John Frusciante - The Will to Death (2004)

Label: Record Collection

6. The Mirror (3:02)
  7. A Loop (4:34)
  8. Wishing (2:48)
  9. Far Away (2:18)
  10. The Days Have Turned (2:24)
  11. Helical (2:13)
  12. The Will to Death (3:48)
Ik zal het eerste bericht maar neerzetten bij dit fantastische, verbluffende album! John Frusciante doet hiermee de Red Hot Chili Peppers even compleet vergeten (hoor ook Shadows Collide With People). De songs doen wat depri aan, maar zijn briljant. Ondanks de wat matige geluidskwaliteit, is dit echt een album dat iedereen toch op zijn minst een keer gehoord moet hebben!

Ik vind Curtains persoonlijk mooier dan Shadows Collide With People maar The Will To Death blijf ik toch het mooiste vinden. 4 en een halve ster maar misschien ooit nog hoger zelfs.

KS-Racing schreef:

Dan moet ik ook maar eens aan Curtains gaan, want Shadows Collide With People vind ik echt een prachtig album!

Dit is zijn meest pure album. Curtains is te eentonig, en SCwP telt teveel elektronica.

dani
Ook dit is weer een adembenemend mooi album van John. Puur, prachtig, teder, flinterdun, transparant. Een man die zich openstelt Simpelheid en eenvoud siert hem. Ook dit album krijgt weer een hoge score en zou eigenlijk ook zo in mijn top10 kunnen komen. Werkelijk briljant want deze man doet.

avatar van mathias
Onlangs gekocht... inderdaad een ongelofelijk goed album; eigenlijk minstens even goed als het beste van RHCP mijns inziens. Nog te vroeg voor een beoordeling, maar de eerste indruk is alleszins dik oké

Jessie
Kan iemand me zeggen of hij ook zo goed is live????

zie ik het goed dat John Frusciante in 2004 zes albums maakte?

avatar van Brain Stew
Jep, en van erg behoorlijke kwaliteit ook nog.

avatar van Bruno Banani
In mijn ogen is dit ook de beste van de 6, maar de andere zijn ook van erg hoog nivo.
Vergeet ook zijn album onder naam ataxia niet. Hij is de RHCP's allang ontgroeid...

nicolas

avatar van Edski
Schitterend album. Voor alleen de titelsong al 4,5*

avatar van Bruno Banani
nicolas schreef:
hoe maak je in godsnaam 6 albums op een jaar?

Gewoon ipv aan de drugs aan muziek maken verslaafd raken!

avatar van IMPULS
De eerste berichten lezend knik ik hartgrondig mee. Will to death is een uitstekend album, qua (hoge!) songkwaliteit zelfs het meest evenwichtige album van John. Vanwege dat eerste beter dan Curtains, terwijl Shadows Collide... weer te onevenwichtig is (maar wel met een stel geweldige tracks). En inderdaad is de geluidskwaliteit wat matig, al is de 'stereofonische weergave' (gescheiden kanalen) wel weer treffend bij deze CD. Een 4,5

nicolas schreef:

+ een EP van 15 minuten

Dit is, werkelijk waar, een van de allermooiste album's die ik ooit gehoord heb. Vooral het titelnummer, ik heb de plaat misschien al zo'n 100 keer gedraaid en het blijft even mooi voor me.

Een Fransman zou zeggen: chapeau

avatar van Demolisher
A Loop is echt een prachtig nummer, heb Curtains uit m'n top10 gegooid ipv deze!

Joy
LucasB schreef:
zie ik het goed dat John Frusciante in 2004 zes albums maakte?

iig uitbracht, wat niet hetzelfde is toch?

lag nog eea op de plank

ga zo door meneer frusciante

Jessie
Het beste liedje vind ik The Will To Death!!

John Frusciante is ook ultieme reis muziek want als je lang in de auto moet zitten en je bent moe, dan val ik toch meestal in slaap. Dan droom ik dat ik in de muziek wereld zit van frusciante en hoor je op de achtergrond zen muziek! net alsof je in de ruimte of een andere wereldje zit!!

John Frusciante, wat een held!

avatar van Tabossi
Geweldig mooie en ongrijpbare cd. Ongrijpbaar in de zin van dat ik niet snap wát ik er zo mooi aan vind. De gitaarpartijen zijn serieus heel simpel en lijken hier en daar zelfs wat op elkaar. En toch zou ik ieder nummer afzonderlijk met minimaal 4 sterren bekronen. De grootste juweel is toch wel het titelnummer dat mij met zijn solo zelfs na 100 luisterbeurten nog recht in het hart weet te raken. Geweldig. John is de man!

avatar van Edski
Tabossi schreef:

Dat nummer kan me tot tranen toe roeren...

avatar van KOOJI
Ik ben het met iedereen hier eens, maar iedereen vergeet Helical. Dat blijft gewoon heerlijk om te luisteren. Zo ontzettend puur en relaxed, kippenvel met iedere keer dat ik 'm luister.

Prachtig album. Ik ben met Niandra LaDes and Usually Just A T-Shirt in kennis gebracht met John Frusciante, maar vond z'n andere platen niet zo goed als die(Niandra). Dit is het eerste album wat dat wel doet(op z'n minst).

avatar van Thomzic
Prachtig album. Voor mij de mooiste van zijn serie die hij in één jaar heeft uitgebracht.

Joy
niet alleen steengoed gitarist, ook composer en ik vind zijn stem heerlijk om naar te luisteren

gelukkig is het 'demoproduktiegeluid' al wat meer achterwege op deze plaat en klinkt het alleen daarom al een stuk volwassener

Echt een prachtig album van John Frusciante. Niet alleen zijn het vaak hele mooie nummers, maar ze worden natuurlijk ook fraai uitgevoerd. Het pianootje in the Mirror klinkt ook erg goed. En de gitaar, ja dat kan natuurlijk niet stuk.
En ik kan het niet helpen, maar ik denk regelmatig toch aan Under The Bridge van the RHCP: dat is natuurlijk positief bedoeld. Het geeft dit album een hele mooie sound.

avatar van Hendrix4live
Wat is The Will To Death toch een subtiel, mooi nummer zeg. Echt prachtig. Eén van de mooiste liedjes van de laatste jaren denk ik. De tekst maar ook de manier van spelen en zingen.

avatar van Hendrix4live
Ik heb het album nog niet helemaal beluisterd maar wat ik ervan heb gehoord klinkt heel goed.

avatar van Hendrix4live
The Mirror en The Days Have Turned vind ik ook prachtig. Dit album is echt heel anders dan The Empyrean. Daar word wat meer geëxperimenteerd dan hier. Hier zijn het soms hele goeie rocksongs, soms hele mooie subtiele zachte liedjes.

avatar van Hendrix4live
Jammer dat er maar twaalf nummers op staan.