Cradle of Filth - Dusk and Her Embrace (1996)

Label: Music for Nations

1. Humana Inspired to Nightmare (1:22)
  2. Heaven Torn Asunder (7:04)
  3. Funeral in Carpathia (8:24)
  4. A Gothic Romance (Red Roses for the Devil's Whore) (8:35)
  5. Nocturnal Supremacy '96 * (5:58)
  6. Malice Through the Looking Glass (5:30)
  7. Dusk and Her Embrace (6:09)
  8. The Graveyard by Moonlight (2:28)
  9. Beauty Slept in Sodom (6:32)
  10. Haunted Shores (7:04)
  11. Hell Awaits * (5:45)
  12. Carmilla's Masque * (2:48)
avatar van Jeanicious
Mijn favoriet van deze heren. Moest in het begin erg wennen aan de gillende stem van Dani, maar door de afwisseling met een lagere grunt, de machtige composities, heerlijke heavy loopjes en een heleboel afwisseling kon ik hem naar verloop van tijd wel dromen.

avatar van Eddie
Zeker zeker, deze plaat schopt verschrikkelijk ass, dit is de laatste plaat van Cradle die nog een beetje die Satanische touch heefd, misschien komt het door de commersie of weet ik veel weaardoor maar ik mis iets op de hiernavolgende platen wat deze plaat nog wel heeft.

Persoonlijk favoriet: Haunted shores

Geweldig album qua sfeer. De productie is op dit album nog niet optimaal, en bij sommige bombastische passages zijn de verschillende instrumenten niet echt goed te onderscheiden. Het is echter wel een stuk beter dan op Principle, en zoals gezegd is de sfeer die deze plaat uitademt gewoon magistraal. Deze plaat staat toch wel in mijn top 5 voor dit genre.

avatar van Jeanicious
En natuurlijk supermooi artwork!

Aquilo schreef:
Deze plaat staat toch wel in mijn top 5 voor dit genre.

Ook in de mijne, naast Emperor; Anthems to the Welkin at Dusk, Abigor; Supreme Immortal Art, en Satyricon met haar debuut.

Na dit album van Cradle ben ik ze uit het oor verloren.

avatar van Darkzone
Onbegrijpelijk dat dit album gemiddeld genomen minder dan 4* heeft! Wat heb ik dit album veel gedraaid (al had ik bij mijn eerste luisterbeurt nog nooit zulk muzikaal 'kabaal' en gekrijs gehoord.
Maar al heel snel werd dit een van mijn favoriete albums ever, want hij zit zo goed in elkaar. Zeker in combinatie met de zang van Sarah Jezebel Diva (of zoiets ).

Na dit album werd het steeds een klein stapje minder (bijna al hun singles/video's gingen op elkaar lijken), tot ze begin 2003 weer een superalbum uitbrachten.

de goeie oude cradle.. voor ze de BM scene begonnen op te fucken.. 4*

Ook voor mij is dit HET Cradle of Filth-album. Cruelty and the Beast vind ik ook super, maar dit meesterwerk van de duisternis is niet meer overtroffen geweest - als ik mijn top tien-lijstje opstel (net nieuw op de site, nice to meet you all, metalheads ), krijgt dit zeker een plekje! Ik heb zelfs mijn username op dit album gebaseerd...

Pim Latuny
Een van de beste albums van Cradle vind ik tezamen met Vempire en Cruelty. Heerlijke melodieën en het sfeertje wat ze op dit album oproepen is echt heerlijk.
Inderdaad jammer dat de albums daarna toch meer naar trash-metal neigden. Denk dat het gedeeltelijk ook door de drummer komt. Nick Barker is echt een weergaloze death en black metal drummer. En Adrian komt uit At The Gates (wat dus een scandinavian trashband is).

avatar van Gajarigon
Dat hoge gekrijs werkt soms wel wat op de zenuwen, maar voor de rest een goed album. 3*

avatar van relentless
dit is geweldig DUISTER mijn favo plaat is niet meer overtroffen door cradle zelf

avatar van Mr. Rock
In het begin heb ik erg moeten wennen aan dit album, met name aan de vocalen van Dani. Maar naar verloop van tijd begon ik dit album steeds beter te vinden en inmiddels is het mijn favoriete Cradle geworden. Wat een sfeer en duisterheid straalt deze plaat uit, en alles draagt daaraan bij de voorkant, de titels van de nummers maar bovenal: de prachtige MUZIEK. 4,5*

avatar van Maiky
Ik moet dit echt met mate nemen, want de volle speelduur kan ik mijn aandacht er niet bij houden. Maar interessant is het wel. Heaven Torn Asunder heeft lekkere drums, Malice Through the Looking Glass fijn gitaarwerk. Geen flauw idee wat hij allemaal schreeuwt (zelfs met de songteksten erbij ook geen flauw idee waar hij het in Godsnaam over heeft), maar poetisch en sfeervol is het wel. Ik hou het voorlopig op drie sterren.

