Brainbox - To You (1972)

Label: Imperial

1. Virgin (3:43)
  2. Amsterdam, the First Days (3:30)
  3. Sinner's Prayer (2:19)
  4. Dark Rose (5:24)
  5. Cruel Train (2:21)
  6. Down Man (2:44)
  7. Woman's Gone (3:57)
  8. To You (3:16)
  9. Summertime (4:02)
  10. Doomsday Train (3:00)
  11. Between Alpha and Omega (2:19)
  12. Baby, What You Want Me to Do (2:22)
  13. Scarborough Fair (5:55)
  14. The Flight (3:13)
  15. So Helpless (2:28)
  16. Smile (2:55)
  17. Reason to Believe (2:13)
  18. Sea of Delight (2:51)
  19. Mobilae (5:55)
  20. Good Morning, Day (2:40)
beaster1256
prachtige compilatie van 'brainbox' met alle hits als je van hits kan spreken , het voor mij wondermooie dark rose , down man , en virgin , doen me denken aan de periode dat ik op mijn kamertje boven zat te top - 40 's van veronica van buiten te leren als 15 jarig schoffie , waar zijn de tijden ??? ik word er 50 dit jaar
spijtig niet geremasterd

fredpit
Ik heb deze verzamelaar eigenlijk enkel om Down Man gekocht . De rest klinkt gedateerd en iets te bedacht. Beetje prog en sympho. 'stoere' solotjes van Akkerman, panfluiten, ingestudeerde kreuntjes en schreeuwtjes en dat soort ongein zijn niet mijn 'glas bier' nog 'kopje thee'.

Toch denk ik dat er aardig wat jongere liefhebbers van bv Deep Purple en Led Zeppelin (de sfeer ..niet het niveau.) aangenaam verrast zouden zijn door deze nederlandse band.

3,5 ...Akkerman

avatar van Bulldozer
Man oh man....wat een heerlijke muziek.
Die prachtige stem van Kaz Lux! Brainbox luistert gewoon heerlijk weg en het klinkt allemaal lekker puur.

Stijn_Slayer
Toevallig heb nu net Amsterdam, The First Days opstaan. Meteen ook het beste nummer van Brainbox en eigenlijk de hele Nederlandse muziek wereld. Heb deze op dubbel LP. Heel erg goed, verveelt nooit.

miloz
Bulldozer schreef:
Man oh man....wat een heerlijke muziek.

Beter kan je Brainbox niet omschrijven!

avatar van Rinus
Hele goede verzamelaar, met al hun bekende werk erop. Op dubbelvinyl.

miloz schreef:

Beter kan je Brainbox niet omschrijven!

We moeten de geweldige gitarist Akkerman ook even noemen he. Dat erbij en het klopt

Stijn_Slayer schreef:

avatar van S.T.
Wat is Mobilae toch een geweldig nummer...

S.T. schreef:
Wat is Mobilae toch een geweldig nummer...

Inderdaad. Wat een schitterende opbouw!

avatar van musician
Sluit mij volledig aan bij alle positieve kritieken.

Met als één van de hoogtepunten de uitvoering van Summertime.

To you is een compilatie, maar een beetje een rare. Feitelijk heeft Brainbox maar twee studio cd's uitgebracht, Brainbox en Parts. Deze laatste cd is al zonder Akkerman en Kaz Lux.

To you werd kort daarna uitgebracht, maar ik begrijp dat de nummers die op To you staan de hele eerste cd is, aangevuld met de grootste hits. Van Parts staan echter helemaal geen nummers op To You.

Brainbox heeft 9 nummers.
Waar komen op To You dan die andere 11 nummers vandaan? Want die zijn wel met Akkerman en Lux. Bijzonder. Maar het zijn dan ook bijzondere 20 nummers van een nog bjizondere band.

Stijn_Slayer
Ik geloof, weet het absoluut niet 100% zeker, dat dit komt doordat Akkerman vlak na het debuut vertrok. Een andere gitarist neemt z'n plek in (die speelt bijvoorbeeld op Doomsday Train), en hier is de band dus nog wel met Kaz Lux. Op Parts niet meer, als het mij goed bijstaat, en vandaar dat die nummers dus ook niet op Parts staan.

Mocht Lux toch op Parts aanwezig zijn, dan weet ik het niet.. Misschien weer een andere gitarist?

avatar van musician
Wat je zegt is dus, dat die 11 nummers zijn opgenomen tussen Brainbox en Parts in, waarschijnlijk nog wel met Kaz Lux omdat hij zingt, met een andere gitarist, maar dat de rest van de band na de opnames toch kiest voor het gaan opnemen en uitbrengen van Parts?

