Lapsed - Twilight (2004)

Electronic
Label: Ad Noiseam

1. Twilight Part 1 (5:15)
  2. Twilight Part 2 (3:54)
  3. Twilight Part 3 (1:06)
  4. Twilight Part 4 (6:13)
  5. Twilight Part 5 (3:55)
  6. Twilight Part 6 (4:09)
  7. Twilight Part 7 (5:58)
  8. Twilight Part 8 (3:57)
  9. Twilight Part 9 (4:49)
  10. Twilight Part 10 (3:45)
  11. Twilight Part 11 (5:51)
  12. Twilight Part 12 (4:37)
  13. Twilight Part 13 (4:27)
  14. Twilight [Displacer Remix] (3:33)
avatar van Onderhond
Gewoon al even vermelden dat fans van End, Dryft ea zichzelf moeten verplichten achter dit album aan te gaan. Na de eerste twee luisterbeurten sterk op weg een 5* album te worden. Pure klasse dit.

avatar van Goodfella
Over End gesproken. Z'n nieuwe album lijkt me ook gaaf zeg: "A blend of surf rock, hardcore thrash, jazz noir, rockabilly, spaghetti-western, lounge, breakbeats, spy music and b-movie samples." aldus Discogs.

avatar van Onderhond
Zo af en toe bekruipt iedere muziekliefhebber wel eens hetzelfde gevoel. Je denkt bij jezelf En wat nu ? Je vraagt je af wat er van vernieuwing nog kan gebracht worden, en hoe dat wel zou klinken dan. Het gevoel dat komt wanneer je veel te lang zonder een nieuwe (vernieuwende) 5* plaat hebt doorgebracht, en hunkert naar verse impulsen. Een gevoel dat mij gemiddeld twee maal per jaar bekruipt denk ik.

Elke muziekliefhebber weet ook dat hij kort daarna op z'n wenken bediend zal worden. Misschien is het het lot, misschien is het omdat je op zo'n momenten wat meer je best doet om obscure parels op te graven, misschien is het omdat God's wegen nu eenmaal ondoorgrondelijk zijn. Maar komen doet dat album, daar kan je gelukkig vanop aan.

Deze inleiding staat hier natuurlijk niet voor niks. Een weekje geleden kwam ik in contact met deze CD, en geen week te laat. Bij één van m'n zoektochten door m'n favorites kwam ik weer op de Ad Noiseam site terecht. Mooie site waar van elke nieuwe CD een ruim assortiment samples aangeboden wordt. En laat m'n oog nu net op deze CD vallen, niet in het minst door het fantastische hoesontwerp.

Zoals eerder gezegd heeft Lapsed wat weg van End (Hymen), maar waar End wat drukkende, introverte muziek maakt, is Lapsed net zeer open, ruim en warm. De cover straalt lente uit, de muziek ook. Fris is het sleutelwoord van dit éénmansproject. Een combinatie van ambient waves en strings, een selectie warme basses en snappy, glitchy en licht gedistorte samples. Dit alles in een eigenzinnig en vernieuwend jasje.

Het album zelf is een typisch conceptalbum, wat wel meer voorkomt bij dit soort projecten, waarbij verder niet eens de moeite genomen werd om de tracks van een naam te voorzien. Nummer van 1-13 en opgelost. Veel variatie hoef je dus niet te verwachten, maar bij dit soort albums is dat dan ook geen criterium. Wel is het zo dat er een duidelijke lijn te vinden is in het album. De eerste twee tracks zijn nog redelijk donker van toon, vooral de tweede dan. Track 3 tem 5 zijn heel wat kalmer, luchtiger en dromeriger. Prachtige ambientwaves, met een laag perfect maar onorthodox gerangschikte beats, glitches en hihats over. Vooral track 5 is een echte hoogvlieger. Track 6 en 7 zijn de enige tracks die naast de ambientwaves andere melodiesamples aanwenden om melodie in de nummers te krijgen, vooral in track 7 perfect uitgewerkt, met een minimalistisch maar uiterst schattig melodietje.

