Eminem - The Slim Shady LP (1999)

3,81

Label: Aftermath (II)

1. Public Service Announcement (Skit) (0:33)
    met Jeff Bass
  2. My Name Is (4:28)
  3. Guilty Conscience (3:19)

met Dr. Dre
  4. Brain Damage (3:46)
  5. Paul (Skit) (0:15)
  6. If I Had (4:05)
    met Kristie Abete
  7. '97 Bonnie & Clyde (5:16)
  8. Bitch (Skit) (0:19)
    met Zoe Winkler
  9. Role Model (3:25)
  10. Lounge (Skit) (0:46)
    met The Bass Brothers
  11. My Fault (4:01)
  12. Ken Kaniff (Skit) (1:16)
    met Marky Bass
  13. Cum on Everybody (3:39)
    met Dina Rae
  14. Rock Bottom (3:34)
  15. Just Don't Give a Fuck (4:02)
  16. Soap (Skit) (0:34)
  17. As the World Turns (4:25)
  18. I'm Shady (3:31)
  19. Bad Meets Evil (4:13)
    met Royce da 5'9"
  20. Still Don't Give a Fuck (4:12)
  21. Hazardous Youth [Acapella Version] * (0:47)
  22. Get You Mad * (4:21)
    met King Tech
  23. Greg [Acapella Version] * (0:53)
240 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van Weirdo Wizzy
Gewoon een vraagje hoor maar wordt Dre's invloed op Eminem soms niet een beetje overschat? Vooral op MMLP is die inderdaad wel groot ja (laat dat nou net wel Eminems bekendste album zijn). Maar op dit debuutalbum heeft hij toch maar drie beats geproduceerd. De rest zijn gedaan door Jeff & Marky Bass.

avatar van Nr.4
Eerste aanschaf ooit van mij en ik luister deze nog steeds met een grote glimlach op m'n smoel. Wat een geniale, zieke teksten en keiharde beats. Eminem in de hongerige, gestoorde Slim Shady mood is perfect.

I used to be a loudmouth, remember me?
I'm the one who burned your house down
Well I'm out now , and this time I'm comin back to blow your house up
And I ain't gon leave you a window to jump out of

nog altijd een glimlachje als ik dit hoor

avatar van Illmaticly Ill
The Slim Shady LP, imo net iets minder dan MMLP. 3,5 sterren maar toch zeer goede nummers:
- 97' Bonnie & Clyde
- Role Model
- Rock Bottom
- Just Don't Give A Fuck
- Bad Meets Evil
- Still Don't Give A Fuck

avatar van DarkoMarco
4,5 net ietsjes minder goed dan MMLP. Heerlijk op mijn ipod. kan echt genieten van Slim shady's voice.

Ditmerr schreef:
I used to be a loudmouth, remember me?
I'm the one who burned your house down
Well I'm out now , and this time I'm comin back to blow your house up
And I ain't gon leave you a window to jump out of

nog altijd een glimlachje als ik dit hoor

hahaha ja dat heb ik nou precies ook toen ik dat voor de eerste keer hoorde, lachde ik nog best hard in de bus xD

avatar van Vortex
Aplaus voor het geweldige baslijntje in Cum on everybody!

avatar van Jar0on
Zit hem weer te luisteren en hij blijft gewoon geweldig, vind SlimShadyLP en MarshallMathersLP gewoon meesterwerken.
Role Model blijft een geweldige track

avatar van Jar0on
Als #10 t/m 13 er nou niet opstonden was t gewoon 5* geweest net als MMLP, zonde maarja helaas

avatar van party
een leuke album. soms vindt ik wel de stem van eminem hier iritant maar dasmijn mening. verder zijn de beats goed en heeft het grappige teksten.

