Captain Beefheart and the Magic Band - Doc at the Radar Station (1980)

3,84

Rock / Avant-Garde
Label: Virgin

1. Hot Head (3:23)
  2. Ashtray Heart (3:25)
  3. A Carrot Is as Close as a Rabbit Gets to a Diamond (1:39)
  4. Run Paint Run Run (3:40)
  5. Sue Egypt (2:58)
  6. Brickbats (2:40)
  7. Dirty Blue Gene (3:52)
  8. Best Batch Yet (5:02)
  9. Telephone (1:32)
  10. Flavor Bud Living (1:00)
  11. Sheriff of Hong Kong (6:34)
  12. Making Love to a Vampire with a Monkey on My Knee (3:11)
28 BERICHTEN 1 MENING
avatar van IMPULS
Dit album niet in de top 10 ? Okee, kan ik inkomen. Maar wel van het betere werk van Don Van Vliet. Sue Egypt knalt de boxen uit: wat een onnavolgbaar gitaarwerk vliegt er door dat nummer ! Sheriff of Hong Kong heeft weer zo'n een duwend ritme en de Captain declameert als vanouds.
Er is zat om van de stoel te vallen op dit album. En de titels en teksten zijn weer ware belevenissen. Een 4.

avatar van LeRoi
I Want To Make Love To A Vampire With A Monkey On My Knee.....do I have to say more?
Een (freak)plaat voor de liefhebber (wat ik alleen ben als de stemming er is).
Overigens zie ik in de lijst geen verzamel van onze Don staan. Aanrader: Best Of The Buddah Years.........hieruit maak je op met welk 1 Genie we eigenlijk te maken hebben!

LocoHermano
Eredivisiewerk van Don Beefheart. Kampioenskandidaat, zeker eentje die mee kan doen met de play-offs. Ren verf, ren, ren. Dan ben je geniaal.

Ik wilde dit album net een kruising gaan noemen tussen dEUS (in hun beginjaren), Tom Waits (rond Rain Dogs) en Frank Zappa. Maar ik besluit dat niet te doen.
Captain Beefheart laat met dit album goed horen dat er maar een Don van Vliet is. Goed album, al overtuigde de schoonheid me pas na een aantal luisterbeurten. Heerlijk rauw en doorrookt.

en uiteraard haalde dEUS de mosterd juist bij beefheart

avatar van Kronos
Dit was m'n eerste plaat van de Captain.

Down_By_Law
Vreemd genoeg heb ik er langer over gedaan om "Shiny Beast (Bat Chain Puller)" en "Doc At The Radar Station" te waarderen, dan bij "Trout Mask Replica".

Radar Station vind ik net iets beter dan Shiny Beast; 'Making Love To A Vampire With A Monkey On My Knee', 'Hot Head' en vooral 'Ashtray Heart' zijn enkele van zijn beste nummers.

De vergelijkingen met Tom Waits vind ik eigenlijk wel een beetje terecht. Ik ben een groot fan van Waits en dacht altijd dat zijn "Swordfishtrombones" en "Rain Dogs" unieke platen waren. Dat zijn ze in vele opzichten ook, maar het stemgebruik en het maffe gitaarwerk zijn wel heel erg vergelijkbaar.

De volgende platen die ik ga kopen zijn "Clear Spot", "The Spotlight Kid", "Lick My Decals Off Baby" en "Ice Cream For Crow" en dan heb ik wel genoeg Beefheart in huis denk ik.

avatar van Kronos
Clearspot en The Spotlight Kid zijn samen te verkrijgen op 1 CD.

LocoHermano
Down_By_Law schreef:

Beefheart is mijns inziens de innovator, Waits vind ik eerder een imitator, die wat elementen van Beefheart heeft geleend/gejat en daar houdt de vergelijking op. S.trombones en Rain Dogs mogen naar mijn mening niet in de schaduw staan van dit album en de rest van Beefheart. Maar zoals ik al zeg, het is slechts een mening.

avatar van Kronos
Ik vind de vergelijking eigenlijk gewoon niet opgaan.

Kronos schreef:
Ik vind de vergelijking eigenlijk gewoon niet opgaan.

Nee? Het is toch overduidelijk dat Waits geinspireerd werd door Beefheart? Een nummer als 'Shore Leave' of 'Singapore' van Waits had zo van Beefheart kunnen zijn. Als je alleen vroeger werk als "Closing Time" of later werk zoals "Alice" gehoord hebt, dan is die vergelijking niet zo duidelijk.