Een wonderlijke beslissing.
Mijn versie van To you geeft geen enkele mededeling, behalve de namen van de muzikanten.

De enige die credits krijgt voor de vocalen is Kaz Lux. Er staan vier gitaristen op, Jan Akkerman, John Schuursma, Rudy de Queljoe en Herman Meijer. Ook twee drummers, Pierre van der Linden(!) en Frans Smit.
En dan wordt Andre Reynen genoemd als bassist.

Jij hebt Parts, Stijn. Zijn dit dezelfde muzikanten?

En: is er iemand die weet waarom Brainbox na de cd 'Brainbox' 11 nummers opneemt met Kaz Lux (en Akkerman?) zonder dat dit uiteindelijk regulier als studio cd is uitgebracht?

Anders kan Brainbox zo in het Guiness Book of records: de enige groep ter wereld die met een compilatie twee keer zoveel nummers brengt dan zij ooit regulier op cd hebben gezet.

Stijn_Slayer
Parts heb ik niet meer, vond het zo'n vreselijk ding dus weggedaan. Ik dacht dat Lux de band toen al had verlaten, maar dat moet dan na Parts zijn geweest.

Ik pak het boekje van mijn cd van 'The very best Brainbox album ever' (op m'n To You LP staat niks geloof ik en dit is eigenlijk gewoon To You) er even bij.

''Vlak na de release van het fraaie debuutalbum worden de fans opgeschrikt door het onverwachte vertrek van Jan Akkerman. Niet lang daarna stapt ook Pierre vd Linden uit Brainbox om samen met Akkerman toe te treden tot Focus. Binnen Brainbox wordt dit gecompenseerd door de gitaristen de Queljoe, Meyer (die al gauw weer plaats maakt voor Schuursma) en drummer Smit. Aan het hitfront blijft de band ook scoren met hits als Doomsday Train, The Smile en Virgin (die zijn dus al zonder Akkerman). Interne strubbelingen en mismanagement leiden in 71 tot een voortijdig einde van Brainbox. Met Frans Smit, zanger Michel van Dijk (?), bassist Robert Verweij en de gitaristen Tonny de Queljoe en Ronnie Meyes wordt tevergeefs getracht een doorstart te maken. Weliswaar verschijnt er nog 1 album, Parts, maar met het vertrek van Akkerman en Lux is de ziel uit Brainbox verdwenen. 72 valt het doek.''

Hieruit zou je zeggen dat Parts dus in een geheel andere line-up is en dat daarom de tussentijdse hits weggelaten zijn.. Lux verdween in 71, Parts is uit 72. Ik dacht ook dat Lux niet meer zong op Parts, maar ik heb hem te lang niet meer gehoord (gelukkig).

Ik heb rondgezocht en ik citeer:

''1970

Dit jaar stapt ook Pierre van der Linden over naar Focus. Jan Akkerman wordt vervangen door de gitaristen Rudy de Queljoe (ex-Dragonfly) en Herman Meyer (ex-Fullhouse). De laatste maakt weer plaats voor John Schuursma. Van der Linden wordt even vervangen door Shel Schellekens, maar die wordt al snel opgevolgd door Frans Smit (ex-September). Het oude, superieure geluid is nog wel te horen op het debuut Brainbox (opgenomen in de oude bezetting), dat naast eigen werk Dark Rose en Sea Of Delight uitsluitend bestaat uit opvallende vertolkingen van nummers van Paul Simon, George Gershwin, Lowell Fulsom, Jimmy Reed en Tim Hardin. Singles gemaakt met de nieuwe leden laten horen dat het vertrek van Jan Akkerman een forse aderlating is.

1971

Dit jaar verlaten ook de laatste leden van het eerste uur de band: Kaz Lux en André Reijnen. Kaz Lux wordt vervangen door Michel van Dijk (ex-Amsterdam) en André Reijnen door Robert Verwey (ex-Amsterdam). Ook gitaristen Tony de Queljoe en Ronnie Meyjes maken deel uit van de bezetting. De dramatische wisselingen van personeel hebben een negatief effect op de muziek en uiteindelijk ook de populariteit van de groep. De tweede lp Parts, waarop De Queljoe alweer ontbreekt, wordt opgenomen met producer John B. van Setten (o.a. producer/manager van The Outsiders) en kan niet tippen aan het voortreffelijke debuut: de magie ontbreekt en langzaam maar zeker zakt Brainbox weg.