Vanaf track 8 wordt het allemaal net wat scherper, met meer aandacht voor de glitches en basses, en waarbij de waves een tikkeltje naar de achtergrond verdwijnen. 10 bundelt beide elementen, en weet zich de tweede hoogvlieger van het album te noemen. Echte topper is echter track 11. De combinatie van waves en ratelende beat ea samples is hier werkelijk onovertroffen. Wanneer er dan nog een diepe, warme bass overheen gedrapeerd wordt, is het echt genieten van elke seconde. Werkelijk één van de meest magische nummers die ik dit jaar al gehoord heb (trouwens integraal te downloaden op de site, staat daar vreemdgenoeg wel gelabeld als track 12 ). Het album wordt perfect afgesloten door track 13, terug iets donkerder van toon.

Een album zoals je er maar weinig tegenkomt. 5, 10 en 11 mogen dan wel de toppers zijn, ook de rest zijn gewoon zeer solide 5* tracks. Enkel track 2 ligt me iets minder, maar wat maakt dat op een totaal van 13 tracks. Zondermeer 5* en nummer 4 in m'n top 10.

Site + samples : Hier

JonnieBrasco
Sampletjes geluisterd, strakke muziek! Daar hoef ik geen kenner en/of liefhebber voor te zijn denk ik. De ritme op- en afbouw in het sampletje van track12 is mooi gedaan...

avatar van tovenaar
Al die tijd vergeten te stemmen , thanks Onderhond voor de reminder.

Klinkt inderdaad schitterend. Ik zal er eens naar op zoek gaan

Erg fijn plaatje dit. Had zojuist al een bericht getikt, maar dat is op de een of andere manier verdwenen. Maar goed, ik kan me wel iets voorstellen bij het 'lentegevoel' van Onderhond, die verder eigenlijk al alles heeft gezegd over dit album. Zou Lapsed veel kamperen? Ik krijg bij dit album een beetje het gevoel alsof ik net ben wakker geworden na een hevige nachtmerrie, liggend in mijn tentje midden in een moeras oid. Zoemende beesten, kwakende kikkers... Het is allemaal erg sfeervol en een tikje duister.

Het doet me enigszins denken aan dingen die ik van Brian Lustmord heb gehoord, maar ook wel aan Biosphere ed.

Ik vind dat het na een tijdje wel wat saai wordt, vandaar nog maar een 4, maar als ik dit wat vaker gehoord heb kan het best nog wel 's een 4,5 of 5 worden.

Onderhond schreef:

Het ís ook track 12 Misschien is de Displacer remix bij jou aan een andere track vastgeplakt en klopt zodoende de nummering niet meer? Maar goed, wat een ge-wel-di-ge muziek is dit zeg. Had 'm al een tijdje liggen, maar wegens het bekende 'teveel muziek en gebrek aan tijd'-verhaaltje nooit echt goed beluisterd. Nu dus wel, en erg impressed van de verschillende laagjes liefkozend knisperend getik in combinatie met mooi strakke - en toch warme - melodieën. Soms zo'n fijne droomwave, dan weer een of ander schattig ding.. sterke afwisseling tussen soundscapes en ietwat droge maar o-zo verfijnde ritmes.... geweldig! Kan moeilijk om die volledige score heen, bedankt voor de aanbeveling heren

FUCK

Was opzoek naar meer Lapsed werk, en op deze verzamelaar, en op deze het bloedmooie Ice Cold tegengekomen. Een waar genot voor fans van dit album. De rest van dit compilatiewerkje klinkt trouwens ook erg erg cool. Collectie van ambient IDM en powernoize, en een hoop afwijkend werk daartussen. Zo'n album waar elke track bijna een ontdekking is

En een track met Kate Moss! :O

Er staat wel degelijk Kate Mosh hoor Herman

Ah, ik las weer 's te snel.

avatar van Goodfella
Klinkt inderdaad gewéldig OH. Zo'n verzamelaar waarbij je denkt: ze begrijpen me!

(al zou ik 'm een andere titel hebben gegeven, maar ach)

avatar van tovenaar
Gave nieuwe track van Lapsed inderdaad! En natuurlijk ook goed nieuws dat er een nieuw album van Lapsed aan zit te komen bij Ad Noiseam (al duurt het nog even).

avatar van Onderhond
Ow! Over goed nieuws gesproken, wist ik nog niks van

avatar van tovenaar
Ah, bij deze kan ik je ook informeren dat er een nieuwe Detritus en een nieuwe Mad E.P. aankomen, maar eerst komt er een album van The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble (een alias van Bong-Ra).

avatar van Onderhond
Dat zijn nog een aankondigingen . Al wordt het tijd dat Meneer Ad Noiseam over z'n Bong-Ra fascinatie heen geraakt

avatar van tovenaar
Gelukkig is gaat Bong-Ra met Kilimanjaro Darkjazz Ensemble een andere kant op dan het breakcore gedoe, maar zoals de naam al zegt (Darkjazz) zal het nog steeds niets voor jou zijn gok ik. Persoonlijk heb ik ook maar heel weinig met Bong-Ra, maar het Darkjazz Ensemble, daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.

