Wat een bitterzoet album toch, deze
XO. De meeste van de - overigens prachtige - melodieën zijn vrolijk Beatlesque met de zachte stem van Smith, de sfeervolle harmonieën, het rustig gitaarspel en natuurlijk de catchy refreintjes. Elliott Smith schudt het allemaal schijnbaar zonder problemen uit zijn mouw. Maar als je dan wat aandachtiger gaat luisteren blijkt het toch allemaal niet zo opbeurend te zijn, maar dat maakt de muziek er zeker niet minder mooi op. De vergelijking met Nick Drake wordt vaak gemaakt, en gezien de wat melancholieke thematiek en het stemgeluid kan ik dat wel goed begrijpen. Nu was Elliott Smith zeker een getalenteerde songwriter, maar het niveau van Nick Drake heeft hij toch nooit gehaald (en zal hij ook nooit meer halen

). Op dit album is de instrumentatie wel veel uitgebreider (en moderner) dan bij Nick Drake, dus dit album sluit meer aan bij the Beatles naar mijn mening.
De eerste helft van het album steekt er ferm bovenuit. De opening van
Sweet Adeline is echt schitterend.
Waltz #2 en
Baby Britain zijn mijn twee favoriete nummers van deze cd. Het niveau blijft hoogt tot en met Bled White (dat hier erg weinig gewaardeerd wordt blijkbaar).
Daarna zakt het allemaal wat in, met als dieptepunt
Amity. Dat vond ik
drie jaar geleden al een rotnummer en dat vind ik nu nog steeds.
Oh Well, Okay redt de meubelen gelukkig nog een beetje.
Fijn cdtje, en naar mijn mening de beste van Elliott Smith.