Sugababes - Catfights & Spotlights (2008)

Label: Island

1. Girls (3:11)
  2. You on a Good Day (3:27)
  3. No Can Do (3:11)
  4. Hanging on a Star (3:22)
  5. Side Chick (3:39)
  6. Unbreakable Heart (3:52)
  7. Sunday Rain (4:02)
  8. Every Heart Broken (4:09)
  9. Beware (2:56)
  10. Nothing's as Good as You (3:03)
  11. Sound of Goodbye (4:24)
  12. Can We Call a Truce (4:33)
  13. About You Now [New Acoustic] * (2:46)
  14. She's Like a Star * (2:43)
avatar van friday the 13 th
Jammer dat het album niet gescoord heeft. Geen enkel nummer is in de Vlaamse charts geraakt.

De singles zijn alvast uitstekend, vooral de vele remixen die ervan te vinden zijn. De rest nog niet beluisterd, maar ga ik zeker doen.

avatar van NewYorkCityLight
Vind het ook erg jammer dat dit album niet gescoord heeft. Misschien vanwege de single keuzes? Al denk ik niet dat er verborgen hits tussen de albumtracks zaten. Het is gewoon echt een supergoed album maar er staan geen hits op, jammer genoeg.

You On A Good Day en Side Chick zijn mijn favorieten van deze CD.

Nu gaan de Sugababes (jammer genoeg) weer op de commercielere tour. Nieuwe single Get Sexy komt deze week binnen op 25 in de tipparade. Ben beniewd wat dit overgeproduceerde album teweeg gaat brengen en of het wat is.

avatar van Waste Management
Ach ja, hoop wel dat het wat wordt.

Sunday Rain, Sound of Goodbye en Beware zijn mij meest favorieten van deze album.

Idd jammer voor de Babes dat dit gigantisch geflopt is, al vind ik de nummers dit keer ook niet zo geweldig. Zou er ook nooit iets van gehoord hebben als ik niet op deze site kwam en de singles had opgezocht.

En ondertussen zou Amelle, net voor de release v/h nieuwe album, het afgetrapt zijn na de (zoveelste) ruzie. Het ziet er naar uit dat er weer 'n nieuwe komt binnenkort... Wel dom dat dit ook weer gebeurt net voor (Mutya, net na) de release van een nieuw album.

avatar van VanDeGriend
Berichten over bezettingswijziging verplaatst naar Sugababes

avatar van Emile93
Geweldig album van de Sugababes! Vooral Sound of Goodbye, Sunday Rain en Beware. Dit is een echt Sugababes album, jammer dat ze nu met Jade Ewen de commerciële weg in slaan!!
Voor dit album absoluut 5 sterren!

avatar van NewYorkCityLight
Ja, jammer hè? Ze zullen vast wel weer een goed album afleveren, maar het zal wel niet zo goed zijn als dit album.

Dit is, by far, en heel verreweg, het beste album van de Sugababes. Jammer dat het zo geflopt is. Er staat geen enkel minder nummer op, Tweede single No Can Do is nu ook een van mijn favorieten geworden.
Dit album is echt een aanrader voor iemand die iets van de Sugababes wil gaan luisteren, en het eerdere werk leuk vond.

Er is wel 1 troost. Toen Keisha nog in de groep zat geraakten ze ook al op de commerciele tour met hun nieuwe album, dus het komt niet door de wisseling van de wacht.

Emile93 schreef:
Die 3 nummers zijn ook mijn favorieten.

avatar van Emile93
Ik vind dit album samen met Change de beste albums! Alle albums zijn goed maar deze twee steken er zeker weten boven uit!

avatar van NewYorkCityLight
Ik vind het zo zonde dat ze van deze weg af zijn gegaan. Het album werd ook goed ontvangen door critici. Wat maakt dan uit dat de verkopen wat minder zijn? Blijkbaar veel, want hierop besloten ze dat de richting drastisch moest veranderen. Terwijl dit juist de muziek is die ze moeten blijven maken.

Dit album staat terecht op #2 in mijn top10.

NewYorkCityLight schreef:

Dit album staat terecht op #2 in mijn top10.

Lol bij mij staat ie ook op 2! Het is ook heel erg zonde dat ze niet op deze manier door zijn gegaan!

avatar van FunkStar
Hoorde vandaag op een Engelse radiozenden de single No Can Do.
Ik kende die single nog niet want hij is in Nederland niet uitgebracht.
Bij dit nummer viel me iets op, in het refrein hoor je een kleine sample van the Jackson 5 (van I Want You Back).....Leuk gedaan!

avatar van Emile93
Dit is toch wel echt het beste album van de Sugababes. Ontzettend jammer dat het is geflopt. Had eigenlijk niet gemogen!

Waste Management schreef:
05. Side Chick (2,0)
Eerlijk gezeg vind ik Side Chick 1 van de minste nummers van het album, verder heb ik er geen woorden voor.
Een aantal jaar geleden zei ik dat ''Side Chick'' éen van de minste nummers was, daar kom ik op terug. 't is een fijn Pop/R&B nummer met een jaren '90 sfeer, wat ik wel heel erg jammer vind is dat Heidi op de achtergrond te horen is (zowel bij een heleboel nummers). Zonde gewoon, Keisha die weer de overhand neemt. Middle 8 van Amelle vind ik leuk gedaan.

