Janis Joplin - Pearl (1971)

Label: Columbia

1. Move Over (3:44)
  2. Cry Baby (3:59)
  3. A Woman Left Lonely (3:30)
  4. Half Moon (3:54)
  5. Buried Alive in the Blues (2:27)
  6. My Baby (3:45)
  7. Me and Bobby McGee (4:31)
  8. Mercedes Benz (1:48)
  9. Trust Me (3:18)
  10. Get It While You Can (3:23)
  11. Tell Mama [Live] * (6:32)
  12. Little Girl Blue [Live] * (3:55)
  13. Try (Just a Little Bit Harder) [Live] * (6:52)
  14. Cry Baby [Live] * (6:30)
De invloed van Janis Joplin is waarschijnlijk nog het grootste geweest in de jaren 90.
Of je nu Anouk, Skunk Anansie, Alanis Morrisette, Sass Jordan of Alannah Myles noemt, ze zijn eigenlijk allemaal schatplichtig aan Janis Joplin.
Dit was toch wel de eerste rockbitch.
Met haar 27 jaar klinkt ze als een oude blueszangeres, waarbij de stem totaal kapot is gezongen, maar daardoor er zoveel levenservaring en emoties in terug te horen zijn.
Eigenlijk is ze te vergelijken met Jim Morrison; ook hij klonk op het einde van zijn leven als een oud versleten persoon.
Misschien konden deze artiesten gewoon niet ouder worden, omdat het echt al klaar was.
Onbegrijpelijk.
Pearl kwam natuurlijk pas na haar dood uit.
Als een goedlachste diva met de verkeerde kledingkeuze siert ze de albumhoes.
Nee, niet echt de uitstraling van een schoonheid, maar waarschijnlijk wel de eerste vrouw die zich verbaal staande hield in de stoere mannenwereld der popmuziek.
Wat een strot!

avatar van EttaJamesBrown
Prima verhaal deric raven al klopt jouw conclusie natuurlijk niet. Dat was Etta James.

avatar van Poeha
deric raven schreef:
Heb net een geweldige documentaire over haar gezien op de NTR. Zij was echt nog niet versleten. Haar stem, die heeft haar hele zangcarriere hetzelfde geklonken.
Haar hele jeugd heeft ze zich miskend gevoeld, niet gehoord gevoeld. Ook dat heeft ze tijdens haar "hele" zangcarriere met zich meegedragen. Ze kickte telkens weer af van de drugs, maar ook even zoveel keren viel ze er op terug. Helaas was dat ene shot voor ze die nacht naar bed ging er eentje teveel.
Ik had een ander beeld (misschien zelfs geen beeld) van haar, daarom zijn die uitgebreide docu's altijd zo fijn. Ze heeft al die tijd ook wel contact gehouden met haar ouders via telegrammen en brieven. Respect voor dat in ieder geval.

avatar van The_CrY
Bluesrock is niet zo mijn genre; het had daarom ook een paar luisterbeurten nodig voordat ik kon herkennen waarom Janis Joplin destijds zo groot was geworden. Haar soulvolle stem is krachtig en ze brengt wat ze zingt erg energiek. De muziek is wel erg tijdsgebonden; wellicht dat ik er daarom ook wat moeilijk in kwam. Het zijn veelal typerende rock 'n roll deuntjes van eind jaren 60 die hier te horen zijn en eigenlijk vind ik de enige twee door Janis Joplin zelf geschreven nummers het fijnst om te horen; 'Move Over' en het komische 'Mercedes Benz'. Des te spijtiger dat ze aan een heroïneverslaving leed. Het was interessant geweest om te zien wat ze met haar keel had kunnen doen in een ander tijdsbeeld. Zou ze de hard rock in gegaan zijn medio jaren zeventig? Of juist de soulpop?