1972

Brainbox gaat uit elkaar. Kaz Lux bouwt dan al aan een solocarrière. Jan Akkerman en Pierre van der Linden zijn heel succesvol met Focus. Ook de meeste andere muzikanten laten nog van zich horen: Robert Verwey in Long Tall Ernie And The Shakers, Frans Smit naar Mouth and MacNeal, Michel van Dijk naar Alquin en André Reijnen naar Minisink Townhouse. Jan Akkerman en Kaz Lux zullen ook in latere jaren nog regelmatig samen op het podium staan en platen maken.''

Dan is het toch gewoon zonder Lux en een geheel andere line-up? Dat zou wel verklaren waarom de tussentijdse hits niet gebruikt zijn op Parts.

Edit: Ik heb het gevonden, Lux doet niet mee op Parts. Dus dat verklaart waarom die tussentijdse nummers niet op Parts zijn verschenen.

componist: Brainbox;
percussion: Frans Smit; bas, piano,
orgel: Robert Verwey; solo gitaar,
mond orgel: Ronnie Meyes;
zang, fluit: Michel van Dijk;

http://www.fonos.nl/fonos2/store?request=detail&catalogue_key=13727 Hier te zien.

avatar van musician
Wat een enorm werk heb je verricht Stijn!

Er is iets heel vreemds met die band aan de hand geweest. Eerst vertrokken Akkerman en Pierre vd Linden naar Focus.

Lux blijft, maar er ontstaan daarna 'interne strubbelingen', dusdanig dat de band wordt opgeheven.

De manager richt gelijk een nieuwe Brainbox op, met allemaal andere namen dan de muzikanten die meededen op 'Brainbox'.

Zij maken Parts.
Volgens mijn Encyclopedie van Nederlandse Popmuziek, bestaat hun muziek uit country, folk & symfo (zonder een waardering over deze plaat te geven).

Daarna wordt de band nogmaals opgeheven. Van Parts staat dus niets op compilatie To You. Wel is volgens de encyclopedie de CD The best of....., samengevoegd met 'Brainbox' en is dat samen To you geworden.

Neemt niet weg, dat de fans van Brainbox van de lichting Akkerman, Van der Linden en Lux (en dat zullen we bijna allemaal zijn) alles in huis hebben, ook het oorspronkelijk niet uitgegeven werk, door het kopen van deze cd, To You.

avatar van gaucho
Zo is het ongeveer wel gegaan, ja. Vrij kort na het verschijnen van die eerste LP verlieten Akkerman en Van der Linden Brainbox om zich bij Focus te voegen. Korte tijd later verruilde ook bassist Cyril Havermans Brainbox voor Focus, waarna Kaz Lux het enige overgebleven lid was van de 'klassieke' Brainbox-bezetting van het eerste album.

Vervolgens is het een komen en gaan van bandleden en worden in diverse bezettingen een flink aantal singles opgenomen, waarvan het grootste deel de Nederlandse top-40 haalt. Die singles zijn (bijna) allemaal verzameld op To you, wat inderdaad een soort 'extended version' is van het eerste album plus een flink aantal singles. Alleen bevat dat album zoals gezegd de drie minuten durende single-versie van Sea of delight, dat op de debuutplaat een hele plaatkant in beslag nam.

Pas als Kaz Lux in 1971 de band verlaat en Brainbox dus in zijn geheel uit andere muzikanten bestaat, verschijnt er een tweede LP, Parts. Die levert nog twee singles op, Dilemma en A part of me is a part of you, die zijn toegevoegd aan de 20 nummers die al op To you stonden. Die 22 nummers staan dus op 'The very best Brainbox album ever', het enige album van Brainbox dat nog via de reguliere kanalen verkrijgbaar is.

