Beyoncé - I Am... Sasha Fierce (2008)

R&B / Pop
Label: Columbia

1. If I Were a Boy (4:11)
  2. Halo (4:22)
  3. Disappear (4:29)
  4. Broken-Hearted Girl (4:40)
  5. Ave Maria (3:42)
  6. Smash into You * (4:32)
  7. Satellites (3:09)
  8. That's Why You're Beautiful * (3:42)
  9. Save the Hero * (4:34)
  10. Honesty * (3:46)
  11. Single Ladies (Put a Ring on It) (3:15)
  12. Radio (3:39)
  13. Diva (3:21)
  14. Sweet Dreams (3:29)
  15. Video Phone (3:36)
  16. Hello * (4:17)
  17. Ego * (3:57)
  18. Scared of Lonely * (3:44)
  19. Why Don't You Love Me * (3:37)
  20. Ego [Remix] * (4:47)

met Kanye West

21. Video Phone [Extended Remix] * (5:04)

met Lady Gaga

avatar van Reijersen
1,5
Ik had mezelf voorgenomen om geen Beyonce album meer te beluisteren. Maar ik ben toch zeer te spreken over de eerste single 'If I Were a Boy'. Daarmee was mijn interesse gewekt en heb ik het toch nog een keer geprobeerd.

Nu, over 'If I Were a Boy' ben ik dus positief.
'Halo' bevalt me wel, Beyonce weet hier vooral vocaal een mooie sfeer neer te zetten.
'Disappear' is een wat kleiner nummer. Wel onderhoudend niet al te verheffend.
'Broken-Hearted Girl' is wederom een sterke ballad. In mijn perceptie blinkt Beyoncé daar toch meer in uit, in vergelijking met haar uptempo songs.
'Ave Maria' hoeft voor mij simpelweg niet. Allemaal net iets te glijerig en glad.
'Satellites' kan me nog steeds bijzonder weinig pakken, jammer want er staan wel sterkere ballades op dit album.
'Single Ladies' is een catchy uptempo song. Wel geinige, freaky productie.
'Radio' is dan weer veel te standaard. Productineel lijken alle platgereden wegen toch maar steeds weer bereden te worden.
'Diva' is een absolute skiptrack voor mij. Verschrikkelijk. (sorry)
'Sweet Dreams' is een verademing na die vorige track. Catchy, komt niet te geforceerd over. Bij de uptempo tracks de beste misschien wel.
Maar dan valt bijvoorbeeld een track als 'Video Phone' me weer erg tegen. In mijn ogen een ongelooflijk standaard R&B-track. Vooral productioneel.

Al met al het beste wat Beyonce nochtans gemaakt heeft. Vooral het begin met de ballads ligt mij wel. De uptempo songs zijn mij dan vaak weer te standaard (al is Sweet Dreams wel erg lekker). Maar ze is gelukkig een beetje op de goede weg.

avatar van musicman13
Misterfool schreef:
ik zie jou musicman trouwens belachelijk weinig inhoudelijk ingaan op dit album. Wat vind je zo mooi aan dit album. zijn het de teksten het stemgebruik de ritme's en zo ja bij welke nummers. want ook ik(jongere generatie) vraag me af waarom jij dit nou zo goed vind.

ok hier komt ie.

Ik begin met het feit dat ik een heel ander album verwachte. Nog diepergaander en nog meer emoties, bijna á la Alicia Keys. Maar dat was niet zo. Het was lekker á la Beyoncé. Met nummers als Ave Maria, Disappear & Broken-Hearted Girl raakt ze me diep. Met teksten als:

Broken:
And yes, there are times when I hate you, but I don't complain
'Cause I've been afraid that you would walk away
Oh, but now I don't hate you

Disappear:
I missed all the signs, one at a time....
You were ready
What did I know?
Starting our lives....
Now my love, I'm ready to show

Verder raakte nummers als Smash Into You & Boy me heel erg. Nummers als Satellites & That's Why You're Beautiful zijn goed, maar te experimenteel.

Qua up-tempo's ben ik verrast, maar ook teleurgesteld. ( ik merk al dat mijn 5 naar beneden gaat)

Diva & Video Phone zijn 2 draken van een nummers, al hoewel ik de teksten van Diva wel kan waarderen en Video Phone kinda turns me on
De ritmes zijn zo simpel en de nummers ook. Beyoncé weet echter met haar fiercness de nummers een extra draai te geven, kan niet echt uitleggen.

Met nummers als Ego, Sweet Dreams & Hello vind ik dat ze weer goed bezig is. Alhoewel Hello meer een Beyoncé nummer is, weet ze zowel met het ritme als vocaal het nummer overeind te houden.

Bey is all about hypes: Single Ladies. Een typisch Beyoncé nummers, lekker ritme, bootyshaking lyrics en all about the ladies. Typisch Bey, you hate it or love it.

