The Cure - Paris (1993)

Alternatieve titel: Live at le Zenith 1992

Label: Fiction

1. Shake Dog Shake *
  2. The Figurehead (7:28)
  3. One Hundred Years (7:15)
  4. At Night (6:40)
  5. Play for Today (3:50)
  6. Apart (3:51)
  7. In Your House (3:59)
  8. Lovesong (3:32)
  9. Catch (2:41)
  10. A Letter to Elise (4:52)
  11. Dressing Up (2:49)
  12. Charlotte Sometimes (3:59)
  13. Close to Me (4:01)
  14. Hot Hot Hot!!! *
avatar van Suicidopolis
orbit schreef:
Cure's beste liveplaat ook.

Volledig mee eens! Ik vind het persoonlijk zeer spijtig dat ze hier geen video opname van hebben gereleased... Stel je voor: Paris op LaserDisc... *kwijl**kwijl**kwijl* Ach wat, we zullen nog maar wat verder naar Show kijken, Porl en Simon die elkaar binnendraaien is best wel grappig.

avatar van Alicia
Aan de hand van een gescheurde, bijna niet meer te lezen oude kaart met in de linkerbovenhoek een nog net te ontcijferen vage tekst, ben ik gaan graven en heb zojuist in een of andere vreemd uitziende houten kist deze grote glanzende parel gevonden. Het heeft wél even geduurd deze m'n hol binnen te slepen.

avatar van snarf349
Alicia schreef:

maar dan heb je ook wat.

snarf349 schreef:

maar dan heb je ook wat.

Weergaloze Live-cd.

avatar van Alicia
En dat voor slechts 5 dukaten! Weergaloos!

Alicia schreef:
En dat voor slechts 5 dukaten! Weergaloos!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ben toch meer gecharmeerd van Paris dan van Show, maar dat heeft ongetwijfeld met de keuze van de nummers te maken, de DVD Trilogy is eveneens geweldig, begrijp wel dat het gezien de naam van de DVD om 3 platen draait , ik vind toch dat nummers van geweldige albums als Seventeen Seconds & Faith bij een live registratie niet mogen ontbreken ( je moet wat te mopperen hebben nietwaar??? )
Niettemin voor Paris 5 sterren alleen al vanwege At Night en natuurlijk IN YOUR HOUSE , het absolute prijsnummer!!!

Kid A(cid)
Ik vind bijna alle nummers tof, maar Catch doet me toch echt teveel denken aan BZN... Serieus... Eng!

avatar van azra
Heerlijke nummers *zwijmelt in gedachte weg*

Beginnend met Figurehead, heel lang in de top 5 van beste cure platen gestaan bij mij, vooral als hij zingt, 'and I look in the mirror for the first time in a year' en natuurlijk 'I will never be clean again
' Kippenvel van dit prachtige nummer.

Daarna overgaand op One Hundred years dat begint met een wat sneller ritme en natuurlijk de heerlijke tekst die begint met 'It doesn't matter if we all die' helemaal wegdromend in de teks en de heerlijke stem.

Daarna alweer een ietwat ontspannender nummer At Night, wat naar mijn smaak hier de beste versie van is die ooit is uitgegeven, weer nog steeds aan het wegdromen bij Smith's stem:) En hopen dat je iemand hebt die met je wegdroomd want met z'n tweeen genieten van deze heerlijke muziek is altijd beter dan alleen.

Daarna, het nummer Play for Today, dat is een nummer waar ik vol verwachting naar uitgekeken heb om het live te zien, hopelijk is 18 maart de dag:) heerlijk zoals het publiek mee doet terwijl het ongelooflijk is dat een toch wel vrij lastig nummer door iedereen herkend wordt en een aanstekelijk effect heeft. Prachtig nummer, goede tekst en mag voor mij op de repeat blijven staan.

