Tool - Salival (2000)

Rock / Metal
Label: Volcano

1. Third Eye [Live] (14:05)
  2. Part of Me [Live] (3:32)
  3. Pushit [Live] (13:56)
  4. Message to Harry Manback II (1:14)
  5. You Lied [Live] (9:17)
  6. Merkaba (9:48)
  7. No Quarter (11:12)
  8. LAMC (10:53)
avatar van Jazper
Hier is dan wel weer minder op gestemd. Goede kans dat als je het gemiddelde van die andere platen neemt, maar dan alleen van de stemmers hier, dat je ook hoger uitkomt daar. Maar ik heb uiteraard niet zo'n zin dat te gaan bepalen

avatar van Ludakris
Ik wil de No Quarter-fans even bijtreden. Wat een geweldig kippenvel-nummer is me dat! Zoooooooveel passie, het druipt er gewoon af!

Verder is het hele album ook wel meesterlijk, uiteraard, het is en blijft Tool.

avatar van hansjuvefan
Het live album is zeer goed. L.A.M.C is wel wat overbodig, maar das nu éénmaal de stijl van Tool

Guardian of Isis
Maynard's zang op Pushit... Kippenvel.

avatar van kaztor
Joy schreef:
10.000 days idd,right in 2

luister en vergelijk

Inderdaad. Ik geef 'm nu weer eens een spin en het viel mij ook op.

avatar van Mindshifter
Pushit live is reden genoeg deze unit aan te schaffen *4.

Joy
wat me doet denken,waarom zo weinig live materiaal in cd vorm van tool?

avatar van progressive
Waarom geen live materiaal op dvd ^^ Ik wacht al lang op een live verschijning van Tool.
Misschien doordat ze op Guitar Hero staan, dat ze daardoor misschien afstand nemen van het anti-commerciële gedoe, zoals geen live cd of dvd en het niet mogen uitzenden van het concert op Pinkpop enz.

Guitar Hero is immers ook hardstikke commercieel.
Laten we nogmaals hopen op dat moment!

Pushit is fenomenaal hier en Third Eye is ook erg lekker. Voor de rest vaak lol gehad met LAMC. Mensen zien daar vaak nog wel de humor van in met het mooie liedje over het geslachtsdeel van Maynard daarna

avatar van ricardo
Jammer inderdaad dat er geen concert of live cd van Tool bestaat. Maar hopen dat er ooit nog een keer een live cd of dvd op de markt komt van deze band.

avatar van hansjuvefan
ricardo schreef:

Misschien van hun aankomende tour. Wie weet

avatar van Mindshifter
Ik geloof dat er nu al bijna een decennium een live cd/dvd op het programma staat, maar helaas nog nooit uitgekomen.
Check de discography op toolshed.down.net

avatar van Gajarigon
Wat een live album toch... het begint met 'Third Eye', een van de beste nummers van Aenima, hier prachtig live gebracht. Erg intens en meeslepend en al meteen een hoogtepunt.

Dan is er 'Part of Me', dat niet echt veel toegevoegde waarde biedt. Bijna identiek aan de Opiate versie, alleen hier en daar wat meer galm op de zang en instrumenten. Niet slecht, maar ik had de tijd misschien liever besteed gezien aan een interessanter nummer.

Vervolgens is er de veelbesproken trage versie van Pushit, waar Maynard weer prachtige dingen uit zijn keel weet te wringen. Ook de tabla van Danny Carey draagt bij aan de magie. In het begin nog lieftallig, kwetsbaar, dan geleidelijk aan verhardend tot het zware slot. Een uitermate originele uitvoering van wat al een fantastisch nummer was, en een tweede hoogtepunt.

'Message to Harry Manback II' is weer filler, en dan is er 'You Lied', een volgend hoogtepunt. 'You Lied' is een cover van Peach, de band waar bassist Justin Chancellor voorheen in speelde. Een fantastische cover, wat ook gezegd kan worden van 'No Quarter', dat oorspronkelijk van Led Zeppelin is. Daartussen staat nog 'Merkaba', wat ik het slechtste nummer van het album vind. Vervolgens komt er weer een filler met LAMC, waarachter als geheim nummer nog 'Maynard's Dick' komt, veruit het meest poppy wat Tool ooit de wereld zal insturen, maar met een niet mis te verstaan tongue-in-cheek gehalte.

Een meer dan geslaagd live-album!

avatar van THEMARSVOLTA
No Quarter Amen! Machtig mooi!

Nog steeds hoop dat ze dit schijfje weer eens terug de winkel in schoppen zodat ik 'm aan kan schaffen, staat al een paar jaar op PC.

avatar van THEMARSVOLTA
Voor wie dit nu leest, Salival wordt op dit moment geveild op marktplaats. Op dit moment net iets teveel van goede voor mij, gezien de prijs.

Pfff,wat kan een mens nog meer verlangen ?
Misschien is deze cd wel 't strafste,van de strafste groep aller tijden.
Lateralus is meesterlijk,al vind ik Salival nog dat net ietsje boeiender,in zover dat eigenlijk nog mogelijk is.
Alleen jammer dat die gasten zo met de fans hun voeten rammelen.
Voor wanneer was 't nieuwe album voorzien,voor 't voorjaar 2012 ?
Yeah right,we zijn ondertussen een jaar verder,en ze blijven mist spuiten.

avatar van Bardt1980
Deze live uitvoering van Push It behoort denk ik toch wel tot een mijn favoriete muziekstukken die ik ooit gehoord heb!

avatar van CWTAB
Eindelijk een exemplaar in m'n bezit, zo goed als perfecte staat... mooi design maar qua inhoud wel wat teleurstellend: enkel wat stills uit de video's in het boekje... soit die video's zijn wel nog eens leuk om op de dvd terug te zien.

De muziek zelf spreekt voor zich: het openingstriumviraat blijft onovertroffen (als ik Tool in een shuffle lijst zet staan de live versies van deze nummers in). Misschien had het wel leuk geweest om Sober te laten volgen op Merkaba, die uithaal op het einde van No Quarter blijft waanzinnig. L.A.M.C. met die voorjakkerende drone is eigenlijk leuker dan het zou mogen zijn (Maynard's Dick blijft wel een skipmoment)