Brainbox - To You (1972)

Label: Imperial

1. Virgin (3:43)
  2. Amsterdam, the First Days (3:30)
  3. Sinner's Prayer (2:19)
  4. Dark Rose (5:24)
  5. Cruel Train (2:21)
  6. Down Man (2:44)
  7. Woman's Gone (3:57)
  8. To You (3:16)
  9. Summertime (4:02)
  10. Doomsday Train (3:00)
  11. Between Alpha and Omega (2:19)
  12. Baby, What You Want Me to Do (2:22)
  13. Scarborough Fair (5:55)
  14. The Flight (3:13)
  15. So Helpless (2:28)
  16. Smile (2:55)
  17. Reason to Believe (2:13)
  18. Sea of Delight (2:51)
  19. Mobilae (5:55)
  20. Good Morning, Day (2:40)
WPE
Eerlijk gezegd heb ik dit album gekocht omdat ik nogal een grote fan ben van Jan Akkerman. Kaz Lux zingt, tja..hoe zal ik het zeggen...doorgaans niet zo geweldig. Eli vind ik dan nog een uitzondering. Maar neemt niet weg dat het uitstekende popmuziek van de eind jaren 60 is.. Toen ik pas 9 was...

avatar van gaucho
Kaz Lux zingt niet zo geweldig? Pfoe, het blijft allemaal een kwestie van smaak natuurlijk. En een 'apart' stemgeluid kun je het ook best wel noemen. Maar ik vind 'm een van de allerbeste rockzangers van Nederlandse bodem.

Al geef ik toe dat zijn latere soloplaten, voorzover ik ze ken, niet bepaald aan de hooggespannen verwachtingen voldoen.

avatar van HansVon
Weer eens helemaal van begin tot einde beluisterd...geweldige muziek. Vond destijds daarna Focus ook erg goed -geloof dat ik wel 15 keer naar concerten ben geweest- , maar Brainbox luister ik regelmatig en Focus nauwelijks!

avatar van teus
HansVon schreef:

Focus is meer symfonic Rock en Brainbox meer Blues Rock dus wel van een andere orde
Hou van beide Bands , maar deel je mening dat ik ook meer naar Brainbox luister, komt wss dat ik BluesRock hoger in het vaandel heb

Ascolto
Inderdaad geweldige muziek. After jeugd sentiment. Ik was zelf te jong voor deze muziek en had deze muziek nooit zelf ontdekt. The smile (sentiment) is mijn favoriete nummer.

Op dit verzamelalbum staan de tracks van het album Brainbox (uit 1969) aan gevuld met de A- en B-kanten van alle singles die de band heeft uitgebracht.

avatar van gaucho
De eerste Brainbox die ik op CD kocht. Dat was toen waar voor je geld, vond ik, want midprice (toen nog altijd 29,90 gulden, als je geluk had voor 24,95) voor bijna 70 minuten muziek. Later kwamen daar uiteraard zowel de LP- als de CD-versie van het debuutalbum bij. Maar deze is al behoorlijk volledig, zij het met de single-versie van Sea of Delight. In de albumversie vind ik dat een van de sterkste nummers die Brainbox ooit heeft gemaakt, dus die aanvullingen waren wel noodzakelijk. Maar dit digitale kleinood laat zich als geheel prima beluisteren als een regulier groepsalbum, al was de line-up bij de latere singles natuurlijk wel sterk gewijzigd.

avatar van B.Robertson
Heb vroeger eens een Fame-LP van Brainbox' debuut geruild tegen de To You-CD. Toen werd Sea of Delight opgeofferd voor het onbekende, de bezetting zonder Jan Akkerman en Pierre van der Linden. Dat debuut later op CD aangeschaft en het was niet zo'n kunst To You op elpee te scoren. Zo'n oude Imperial-persing die mooi aansluit op Focus' Moving waves. Focus moest toen nog komen of was gaande gedurende Brainbox als vijftal. Ik heb er wel eens anders over gedacht, maar ik kan me, op zijn zachts gezegd, niet aan de indruk onttrekken dat twee gitaristen tezamen Jan Akkerman niet doen vergeten. Die bezetting van het debuut was toch krachtiger, al werd er veel gecoverd; dat debuut kent in wezen weinig eigen composities en wat ze zelf schreven leende zich bij uitstek voor het excelleren der musici. Brainbox als vijftal leverde meer kortere nummers op, wat geen wonder is als alles van singles afkomstig is. Veelal prima songmateriaal maar uiteindelijk zijn songs als Down Man en Summertime mijn onbetwiste favorieten. Het is alleen die opener, Virgin, die ik niet goed kan plaatsen. Vind dat maar een wazige start, alvorens Amsterdam, the First Days het doet vergeten. Between Alpha & Omega blijf ik anders ook een pareltje vinden. Kaz Lux kan soms met weinig woorden veel overbrengen.