Maidenfreak
Brain Damage is het beste nummer en je kan zo heel zijn carrière samenvatten op deze cd. Blijft de beste MC over alle tijden. 5*

avatar van DarkoMarco
De Slim Shady scoort net wat minder dan MMLP en net weer hoger dan de EP.
Eminem laat zien dat hij duidelijk geen 'white trash' is.
My name is was zo heerlijk in de eind jaren 90 op school, waar we allemaal op los gingen.
Al scoren de meeste andere nummers beter of net zo goed.

- 97' Bonnie & Clyde
- Role Model
- Rock Bottom
- If i Had
- Just Don't Give A Fuck

bij Guilty consciene laat shady al meer de styl zien van de MMLP, wat zeer hard komt.

Jeff & Marky Bass hadden toch de beats van de EP geremixd? hebben ze netjes gedaan. Al je het vergelijkt vooral met Bonnie & Clyde, is die op EP aardig 'verkracht'. Op de LP is het allemaal goed gesteld

Zelf heb ik de normale versie en de special edition, ook vet *:)

I'm cancerous, so when I diss you wouldn't wanna answer this
If you responded back with a battle rap you wrote for Canibus
I strangled you to death then I choked you again
Then break your fuckin legs till your bones poke through your skin

I know that makes you real mad, don't it? (uh-huh)
That's right, Slim Shady (yup) Sway & Tech
Sprayin wreck (bitch)
And we don't give a heck (uh-uh)
or a damn.. or a fuck.. or a shit
So suck my motherfuckin dick

* 4-5

avatar van DarkoMarco
Sorry ik ga omhoog naar een 5.0!

dit album heeft bij mij de liefde voor hiphop aangewakkerd, niets minder een 5, een kroonjuweel in de geschiedenis van hiphop. DIt album veroorzaakte niet alleen een gigantische maatschappelijk onrust, ook betekende dit een verandering binnen hiphop.
Niet eerder werd een blanke rapper zo massaal omarmt (maar ook gehaat natuurlijk) en dat was echt een keerpunt.
Eminem heeft keiharde maatschappelijke en sociale kritiek, die hij verpakt in een frontale aanval op alles wat conventioneel was voor die tijd.
Niemand wordt gespaard, including himself.
Je moet lef hebben om zon album te maken, en dat heeft zeer fraai uitgepakt.

avatar van 'State Of Mind'
Ik vind dit album vele malen beter dan Marshall Mathers LP, wie is met mij? Krijg doorgaans veel kritiek over deze uitspraak.

avatar van René.
'State Of Mind' schreef:

Niet vele malen, maar deze is idd wel beter.

avatar van Jar0on
Ik vind zelf Marshall Mathers LP beter maar deze komt er heel dicht achter!

avatar van Flipm0de
De laatste 7 tracks (incl. skit, excl. bonus tracks) zijn briljant. Mijn favoriete Eminem album, stuk rauwer in vergelijking met MMLP en helemaal met zijn latere werk.

avatar van Gniuz
Naar mijn mening is dit zonder twijfel Eminems beste werk. De teksten zijn vaak humoristisch, af en toe persoonlijk en bol van frustratie, en zitten technisch erg goed in elkaar. De producties sluiten over het algemeen goed aan bij de rapstijl die Eminem in het begin van zijn carrière bezigde; weinig bombarie en overgeproduceerde rotzooi waardoor de aandacht voornamelijk op de rapvaardigheden wordt gericht. Verder bevat dit album geen eindeloze hoeveelheid afgezaagde refreintjes, in tegenstelling tot zijn latere werk, waarin we die maar al te vaak moeten aanhoren. Ik snap dat sommige MC's zich verder willen 'ontwikkelen', maar in Eminems geval is het mijns inziens muzikale teloorgang.

avatar van Raul
Ook ik vind dit zijn beste werk
Marshall Mathers LP was ook nog erg sterk, daarna was het helaas een aflopende zaak...
Voor deze zal hij altijd een held blijven though

avatar van FelipeGutiérrez
Verhoogd naar een 5. Dit blijft een van m'n favoriete hiphop albums ooit.

avatar van Carolaah
Oh heb ik dit album slechts 3,0 sterren gegeven? Hmm snel maar weer eens luisteren, want naar mijn herinnering was dit toch een best prima album..

avatar van Yestsida
Prima majorlabel-debuut van Eminem.

