Boston - Corporate America (2002)

Label: Artemis

1. I Had a Good Time (4:16)
  2. Stare Out Your Window (3:20)
  3. Corporate America (4:37)
  4. With You (3:28)
  5. Someone (4:10)
  6. Turn It Off (4:38)
  7. Cryin' (5:20)
  8. Didnt Mean to Fall in Love (5:14)
  9. You Gave Up on Love (4:23)
  10. Livin' for You (5:08)
De albums worden met de jaren een stuk minder. Dit is naar mijn mening hun slechtste album. In 2010 komt misschien weer een nieuw album want dan zijn de 8 jaar weer om. Ik hoop dat Tom dan een betere sound kan produceren. Want het succes van 'Boston' en 'Don't Look Back' hebben ze nooit meer kunnen evenaren.

avatar van Rinus
Ronduit een zeer middelmatig album van Boston. Erg commercieel, en inspiratieloze AOR, en heel erg op de amerikaanse markt gericht.

avatar van ozwald
luistert prima weg hoor; incl authentieke scholz sound.

avatar van Bluebird
Het zal mij benieuwen of Boston überhaupt nog een plaat zal uitbrengen sinds leadzanger Brad Delp het tijdelijke met het eeuwige heeft verwisseld. Maar onmogelijk is natuurlijk niets en Scholz staat bekend om zijn overdreven perfectionisme voordat hij iets vrijgeeft. Dit album valt idd tegen. Vlak geproduceerde kabbel-AOR waarin muzikale hoogstandjes ver te zoeken zijn en tevens de vrouwelijke bassiste zowaar nog een nummer zingt. Dan was Walk On (overigens zonder Delp) toch beslist een klasse beter.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Over twee jaar is deze plaat acht jaar oud en zal er wel weer een nieuwe Boston verschijnen, in welke vorm dan ook.

avatar van Bluebird
Momenteel heeft men er in het thuisland een behoorlijke zomertoer opzitten dus ik denk dat je best eens gelijk zou kunnen hebben. En zoals bekend deed het Delploze ''Walk On'' album het beslist niet slecht. Hopelijk gaat men weer wat meer vuurwerk produceren want deze laatste plaat smaakt werkelijk naar niks.

avatar van jailhouserocker1
In mijn ogen toch wel de minste Boston plaat. Het kabbelt voort zonder echte uitschieters. Is ook tevens hun laatste album. Jammer hun eerste platen waren toch wel geweldig!

Ozric Spacefolk
Dit is wel een heel erg slechte plaat.

Het lijkt wel demomateriaal.
Wat zijn dat voor infantiele drumpartijen?

En die zang? Lijkt wel een boyband.
Hoe is dit mogelijk?

avatar van Running On Empty
Dit zijn wel hele lage waarderingen hier. Lekker plaatje met de typische Boston sound en de laatste 2 dagen veel gedraaid hier. Niets mis mee wat mij betreft. Enige minpuntje is inderdaad dat er gebruik wordt gemaakt van een drummachine, dat had net iets beter gekund.

avatar van Bluebird
Het zal de Boston wel niet zijn zoals de meesten het graag willen horen en ik eigenlijk ook. Maar ik zal em na jaren weer eens onder het stof vandaan trekken, wie weet wordt het nog wat...

avatar van Rockfan
Ik had kunnen weten. Na de nodige commentaren hierboven over deze Boston gedacht van:
Het valt misschien nog wel mee. Nee dus........Vreselijke cd.

avatar van dynamo d
Ik vind het eigenlijk helemaal geen slecht album. Nummers als Turn It Off, Cryin' en het titelnummer Corporate America klinken naar mijn mening prima. Ook het openingsnummer mag er zijn.

avatar van liefkleinhertje
De eerste vier Boston CD"s zijn van hoog niveau maar dit is gewoon een zouteloze drollen CD .dit is compleet waardeloos

Ik vind dit echt een top album van Boston!

Alle Boston albums zijn TOP by the way.

Corporate America staat niet op de streaming diensten wat ik niet begrijp.

Heb het zelf maar ge-upload naar Google Play Music, dan heb ik het toch overal onder de knop.

