Eminem - The Slim Shady LP (1999)

Label: Aftermath (II)

1. Public Service Announcement (Skit) (0:33)

met Jeff Bass

2. My Name Is (4:28)
  3. Guilty Conscience (3:19)

met Dr. Dre

4. Brain Damage (3:46)
  5. Paul (Skit) (0:15)
  6. If I Had (4:05)

met Kristie Abete

7. '97 Bonnie & Clyde (5:16)
  8. Bitch (Skit) (0:19)

met Zoe Winkler

9. Role Model (3:25)
  10. Lounge (Skit) (0:46)

met The Bass Brothers

11. My Fault (4:01)
  12. Ken Kaniff (Skit) (1:16)

met Marky Bass

13. Cum on Everybody (3:39)

met Dina Rae

14. Rock Bottom (3:34)
  15. Just Don't Give a Fuck (4:02)
  16. Soap (Skit) (0:34)
  17. As the World Turns (4:25)
  18. I'm Shady (3:31)
  19. Bad Meets Evil (4:13)

met Royce da 5'9"

20. Still Don't Give a Fuck (4:12)
  21. Hazardous Youth [Acapella Version] * (0:47)
  22. Get You Mad * (4:21)

met Sway, King Tech en DJ Revolution

23. Greg [Acapella Version] * (0:53)
  24. Bad Guys Always Die * (4:39)
  25. Guilty Conscience [Radio Version] * (3:19)
  26. Guilty Conscience [Instrumental] * (3:22)
  27. Guilty Conscience [A Cappella, Edited] * (3:16)
  28. My Name Is [Instrumental] * (4:29)
  29. Just Don't Give a Fuck [A Cappella] * (3:35)
  30. Just Don't Give a Fuck [Instrumental] * (4:06)
Relax
If i Had vind ikzelf het beste nummer op dit album na Brain Damage, de flow is zo appart daar, klinkt gewoon goed.

Relax schreef:

Jah vind ik ook, alleen die ik gekozen heb vind ik maar ietsje beter. Zijn flow op Brain Damage is idd erg goed.

Ik bedoel eigenlijk de flow bij If i Had sorry voor de onduidelijkheid

Raekwon the chef
Rock Bottom vind ik zeker weten de beste track op dit album, daarna denk ik Brain Damage en 97' Bonnie & Clyde

Relax schreef:
Ik bedoel eigenlijk de flow bij If i Had sorry voor de onduidelijkheid

Is goed Maar dat neemt niet weg wat ik vond van Brain Damage

Erg dope album, eminem heeft hier soms geniale teksten (goede storytelling en zieke metaforen en rijmschema's). Er zijn alleen iets te veel skits en sommige beats doen me weinig, daarom net geen 5 sterren, maar 4,5.

Joy
de enige relevante plaat van emenin

daarna werd het vrij snel slechter en nog veel slechter, nog slechter werd het toen ie besloot zonder Dr Dre te kunnen

avatar van BoordAppel
De opvolger van deze plaat is op álle fronten beter.

avatar van Niek
BoordAppel schreef:
De opvolger van deze plaat is op álle fronten beter.
Ben ik het niet mee eens. Het niveau van deze plaat is gelijk verdeelt over de hele platen. Marshall Mathers LP vind ik een album van pieken en dalen. Nummers 9 t/m 14 op MM LP vind ik allen vele malen zwakker dan de rest. Ook nummer 15 daarna Bitch Please past niet bij al die andere nummers. Dat is geen slechte track maar is ook niet helemaal Em's stijl. Op dit album vind ik alleen My Fault en Cum on Everybody slecht, voor de rest erg sterk. My Name Is is een lekkere binnenkomer, opgevolgt door de originele en leuke teksten van Guilty Consciense met een briljant einde:

[Dr. Dre]
Alright calm down, relax, start breathin..

[Eminem]
Fuck that shit, you just caught this bitch cheatin
While you at work she's with some dude tryin to get off?!
FUCK slittin her throat, CUT THIS BITCH'S HEAD OFF!!!