Down_By_Law schreef:

Nope. Onmiddellijk herkenbaar als Tom Waits. Dat cabaret-achtige van een nummer als Singapore, zoals de muziek van Kurt Weil, hoor ik niet bij Captain Beefheart en die typische percussie ook niet. En ook al doet dat pratend zingen in Shore Leave denken aan de Captain, Tom Waits heeft toch een geheel eigen manier van zingen.

Ja, Captain Beefheart is zeker een inspirator geweest voor Tom Waits, natuurlijk is dat overduidelijk, maar dat maakt hem nog geen imitator.

Maar ik had dat ook wel, dat de albums van Tom Waits tussen '83 en '93 even wat minder uniek gingen klinken toen ik later ook de muziek van Captain Beefheart leerde kennen.

Kronos schreef:

Ik zal ook nooit zeggen dat hij een imitator is, en natuurlijk heeft Waits een eigen manier van zingen, maar sommige nummers doen gewoon denken aan Beefheart. Wat ik eigenlijk wilde zeggen heb jij eigenlijk al samengevat in je laatste zin.

avatar van Kronos
LocoHermano gebruikte het woord imitator, maar als ik de rest van zijn bericht lees ben ik het daar verder ook wel mee eens.

avatar van LeRoi
Kronos schreef:
Dit was m'n eerste plaat van de Captain.

...idem voor mij (denk zo'n 15 jaar geleden aangeschafd en meteen onder de indruk)...eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat, het voor zijn doen zeer toegankelijke, 'The Legendary A&M Sessions' nog het meest draai (en eigenlijk ook mijn favoriete album van Don is.....) Van Vliet en zijn bemanning blijven toch wel, in zijn volle breedte, 1 van mijn lievelingsartiesten/-bands uit de avant-gardistische pop/rock-historie (idd: een geniale gek(ken))...

avatar van Kronos
Het eerste album van Captain Beefheart dat ik had en na even wennen was ik er helemaal aan verkocht. Het duurde dan ook niet lang voordat ik zowat zijn hele discografie in huis haalde.

avatar van kiriyama
Telephone lijkt wel een soort van cover van 'The Blimp,' erg leuk.

avatar van freakey
Misschien nog wel beter dan Shiny Beast.....

avatar van Ataloona
Weer een erg sterk album, maar ik begin voorzichtig met een 4*. Het album is bij vlagen erg ongrijpbaar al zit er nog veel meer in. Don Van Vliet is erg poëtisch bezig en praat eigenlijk met zijn schorse stem, en dat werkt erg fijn. Soms voelt het album zelfs schrizofeen aan zoals met het laatste nummer. Alweer de zoveelste goede Kapitein's plaat.

avatar van Masimo
Inderdaad een album dat wel aan Waits doet denken (of andersom, wellicht) met een sterk, chaotisch (positief) en freakerig (positief) gehalte. Extra rauwe vocalen, gepaard met dan ook rauwe muzikale uitspatsels. Jep, erg gaaf.

avatar van zalwelnikszijn!
Weinig berichten hier. Heb het gevoel dat het in de verte ergens tegen post-punk aanschurkt. Mijn kennis van post-punk is echter te gering om dat goed te onderbouwen. De grooves zijn van gewapend beton. Jep, lekker abstract.

avatar van spinout
Een weinig verrassende plaat van Van Vliet. Het is precies wat je van de man verwacht. Het is niet slecht, maar ook geen WOW.

avatar van Stijn_Slayer
Dat is eigenlijk met alle latere Beefheart albums het geval. Na zijn werk in de periode 1969-1971 (en daarvoor in wat mindere mate) klinkt de rest als Beefheart in een toegankelijk rockformaat geduwd. Hij is dan nog steeds creatief en experimenteel, maar hij is op zijn best als hij buiten de lijntjes kleurt. Of beter: de lijnen compleet vervormd en loslaat.

Captain Beefheart & The Magic Band, Paris, France, November 9 1980

5 Flavor Bud Living*
6 Bat Chain Puller
7 Big Eyed Beans From Venus

avatar van Rudi S
Mooie video, De Kapitein op zijn top (beter als in zijn forellen tijd) en wat een band weer.
Dank aan Anton weer voor het speurwerk.

Graag gedaan

Het enige wat de video allicht nog beter had gemaakt was als Denny Walley hier slide gitaar had gespeeld

avatar van Stalin

Nieuwe live-release met opnames uit 1980 van Beefheart.

Link

Geniale vogel, briljant album. Alle vergelijkingen met wie dan ook, gaan op de een of andere manier mank. Er was 1 Don van Vliet!