Burzum
Dusk and her Embrace

Timmebol
Een klassieker.
Dani ging op dit album helemaal voluit met zijn stem.

A Gothic Romance

khonnor
dit is geen black metal meer. dit is een soort van theatrale, proggy, zelfs commerciêle stoerdoenerij.

zielig groepje. zielig imago.

voor echte black metal moet je maar eens naar wolves in the throne room luisteren...

avatar van Metal-D78
Mijn eerste aanraking met Cradle of Filth. Kocht deze cd naar aanleiding van een meer dan lovende recensie in de Aardschok (pak uw hellebaard en dwing deze cd bij uw platenboer af. U heeft er recht op!). Was compleet overdonderd door de snelheid, aggressie maar toch ook melodie en de arrangementen. Ik herinner me nog dat ik met deze cd op zo'n beetje al mijn VWO-examens destijds heb bestudeerd. De platen die zij daarna maakten maakten veel minder indruk op mij dan deze. Ook het feit dat zo'n beetje iedere puber destijds fan werd deed daar wellicht afbreuk aan. Ben het eens met knhonnor; dit is geen black metal zoals die bedoeld schijnt te zijn. Het scheelt dat ik aan die muziekstroming dan weer een hekel heb (slecht geproduceerd, klinkt alsof er een drumstel van de trap wordt gebonjoured, beschilderde gezichten,waardeloze teksten en dat soort onzin...)
Anyway, Dusk and her embrace: jeugdsentiment!

Samen met Cruelty and the Beast het beste van Cradle of Filth! Vempire of The Principle of Evil Made Flesh rommelen nog wat teveel, en vanaf Midian ging het pijlsnel bergaf.

En diegene die COF commercieel vinden, of geen black metal: steek maar snel een krakende cassette van een of andere obscure band in je speler, die je inderdaad nooit commercieel zal moeten noemen, omdat ze door hun gebrek aan talent nooit verder zullen raken dan het plaatselijke parochiezaaltje.

avatar van Epitaph
Het mooie artwork toch iets afgekeken van Black Sabbath's debut. (niet dat dat erg is)

khonnor
god (no pun intended), niet te geloven dat ik dit ooit goed gevonden heb. sounds very fake now, imho...

gelukkig heb ik sindsdien op muzikaal vlak heel veel andere horizonten verkend. de liefde voor lekker rauwe black metal is echter wel gebleven: recent werk van wolves in the throne room, darkspace en anderen en de goeie ouwe shit van emperor, immortal of zelfs darkthrone kan mijn goedkeuring nog wegdragen. de commerciele en onnozele overgeproduceerde gothic shit van deze cradle of filth komt nu enkel lachwekkend over...

avatar van Metal-D78
khonnor schreef:

Moehaha..... Ik moet altijd wel lachen om dit soort teksten. Wat een gel*l ... Wat is hier in vergelijking met Wolves in the throne room en Emperor naast de wat minder gelikte productie nu minder aan? En klinkt dit dan fake? Fake ten opzichte van wat ??? Zucht......