Keep on rocking!

avatar van AOVV
Dat dit album niet op bv. Spotify te vinden is, heeft naar verluidt te maken met o.a. de lyrics van de titeltrack, die, zoals de titel al aangeeft, de bedrijfsmachine genaamd Amerika aanklagen. Nu vind ik deze niet zo erg expliciet, als dat de reden is, zouden hele discografieën van Spotify gehaald moeten worden.

Dit is het laatste album met Brad Delp, die na Walk On spoedig terugkeerde. In 2007 zou hij helaas zelfmoord plegen. Naast Delp horen we nog een aantal andere vocalisten, waarvan geen enkele me echt weet te overtuigen. Het moet dus vooral van Delp en Scholz zelf komen.

En dan lijkt de fut er toch wat uit. Boston is een band die zichzelf veelal herhaalt, en dat hoeft niet per se slecht te zijn, maar deze plaat heeft het gewoon niet in mijn optiek. Fletse rockers worden afgewisseld met melige ballads. Lyricaal mag het dan heel af en toe behoorlijk pittig zijn, dat weegt niet op tegen de ondermaatse muzikale omkadering.

2 sterren

AOR_Lover
Rinus schreef:

Op de Amerikaanse markt is je euro een dollar waard. Kom er graag rondneuzen hoor.

avatar van Wyverex
Ook al moet ik toegeven dat dit album geen hoog Boston gehalte heeft, is hij voor mij toch geslaagd.

Desondanks: een veel te hoog boyband gehalte op sommige momenten, en de productie is niet veel soeps. Ik hoop dat als Scholz nog een album maakt, dat hij iemand voor de productie aanneemt. En nog veel belangrijker: iemand die alles drumt.

Corporate America is de grote redding van dit album. Wat een nummer! Wat een boodschap! Ik krijg er steeds kippenvel van.

Samen met Didn't Mean to Fall in Love mijn favorieten. Niet dat Didn't Mean... zo'n speciale boodschap heeft, maar het klinkt gewoon ongelofelijk lekker als popnummer.

Onlangs deze ook op cd gevonden, na een lange zoektocht. Blij dat m'n cd collectie volledig is nu!

Leonidas5
Mee eens. Corporate America is een wereldnummer met een zalige riff en een versnelling in de chorus zoals alleen Scholz dat kan op deze planeet. Hemels! Daarom toch 3 sterren!

avatar van Roxy6
Dit is het enige Boston album dat ik mis op cd.

Ik had het album wel al een keer eerder bij een streamingdienst beluisterd, maar daarna verder niet veel aandacht gegeven…. Tot vandaag en dan maar drie keer achter elkaar op de ear pods.

En ik moet zeggen het viel mij niet tegen, nadat ik al de reacties hierboven tot mij had genomen, was de nieuwsgierigheid goed gewekt. Dus vanmiddag op het atelier dit album wederom een kans gegeven.

Boston ken ik natuurlijk al vanaf hun prille begin in 1976 toen More Then A Feeling echt wekenlang door mijn hoofd speelde, nog steeds een van mijn favoriete rock nummers of all time, Ook het tweede album Don't Look Back kon ik zeer waarderen en kreeg uren airplay in huize Roxy6..
De albums die volgden vond ik wat schraal afsteken bij de eerste twee, maar desalniettemin zeer genietbaar.
Boston voor mij was vanaf dag 1 toch vooral het compositorisch talent van Tom Scholz in combinatie met de onovertroffen stem van Brad Delp, die ik op gelijke hoogte vind staan als Ian Gillan en Robert Plant in hun hoogtij dagen, dat wilde ik vast even kwijt..... Brad, die helaas al lang niet meer onder ons is, is hier op vijf van de tien nummers te horen. (Snif).

Dan nu dit moeilijk te vinden album, het is natuurlijk op en top Amerikaans, laat dat duidelijk zijn. Maar ik ben toch wel enthousiast geworden zeker nu het voor de derde keer mijn oren binnen dendert...

Ik moest echt wennen aan de andere stemmen en mis Brad Delp in iedere song die door een ander wordt gezongen. (Een van de redenen dat ik Queen in het post-Mercury tijdperk niet meer met andere zangers kan-wil horen). En ik vind het drumwerk hier ook duidelijk minder dan op eerdere albums.

