The Flower Kings - Adam & Eve (2004)

Zweden
Label: Inside Out

1. Love Supreme (19:43)
  2. Cosmic Circus (3:12)
  3. Babylon (2:34)
  4. A Vampires View (8:48)
  5. Days Gone By (1:14)
  6. Adam & Eve (7:58)
  7. Starlight Man (3:32)
  8. Timelines (7:43)
  9. Drivers Seat (18:21)
  10. The Blade of Cain (5:03)
avatar van Nakur
Ik heb deze plaat nu drie jaar, het was mijn eerste Flower Kings plaat. Lang niet meer geluisterd, maar hij staat nu op en A Love Supreme maakt me wee helemaal gelukkig

avatar van Gert P
Heb er nu 4 van ze maar vind dit wel een van de beter die ik van ze heb.
En als album totaal mooi op elkaar afgestemd.

Ozric Spacefolk
Gave hoes en waanzinnig heerlijk door Yes-geinspireerde openingstrack. De meeste bands sluiten hun platen af met een epic.

Stolt en Bodin en co. beginnen hun platen ermee. Maar met verve. Deze band is gewoon net even wat beter in lange tracks dan in korte songs.

Wat ook leuk is (voor Pain of Salvation fans), is dat Daniel Gildenlöw op deze plaat een vast bandlid is. Onder andere te horen op A Vampires View en het titelnummer, welke overigens een knaller van een rocker is....

Het is dat de 2 epics op deze plaat het niveau een stuk omhoog tillen, maar de rest is ondermaats met misschien een kleine uitzondering voor 'A vampires view'. Gelukkig begint het album zeer sterk met 'Love supreme', wat oude Yes-tijden doet herleven en sluit het (bijna) af met mijn favoriet 'Drivers seat'.

avatar van BoyOnHeavenHill
Jaren geleden heb ik deze CD kortstondig van een vriend geleend, en in alle snelheid meende ik dat alleen de eerste drie en de laatste twee nummers echt goed waren, dus, eikel die ik ben, ik bedoel natuurlijk wàs, kopieerde ik alleen die vijf tracks. Die selectie heb ik sindsdien echter zó vaak gedraaid en heeft me zóveel plezier gegeven dat ik uiteindelijk de CD zelf maar heb gekocht, in de hoop (en ook wel de te rechtvaardigen verwachting) dat die mindere vijf nummers (die allang uit mijn geheugen waren verdwenen) toch niet echt héél veel slechter dan de rest zouden blijken te zijn.
        En inderdaad is dat middendeel toch ook absoluut niet slecht. A vampire view is een stuk theatraler (een beetje à la Alice Cooper ten tijde van Welcome to my nightmare) maar heeft ook een prachtig refrein, het titelnummer is net zo serieus als het thema van de tekst maar ook net zo luchtig als de ironie die tussen de regels doorsijpelt (mooi ook hoe de zang van Roine Stolt de swagger van Adam weerspiegelt), Starlight man is weer “ouderwets” lyrisch, en alleen Timelines wil ondanks de aardige tekst nog niet echt tot leven komen.
        Los van de dwaze geschiedenis van hoe ik deze plaat zo gefragmenteerd tot mij heb genomen, en vooral op basis van de hoogtepunten van dit album (nog altijd de eerste drie nummers) merk ik nu dat dit de prog is zoals ik hem het liefste hoor : melodieus, warm, niet vies van een gierende solo maar zonder het doorraggende “cirkelzaaggitaargeweld” van de hardere progmetal, en met duidelijke wortels in de jaren 70, met in dit specifieke geval dan nog als pluspunten dat de muziek op z’n beste momenten (zoals de twee langste nummers) een sterke invloed lijkt te hebben ondergaan van Yes (nog altijd mijn ijkpunt voor symfo, hoewel de A trick of the tail-outtake Babylon ook niet te versmaden is) en dat frontman Roine Stolt een zeldzaam sympathieke en vriendelijke stem heeft. En hoewel de 30 minuten van het middendeel (hoewel dus niet slecht) niet het niveau van de sublieme 50 overige minuten halen, geef ik dit album vanwege die prachtige meeslepende hoogtepunten toch de volle 5 sterren. En dan te bedenken dat dit pas mijn eerste plaat van deze mannen is, en dat dit op MusicMeter hun laagst gewaardeerde plaat is... The sum of no evil is de volgende schotel op het menu.