Dido - Safe Trip Home (2008)

Label: Sony

1. Don't Believe in Love (3:55)
  2. Quiet Times (3:19)
  3. Never Want to Say It's Love (3:37)
  4. Grafton Street (6:00)
  5. It Comes It Goes (3:29)
  6. Look No Further (3:16)
  7. Us 2 Little Gods (4:51)
  8. The Day Before the Day (4:15)
  9. Let's Do the Things We Normally Do (4:12)
  10. Burnin' Love (4:13)

met Citizen Cope

11. Northern Skies (8:55)
  12. For One Day * (5:43)
  13. Summer * (3:55)
  14. Northern Skies [Rollo Version] * (5:55)
  15. The Day Before the Day [Early Mix] * (4:14)
rick*
Life for rent en No Angel waren geweldig.

Dit album is, alhoewel ik het bijna niet toe wil geven, niet zo goed als de vorige twee. Het massapubliek van Life for Rent en No Angel wordt hier niet mee aangesproken, maar voor de geduldige luisteraar zijn "Quiet Times", "Look No Further" en het slotnummer "Northern Skies" wel ontzettend mooi. "The Day Before The Day" is ook prachtig maar haar falsetto stem, die hier in het refrein zit, heeft mij altijd een beetje tegengestaan.

Waar is "White Flag" of "Hunter"? Ik denk dat ze er niet zijn omdat Dido te treurig is om zelfs maar te doen alsof ze zin heeft in een uptempo nummer. Alles is vrij deprimerend maar te sloom en eentonig om interessant te zijn. Met de juiste instrumenten had dit album wel mooier kunnen klinken, maar alles is gestript tot de basis. Helaas is minder hier niet meer, met de uitzondering van de nummers die ik daarnet noemde hierboven.

Een losse opmerking is dat de bonusnummers mij gigantisch storen. Moet ik dan net zo lang wachten met het kopen van deze CD tot ik recht heb op alle liedjes? Ik vind dat zo vervelend, een ware rotstreek tegenover de mensen die je besluiten te steunen door je album bij release te kopen.

avatar van Mandylion
rick* schreef:

Zeker rot... maar dat heet commercie en gebeurt bij heel veel mainstream albums... zou het soms om het geld gaan? Nee toch...?

Ik heb het album al een tijdje in huis, maar nog niet beoordeeld want ik ken het nog niet goed genoeg. En ik heb er vaak geen zin in want ik vond het bij de eerste keren luisteren nogal saai.

avatar van HungUp
Hm dit plaatje in de uitverkoop gekocht, 5 euro.
Meer is het ook niet waard.
Het kabbelt zo voort en er is nergens echt een uitschieter.
En als dan de bonustracks beter zijn dan het hele album zelf,
dan wil dat toch iets zeggen.

avatar van MusicFreak
Look No Further vind ik wel een erg mooi nummer

avatar van Snoeperd
Never want to say it's love is vrij geniaal.

avatar van MB23
Helaas heb ik niet de versie met de bonustracks. Van de reguliere tracks is Northern Skies echt mijn favo track.

avatar van IntoMusic
MB23 schreef:
Helaas heb ik niet de versie met de bonustracks...

Ik wel, maar heb die met het album op een cd-r gebrand. Erg irritant dat destijds de bonustracks (3 stuks) op een extra cd zijn gezet. Overigens zijn die bonustracks wel de moeite waard, alhoewel ik de laatste (The day before the day) dan weer niet ken.

avatar van NewYorkCityLight
Ik dacht dat dit album minder zou zijn dan de twee voorgangers vanwege de mindere verkoopcijfers en lagere beoordelingen. Nou, absoluut niet, deze is zelfs beter, en behoorlijk wat. Ik kan me haar andere twee albums eerlijk gezegd nauwelijks meer herinneren omdat ik die na een paar keer beluisteren nooit meer heb opgezocht. Ik werd niet echt uitnodigd tot herluistern. Bij deze wel!
De rustige en kalme sfeer die op haar vorige albums te vinden is is hier ook zeker aanwezig, alleen deze keer is het allemaal net wat anders, net wat experimenteler en wat speelser. De subtiele instrumentatie in een aantal nummers maakt af wat anders wellicht maar middenmoot zou zijn. 'The Day Before the Day' vind ik het sterkste nummer wat hier op te vinden is. Mooie tekst die dankzij de bijzondere stem van Dido en de opbouw van het nummer perfect tot uiting komt. Het openingsnummer en eerste single 'Don't Believe in Love' is ook schitterend. Jammer dat dit destijds niks heeft gedaan - maar begrijpelijk is het wel, aangezien het minder pakkend is dan een 'White Flag' of een 'Thank You'. O.a. 'Quiet Times' en afsluiter 'Northern Skies' zijn eveneens prachtig, en dat de laatstgenoemde negen minuten lang is merk je geen moment. Ook 'Look No Further' is absoluut een hoogtepunt. Simpel doch raak zingt ze 'I will not return again 'cause my heart has found it's home'.
Nooit verwacht dat Dido zo interessant kon zijn een heel album lang! Ik zet nu nog in met een voorzichtige 4* maar het zit erg dicht tegen de 4.5. Misschien binnenkort na nog een aantal luisterbeurten.

avatar van NewYorkCityLight
Het is inmiddels gebeurd, ik ben overstag. Het trio 'Day Before the Day', 'Let's Do the Things We Normally Do' en 'Burnin' Love' is magisch!
Snel aanschaffen!

avatar van Twinpeaks
Toch wel een aardig album van Dido. Niet alles is evengoed maar haar stem en voordracht trekt een hoop recht. Het meandert lekker door en af en toe veer ik weer eens op. Voor de rest prima plaat om bij te lezen of te werken . 3 en halve pegel