Janis Joplin - Pearl (1971)

Label: Columbia

1. Move Over (3:44)
  2. Cry Baby (3:59)
  3. A Woman Left Lonely (3:30)
  4. Half Moon (3:54)
  5. Buried Alive in the Blues (2:27)
  6. My Baby (3:45)
  7. Me and Bobby McGee (4:31)
  8. Mercedes Benz (1:48)
  9. Trust Me (3:18)
  10. Get It While You Can (3:23)
  11. Tell Mama [Live] * (6:32)
  12. Little Girl Blue [Live] * (3:55)
  13. Try (Just a Little Bit Harder) [Live] * (6:52)
  14. Cry Baby [Live] * (6:30)
De invloed van Janis Joplin is waarschijnlijk nog het grootste geweest in de jaren 90.
Of je nu Anouk, Skunk Anansie, Alanis Morrisette, Sass Jordan of Alannah Myles noemt, ze zijn eigenlijk allemaal schatplichtig aan Janis Joplin.
Dit was toch wel de eerste rockbitch.
Met haar 27 jaar klinkt ze als een oude blueszangeres, waarbij de stem totaal kapot is gezongen, maar daardoor er zoveel levenservaring en emoties in terug te horen zijn.
Eigenlijk is ze te vergelijken met Jim Morrison; ook hij klonk op het einde van zijn leven als een oud versleten persoon.
Misschien konden deze artiesten gewoon niet ouder worden, omdat het echt al klaar was.
Onbegrijpelijk.
Pearl kwam natuurlijk pas na haar dood uit.
Als een goedlachste diva met de verkeerde kledingkeuze siert ze de albumhoes.
Nee, niet echt de uitstraling van een schoonheid, maar waarschijnlijk wel de eerste vrouw die zich verbaal staande hield in de stoere mannenwereld der popmuziek.
Wat een strot!

avatar van EttaJamesBrown
Prima verhaal deric raven al klopt jouw conclusie natuurlijk niet. Dat was Etta James.

avatar van Poeha
deric raven schreef:
Heb net een geweldige documentaire over haar gezien op de NTR. Zij was echt nog niet versleten. Haar stem, die heeft haar hele zangcarriere hetzelfde geklonken.
Haar hele jeugd heeft ze zich miskend gevoeld, niet gehoord gevoeld. Ook dat heeft ze tijdens haar "hele" zangcarriere met zich meegedragen. Ze kickte telkens weer af van de drugs, maar ook even zoveel keren viel ze er op terug. Helaas was dat ene shot voor ze die nacht naar bed ging er eentje teveel.
Ik had een ander beeld (misschien zelfs geen beeld) van haar, daarom zijn die uitgebreide docu's altijd zo fijn. Ze heeft al die tijd ook wel contact gehouden met haar ouders via telegrammen en brieven. Respect voor dat in ieder geval.