[Dr. Dre]
Wait! What if there's an explanation for this shit?
(What? She tripped? Fell? Landed on his dick?!)
Alright Shady, maybe he's right Grady
But think about the baby before you get all crazy

[Eminem]
Okay! Thought about it, still wanna stab her?
Grab her by the throat, get your daughter and kidnap her?
That's what I did, be smart, don't be a retard
You gonna take advice from somebody who slapped DEE BARNES??!

[Dr. Dre]
What'chu say? (What's wrong? Didn't think I'd remember?)
I'ma kill you motherfucker!

Uhhh-aahh! Temper temper!
Mr. Dre? Mr. N.W.A.?
Mr. AK comin' straight outta Compton y'all better make way?
How in the fuck you gonna tell this man not to be violent?

[Dr. Dre]
Cause he don't need to go the same route that I went
Been there, done that.. aw fuck it...
What am I sayin? Shoot em both Grady, where's your gun at?

Brain Damge, If I Had en '97 Bonnie & Clyde zijn allen typische Emtracks; fijn subtiel beatje met prachtige verhalen eroverheen. Dan volgt het heersende Role Model. Om na die twee mindere tracks bij het eveneens heersende Rock Bottom te komen. De rest van het album daalt absoluut niet in niveau met As the World Turns en Still Don't Give A Fuck als uitschieters.

Dat maakt dit album voor mij een 4 en MM LP een 3,5. Met de aantekening dat Em op de MM LP hogere pieken kent (Stan & The Way I Am) maar eveneens diepe, diepe dalen...

Raekwon the chef
ben het grotendeels met je eens, al kan If I Had mij tot en met de dag van vandaag niet echt interesseren.

ik vind Guilty Conscience ook een geslaagde track, volgens mij moeten Dre en Em het volgende voorstellen:

Rock Bottom geeft mij steeds weer kippenvel

avatar van Niek
tValt me op dat As the World Turns weinig favostemmen heeft. Vind ik ook staaltje topkwaliteit.

Niek schreef:

Toevallig heb ik die als Favoriet

avatar van Weirdo Wizzy
Dit is echt een schitterende cd. Hoewel ik twijfel tussen SSLP en MMLP welke beter is neig ik nog naar MMLP maar het scheelt niet eens veel.

De minste nummers van de cd vind ik denk ik Cum On Everybody, My Fault en I'm Shady

Verder hebben alle nummers wel iets geniaals eigenlijk. Mijn favoriet van de cd is toch wel Role Model. In dit nummer is hij echt zo op dreef en de tekst is zo grof maar ook humoristisch. Je moet bij Em niet alleen denken dat hij lollig loopt te doen maar hij brengt ook een boodschap over en die verpakt hij mooi vind ik.

Role Model zalige beat met een zalige rapper.

Net geen 5* maar het is zeker een 4.5* waard.
Een van de beste rappers die ooit heeft bestaan.

Eminem is zo verschrikkelijk goed in wat hij doet. Voor mij persoonlijk zijn de songs waarin hij echt gestoord is het beste. Dan heb ik het over zijn lyrics, en met gestoord, bedoel ik ook écht gestoord, in de zin van 'stuur die man naar het gesticht'.

Bv. I'm Shady, Still Don't Give a Fuck, My Fault, Role Model, '97 Bonnie & Clyde en ook My Name Is uiteraard.

Dan heb je natuurlijk ook de songs met goeie beats, die een duidelijke sfeer overbrengen, en waar je echt kan op grooven.

Bv. If I Had, Still Don't Give a Fuck, My Name Is, '97 Bonnie & Clyde en Guilty Conscience (ook wel het refrein van Brain Damage)

Ik vond de MM LP lang de beste, maar ik ben nu toch naar de SS LP over gegaan als favoriet. Na vele jaren luisteren, blijft de SS LP toch de beste, ik kan hem gewoon af luisteren zonder de neiging te hebben om 'Next' te drukken. Die neiging heb ik bij de MM LP wel soms.

