John Coltrane - Giant Steps (1960)

Jazz
Label: Atlantic

1. Giant Steps (4:44)
  2. Cousin Mary (5:46)
  3. Countdown (2:22)
  4. Spiral (5:57)
  5. Syeeda's Song Flute (7:01)
  6. Naima (4:22)
  7. Mr. P.C. (6:57)
  8. Giant Steps [Alternate Take (1)] * (3:41)
  9. Naima [Alternate Take (1)] * (4:28)
  10. Cousin Mary [Alternate Take] * (5:44)
  11. Countdown [Alternate Take] * (4:32)
  12. Syeeda's Song Flute [Alternate Take] * (7:06)
  13. Giant Steps [Alternate Take (2)] * (3:31)
  14. Naima [Alternate Take (2)] * (3:27)
  15. Giant Steps [Alternate Take (3)] * (4:54)
avatar van T.O.
Dit is al de zoveelste keer dat mijn bonustracks niet goed doorkomen... hoe komt dit?

avatar van blabla
Dit is zoals ik ze te zien kreeg in het toevoeg scherm.
pm me even de bunus tracks, pas ik het alsnog aan.
pm Jordy ook even met wat en waar het fout ging, misschien dat hij meer weet of het aan kan passen.

avatar van xangadix
Ach, zonder die bonustracks is het ook een prima cd...

xangadix schreef:
Ach, zonder die bonustracks is het ook een prima cd...

Best een toffe cd ja, vooral een leuk 2e deel (van de oorspronkelijke LP dan) met als hoogtepunten Syeeda's Song Flute & Naima, waar Coltrane eventjes niet de show wil stelen en terecht wat gas terugneemt, want daar zijn we wel aan toe na Giant Steps of Countdown.
Jammer dat de songs steeds op dezelfde manier in elkaar zitten: thema -improvisatie - thema, na 15 nummers ben je daar ook wel op uitgekeken... En natuurlijk zijn al die versies van Giant Steps helemaal niet nodig...
Maar toch een doorsnee Coltrane plaat, beetje speedy, maar best ok.

Coltrane draai ik in vlagen (in tegenstelling tot bv Charles Mingus waar ik veel sneller naar grijp).
Dit album van Coltrane draai ik van alle albums die ik bezit eigenlijk ook het minst. Niet omdat ik deze ook het slechtst vind, maar ik merk dat het soms net even iets te veel is voor mij. Iets waar ik met andere Coltrane-albums minder last van heb.
Maar ondanks dat, en er objectief proberen naar te luisteren kom ik toch wel degelijk tot een meer dan uitstekende sterren-regen voor Giant Steps

dani
Ik heb hier de cd liggen zonder de bonus tracks, zijn die de moeite waard om op te zoeken?

dani schreef:

Wel als je het album goed vindt; uiteraard zijn de improvisaties anders... De deluxe-editie is minder de moeite (zie bonustracks 13, 14 en 15), omdat het thema van 'Giant Steps' je wel hoog zit na 4 keer beluisteren in een uur. Eén van die versies is trouwens erg 'speedy' en er gaan enkele van Coltrane's noten geheel de mist in door zijn verwoede pogingen om "on-lyrisch" te spelen...

Verlaagd naar 3*, de improvisaties van Coltrane zelf lijken vaak gewoon een verzameling van veel te veel noten i.p.v. echt een lyrische lijn te vormen...

avatar van Paalhaas
JJ_D schreef:

Relax
Paalhaas schreef:

Ik ben er ook wel mee eens, het is altijd TE verschillend in deuntjes, het is zoveel geimproviseerd dat het gewoon steeds iets anders is wat vaak op je zenuwen kan werken en moeilijk meekan doen met je vinger in de lucht (Hans Teeuwen )

avatar van T.O.
Valt toch wel mee op deze plaat, afgezien van Countdown? Dat werd later nog veel 'erger'....

Naima bijvoorbeeld is eerder het tegenovergestelde, een rechtlijnige compositie zonder improvisaties.