avatar van Marco van Lochem
Lid van de “Club Van 27”, want ze overleed op 4 oktober 1970, iets meer dan 2 weken na het overlijden van Jimi Hendrix, ook lid van deze “club”.
Janis Joplin, een bijzondere zangeres, die met haar tweede album bezig was en die postuum uitbracht werd, want “PEARL” verscheen op 11 januari 1971 en viert dit jaar zijn 50e verjaardag.
Joplin werd als Janis Lyn Joplin geboren op 19 januari 1943 in Port Arthur Texas en bracht met de Big Brother & The Holding Company in 1967 haar eerste album uit, waarop haar fenomenale en zeer karakteristieke stem voor het eerst te horen was. In 1969 verscheen haar debuut soloalbum, “I GOT DEM OL’ KOZMIC BLUES AGAIN MAMA!”, ook een prachtige bluesy rock album.
“PEARL” verscheen 14 weken en 1 dag nadat Joplin dood gevonden werd in een hotelkamer in Los Angeles. De doodsoorzaak was een overdosis heroïne en dat was geen verrassing. Joplin was zeer verslavingsgevoelig en kampte een groot deel van haar leven met drugsproblemen.
De opnames van “PEARL” waren begonnen eind juli 1970 en eindigden dus abrupt met haar overlijden. De meeste liedjes waren al opgenomen, en waarschijnlijk is “MERCEDES BENZ” het laatste nummer dat ze opnam, op 1 oktober 1970. De a-capella versie, zoals die toen is opgenomen, staat dan ook op het album, zonder de vooraf geplande band versie. “BURIED IN THE BLUES” is een instrumentaal nummer, waarvan je zou kunnen verwachten dat ze daar geen vocalen meer heeft voor kunnen opnemen.
Een bijzonder album dat met het heerlijke uptempo “MOVE OVER” van start gaat. Dit door Joplin zelf geschreven nummer heeft een aanstekelijke drive en er wordt fantastisch in gemusiceerd. De gitaarsolo van John Till is fantastisch! “CRY BABY” vind ik het hoogtepunt van het album. Dit midtempo bluesnummer wordt op zo’n ongelofelijk indrukwekkende wijze gezongen, dat je niet onberoerd blijft. “A WOMAN LEFT ME” vind ik hoogtepunt #2, mede door de waanzinnige toevoeging van de hammondorgel, bespeelt door Ken Pearson. Die is zo prominent aanwezig, dat het samen met de zang van Janis leidend is in het nummer. “HALF MOON” is weer een pakkende uptempo bluesrocker waarna het reeds genoemde “BURIED IN THE BLUES” de a-kant van het album passend afsluit en let ook hier weer op de geweldige hammond bijdrage.
“MY BABY” opent kant 2 van het album en heeft een gospel feel door de samenzang in het refrein, prachtig nummer waarbij ook weer gitaar en hammond het nummer naar grote hoogte tilt. Het mede door Kris Kristofferson geschreven “ME AND BOBBY MCGEE” werd in Nederland haar grootste hit, in Amerika bereikte de eerste plaats in de Billboard Hot 100 en het nummer uitgegroeid tot een Janis Joplin klassieker. “MERCEDES BENZ” is het reeds gememoreerde laatste bijdrage van Joplin aan het album en is een maatschappij kritisch nummer waaraan de zangeres zelf aan heeft meegeschreven. Wat mij betreft is deze kale versie de definitieve, want zonder dat ik weet hoe het geklonken zou hebben met band begeleiding, de zang en de tekst komen volledig tot hun recht in deze uitgeklede versie! “TRUST ME” geschreven door Bobby Womack is weer een fijne uptempo bluesy rocker en “GET IT WHILE YOU CAN” begint met mooie piano spel waarna het nummer zich ontwikkelt tot een zeer smaakvolle ballad, waarin de stem van Joplin weer zijn dienst bewijst.
Wat was ze een ongelofelijke goede zangeres en wat is het met terugwerkende kracht ontzettend jammer dat ze zo jong gestorven is. Net zoals bij Jimi Hendrix, Jim Morrison, Kurt Cobain en Amy Winehouse zal de vraag altijd blijven, wat ze nog hadden uitgebracht als ze waren blijven leven. Ik denk echter dat de status van die groep en dus ook Joplin, zo mythisch is, doordat ze zo jong zijn overleden en dat er zoveel vragen open gebleven zijn. “PEARL” is wat mij betreft een parel van een album, dat zal niet veranderen!