Kayak - Merlin - Bard of the Unseen (2003)

Label: Proacts

1. Merlin (7:51)
  2. Tintagel (2:50)
  3. The Future King (3:00)
  4. The Sword in the Stone (3:44)
  5. When the Seer Looks Away (4:18)
  6. Branded (3:52)
  7. At Arthur's Court (3:17)
  8. The Otherworld (7:59)
  9. The Purest of Knights (5:49)
  10. Friendship and Love (5:14)
  11. The King's Enchanter (2:34)
  12. Niniane (Lady of the Lake) (7:09)
  13. The Last Battle (8:12)
  14. Avalon (3:44)
avatar van dynamo d
Kayak is helemaal niet zo'n slechte band, maar het kromme Engels dat hierop gezongen wordt is dermate stuitend dat ik niet verder kom dan 0,5 punt.

avatar van ChrisX
Hahaha... als je dit al krom vind ben ik benieuwd wat je vind van de verschrikkelijk manier waar op ze Ruthless Queen zingen.

Overigens, dit album vind ik persoonlijk het beste Kayak album. Een schitterende muzikale vertolking van de Arthur-legende waar in het verhaal de muziek niet in de weg zit dan wel andersom.

avatar van Darkshines
Ik vind de zanger ook niet zo sterk als de eerdere 2 zangers.
Maar het doet niks af aan de muziek

avatar van Flipper
Een hele geslaagde remake van Merlin. Het origineel was al mijn favoriete plaat-kant van de groep. De nieuwe nummers zijn naadloos geintegreerd in het origineel.

avatar van TomvanderHeuvel
Weer een schitterend album van de groep die eigenlijk nooit weg geweest is, perfect uitgebalanceerde plaat. De mix van bittere ernst naar bijvoorbeeld "The King's Enchanter" is perfect. Dit smaakt naar nog ...
TVDH

avatar van Doefie
Doet niet of nauwelijks onder voor het origineel. Eerlijk is eerlijk: Bert Heerink doet 't hier prima, evenals zangeres Cindy Oudshoorn. Goed dat het Merlin-concept is uitgebouwd tot een volwaardige plaat.

avatar van Bluebird
Oh wat is het jammer dat deze uitgewerkte versie niet meteen in '81 is opgenomen. Maar ja, ik ben dan ook met de oerversie opgegroeid. De titeltrack wordt, vergeleken met het origineel, een fractie langzamer gespeeld net zoals deze bezetting Starlight Dancer live ten gehore brengt. Het haalt de pit en dynamiek er wat uit maar qua concept is dit prachtig uitgewerkt. Edward Reekers mis ik wel overigens maar die had zichzelf na al die jaren moeten overtreffen hetgeen een zware klus zou zijn geweest.

avatar van freddze
Berichten verplaatst naar Kayak

avatar van musician
Vier punten, in het genre is het muzikaal gezien één van de beste cd's van Kayak, ze kunnen met dit album internationaal makkeijk concurreren met elke andere symfonische band. Zanger Bert Heerink staat 5 punten in de weg, hij heeft dan ook geen gemakkelijke taak. En nu ga ik waarschijnlijk mot krijgen of in ieder geval discussie. Het stemgeluid dat wél onvoorwaardelijk bij Kayak past, is dat van Max Werner. Het zullen wel weer onderling ruzietjes zijn, maar het is mij volstrekt onduidelijk waarom hij na de fantastische Kayak come-back met Close to the fire weer aan de kant is gezet.

Ik hed de cd en ik heb Merlin live gezien. Nou ben ik een Kayakfan, maar wat die gasten daar wegzetten was in één woord grandioos. De zang: Bert Heerink en op het einde Edward Reekers. de show, het decor. Alles klopte. Het was ontroerend mooi en een avond die ik nooit meer zal vergeten. Wat dat betreft is Kayak de allerbeste in zijn soort !!!

avatar van Bluebird
Max Werner hield er volgens de officiele berichten mee op om gezondheidsredenen. Heerink werd gevraagd het voor de liveoptredens van hem over te nemen en zo werd hij de nieuwe Kayakzanger tot 2006. Daarna horen we Edward Reekers, Cindy Oudshoorn en Bert Vunderink als leadvocalisten. Van ruzies is waarschijnlijk nooit sprake geweest denk ik.

avatar van vigil
Max is zelf weggegaan. De 1ste bedoeling was om gewoon een plaat te maken een tourtje en er weer mee te stoppen. Aangezien het zo goed ging en de plaat bijzonder goed ontvangen werd en prima verkocht kwamen er meer en meer optredens en wilde de band eigenlijk gewoon verder. Dit wilde Max niet en zo kwamen er wat barstjes in de relatie en is hij opgestapt.

avatar van Bluebird
Is ie nog steeds postbode?

avatar van musician
Het is in muzikaal opzicht toch wel een érg sterk album.

Misschien wel de beste van Kayak sinds de comeback in 1999.

Close to the fire gaat mij ook erg aan het hart en wint misschien net op punten vanwege de zang van Max Werner.

Maar ik zal Bert Heerink nageven, prima te hebben gezongen op deze Merlin- .... Veel beter had hij het niet kunnen doen.

Wikken en wegen. Deze cd heeft over de hele plaat bekeken toch weer betere nummers..........
Ik vind Merlin - Bard of the unseen vooral ook erg meeslepend.

Dat heeft dan ook een aantrekkelijkheid die ik op de laatste cd, Letters from Utopia weer een beetje mis.

