Björk - Medúlla (2004)

IJsland
Pop / Electronic
Label: One Little Indian

1. Pleasure Is All Mine (3:26)
  2. Show Me Forgiveness (1:23)
  3. Where Is the Line? (4:41)
  4. Vökuró (3:14)
  5. Öll Birtan (1:52)
  6. Who Is It? (3:57)
  7. Submarine (3:13)
  8. Desired Constellation (4:55)
  9. Oceania (3:24)
  10. Sonnets / Unrealities XI (1:59)
  11. Ancestors (4:08)
  12. Mouth's Cradle (3:59)
  13. Miðvikudags (1:24)
  14. Triumph of a Heart (4:04)
avatar van Jean Renault
Knap gedaan. Bjork heeft hiermee weer bewezen dat ze nog steeds een van de mooiste stemmen van Europa heeft. Ik heb ook veel respect voor Bjork dat ze het voor elkaar heeft gebracht om het album te voltooien aangezien ikzelf elke keer in de lach zou moeten schieten bij de opnames (The Pleasure Is All Mine bijvoorbeeld, dat nummer komt sterk in de buurt van het geluid van een 3-minuten lang orgasme?).

Zakazulu schreef:

Mouth's Cradle doet je aan radiohead denken ? 0o
Kan je dat uitleggen? ;p
Dat rare gehijg heb ik nog niet bij radiohead gehoord ^^

Ik vind zelfs het hele album in de lijn van Radiohead liggen.

avatar van Leander1991
deric raven schreef:

Ik vind zelfs het hele album in de lijn van Radiohead liggen.

vreemde vergelijking.

Misterfool
Prima album van Bjork, maar niet zo magisch als de twee voorgangers. Het zeer stemmige instrumentarium van deze plaat kan ik goed waarderen. Al gaat ancestors me net iets te ver. 4* voor nu. Mijn gele sterretjes staan bij: Pleasure is All mine, Vökuró & Oceania.

avatar van stef212
Desired Constellation is één van mijn favorieten in het Björk-oeuvre. Fantastisch ingetogen nummertje.

avatar van swoon
Ik vind dit bij herbeluistering eigenlijk best wel een schitterend album.. Misschien wel mijn lievelingsalbum van Bjork na Homogenic. Een plaat met een duidelijke sfeer, compromisloos en geniaal.

4* met als persoonlijke favorieten Where is the Line?, Submarine, Who is it? en Mouth's Cradle

Stijn_Slayer
Ach, vergeleken bij Stockhausens Stimmung is dit een makkie.

Ik heb het al vaker gezegd: ik zie Björk in de eerste plaats als kunstenares. En een goede kunstenaar staat niet stil en laat zijn/haar oren niet naar het publiek hangen. Het zijn wel vrij unieke ideeën die Björk hier tot album componeert. Toch vind ik ze niet altijd in dienst staan van het nummer. Sommige nummers zouden beter tot hun recht komen in arrangementen zoals die op Post of Vespertine te horen zijn.

Ik vind ook dat het album even op gang moet komen. Misschien ligt dat ook wel deels aan mij, dat ik even aan de opzet moet wennen. Verder zullen mensen die voorheen al moeite hadden met de stem van Björk nu waarschijnlijk helemaal afhaken.

Toch is het wel echt zo'n album dat prikkelt om intensief te beluisteren. Het geeft je er genoeg voor terug.

avatar van riiiiiiiii
Deze cd is echt een meesterwerk als je All Birtan, Submarine, Ancestors en Midvikudags negeert.
De 10 overblijvers zijn stuk voor stuk pareltjes.
Who Is It? is zelf één van haar beste nummers if you ask me.

Pim
Als Bjork in het IJslands zingt is haar stem vele malen mooier.

avatar van Castle
Opnieuw op dubbel vinyl uitgebracht

Thekillers87327
Wat is ancestors een gedrocht zeg!
Verder zeker een oké album waar sommige nummers goed tot zn recht komen in het experimentele en andere iets doorslaan.