Hop", van Led Zeppelin dus, wel eens in een Rush uitvoering willen horen .

avatar van Rockfan
Dat is zielig voor Led Zeppelin

Rockfan schreef:
Dat is zielig voor Led Zeppelin
Dat valt nog maar te bezien....... Een wat late reactie mijnerzijds op bovenstaand bericht maar dat komt omdat ik "Feedback (2004)" onlangs weer heb gedraaid. E.e.a. heeft tot gevolg dat "Feedback (2004)" thans in de cd speler van mijn auto zit en dat ik de muziek van dit super-cover-album van Rush, bij elke kilometer die ik rij, tot mij laat komen.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Lonesome Crow schreef:
Die R30 was toch een DVD box ?
Die reken ik niet mee, ik heb het alleen maar over CD's.
Alhoewel daar wel een CD bijzat, had ik wel eens gelezen.

Volgens mij waren dat opnames van de "Grace Under Pressure" tour.
Op zich een interessante periode....

Welliswaar 8 jaar later, maar: de R30 DVD bevat ook een digipack 2CD van de show.

Grace Under Pressure Tour was een oude video die later op DVD is gezet en ook verkrijgbaar is met de Exit... Stage Left en A Show of Hands video's in de box Replay X-3.
Op CD uitgebracht als Grace Under Pressure 1984 Tour. Aanrader!