Cradle of Filth - Dusk and Her Embrace (1996)

Label: Music for Nations

1. Humana Inspired to Nightmare (1:22)
  2. Heaven Torn Asunder (7:04)
  3. Funeral in Carpathia (8:24)
  4. A Gothic Romance (Red Roses for the Devil's Whore) (8:35)
  5. Nocturnal Supremacy '96 * (5:58)
  6. Malice Through the Looking Glass (5:30)
  7. Dusk and Her Embrace (6:09)
  8. The Graveyard by Moonlight (2:28)
  9. Beauty Slept in Sodom (6:32)
  10. Haunted Shores (7:04)
  11. Hell Awaits * (5:45)
  12. Carmilla's Masque * (2:48)
avatar van andnino
A Gothic Romance is een erg goed nummer, maar van de rest van dit album wordt ik niet echt warm. Misschien ben ik het ontgroeid, ik weet het niet, maar ik vermaak me er niet echt meer mee. Of dit 'echte' black metal is of niet staat daar geheel los van. Persoonlijk vind ik dat dit prima onder de noemer black kan, en doen alsof Wolves In The Throne Room almachtig is, vind ik ook een wat eenzijdige blik, die gasten zijn ook geen goden...

avatar van Edwynn
Dusk And Her Embrace is het kroonjuweel van alles wat ik van deze in latex gehulde gasten in de kast heb. Na de voorgaande ep die we kennen als Vempire..., schaafde Cradle Of Filth verder aan haar onderscheidende concept van Victoriaanse 'gothic' horror tegen een achtergrond van grillige metal dat zich laat dragen door uitgekiende symfonische arrangementen.

Cradle Of Filth bouwde een grimmig spookpaleis van sonisch gesteente en specie. Een kasteel om in meegesleept te worden door verleidelijke doch bloeddorstige vampieren en ander demonisch gespuis dat vanuit in de vele hoeken en gaten de ogen op je gericht houdt. Het zijn de bijzondere teksten van Dani die deze visioenen en verhalen tot leven brengen.

Funeral In Carpathia is van alle hoogtepunten het ultieme hoogtepunt. Met een opening dat klinkt alsof men opgejaagd wordt door een roedel weerwolven dat van de berghelling komt afgestoven. Klaar om hun prooi te verscheuren en te verslinden. Vol drama en ontketende passie trekt dit epos je er bij de lurven bij om getuige te worden van alle zonderlinge bewoners van dit muzikale bouwwerk.

En dan is er nog het betoverende Beauty Slept In Sodom met een korte doch fraaie break. Om niet de gesproken donderpreek van Cronos in Haunted Shores te vergeten waarmee een onvergetelijk einde wordt gebreid aan de wervelende rondleiding.

Dusk And Her Embrace kwam een paar jaar geleden nog eens in haar oorspronkelijke vorm uit als The Original Sin. Maar dat kan hier moeilijk tegenop. Het kan zijn omdat we de MFN versie als eerste hoorden natuurlijk. Dat is bij mij wwl vaker zo.

De band zelf had iets waardiger met haar imago om kunnen gaan om niet alleen de jeugdige vleermuisjes aan te trekken. Door erbij te lopen als de verlopen neefjes van Clan Of Xymox, kreeg de band nogal wat commentaren te verduren van puristjes die even kwamen vertellen hoe je black metal moest zijn. Dat imago moet je maar even vergeten. Het muzikale en tekstuele concept spreekt voor zichzelf.

avatar van Stuntovic
Ik durf mezelf echt wel als een groot CoF fan te betitelen. Maar het werk vóór Cruelty and the Beast kan mij gewoon echt niet bekoren, zelfs niet na meerdere luisterbeurten achtereen. Al lees ik hieronder louter lovende recensies van niet de minste metalheads. Teveel gekrijs, te ongepolijst. Misschien juist onderdelen wat (echte) black metal fans grandioos vinden. Nee, geef mij maar alles wat hierna komt, want het blijft een van mijn favoriete bands!