Vervolgd met Apart, het nummer dat in mijn top 5 staat van allerbeste nummers ooit gehoord, het heeft een tijd geduurd voordat ik het nummer kon waarderen omdat ik eerst vond dat het te lang duurde voordat Robert Smith begon te zingen en het zo weinig onderzet werd door instrumenten maar toen ik de tekst las kreeg ik tranen in m'n ogen. 'But she justs drops her pearl-black eyes
And prays to hear him say
"I love you"
But he tells no more lies'
But he tells no more lies, kan het stuk prachtiger afsluiten :O voor mij, en dit was pas een gedeelte van de eerste alinea, het is een echte meezinger/meeneurier geworden voor mij waar ik uren naar kan luisteren liggend op m'n bed zonder in slaap te vallen, mensen die mij kennen weten dat het heel wat is voor een liedje.

Hier zou de plaat zowat moeten stoppen want het hoogste niveau is al gehaald maar The Cure gaat verder met een ietwat dromerig In You House wat door velen in het ene oor erin komt en het andere eruit gaat omdat ze nog aan het nadromen zijn van 'Apart' Een overgansnummer is het eigelijk.

Lovesong, tevens een prachtig nummer maar het mist iets, ik hoor de passie en het verlangen niet echt toen ze het speelde, het was meer pop geworden dan een romantisch nummer dat door een prachtige stem in je hoofd wordt gefluisterd.

Maar gelukkig pakt Catch wel weer het romantische op en laat iedereen weer smoorverliefd naar Robert staren. Een soms ietwat te liefdevol nummer als ik er niet in de stemming voor ben maar meestal waardeer ik dit prachtige nummer wel.

En dan alweer het derde smoorverliefde nummer op rij, A letter to Elise, staat in mijn persoonlijke top5 van The Cure platen, altijd kan ik dit nummer wel horen, een vrij veelzeggende tekst die er niet omheen draait en waar ik mezelf altijd wel in kan vinden.

Dressing up, voor het eerst dat ik dit nummer hoor, shame on me, een lekker nummer wat ook zeker op deze cd thuishoort, heerlijk echo'end en met een emotionele stem gezongen

Charlotte sometimes, altijd een soort 2e letter to Elise gevonden qua instrumentale begeleiding en de stem van Robert, niet negatief bedoeld maar het nummer mist iets waardoor het zich van andere zou onderscheiden:)

Het laatste nummer Close To Me hoor hier niet helemaal op thuis naar mijn doen, het nummer ontwaakt je uit de cure-trance die ze hebben opgebouwd alsof ze een glas water in je gezicht gooien en zeggen 'rij veilig naar huis' meestal is de cd na Charlotte Sometimes ook afgelopen voor mij, zonde.

Desondanks krijgt deze cd, m'n eerste cure cd die ik gekocht heb, een 4.5 van mij

avatar van orbit
azra schreef:

Hahaha!! Mooi omschreven, de rest van het stukje ook trouwens

avatar van Sater
Gisteren gekocht in de 5 voor een tientje actie van FRS.

VInd Close To Me juist lekker klinken met die wat vettere bas, maar pas inderdaad niet echt in het totaalplaatje.

manasse
Ik vind close to me best wel in het totaalplaatje passen hoor... hij is hier juist een beetje aangepast naar het transachtige sfeertje van het album. Veel beter en dromeriger dan de normale versie!

Spijtoptant
Over het algemeen ben ik niet zo'n groot liefhebber van live-albums. Het gemis van de ambiance van het concert doet bij mij te vaak toch afbreuk aan het album, en dan draai ik maar liever een studioplaat.

Maar soms zijn er uitzonderingen, zo heb ik 'Sweat' van Die Haut in mijn top 10 staan, en ook dit album is een pareltje.

Vandaag eindelijk eens aangeschaft, omdat er een mooie aanbieding lag en het hier door een groep Cure-fans erg goed gewaardeerd wordt, en ik heb er geen spijt van. Integendeel.
Geen spijt van het eindelijk kopen, en geen spijt van het lange wachten met de koop, want nu is het voor mij nog lekker helemaal nieuw.
En na de eerste luisterbeurt geef ik het 4,5 ster, om na meer luisterbeurten eventueel voor het volle pond te kunnen gaan.