JJ_D schreef:

Wat jammer dat je het niet kunt begrijpen. Free jazz is dan kennelijk (voorlopig nog) te hoog gegrepen voor je. Ik raad je af om modern klassiek of enige andere avant-gardistische stroming aan te gaan, dan. Als je Giant Steps al niet meer kunt volgen, ben ik bang dat je de draad van waar hedendaagse kunstenaars (dus niet: de massa pop-prutsers) mee bezig zijn al helemaal niet kunt oppakken.

avatar van Fianosther
Ik wilde hem net aanraden instellar space eens te draaien

Giant Steps is een van Coltrane's sleutel albums, net als bijv. A Love Supreme. Uit een fase waar hij op zoek was om zo min mogelijk te worden vastgelegd door akoordenschema's. Dit was de start van het proces dat uiteindelijk geleid heeft tot albums als A Love Supreme en Interstellar Space. Hij experimenteerde later o.a. ook met polyphony op zijn sax (Coltrane Jazz). Experimenteren en improviseren is inherent aan jazz. Niet alleen het eindresultaat maar ook de de weg die wordt afgelegd is van belang. Dit is dus ook één van de redenen waarom bijvoorbeeld het nummer Giant Steps een aantal keren op de deluxe edition staat. Dat er dingen 'mis' gaan is dus in zekere zin vanzelfsprekend. Hier wordt niet geknoeid met audio editing, knip- en plakwerk etc., totdat er een volmaakt nummer is ontstaan. In het geval dat er een behoefte bestaat -wanneer dit een kriterium voor de luisteraar is- om de heleboel van A tot Z mee te kunnen neuriën bestaat er nog altijd de mogelijkheid om dit album opzij te leggen en er op terug te komen. De muziek raakt je of niet, simple as that. Het is zeker niet Coltrane's bedoeling geweest om een deel van de mensheid te kwellen en te pijnigen!

Erg goed album. Syeeda's song en Naima zijn mijn favorieten. John Coltrane staat voor mij bekend om zijn vele getoeter, lange solo's, gevuld met zo veel mogelijk noten in alle denkbare toonladders.. Eerlijk gezegd ben ik daar niet zo fan van. De langere noten, met gevoel bespeeld, ondersteund door subtiele piano-akoorden, bevallen me meer. Vooral in Naima zit een hele mooie verbeeldingswereld. Alsof het een schilderij is. De piano-solo op dat nummer vind ik echt geweldig.

eazyfan
Geniaal album, het 4de album dat ik luister van heer Coltrane en weeral een topalbum, kan ook niet anders natuurlijk, 7 wonderbaarlijk geweldige tracks waar vooral Giant Steps en Mr. P.C. er voor mij uitspringen, ook geweldig hoe Coltrane bij elke track gewoon zelf opent en niet eerst zijn medespelers het werk laat doen (niet dat het uitmaakt fzo), deze Cd is toch wel een stuk beter dan Blue Trane en Interstellar Space bij nader inzien, ik ga dit album nog erg erg veel luisteren en zo snel mogelijk aan mijn collectie toevoegen. Dit gaat 4,5* worden maar eerst nog zowat 15 keer luisteren (en 5 keer fzo voor ik stem natuurlijk) en dan op naar de volgende Coltrane.

eazyfan
Ik gun John voordeel van de twijfel: 4,5* voor een erg aardige Jazz-classic, 2 favorieten kiezen blijft hier onmogelijk momenteel, Mr. PC alvast, elke track op deze Cd is gewoon geslaagd en paar van die uitzonderlijk mooie momenten. Dit moet ik zo snel mogelijk aanschaffen, de op één na beste Coltrane.

Fianosther schreef:
Ik wilde hem net aanraden instellar space eens te draaien
Nouja inmiddels al gedaan? of hoe is die situatie geëvolueerd?

eazyfan
Valt me op dat van mijn favoriete Coltrane-liedje hier geen Alternative Take ofzo is, van Mr. P.C. dus, weet iemand hoe dit komt?
Blijft de grote favoriet hier voor mij.

eazyfan
Ik post bij dit album elke week wel iets, soort gewoonte van me aan het worden. Weet iemand hoe het al zit met Mr. P.C.?