Sugababes – Catfights and Spotlights

‘Change’ was een album met vooral radiovriendelijke popsongs en goed in het gehoor liggende nummers. Ze scoorden er zelfs hun best verkopende nummer mee in ‘About You Now’. Het was hun meest commerciële album tot dan toe. En daar was dan de opvolger ‘Catfights and Spotlights’ dat, ondanks de kinderlijke titel, hun minst radiotoegankelijke album sinds het debuut 'One Touch' is.

‘Catfights and Spotlights’ is het album waar de Sugababes veranderden van meisjes die popnummers maken naar volwassen vrouwen met iets diepere teksten over relaties en waarin serieuzer naar het leven wordt gekeken. Waarschijnlijk wilden de Sugababes wat Take That op een of andere vreemde manier ook was gelukt: de transformatie van ‘just another boyband’ naar een volwassen groep, zonder hitgevoeligheid te verliezen of aan populariteit in te moeten winnen.

Het is uiteindelijk een album geworden dat volwassener klinkt dan hun vorige albums, en tegelijkertijd ook introspectiever. Het geluid neigt wat naar pop, R&B en funk met een donker sausje eroverheen.

‘Girls’ was de eerste single en was geen daverend succes, desondanks stond het nog vier weken in de UK top10. Het nummer is grotendeels opgebouwd rond een sample van Ernie K. Doe’s ‘Here Come the Girls’. Ik weet nog heel goed dat ik dit nummer voor het eerst hoorde en enorm teleurgsteld was. Nu, ruim 6 jaar later, vind ik het wel een erg goed nummer. Al moet ik zeggen dat ik de Klas Ahlund Re-Work net iets leuker vind.

‘Unbreakable Heart’ weerspiegelt de verandering van meidengroep naar damesband tekstueel wellicht het beste. ‘If I walk through my whole life, choosing the safe side... I’ll miss out on the real thing... What good is an unbreakable heart?’. Een krachtige ballad die staat als een huis. Sowieso bestaat de tweede helft van het album grotendeels uit ballads, maar absoluut niet van het zeurderige type. ‘Sunday Rain’ is een prachtig, donker nummer met mooie harmoniën in het refrein. Perfect voor een.... regenachtige zondag.

‘Can We Call a Truce’ is een emotionele, doch afstandelijke, afsluiter, waarschijnlijk geschreven over ex-Sugababe Mutya. Heidi’s stem is zo geprogrammeerd dat het net lijkt alsof het door een ijs-koningin wordt ingezongen.

In ‘Side Chick’ komt alles wat de Sugababes goed kunnen samen in één nummer. Een pakkend R&B nummer doordrenkt van een stampende beat en een piano, met semi-raps van Keisha en Amelle eroverheen. Ik had dit graag als single willen zien, ben benieuwd of het nog wat voor elkaar had gekregen in de charts. Een heerlijke flow heeft dit nummer. Het meest opmerkelijke is dat er nergens ruimte is gelaten voor een deel zonder zang. Dit was vrij snel al mijn all-time favoriete nummer van de Sugababes en dat is het na al die jaren nog steeds.

‘Nothing’s as Good as You’ is een leuk, schattig nummer met een lief refrein. ’’Baby it’s alright if you take me out tonight’’. ‘Beware’, grotendeels gezongen door Amelle, is vooral erg pakkend.

Ik wil niet alle nummers langslopen maar ze zitten stuk voor stuk sterk in elkaar. Enkel ‘Hanging on a Star’ vind ik iets minder.

Een minpuntje aan het album is dat de solo’s onregelmatig verdeeld zijn. Amelle zingt alle coupletten op het nummer ‘Beware’ en Keisha heeft het overgrote deel op het nummer ‘Side Chick’. Nu hoef ik echt niet alle ‘Babes steeds op elke track te horen, en tussen Amelle en Keisha wordt nog wel redelijk afgewisseld, maar Heidi krijgt echt beduidend minder te zingen dan de andere twee. Op ‘Beware’, ‘No Can Do’ en ‘Unbreakable Heart’ zingt zij slechts de korte bridge naar het refrein. Op ‘Sunday Rain’ krijgt ze maar drie regels toegespeeld en op ‘Side Chick’ is ze helemaal niet te horen (m.u.v. een paar ad-lips in het derde couplet als je heel goed luistert).

Kleine minpuntjes daargelaten leveren de Sugababes met ‘Catfights and Spotlights’ een album af dat staat als een huis en zeker meer succes verdiende dan het uiteindelijk kreeg. Het grootste probleem is dat er geen hits op staan. ‘Girls’ is het meest hitgevoelig en daarom ook een geschikte keuze geweest als eerde single, maar zelfs deze presteerde teleurstellend. Dit album behaalde uiteindelijk slechts de 8e plaats in de UK charts en zorgde er, tot mij spijt, voor dat bij het volgende album de sound en richting weer totaal veranderde.

Jammer. Graag had ik de Sugababes in de voetsporen van Take That zien treden. En met de kwaliteit van het materiaal op dit album was dat ook meer dan terecht geweest.

Met stip is dit dan ook mijn favoriete Sugababes album.

NewYorkCityLight schreef:
Zonde vind ik dat. In ''Sunday Rain'' neem Keisha ook de overhand, 't refrein had qua stem beter uitgewerkt kennen worden. Bij de tekst ''We should just be friends. You know how that ends'' in ''Side Chick'' hoor je Heidi en bij de middle 8 van Amelle hoor je haar ook een paar kleine zinnetjes zingen. Bij ''Sunday Rain'' vind ik 't ook jammer dat Heidi weinig te horen. Ze klinken ook niet meer als een groep en na Mutya's vertrek, werd Keisha echter de lead-zangeres en Heidi de achtergrond-zangeres