Elton John - Songs from the West Coast (2001)

Label: Mercury

1. The Emperor's New Clothes (4:29)
  2. Dark Diamond (4:27)
  3. Look Ma, No Hands (4:22)
  4. American Triangle (4:49)

met Rufus Wainwright

5. Original Sin (4:50)
  6. Birds (3:54)
  7. I Want Love (4:36)
  8. The Wasteland (4:22)
  9. Ballad of the Boy in the Red Shoes (4:52)
  10. Love Her Like Me (3:59)
  11. Mansfield (4:57)
  12. This Train Don't Stop There Anymore (4:40)
avatar van musicboy
Samen met 'The Big Picture' het beste van de man sinds 1990.

avatar van Poeha
Ik ken alleen de nummers 7, 9 en 12,
maar dat zijn 1 voor 1 steengoede tracks!

Toch maar snel het album eens zien te bemachtigen!

Pieter Paal
Net zo goed als zijn vroegere werk.

EVANSHEWSON
The Big Picture deed al vermoeden dat Elton terug méér werk zou maken van zijn albums, en hij hield woord, want hier is véél moois op te genieten. American Triangle en The Emperor's New Clothes vind ik de uitschieters, maar hier staat weinig op dat ondermaats te noemen is. Elton is back!

****

avatar van LucM
Eindelijk eens een prima album van Elton John, zijn beste in lichtjaren. Geen enkele zwakke song kan ik hier vinden en de productie is ook meer dan behoorlijk. "The Emperor's New Clothes", "American Triangle" en vooral "This Train Don't Stop There Anymore" vind ik gewoon topsongs.

The Oath
Weetje: 'American Triangle' is gebasseerd op het verhaal vanMatthew Shepard

avatar van evert-jan
even schrikken wat mij betreft, niet zijn beste werk, niet zijn beste sound, al zal het allemaal goed bedoeld zijn, maar niet wat ik van hem wil horen! Original sin is een hoogtepuntje!

avatar van Song4Guy
Geweldig album. Vind alleen de single I Want Love een beetje tegenvallen, een beetje een George Harrison song. Misschien ook wel zo bedoeld. De rest zijn juweeltjes. Jammer dat ik maar 3 songs aan mocht klikken als favoriet.

avatar van devel-hunt
Eindelijk weer een plaat die geheel Elton John waardig is, en zich kan meten met zijn betere werk uit de jaren 70. Een plaat zonder onzin producties, puur the piano man die centraal staat.
YouTube - Elton John - I Want Love (Live)

Fedde
Op dit album zijn de jaren '80 voor EJ echt voorbij. Geen confectiepop meer en vorm hervonden. Ik kan niet zeggen dat hij daarmee terug gaat naar de begin jaren '70.

Productioneel en compositorisch is er het nodige veranderd. Het album mist de warmte van die vroege platen (1970-73) en de composities zijn wat voorspelbaarder en vlakker dan voorheen. Dat heeft ook te maken met het stembereik van de zanger. De souplesse is minder dan dertig jaar geleden en dat is niet zo vreemd, mede gezien de leefwijze en stembandcorrecties.

Daar staat dan ook wel wat tegenover: vakmanschap en gedegen productie, de piano weer prominent aanwezig, geen twijfelachtige nummers, meer directheid en expressie in de stem en betere zangtechniek. Hij weet winst te halen uit de beperkingen. In de beginjaren was Elton een verlegen jongeman, vaak onzeker, op zoek naar identiteit. Zijn brillen en kostuums moesten hem over zijn podiumvrees heen helpen. Nu is hij een door de wol geverfde performer: verguisd en geprezen. Hij weet waar hij staat. Achteruitgang en vooruitgang zijn betrekkelijke begrippen.

Tekstschrijver Taupin zet hier ook zijn beste beentje voor. Zeer persoonlijke, diepgaande teksten. Beeldend, vaak moeilijk te bevatten, maar in een prachtige poetische vorm.

Zwakke nummers zijn er niet. Toch springen er voor mij een paar uit: The Emperor's New Clothes, Birds, American Triangle en Mansfield. De single I Want Love is wat vlak maar heeft een mooi George Harrison-gitaarloopje (Song4Guy noemde het al).

Opmaat naar het nóg iets betere Peachtree Road (2004).

avatar van edje1969
Werd op de markt gebracht als een Elton John album dat anders was. Geen galm in de stem en meer back to basic in de productie. Zoals alle albums na Sleeping With The Past zijn er per album maar paar nummers die mijn aandacht voldoende vasthouden. Hier zijn dat Emperor's New Clothes, Look Ma, American Triangle, I Want Love, Love Her Like Me en This Train.

avatar van goldendream
Elton John is volgens mij al te vaak verguisd terwijl hij gewoon mooie albums maakt. De jaren '70 blijven zijn allerbeste. De jaren '80 tot midden de jaren '90 waren minder, maar nog steeds goed en niet rampzalig zoals sommigen hier beweren. Vanaf midden de jaren '90 pikte hij weer bijna het niveau van de jaren '70 op. De b-kant van de single 'This Train ...' vind ik een een heel sterk nummer. In 'Did Anyone Sleep With Joan Of Arc' zoekt hij naar de menselijke kant in het meisje dat hij bezingt als 'the bride of God'. De tekst raakt me: 'Did she cry by candlelight, was she lonely after dark, did she pray for something more?' Elton heeft een aantal nummers die niet op de albums kwamen, maar als b-kantje van een single dienst deden, terwijl ze gewoon op het album horen. Daar reken ik ik ook 'Tactics', 'The Man Who Never Died' en 'Highlander' bij.

avatar van Wandelaar
Zeer sterk en ondergewaardeerd album van Elton. De piano staat weer centraal en de man is goed bij stem. Mooie droge productie van Patrick Leonard. De teksten van Bernie Taupin zijn niet erg toegankelijk soms. Ik moet er echt flink m' n best voor doen er wat van te begrijpen. Single I Want Love is dan weer een stuk beter te volgen, maar aan de platte kant. Hoogtepunt: This Train Don't Stop There Anymore.

Mijn exemplaar bevat nog een bonustrack: een orkestrale versie van Your Song met kinderkoor en operazanger Alessandro Safina, die wel wat met me doet.

Met dit album bewees Sir John qua inspiratie aan te kunnen sluiten bij zijn beste periode in de jaren '70, zonder zijn werk uit de jaren '80 en '90 hiermee te willen diskwalificeren. Hij is in al die jaren nooit echt helemaal weggeweest.