Verder zijn nummers als Scared Of Lonley & Radio van verslavingsgehalte, voor mij dan. Misschien niet muzikaal het grootst, maarja dat is Beyoncé ook niet.

Vocaal gaat Beyoncé een paar levels hoger: de hoge tonen in Ave Maria & Halo. En prachtige uithalen.

Helaas is het tempo een stuk ingedampt, op B'day wist ze de energie hoog te houden, maar hier is de energie op cd wat minder, maar live zijn de nummers van groot energie, en dat moet je een keer hebben meegemaakt!

Beyoncé is een merk, net als Diana Ross was toendertijd. Ze heeft zoveel contracten, speelt in films, geeft geweldige shows & maakt geweldige muziek. Tuurlijk is ze niet zoals Bob Dylan, dat zal ze ook nooit worden. Als ze maar haar respect krijgt als artiest en performer. Kan moeilijk met een beatle of bob dylan fan in discussie gaan over Beyoncé. Mn pa luisterd ook alleen maar naar the stones en U2. Ook goede muziek, maar Beyoncé past daar gewoon niet tussen. Misschien dat ze als Michael Jackson te werk moet gaan: rock, pop & R&B. Maar dan wel met meer instrumenten, want als je zegt dat je ene cd vol met akoestische tracks zit en er een overgeproduceerde Halo tussen zit, hou je niet echt aan je woord. Jammer, maar het album is wel erg goed ondanks de teleurstellingen. Don't play safe next time Beyoncé!

van *5 naar *4,5

Uiteindelijk toch maar de platinum editie van dit album gekocht! Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik ooit besloot geen Beyonce meer te luisteren, onbewust misschien toch omdat ik niet zo weg ben van hoe smooth haar nummers zijn. Het is te perfect geproduceerd, ik mis een stukje 'echtheid' en rauwe bezieling. Natuurlijk is Beyonce great, dat weten we allemaal. Een kwestie van smaak denk ik! Er is gewoon no way dat we objectieve maatstaven kunnen creëren voor muziek, het is te persoonlijk. Het feit dat ze een hoog stembereik heeft, zegt verder ook niets over haar waardering als artiest, het is en blijft persoonlijk.

Zelf ben ik Mariah Carey fan van kinds af aan al, als je een nummer als "The Roof" beluisterd van haar, begrijp je misschien wat ik mis in de muziek van Beyonce. Wat dat betreft vond ik haar nummers dieper in de tijd van Destiny's Child. Ik mis de bezieling in Beyonce's muziek, omdat ze (denk ik..?) ook gewoon niet de nodige drama heeft gehad gedurende de productie van dit album. Ik zeg niet dat ze een perfect leven heeft, maar als we kijken naar de feiten is ze getrouwd met Jay-Z, met wie ze al heel lang samen was. Geen levensetende drama, geen depressieve episodes. Iemand als Amy Winehouse werd continu verscheurd door verdriet en dit hoor je ook terug in haar muziek. Het hoeft niet waar te zijn wat ik zeg, maar mijn indruk is dat Beyonce gewoon meer een entertainer is en daarin is ze een kei, muziek is gewoon haar werk. En sommige artiesten maken muziek als vorm van expressie, een uiting van levensfilosofie. Zoals ik al zei mensen, het is een kwestie van smaak, doe mij maar een goede plaat van Janis Joplin, Tracy Chapman of Aretha Franklin.

Ondanks dat mijn voorkeur niet uitgaat naar Beyonce, moet ik toegeven dat ik dit nummer een behoorlijk aantal goede nummers vind bevatten. "No broken hearted girl" heeft me echt geraakt, het nummer heeft goede tunes en de viool maakt het af. "Halo" is ook gewoon een prachtig nummer, ik wil bijna verliefd worden als ik dit nummer hoor. "Scared of lonely" en "If I were a boy" zijn ook nummers die ik graag hoor, vooral omdat van het laatste de clip echt een boodschap heeft. Heel mooi gedaan..!

Radio klinkt als Umbrella, ben ik de enige die dat vind? Het zijn twee hele aparte nummers, maar de manier waarop ze zingt doet me sterk denken aan Umbrella, misschien heeft ze dat onbewust gedaan, immers was laatste toch een enorm populair nummer. Ik ben niet zo van de uptempo, maar niemand kan ontkennen dat Single Ladies toch een klassieke dansact neergezet heeft. Al met al de moeite waard, dit album. De vintage clip op "Why don't you love me" is ook gewoon helemaal geweldig, hoewel ik dan toch liever de gelijkende "I want you" - versie van Madonna zie/hoor. Ik hoop in ieder geval dat Beyonce ooit minder populaire muziek gaat maken, waarin haar talent écht uit de verf zal komen.