De opener I Had a Good Time is Boston Old School, met lekkere gitaar riffs en een geweldig zingende Brad Delp, niets op aan te merken dit nummer, een dikke 10.

Stare Out Your Window track twee begint akoestisch, waarna al snel de elektrische gitaren het overnemen, het nummer wordt gezongen dor Fran Cosmo, een mij onbekende zanger. fraaie koorzang in het refrein (Scholz kan het nog steeds goede songs schrijven) een goede voldoende.

De titeltrack Corporate America is echt van grote klasse, die opent rete-geraffineerd, met een gedreven ritme en wordt gezongen door Delp en Cosmo. Hier ook het typische Boston gitaargeweld in het refrein. Dit nummer alleen is de aanschaf al waard van dit vet ondergewaardeerde album. Wat een song mensen! een triple 10!
Een nummer wat voor mij direct na More Then A Feeling als second best komt.
Alles klopt hier naar mijn idee en wat een enorme gitaar wall tegen het einde....

With You gezongen door een dame Kimberley Dahme, voor het eerst in mijn Boston geschiedenis dat ik een Scholz compositie zo vertolkt hoor worden, zeker niet slecht, Dahme beschikt over een prachtige stem die ze ook goed gebruikt, enkel de sound en sfeer verwacht ik hier niet maar eerder op een Shania Twain album, echter ook hiervoor een goede voldoende.

Someone Hier neemt Brad Delp het stokje -gelukkig want we luisteren hier tenslotte naar Boston- weer over. Het is weer Boston Grand Cru, mooie song, uptempo met rustige ballad momenten erin. Fraai refrein en wederom schitterende gitaarpartijen, een groeisong. dikke 9.

Turn It Off Wordt gezongen door Fran Cosmo, rustig begin tot de gitaren alle ruimte weer in nemen, hier hoor je goed wat een andere stem doet in een typische Boston nummer, zeker niet slecht maar ook zeker wennen.... Hij heeft absoluut een goede stem, maar niet zo onderscheidend als Delp, een 7-en half. ook door de lekkere bass....

Cryin' wordt ook door Cosmo gezongen, mooi vol nummer en qua sfeer heel anders dan het voorgaande nummer. Ik vind de productie hier echter wat vlak, maar met de compositie an sich is niet veel mis. Veel akoestische gitaarwerk aangevuld met de elektrische broers...

Didnt Mean to Fall in Love Het nummer begint met het geluid van een overgaande telefoon, gevolgd door een schitterend intro waarover Delp zingt en zo al zijn onmiskenbare signatuur afgeeft. Een onvervalste Boston Classic met ook Spaanse gitaar stukken erin verweven en ook hier weer het onvergetelijk mooie gitaargeluid waar de band patent op heeft. Fraai koorwerk en een melodielijn waar menige groep een moord voor zou doen, ook hier een dikke 10.

You Gave Up on Love vier lead vocals: Tom Scholz, Dahme, Beth Cohen, Charlie Farren op dit nummer maar helaas Niet Brad Delp, Begint lekker zwaar met een bass, waarna gas terug genomen wordt...en de zang wordt ingezet, om al snel in een onvervalst Boston refrein los te barsten, heren aangevuld met wederom een zangeres Beth Cohen, ook hier hoor ik in de compositie echt Boston old school, daarom een 9.

Livin' for You sluit dit album af, een live track gezongen door Delp en Cosmo, dat we natuurlijk kennen van het album Walk On. Erg lekker!!! En een fraaie afsluiter.

Het moge duidelijk zijn dat ik -als ijsbeer op een schot- mij niet verhoud tot het merendeel van de recensie schrijvers hier. Want ik vind het wel degelijk al met al een fijn album, wat ik nog zeker vaak zal draaien.

avatar van Roxy6
Er werd mij vriendelijk attent gemaakt op het feit dat Fran Cosmo de meeste lead vocals op Walk On heeft ingezongen. (dank Niels!) Nu gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik dit album het minst gedraaid heb van Boston. dat ga ik de komende tijd inhalen....