Favourite Song : Still Don't Give a Fuck

Social_Mask
If I had one wish, I would ask for a big enough ass for the whole world to kiss

Social_Mask
Dit album luister ik de laaste tijd behoorlijk vaak. Ben weer into Eminem. Verhoog dit naar 4,5*. Geweldige rapper was hij zeg.

avatar van Steez
Ga hier ook 4.5* aan geven. Eerste hip-hop cd van mij en was helemaal stoked! Allemaal machtig goede nummers. Em op z'n best Favo's Still Don't Give a Fuck, Rock Bottom, Role Model, As The World Turns... Ach de hele cd is gewoon supergoed!

eazyfan
Ik kan net geen 4,5* geven maar toch een welverdiende 4*, Rock Bottom en Role Model zijn echt briljant. I Just Dont Give A Fuck en Still Dont Give A Fuck zijn ook erg vet, Brain Damage is mijn 3de favo en Guilty Conscience is natuurlijk ook een topper, maar die kies ik niet als favo omdat dat grappig refrein van de videoversie er niet is. Geen enkele track is hier eigenlijk slecht. MM-lp vind ik wel beter .

avatar van Steez
^^ Vind de MM-lp juist zwaar kut. Zijn misschien wel goede teksten en productie maar er heerst zo'n depressieve sfeer over die plaat. Vind het niks.

Raekwon the chef
oh, ik vind dat niet echt een dieptepunt, voor mij hoeft niet alles over bloemetjes en bijtjes te gaan

avatar van Steez
Nee voor mij ook niet maar persoonlijk vind ik die cd iets té. Moet wel zeggen dat ik die plaat vroeger zwaar goed vond, maar die depressieve sfeer laatst pas opmerkte toen ik die cd na een x jaar niet gedraaid te hebben weer eens opzette.

avatar van Stapler
Bitch, I'm comin out swingin, so fast it'll make your eyes spin
You gettin knocked the fuck out like Mike Tyson
(I just don't give a fuck)

I smacked him in his face with an eraser, chased him with a stapler/And stapled his nuts to a stack of papers (Owwwwwwww!)
(My name is)

Dodelijke teksten!

Social_Mask
Ben de laatste weer helemaal into Eminem. En beluister dit album best wel vaak, en hijs echt geniaal. Dus een mooi plekje in mn top 10, maar die kan worden overgenomen door MM LP

avatar van Hans Brouwer
Ik ga dagelijks met de trein naar mijn werk. Voordat ik de trein instap pak altijd zo'n gratis dagkrant, een Spits of een Metro. Iedere vrijdag staat in de Metro een door mij hoog gewaardeerde rubriek: "Metro's Muzikale Mijlpaal. U raadt het al: deze week is het album " The Slim Shady LP (1999)" van Eminem uitgeroepen tot 23e Metro's Muzikale Mijlpaal .

Ik ga op deze site niet het gehele artikel citeren, dat kunt U immers lezen in de Metro van vandaag of op de Metro-site, waar U de krant van vrijdag 15 juni 2007 kunt downloaden.

Ik ken dit album van Eminem (nog) niet. Het feit dat Metro " The Slim Shady LP (1999)" tot Metro's Muzikale Mijlpaal heeft gekozen is voor mij aanleiding om kennis te gaan maken met dit werk van Eminem .

avatar van Weirdo Wizzy
Dat zou ik maar heel snel doen. Het is namelijk het 3e beste muziekalbum aller tijden

rico-bballer
Zit nu op een 3,5 of 4 ik denk dat het 4 word maar moet nog beter luisteren.

rico-bballer
is een 4 geworden.

Raekwon the chef
If I Had begint me al meer te bevallen, refrein en beat zijn niet veel soeps, maar de tekst vind ik heel goed.
en natuurlijk Still Don't Give A Fuck, blijft een geweldig nummer.

Weirdo Wizzy schreef:

Wat lulde ik eigenlijk met minste nummers. My Fault en Cum On Everybody zijn veeet humor en I'm Shady ook wel. Alles staat ook bol van het sarcasme en spotten met van alles en iedereen. Deze cd zal echt nooit zakken naar de 4,5 ster. Elk nummer is gewoon geweldig.