Cradle of Filth - Dusk and Her Embrace (1996)

Label: Music for Nations

1. Humana Inspired to Nightmare (1:22)
  2. Heaven Torn Asunder (7:04)
  3. Funeral in Carpathia (8:24)
  4. A Gothic Romance (Red Roses for the Devil's Whore) (8:35)
  5. Nocturnal Supremacy '96 * (5:58)
  6. Malice Through the Looking Glass (5:30)
  7. Dusk and Her Embrace (6:09)
  8. The Graveyard by Moonlight (2:28)
  9. Beauty Slept in Sodom (6:32)
  10. Haunted Shores (7:04)
  11. Hell Awaits * (5:45)
  12. Carmilla's Masque * (2:48)
kippenhok
CorvisChristi schreef:
Tot op de dag van vandaag beschouw ik dit album als het beste wat CoF te bieden heeft. Nog steeds vind ik hun muziek erg goed, maar dit album heeft iets magisch. Iets wat ze hierna nooit meer zouden kunnen evenaren.

Helemaal mee eens!

Ik ze trouwens tijdens die tour met Opeth in Rotterdam gezien. Die show hebben ze wat mij betreft ook niet meer kunnen evenaren.

avatar van Edwynn
Ook eens. Later nog gezien tijdens de Damnation and a Day tour. Was wel oké maar ze werden toen volledig weggeblazen door Immolation. Al zaten de echte vleermuizen toen nog op de plee geloof ik.

avatar van Bill Evans
Ondanks dat ik het hoge gekrijs soms naar irritant vind neigen (ik krijg af en toe associaties met een hele boze Donald Duck...), heb ik dit album toch maar weer eens opgezet. Het is verder gewoon een goed album; melodieus, afwisselend en niet onbelangrijk: lekker duister. De vrouwelijke zang vind ik ook een pluspuntje. Die voegt nog meer sfeer toe. Misschien toch maar eens aanschaffen dit.

avatar van Edwynn
Dusk And Her Embrace is het kroonjuweel van alles wat ik van deze in latex gehulde gasten in de kast heb. Na de voorgaande ep die we kennen als Vempire..., schaafde Cradle Of Filth verder aan haar onderscheidende concept van Victoriaanse 'gothic' horror tegen een achtergrond van grillige metal dat zich laat dragen door uitgekiende symfonische arrangementen.

Cradle Of Filth bouwde een grimmig spookpaleis van sonisch gesteente en specie. Een kasteel om in meegesleept te worden door verleidelijke doch bloeddorstige vampieren en ander demonisch gespuis dat vanuit in de vele hoeken en gaten de ogen op je gericht houdt. Het zijn de bijzondere teksten van Dani die deze visioenen en verhalen tot leven brengen.

Funeral In Carpathia is van alle hoogtepunten het ultieme hoogtepunt. Met een opening dat klinkt alsof men opgejaagd wordt door een roedel weerwolven dat van de berghelling komt afgestoven. Klaar om hun prooi te verscheuren en te verslinden. Vol drama en ontketende passie trekt dit epos je er bij de lurven bij om getuige te worden van alle zonderlinge bewoners van dit muzikale bouwwerk.

En dan is er nog het betoverende Beauty Slept In Sodom met een korte doch fraaie break. Om niet de gesproken donderpreek van Cronos in Haunted Shores te vergeten waarmee een onvergetelijk einde wordt gebreid aan de wervelende rondleiding.

Dusk And Her Embrace kwam een paar jaar geleden nog eens in haar oorspronkelijke vorm uit als The Original Sin. Maar dat kan hier moeilijk tegenop. Het kan zijn omdat we de MFN versie als eerste hoorden natuurlijk. Dat is bij mij wwl vaker zo.

De band zelf had iets waardiger met haar imago om kunnen gaan om niet alleen de jeugdige vleermuisjes aan te trekken. Door erbij te lopen als de verlopen neefjes van Clan Of Xymox, kreeg de band nogal wat commentaren te verduren van puristjes die even kwamen vertellen hoe je black metal moest zijn. Dat imago moet je maar even vergeten. Het muzikale en tekstuele concept spreekt voor zichzelf.