Luka Bloom - Turf (1994)

Folk
Label: Reprise

1. Cold Comfort (4:04)
  2. True Blue (4:36)
  3. Diamond Mountain (5:17)
  4. Right Here, Right Now (3:06)
  5. Sunny Sailor Boy (3:27)
  6. Black Is the Colour (3:44)
  7. To Begin To (5:04)
  8. Freedom Song (6:26)
  9. Holding Back the River (3:44)
  10. Background Noise (4:23)
  11. The Fertile Rock (4:08)
  12. I Did Time (2:38)
  13. Sanctuary (4:11)
Diamond mountain, Cold Comfort en True blue.. Wat een mooie nummers zijn dat !! Helemaal mijn smaak, deze muziek. De stem van Luka is zo mooi rauw, soms slaat hij zelfs een beetje over, maar dat is "part of the magic" wat mij betreft

avatar van Tromop
Tip: Luka Bloom geboren als Barry Moore heeft een broer Christy Moore die ook muziek maakt. Vind je Luka Bloom goed luister dan eens naar 1 van zijn albums. Persoonlijk vind ik Christy beter maar da's uiteraard een kwestie van smaak.

Ok, bedankt voor de tip. Ik ben al even op inet wezen browsen voor wat samples en tot nu toe klinkt het niet verkeerd idd. 's ff kijken of ik hier ergens een album van kan scoren

Schitterend album van de ierse folky troubadour.
Van begin tot eind pakkend! Ontdek dit album en ga de man ook eens live bekijken als je kan, beklijvend !

EVANSHEWSON
pigne_arolla_ws schreef:
Schitterend album van de ierse folky troubadour.

Dat is niets overdreven, dit is gewoon schitterend en nog stukken beter dan The Acoustic Moterbike, wat ook al een prima plaat was.

Maar dit zit erg dicht tegen een absoluut meesterwerk aan, echt!

Diamond Mountain is om bij weg te dromen.

**** 4 sterren en much respect

avatar van LeRoi
Ik sluit me aan bij de vorige schrijvers: wederom een prachtig werkje van onze Barry...volledig in de lijn met Riverside en Acoustic Motorbike met weer treffende en pakkende meezingers (niks teveel gezegd denk ik als je wel eens Live hebt gezien!........Prachtige happenings zijn dat!).
N.b. Christy zit toch meer in de trad. Ierse vastgeklonken, niets mis mee maar minder mijn ding (luister ik liever naar het Kingston Trio of Dubliners).

avatar van TEQUILA SUNRISE
Geweldige plaat van Luka!!!
Cold Comfort & Freedom song .... Kippevel!!!!!
Beter album dan Riverside & Accoustic Motorbike!
En die waren al fantastisch!

avatar van farther_on
Heb al wat gehoord op de platinum collection.
Maar wil de hele plaat hebben.
Weet iemand misschien waar ie verkrijgbaar is?
Ben al lang op zoek.
"Riverside"," Acoustic Motorbike" en "Between the Mountain and the Moon" heel goed
Gigantische muziek.

avatar van jellorum
Dit is een hele mooie plaat. Nummers 1 t/m 10 zijn geweldig. Daarna slabakt het een beetje maar dat doet niets af van deze plaat zijn schoonheid. Een plaat die je wat geborgenheid biedt in moeilijker momenten. Een steunpilaar. Wel de enige die ik ken van deze rasartiest met het speciale gitaarspel.
Straks laat ik me nog eens overspoelen met deze pracht!!

avatar van TEQUILA SUNRISE
OEI!! en hij heeft zoveel meer moois gemaakt!

Aanrader: Riverside & The Accoustic Motorbike en het werkelijk schitterende live album Amsterdam.

avatar van kanjer
Niet zijn beste cd, maarwel de moeite waard. Vooral Diamond mountain is sterk. Luka speelt echter live het beste alhoewel hij wel wat rustiger is geworden

avatar van TEQUILA SUNRISE
Verbaas mijzelf dat ik hier in eerste instantie maar 4 sterren voor had gegeven.
Dit is mijn favoriete album van Luka en heeft ondertussen zijn 2 sterke voorgangers op achterstand gezet.
De volle mep voor dit meesterwerk, de pracht van het drietal Cold Comfort / True Blue & Diamond Mountain zet de toon, ook Sunny Sailor Boy mag niet onvermeld blijven.
Ook tekstueel sterk en ontroerend zoals op het schitterende Freedom Song wat over Rosa Parks gaat, de amerikaanse burgerrechtenactiviste die bekend werd om het feit dat ze weigerde haar zitplaats in een bus af te staan aan een blanke medepassagier.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vanavond herbeluisterd, ik heb me teveel door mijn enthousiasme laten meeslepen.
Het blijft een fantastisch album maar de volle mep vind ik eigenlijk iets teveel van het goede.
Halfje eraf dus.
Als ik het talent, geduld en het doorzettingsvermogen had gehad om gitaar te leren spelen dan had ik dat op een wijze willen doen zoals Luka dat doet, ik wordt altijd geraakt door zijn herkenbare wijze van gitaar spelen.
Prachtig gewoon.

avatar van blaauwtje
Ooit eens the acoustic motorbike gekocht, volgens mij bij eci( omdat ik anders de maandkeuze kreeg), in de platenkast gedumpt, zonder echt te luisteren.

Onlangs moest er ruimte worden gemaakt, dus tam stond op de nominatie om uit de kamer te worden verbannen.

Toch nog even luisteren, het kwartje viel, hij staat nu in mijn bakje met veel geluisterde cd’s,het kan verkeren.

Gisteren ,op de platenbeurs in Mariniplaza Groningen(begin jaren 80 zijn woonplaats, deze gespot, meegenomen, omver geblazen.

Wat een zeggingskracht,de man,zijn gitaar,zijn liedjes ,zo simpel kan het zijn.

Favoriete songs, Cold comfort en Freedom song.

Wie weet wat ik nog meer tegenkom van deze Ierse troubadour.

avatar van milesdavisjr
Een redelijke opvolger van The Acoustic Motorbike. Waar de voorgangers zowel gevarieerd als stemmig van aard waren klinkt deze plaat wat vlakker. De sfeer is als altijd uitstekend, hetzelfde geldt voor de productie er staan echter maar weinig krakers op, of het moet 'The Fertile Rock' zijn die het live altijd goed doet. True Blue, Cold Comfort, sfeervolle songs maar Barry heeft het op de voorgaande 2 schijven beter gedaan. Toch is het geen straf om deze plaat uit te zitten, de eenvoud en puurheid van deze sympathieke Ier levert een degelijke schijf op.