PS, er waren nog wat aankondigingen, maar die moet ik ff opzoeken, weet alleen Detritus, Lapsed en Mad E.P. uit m'n hoofd.
Edit: ja en A-Z Rotator dan.

avatar van tovenaar
Even opgezocht om volledig te zijn:

- Er komt een 2e CD album van Detritus, met remixes erop van Mothboy en Mad E.P.
- Een nieuwe Mothboy 12", getiteld "Exonian", ook met een remix van Mad E.P en met vocals van Akira The Don en MC Equivalant.
- Daarnaast krijgen we nog een split 12" met aan de ene kant Submerged en aan de andere kant Enduser.
- Het debuutalbum van AZ-Rotator, genaamd "Science of chance"
- Het Darkjazz Ensemble van Bong-Ra...
- En als klap op de vuurpijl: een nieuwfull length album van Lapsed.

kate mosh = panacea

avatar van Zachary Glass
Onderhond schreef:
Je denkt bij jezelf En wat nu ?

Dat vraag ik me inderdaad af, na het beluisteren van deze plaat. Af en toe heb je van die persoonlijke muziekmijlpalen, die alle ideeën die je bezat over muziek naar de vuilnisbelt verwijzen.

Je komt terug op punt 0, en je hebt opnieuw een hele muziekwereld te ontdekken. 70 % van je platenkast is plotsklaps verworden tot het auditieve equivalent van een bebaarde grap. Je bent opnieuw het kleine jochie

Wat kun je denken wanneer je in nummer 1 na 2 minuten 40 langzaam binnensijpelende ritmes plotsklaps in een vriendelijke vortex terechtkomt?

Je denkt, "ik heb verkeerd gedacht. Muziek zal altijd blijven evolueren, in kleine hoekjes. Waar niemand het merkt, vindt de evolutie plaats. Waar de ratelende promomachine zijn mond niet durft te openen, daar liggen grand canyons vol onontgonnen klanken"

En je dankt natuurlijk ook Onderhond stilzwijgend

avatar van tovenaar
Heb jij even mazzel dat er binnenkort een nieuwe Lapsed uitkomt .

Zach

avatar van Jordy
Onderhond schreef:
trouwens integraal te downloaden op de site

Geweldige track, benieuwd of dit me een heel album kan boeien.

avatar van Dr-Gonzo
Dit album begint me steeds beter te bevallen. Ik wacht nog even met stemmen, want het moet allemaal eerst even goed bezinken, maar ik denk dat ik al snel op 4 of zelfs 4,5* uit ga komen..
Alweer een electronic-plaat die me plezier doet dus, het wordt nog wat... Echt een openbaring, de hoeveelheid goede muziek die ik ontdek via deze site.

avatar van Fianosther
oh dit klinkt werkelijk erg goed, ik adviseer onderhond ook eens naar ulver's perdition city te luisteren.

avatar van Gyzzz
Fijn om naar te luisteren inderdaad. Als je naar de variatie kijkt merk je dat die er eigenlijk veel te weinig is, maar pas toen ik bij track 11 of 12 was begon ik eraan te denken dat er zo weinig variatie was. Gewoon erg rustgevend, en het verveelt zeker niet.
Ik zet hem maar eens op 4*.

avatar van orbit
Lekkere ambient plaat met veel bliepjes en blopjes. Soms wat verstoorde hick-ups in de opbouw en wat kinkjes in de beats alsof het arythmisch gaat worden, maar dan toch weer wat nummers die verder lekker meeflowen. Het enige nadeel is dat mijn aandachtspanne gedurende een luisterbeurt ergens rond track 9 (waar de hick-ups een feit worden) verslapt. Dan wil ik weer iets met wat meer body horen en met meer kop en staart.
Niet helemaal mijn ding dit, maar zeker niet slecht. 3.5*

avatar van HammerHead
Vanaf morgen op 4 in de electronic-lijst, met dank aan de 20ste stem van orbit.

avatar van orbit
Beetje veel eer, maar onderpupje zal blij zijn