Ozric Tentacles - Become the Other (1995)

Rock / Electronic
Label: Dovetail

1. Cat DNA (6:30)
  2. Ahu Belahu (2:52)
  3. Ghedengi (5:41)
  4. Wob Glass (7:52)
  5. Neurochasm (6:47)
  6. Become the Other (6:25)
  7. Vibuthi (10:50)
  8. Plurnstyle (7:48)
maniac
Goed allbum van 'n goede band al is het weer, meer van hetzelfde.

tangmaster
Pracht schijf een klein uurtje uit je dak gaan. Begint nu toch en van mijn meest favoriete albums allertijden te worden. Zeer afwisselend.

Kingsnake
Cat DNA is echt een beest van een (space)rocker.
Vette giaarsolo en idem riff , magnifiek drumwerk.

tangmaster
Het hele album spettert. met Become the Other, de titel track als hoogetepunt.

avatar van wowter
Dit is de eerste Ozric cd die ik ooit hoorde (als promo vlak voordat ie begin 1995 uitkwam) en misschien vind ik dit wel hun beste. De titeltrack is werkelijk subliem, maar de opener en Vibuthi vind ik ook heerlijk. Eindelijk valt alles op z'n plek op dit album, muzikaal gezien. Dat vond ik bij andere (eerdere) Ozric-platen vaak niet het geval.

Wel vind ik het geluid enigszins dof op sommige punten, maar ik ben van plan de remaster aan te schaffen (als dubbel cd met Arboresence, die ik alleen nog op vinyl heb). Is die iets sprankelender van geluid?

Kingsnake
Ik ken alleen de remaster.
Dus ik kan niet vergelijken.
Maar naar mijn mening klinkt het helegaar niet dof.

avatar van wowter
Kingsnake schreef:
Ik ken alleen de remaster.
Dus ik kan niet vergelijken.
Maar naar mijn mening klinkt het helegaar niet dof.

helegaar...
wordt dat het woord van 2009?

wowter schreef:

helegaar...
wordt dat het woord van 2009?

Helegaar is hetzelfde als helemaal. (zie: http://www.encyclo.nl/begrip/helegaar)
Ik ben geen trendsetter danwel -watcher.

wowter schreef:

De Remasters zijn super in vergelijking tot de originele uitgaven.
Dit is een aanrader om hem samen met Arboresence te kopen.

avatar van scabiosa
lekker flippen!

Kingsnake
De eerste plaat van the Ozrics zonder Merv en Joie.

De bezetting vanaf deze plaat is wel een enorm strak en hecht team.
Meer fusion dan spacejams.

Ed Wynne op gitaar en synths, Seaweed op synths, Zia Geelani op basgitaar, Conrad 'Rad' Prince op drums en Jumping Jon Egan op fluit.

Deze line-up zal tot The Hidden Step onveranderd blijven.

Ozric Spacefolk
Wobglass = fenomenaal

Neurochasm = waanzinnig...

Wat staan de gitaar en drums vet in de mix... Heel goed... Eén van de stevigere Ozric-platen, dit....

Ozric Spacefolk
Zomer/lente/zon = Ozrics draaien. Blijft een ijzersterke plaat, deze. Veel fusion en rock momenten. Maar gelukkig ook genoeg te spacen.

avatar van Mssr Renard
Sterke mix tussen electronische gekkigheid en spacerock. Wel een strakke vorm van spacerock, dus geen fuzzy gitaars en stonerachtige rock.

Het doet wat klinisch aan, maar omdat het zo strak vormgegeven is en er ook echt gave synths en sequencers worden gebruikt, is het resultaat erg smaakvol.

Nummer als Cat DNA en Neurochasm zijn bijvoorbeeld een soort instrumentale heavy progrock met vlijmscherp gitaarspel. Terwijl nummers als Wob Glass en Ahu Belahu meer een electronische koers varen.

Ondanks de verschillende stijlen is er een eenheid en voelt de plaat als één lange trip.

avatar van jurado
Mssr Renard schreef:

Wat mij betreft luidde dit album het "verval" in van Ozric Tentacles.
Alle voorgaande albums lieten een veel spontaner geluid horen, Merv en Joie hadden de band inmiddels voor goed verlaten om zich volledig te kunnen richten op Eat Static.

Het geluid wat O.T hier laat horen en zeker op de latere albums is voor mij te klinisch en vaak te saai.
Helaas, want ooit was het dé perfecte zomerfestival band, mooie tijd.

avatar van Mssr Renard
jurado schreef:

Wat mij betreft luidde dit album het "verval" in van Ozric Tentacles.

Helaas, want ooit was het dé perfecte zomerfestival band, mooie tijd.

Ik snap je gevoel wel, maar ik sta er dubbel in. Ik houd aan de ene kant erg van organische, speelse en geïmproviseerde muziek (jazz, fusion, spacerock, funk, etc.) maar ook van elektronische muziek als Shpongle, Entheogenic, etc.

The Ozrics hebben beiden in zich en dat vind ik erg fijn. De nummers hier en op latere platen hebben ook meer kop en staart, dan die uit het cassette-tijdperk. Ik vind de platen tot 1990 eigenlijk helemaal niet zo sterk.

Ik ben bovendien geen festivalganger en beleef muziek puur van de platen. En als die goed klinken, ben ik blij. Mijn favoriete Ozrics-tijdperk ligt tussen 1991 en 1999 waarbij Waterfall Cities m.i. hun allerbeste is.