avatar van Edwynn
Het imago van Cradle heeft dat helaas een beetje in de hand gewerkt. Het is mijns insziens een misverstand dat Cradle Of Filth een pure black metalband was en is.
Wie daar doorheen prikt moet toch concluderen dat Dusk And Her Embrace een verdomd knap staaltje metal is. Hun grotesque presentatie staat mij ook wat tegenm maar dat heeft niets met de muziek van doen/ Ik kan er nog steeds erg van dit album genieten.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
De eerste keer dat ik besloot me eens te verdiepen in CoF, was na een lovende recensie van V empire in de Aardschok. Daarin werd o.a. verwezen naar een opmerking van de manager van CoF die gezegd zou hebben ten tijde van het uitkomen van V empire, dat de metalwereld niet langer meer hoefde te wachten. CoF zou namelijk nog groter gaan worden dan Paradise Lost. In die periode was PL al groot, en in mezelf grinnikend, na me aan een luisterbeurt gewaagd te hebben van V empire, kon ik het gewoon niet geloven dat CoF groot zou gaan worden. Daar is hun muziek gewoon te extreem voor.
Had ik ff ongelijk!! Een half jaar na het uitkomen van Dusk and Her Embrace, liet CoF op Dynamo Open Air aan een enorme massa metal-heads zien, wat ze in petto hadden. En dan te bedenken dat ik ze, vlak na het uitkomen van deze 2de volwaardige CoF-schijf, een half jaar eerder nog in de Tagrijn had gezien (met in het voorprogramma Opeth). Onvoorstelbaar, maar waar!! De manager kreeg gelijk! Met dit album zou CoF de metal-wereld veroveren.
Ik moest er in eerste instantie wel aan wennen. V empire trok ik in eerste instantie niet, vanwege het extreme gekrijs. Echter was ik wel stevig onder de indruk van de muziek. Met V empire in m'n achterhoofd houdend, zag de 2de langspeler redelijk snel daarna het levenslicht. En niet veel later was ik dan toch overstag gegaan.
In eerste instantie moest ook deze plaat flink op me inwerken. Muzikaal was ik eigenlijk al verkocht, maar die stem...! Toen ik daar eindelijk doorheen kon prikken, en het met iedere luisterbeurt beter kon accepteren, greep het album me definitief bij de lurven. De extreme schoonheid van Dusk and Her Embrace had zich definitief aan mij ontvouwd.
Tot op de dag van vandaag beschouw ik dit album als het beste wat CoF te bieden heeft. Nog steeds vind ik hun muziek erg goed, maar dit album heeft iets magisch. Iets wat ze hierna nooit meer zouden kunnen evenaren. De schoonheid, zwartgalligheid, mystiek, gotiek, extremiteit. Dit alles verpakt in een weergaloos album waar alleen klassiekers op staan, zoals "Heaven Torn Asunder", "Malice Through the Looking Glass, het overdonderende titelnummer etc...
De limited-edition die ik heb, bevat overigens ook een nieuwere versie van "Nocturnal Supremacy", ook al zo'n ijzersterk nummer die prima aansluit op de rest van het album.
Ondanks het extreme gehalte is dit een dijk van een album. Muzikaal is het geniaal en tekstueel heeft Dani ook een hoop te vertellen (eehh..ik bedoel krijsen), maar als geheel is het oorverdovend en verbluffend.
Een diepe buiging voor Cradle's beste album!

avatar van the crook
Oeh! Zie net dat ik nog helemaal niet op dit album gestemd heb, shame on me!

Voor een buitenstaander zal dit klinken als één grote brei van tyfusherrie, maar neem de tijd en ontdek dit orgastisch mooie album.

Wat een snelheden! Wat een schoonheid! Wat een plaat!

Een mijlpaal in de extreme muziek!

avatar van andnino
A Gothic Romance is een erg goed nummer, maar van de rest van dit album wordt ik niet echt warm. Misschien ben ik het ontgroeid, ik weet het niet, maar ik vermaak me er niet echt meer mee. Of dit 'echte' black metal is of niet staat daar geheel los van. Persoonlijk vind ik dat dit prima onder de noemer black kan, en doen alsof Wolves In The Throne Room almachtig is, vind ik ook een wat eenzijdige blik, die gasten zijn ook geen goden...

avatar van DjFrankie
ff beluisterd weer eens vandaag, geweldige gothic, met black metal.
Erg sfeervolle plaat, kan hier echt van genieten.

avatar van Sir Odolf III
CorvisChristi schreef:
Een diepe buiging voor Cradle's beste album!

Prachtig verwoord - hulde!

pyh10
echt een fantastische plaat ! alles klopt gewoon van begin tot eind. uitschieters zijn : heaven torn asunder, funeral in carpathia, a ghotic romance en natuurlijk dusk and her embrace.

Metallica-jansen
En Malice Through the Looking Glass niet te vergeten! Dat ijzige piano riedeltje, ik krijg er nog altijd kippenvel van.

avatar van nuf
nuf
En een mooi album. Soms wat te symphonisch voor mij, maar niet zo erg dat ik me er echt aan ga ergeren. Ik hou van de darkness, van de lange nummers, vooral de sfeer en het kloppende geheel maken dit een mooi album (en een mooie cover).
Bij latere albums werd de productie strakgetrokken waardoor het minder 'echt' klinkt in mijn oren. Niet slecht, maar het doet me minder, van mij hoeft het niet zo opgepoetst.. En dat is deze plaat gelukkig niet.