Mar het blijft gek dat ze van die pakweg tien singles tussen het debuut en deze To you nooit een regulier album hebben weten te smeden. Teveel bezettingswisselingen waarschijnlijk. Dat had een mooi album kunnen worden, maar ach, Met To you heb je eigenlijk alles van Brainbox in huis dat ertoe doet.

avatar van Simon-Hans
To You was een hele fijne aanvulling op het debuut, met al die prachtige songs ("hits") van Kaz. Jan Akkerman mis ik niet heel erg al is zijn gitaarspel in met name Summertime en Dark Rose heel bepalend. "Smile" en "Between Alpha and Omega" zijn zondermeer mooie songs.
Het onderzoek werk is al gedaan, dus daar hoef ik niet veel meer aan toe te voegen. Ik zag Brainbox ca één jaar na hun debuut live in Uylenstede (Amsterdam, Buitenvelderd): geen Kaz, geen Jan, geen Pierre. Wel Rudy, Jan en Jan en Michel (wat een hoop jannen had deze band). Ze speelden nog wel de Brainbox hits, van "Parts" was nog geen sprake. Op de "best Album ever"-CD staat staat volgens mij wel één Michel van Dijk nummertje.

avatar van B.Robertson
Vreemde kwestie allemaal, wel een dijk van een plaat. Veel van die nummers spelen ze nu weer: To you, The smile, Doomsday train, Cruel train, Between alpha and omega en Mobilea. Ditmaal veel eigen werk.Onvergetelijke nederpop klassiekers. Scarborough fair werd overigens aangekondigd als een nummer van Paul Simon. Brainbox speelt nu ook Return to Itica, een Schuursma lied dat hij later eens voor Lux heeft gecomponeerd. To you moet zo'n beetje de beste verzamel cd ooit zijn. 4,5ster.

Stijn_Slayer
Het viel me ineens op dat 'If You Could Only Feel It, de B-kant van 'Dilemma' hier niet op staat.

Heeft iemand wellicht een mp3'tje voor mij?

avatar van Protonos
heb laatst een singletje thuis gevonden van deze mannen. vandaag eens opgezet.

Klinkt als Hendrix met een zware stem voor mij. goede gitaarpartijen, leuke liedjes (Sea of Delight en Amsterdam, the First Days)

avatar van Madjack71
Later opnieuw uitgebracht in een andere versie, maar doet niets af dat dit misschien wel de beste rockband van nederland was.

avatar van reptile71
Sterk overzicht van deze band. Ik kan alleen maar zeggen dat het over het algemeen erg goede muziek is. Dit zal zeker een van de beste Nederlandse rockbands zijn geweest in die tijd.

Ziegler
Of dat laatste klopt weet ik niet. 'We' hadden er toen nogal een paar. Akkerman verliet deze band voor Focus. Van Dijk voor Alquin.
Feit is dat Brainbox een aanzet gaf tot veel moois.

avatar van reptile71
Ik zeg ook expres niet 'de allerbeste', maar 'één van de'.

Als jij het niet zegt dan zeg ik het wel. Brainbox > Alquin + Focus

Alleen Trace wint het misschien van ze.

avatar van henk01
Zeer mooie verzamelaar.

4.5*

avatar van Hullemans
Afgelopen weekend eindelijk een knoop doorgehakt. Ik wilde al lang een LP(-vinyl) van deze band, maar ja welk. En was er überhaupt nog een verkrijgbaar. In Zierikzee bij een prima platenzaak voor 3 tientjes To You gekocht. Op weg naar huis begon er wel wat twijfel te groeien, 30 Euro is wel erg veel. Zeker voor een 2e hands. Maar bij thuiskomst alle twijfel weg. Een prachtplaat. een stuk nederpop geschiedenis, en krasloos.
Ik ben bovenstaande heren en dames erg dankbaar voor het hele verhaal over de totstandkoming van dit album. Ik kende wel de singels, maar verder bijna niets van de band. Dat is nu ook weer opgelost. Kortom hier zit een uitermate contente bezitter van een LP van Brainbox.

avatar van spoiler
Inderdaad ontzettend goede plaat, maar € 30,- is wel een boel geld voor deze plaat.
Belangrijkste is dat je er lekker van geniet

avatar van nlkink
Mooie compilatie. Eigenlijk meer dan dat. Dit is bijna alles wat Brainbox in hun toptijd hebben opgenomen. Trap niet in de val door het album 'Parts' te kopen. Dat heet Brainbox en verder houd het wel op. Volksverlakkerij.
Zou wel mooi zijn als dit materiaal helemaal geremastered werd en niet alleen hun debuutalbum.

avatar van B.Robertson
Onlangs een remaster van het debuut gekocht van Esoteric Recordings. Na het complete debuut worden er nog 11 nummers van To You achter geplakt. Heb je alles behalve Virgin, Mobilae en de korte versie van Sea of Delight en de volgorde is uiteraard anders. Mij bevalt dat wel.