Spijtoptant
Nou, dat heeft maar een paar beurten geduurd.

5 sterren voor dit schitterende live-album.

Kid A(cid)
Ben ik dan de enige die zich aan Catch ergert?

perfume
Nee ik ook! Hoewel als je verliefd bent is Catch ook weer erg romantisch )

Kid A(cid)
Niets van gemerkt... Aan de verliefdheid zal het niet liggen.

Mordor
Wat maakt dit live album nu eigenlijk zo speciaal? En springt het eruit? Ik ben eerlijk gezegd ook minder gecharmeerd van Live opnamen. Ik heb dit album nog recent zien liggen in een plaatselijke platenzaak, maar twijfelde om hem aan te schaffen. Aan de reacties te lezen toch niet zo verstandig.

avatar van Suicidopolis
Wat dit album zo speciaal maakt? De SFEER en de onwaarschijnlijke klank! Heerlijk vol en romig allemaal... Mmm, dit slaat waarschijnlijk nergens op voor wie dit leest, maar je me comprends. Die uitvoeringen van 100 Years en The Figurhead, echt onbetaalbaar.

DonDijk
Alle lofuitingen over dit album blijken inderdaad gerechtigd te zijn. Een goede sound, een goede Smith, een goede band. Een 4.5.

avatar van rudiger
@Mordor: Ik nam hem vandaag mee voor 2 euro op de platenbeurs , dus dat leek mij wel heel verstandig Morgen gauw eens luisteren.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Wat je zegt: heel verstandig!!!!! Erg goed live album.

Mordor
Ik heb hem gekocht, was te verleidelijk om te laten liggen voor 4 euro, en hij bevalt erg goed! Er zit meer power en beleving in de nummers dan op reguliere studioalbums valt me op. Smith inderdaad ook erg vast qua stem. Van het nummer Apart kreeg ik de melancholische kriebels. Emotioneel, passioneel en ziel snijdend gezongen.

avatar van LucM
Ik heb hem kunnen krijgen voor 6 euro en dat is geen eurocent te veel. Sfeervol, passioneel en bezield, Robert Smith is hier opmerkelijk goed bij stem en ze hebben zowat de beste songs gekozen voor deze live-registratie. Sommige nummers zoals "One Hundred Years" vind ik zelfs beter in de live-versie dan in de studioversie omdat het geluid natuurlijker overkomt.

manasse
Charlotte sometimes.... wat een overtreffing van het originele nummer!! Wat een gevoel!!

avatar van rudiger
Dit album valt wat tegen , komt denk ik doordat ik niet lang naar The Cure kan luisteren , ik vind het allemaal `n beetje van hetzelfde laken `n pak , hoewel ik sommige studio nummrs best goed vindt , of komt het dat ik hierbij het ultieme live gevoel niet krijg .
Misschien moet ik het nog een kans geven .

avatar van Arno
Wat is Play for Today live toch schitterend. Hoe het hele publiek die melodie luidkeels meeneuriet. Was ook zo in maart in Antwerpen

Father McKenzie
Nooit wild geweest van de liveplaten van deze band; Raar, één van de weinige bands waarbij de magie beter overkomt op studio-albums, toch naar mijn gehoor.

Feeder
Dat is inderdaad heel vreemd want ik vind werkelijk ieder nummer op deze live-cd beter dan op de studio-albums. Bijgevolg reken ik deze cd bij het beste van het beste wat een mens van the Cure in bezit kan hebben. Ieder z'n eigen smaak en gevoel natuurlijk maar ik zou Paris nietmeer kunnen missen.

Kid A(cid)
Deze versie van Close to Me vind ik de niet bepaald slechte studioversie ook ver overtreffen. De Pornography-nummers en Lovesong vind ik de studioversies toch mooier. In Play for Today heeft het publiek echt meerwaarde, maar dat nummer ken ik helaas niet in de studioversie, net als de rest van de nummers die ik niet genoemd heb.