Ene wat me opvalt is dat Countdown nog niet als favo gekozen is, die track luister ik laatste tijd wel erg veel eigenlijk, vind die melodie op het einde echt geweldig, en hoe Coltrane opkomt in dat liedje Geniaal, Briljant, Meesterlijk, etc... Jammer dat die track niet wat langer was. Dit album kan 5* worden maar voor nu nog niet.

avatar van misja82
heb het album al langere tijd liggen en ben er nu (zondag ochtend, kopje koffie) eens goed voor gaan zitten, en vind het nog moeilijk om te zeggen dat het een meesterwerkje is. het heeft zeker potentie. op dit moment staat " naima" op en het piano intermezzo kan ik erg waarderen. hier ga ik op terug komen...

en nee eazyfan, weet niks van mr. p.c., moet worden uitgezocht.

eazyfan
Mr. P.C. blijft voor mij het '#1 Feel Good-Jazznummer' ooit. Hoe Coltrane daar speelt vind ik niet alleen fantastisch maar om zo happy van te worden gewoon Telkens dat nummer opleggen wanneer je je wat minder voelt, dit is en blijft voor mij de beste Coltrane na 'A Love Supreme', ik mag dan wel Ascension 5* gegeven hebben, ofwel verdient dit album ze ook ofwel moet die andere verlagen. Ik denk eerder dat 2de maar enfin. Dit blijft een ijzersterke plaat gewoon, geen enkel Jazz-album dat bij mij zo'n eerste indruk naliet als deze. Ik was na de eerste luisterbeurt met verstomming geslagen bij dit album

Aanrader!

[Valt me ook op dat ik hier al veel getypt heb, binnenkort eens zo'n grote revieuw mij kennende hier neerschrijven als ik de moed en tijd vind].

avatar van Zachary Glass
John Coltrane - enige objectiviteit of kritische kanttekeningen hoef je van mij niet te verwachten. Waarom? Omdat Coltrane me bijbracht dat er een "ander" soort muziek bestaat.

Niet het soort muziek waarvoor je één of andere schreeuwlelijke T-shirt rond je lichaam hoeft te draperen om deel uit te maken van de aanhang. Het betreft tevens niet het soort muziek waarvan je internetgewijs de laatste bonustrack kunt opsnorren.

Wat dan wel?

Muziek die zich loskoppelt van het overheersende "ik"-gevoel dat toch meestal een tandem vormt met popmuziek. Coltrane bracht me bij dat er muziek bestaat die de luisteraar optilt tijdens het beluisteren. Niet voor de tijdspanne van een drie à viertal minuten, maar de invloed van dit soort muziek strekt bij mij verder dan een avondje luisteren.

Coltrane strekt zijn luisteraars "iets". Wat dat "iets" is - weet ik niet te verwoorden. Ik dicht Coltrane geen goeroe-achtige status toe, daarmee zou ik zowel de persoon als de muzikant Coltrane schade toebrengen.

Hij kon een aardige deun muziek produceren, net zoals de bakker in mijn grootmoeders straat een fijne taart bakt.

Minimaliseer ik daarmee Coltrane? Misschien. Maar bestaat er eigenlijk iets stichtender dan een persoon die met innige toewijding zijn ambacht vervult?

Terug naar deze "Giant Steps" - het was mijn eerste Coltrane-langspeler die ik kocht op negentienjarige leeftijd. Jazz-exegeten verklaren weinig hersenverbrijzelende solo's te spotten over de duur van deze lp. Ik neem akte van hun opinie - maar maak meteen de bedenking dat muziek voor mij simpelweg mooi mag klinken

avatar van Edski
Mooi verwoord Zachary!
Ook voor mij is Coltrane de man die de poort naar de jazz opengooide! (en tot nu toe nog verreweg mijn favoriete jazz-artiest overigens).

avatar van Paalhaas
Zachary Glass schreef:

Ik zal daar eens snel een taart bestellen dan.

avatar van Reijersen
Een wat zenuwachtigere plaat van Mr. Coltrane, maar desalniettemin van goede kwaliteit, maar toch zet ik liever 'Blue Train' op.

3,5 ster.

wcs
Weeral een prachtige cd van coltrane, bedankt eazyfan voor de tip, dit is jazz zoals ik het graag heb

LocoHermano
Reijersen schreef:

3,5 ster.

Ik geef ook de voorkeur aan Blue Train. Waar Coleman of Dolphy van mij van in een noodgang van voor naar achteren en heen en terug mogen toeteren, begint het ´zenuwachtige´ me bij Coltrane wat sneller te irriteren. Ik zet maar weer een Mingus of Davis plaatje op, bevallen me een stuk beter.

avatar van Paap_Floyd
Mensen wat bevat deze plaat een berg geniale muziek zeg. Dit is voor mij eigenlijk gewoon top-10-materiaal.

LocoHermano
LocoHermano schreef:
Ik geef ook de voorkeur aan Blue Train.

Anderhalf jaar later ben je van mening veranderd, mafkees.