Eerst en vooral komt bij dit album geen nostalgie naar boven zoals bij zijn volgende albums, dit heb ik pas een klein aantal jaren geleden voor het eerst beluisterd.

De collaboratie met Dr. Dre (Guilty Conscience), If I Had, '97 Bonnie & Clyde, Role Model, Cum on Everybody, Rock Bottom, Just Don't Give a Fuck en Still Don't Give a Fuck zijn niets minder dan fantastisch.

My Name Is is uiteraard ook een klassiekertje, maar met die komische singles van Em heb ik nooit ontzettend veel gehad.

De overgebleven tracks zijn ook goed, maar zet ik minder snel op dan de eerder genoemde.

Op dit product steekt Em's stem me nog wat tegen, vanaf MMLP klinkt hij naar mijn mening een stuk beter.

Deugdelijk album dat niet kan tippen aan zijn twee opvolgers.

HZFR11
Ik heb MMLP nog niet gehoord (ga 'm binnenkort checken) maar van wat ik tot nu toe van deze man heb gehoord vind ik dit zijn beste album. Eminem is hier nog jong en hongerig. Grappige teksten en een goede delivery, erg vermakelijk. Als ik dit album luisteren krijg ik automatisch een glimlach op mijn gezicht en de Ken Kaniff skit vond ik helemaal grappig. Favoriete track blijft toch wel My Name Is, maar die had ik ook al vaker gehoord. Van wat ik nog niet had gehoord vind ik '97 Bonnie & Clyde hard, Role Model, Just Don't Give A Fuck. Zo'n beetje alles is hier natuurlijk hard. Rock Bottom is ook een leuk nummer, maar ik vind het niet echt op dit album passen. It's still good tho.

4 sterren.

^^
Rock Bottom is juist een van zijn signature tracks op dit album nmm

avatar van Ernie
HZFR11 schreef:

4 sterren.

Wacht maar, The Marshall Matters LP overstijgt op elke manier deze Slim Shady LP. Een paar van zijn beste tracks staan hierop (guilty conscience, If i had en het onderschatte My Fault) maar overall gezien is de opvolger van deze zoveel beter, zoveel controversieëler en de teksten zijn zowel grappig, gemeen, sarcastisch en goed gebracht dat het echt een paradoxale rit word.

Bij The Eminem Show werd de weg naar beneden jammerlijk genoeg ingezet naar mijn bescheiden mening...

HZFR11
Ernie schreef:

Ik ben benieuwd naar de MMLP, want ik heb er veel over gehoord. En ik vond deze al een meesterwerk, dus dan moet de MMLP wel helemaal tof zijn! Ik houdt sowieso van de jonge Eminem. MMLP2 vond ik minder, en the Eminem Show moet ik ook nog checken. Dus ik heb nog veel te ontdekken!

avatar van Funky Bookie
Tekstueel heel sterk, met een qua beats zwak middenstuk. MMLP is echt wel beter, mede door de invloed van Dr. Dre.
Neemt niet weg dat Em hier al heerlijk op dreef is.

avatar van james_cameron
Prima label-debuut van Eminem, destijds behoorlijk baanbrekend en controversieel. Inmiddels qua beats en muzikale omlijsting wel wat kaal en gedateerd (foei Dr. Dre!), maar het venijn en de energie spatten er nog steeds af. Tekstueel ook nog steeds behoorlijk treffend en grappig. Hierna zou Eminem een flinke stap voorwaarts maken met het in alle opzichten superieure The Marshall Mathers LP, maar voor deze eersteling hoeft hij zich zeker niet te schamen.

avatar van Kos
Dit na een hele lange tijd weer eens beluisterd.
Best grappig om te horen hoe hard en lomp Shady toen nog was.

Eigenlijk wel jammer dat we niks meer van hem horen in de media, met name over de politiek daar bvb.