Concluderend, komt deze cd toch wel héél erg dicht bij het allerbeste werk van Kayak ooit.
Ik doe er in ieder geval eens een half puntje bij.

avatar van The_CrY
Een goede plaat, goed uitgewerkt en van begin tot eind boeiend, maar toch net niet helemaal eentje die mijn favorietenlijst haalt. Het is een prachtig geheel, maar Heerink weet mij minder goed te raken hier dan dat Reekers dat deed op de originele Merlin uit 1981, en zo is de remake van de titelsong een stuk langzamer en is voor mij de lol er eigenlijk vanaf nummer 1 al een beetje af.
Toch een hele leuke poging.

Dit is klasse hoor.

avatar van musician
Ik zet voor mezelf dit album inmiddels maar eens op hetzelfde niveau als Close to the Fire.

Verveelt nooit, prima melodielijnen, sterke en aantrekkelijke symfonische rock. Geen skipmomenten. Prima cd.

avatar van jasper1991
Een verbetering van de plaat uit 1981. Deze is toch net even epischer en mist bovendien de flauwe B-kant. De vocalisten vind ik alleen niet echt fantastisch, maar de aanhoudende fraaie melodieën en het sterk gebruikte orkest maken het een zeer amusante rockopera. De opener blijft mijn favoriet.

jasper1991 schreef:
De opener blijft mijn favoriet.

Bij mij ook. Maar dan wel van de plaat uit 1981. Op deze remake is de vaart er volledig uitgehaald.

avatar van The_CrY
Ik dacht toevallig gisteravond toen ik een livestream van een concert van de band op Retropop in Emmen zag of dat misschien gedaan was vanwege de zang? Misschien is hij op volle vaart wat lastiger haalbaar voor de zanger? Immers als het aan Pim Koopman gelegen had, dan hadden Eijkenaar (en Rutten) live makkelijk het tempo weer omhoog kunnen gooien, maar dat is niet gebeurd.

Verder zijn de vocalisten op deze plaat inderdaad niet fantastisch, met uitzondering van de heerlijk verrassende impact van Cindy Oudshoorn. Gelukkig kwam hierna Edward Reekers weer terug.

avatar van Bluebird
Ik heb mn eigen Merlin maar samengesteld van beide albums. Dan krijg je toch wel een verrassend mooi resultaat. Als er een wordt gemist op de 2003 versie is het Reekers wel.

Volgens een blog van Scherpenzeel zou Merlin bovendien sneller zijn opgenomen dan oorspronkelijk werd uitgevoerd. Iets wat ook met Starlight Dancer het geval zou zijn geweest. Die vergissing had ie van mij in ieder geval best nog een keer mogen maken op dit album.

avatar van The_CrY
Hmm, dan zou je toch zeggen dat je je aanpast aan het eindresultaat? Zeker omdat mensen dat gaan verwachten. Maar goed, we hebben altijd de studio versies nog. Dat van die Merlin mix ga ik ook eens proberen.

avatar van Bluebird
Gewoon het materiaal uit '81 in de juiste volgorde samenvoegen met de nieuw toegevoegde nummers van deze plaat en je hebt het echte meesterwerk. Dan maar 2 Merlins

Merlin, Tintagel en Niniane wil je echt niet horen van Heerink als je met de '81 versie bent opgegroeid.

avatar van Marco van Lochem
De aankondiging dat Ton Scherpenzeel van het 1981 "MERLIN" album, waarvan de helft een concept plaat is, een compleet album zou gaan maken, maakte mij al erg nieuwsgierig. Mijn verwachtingen waren hoog en ze werden allemaal ingelost. Wat een briljant album is "MERLIN - BARD OF THE UNSEEN" geworden. Alles past goed in- en bijelkaar en dat zorgt ervoor dat een concept album geslaagd is of niet. Deze dus wel, met als leidraad de 5 songs die op het eerste "MERLIN" stonden. Het gaat van start met 1 van de beste songs die Kayak ooit heeft opgenomen, "MERLIN". Het is even vreemd, deze door Bert Heerink gezongen versie, maar dat duurt maar even. Om het verhaal goed weer te geven is Cindy Oudshoorn aangetrokken als extra vocalist...en wat voor één! Ze heeft een geweldige stem en dito volume en zorgt voor de nodige afwisseling. Het album gaat als een sneltreinvaart aan je voorbij en je wordt mee gesleurd in het middeleeuwse verhaal en als je "THE LAST BATTLE" en "AVALON", de sluitstukken van het album, hebt beluisterd, druk je vanzelf weer op repeat om het geheel weer een keer te beleven. Kayak heeft zich met "MERLIN - BARD OF THE UNSEEN" overtroffen, Joost Vergoossen is een perfecte vervanger van Rob Winter, de ritmesectie is gedegen, de orkestrale toevoegingen erg smaakvol en de band liet dat destijds ook live horen. Wat een plaat!!

avatar van chevy93
dynamo d schreef:
Gezien je (her?)waardering voor andere Kayak-albums lijkt me dat deze 0,5* ook wel aan herziening toe is.

avatar van dynamo d
chevy93 schreef:

Is geen her- of opwaardering van andere albums van mijn kant geweest. Die vind/vond ik altijd al best goed maar dit album (dat ook in mijn bezit is) is waardeloos en daar blijf ik bij. Nogmaals: de slechte Engelse uitspraak vind ik niet om aan te horen.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
De meeste Nederlandse bands zingen geen Oxford-English. De meeste andere nonnatives ook niet trouwens.

Sinds ik de box heb, heb ik ook eindelijk die Originalaufnahme uit 1981. Dát was een erg fijne verrassing, die deze remake evenwel nog wat verder onder water duwt, wat alles te maken heeft met de over-the-top vertolking door Bert Heerink en co. Of nee, niet alles, ook instrumentaal had het allemaal wel een maatje minder gemogen.