Eminem - The Slim Shady LP (1999)

Label: Aftermath (II)

1. Public Service Announcement (Skit) (0:33)

met Jeff Bass

2. My Name Is (4:28)
  3. Guilty Conscience (3:19)

met Dr. Dre

4. Brain Damage (3:46)
  5. Paul (Skit) (0:15)
  6. If I Had (4:05)

met Kristie Abete

7. '97 Bonnie & Clyde (5:16)
  8. Bitch (Skit) (0:19)

met Zoe Winkler

9. Role Model (3:25)
  10. Lounge (Skit) (0:46)

met The Bass Brothers

11. My Fault (4:01)
  12. Ken Kaniff (Skit) (1:16)

met Marky Bass

13. Cum on Everybody (3:39)

met Dina Rae

14. Rock Bottom (3:34)
  15. Just Don't Give a Fuck (4:02)
  16. Soap (Skit) (0:34)
  17. As the World Turns (4:25)
  18. I'm Shady (3:31)
  19. Bad Meets Evil (4:13)

met Royce da 5'9"

20. Still Don't Give a Fuck (4:12)
  21. Hazardous Youth [Acapella Version] * (0:47)
  22. Get You Mad * (4:21)

met Sway, King Tech en DJ Revolution

23. Greg [Acapella Version] * (0:53)
  24. Bad Guys Always Die * (4:39)
  25. Guilty Conscience [Radio Version] * (3:19)
  26. Guilty Conscience [Instrumental] * (3:22)
  27. Guilty Conscience [A Cappella, Edited] * (3:16)
  28. My Name Is [Instrumental] * (4:29)
  29. Just Don't Give a Fuck [A Cappella] * (3:35)
  30. Just Don't Give a Fuck [Instrumental] * (4:06)
avatar van Booyo
Lang het brein gekraakt, maar ben er achter: My Fault lijkt precies op Like Glue van Sean Paul. Dat jullie het weten.

avatar van Slowgaze
Booyo, dat is geen schande. 'Like Glue' is een van de waardevolste schatten van de wereldcultuur.

avatar van SirPsychoSexy
james_cameron schreef:
Inmiddels qua beats en muzikale omlijsting wel wat kaal en gedateerd (foei Dr. Dre!)
Dr. Dre heeft maar 3 nummers op dit album geproduceerd, en dat zijn er gelijk 3 van de beste (My Name Is, Guilty Conscience en Role Model). Onmiskenbare Dre-beats, en het contrast met de (zeker niet onaardige) rest van het album valt behoorlijk op.

bennerd
My Name Is is echt een verschrikkelijke track.

thrm
Ik vraag me soms af hoe de kids die nu opgroeien nou tegen zo'n figuur als Eminem aankijken. Ik denk gelijkend zoals er naar Elton John werd gekeken in de jaren 80 en 90. Ook zo'n man die erg zijn best heeft gedaan om zijn hele naam en faam vakkundig de nek om te draaien met draak na draak aan platen. Je zou je waardering voor een plaat als deze bijna onder het tapijt schuiven uit schaamte.

avatar van ArthurDZ
Off-topic berichten/geruzie verwijderd.

thrm schreef:

Ik ken best wat jongere mensen die zo ongeveer zijn geboren rond deze plaat, maar wel veel waardering voor Em hebben. Ik heb het idee dat ie ook onder de jongere generatie hoog in aanzien staat.

Rudi1984
Arrie schreef:

Zo ervaar ik het ook.

Zo’n recenter nummer als Rap God staat hoog aangeschreven, net als dat zijn beef met MGK veel losmaakt en zijn featurings met bijvoorbeeld Rihanna en Beyoncé hem ook bij de jongere garde in beeld houden.

Je weet natuurlijk alleen niet hoe oud al die anonieme reageerders op Youtube en andere social media zijn.

avatar van Arrie
Tsja, mijn ervaringen zeggen ook niet alles, maar ik heb dus wel huisgenoten en studiegenoten van rond de 18/21, waaronder Eminem echt nog heel erg leeft. Als éen van de weinige, zo niet de enige, oudere rappers. Eén van mijn huisgenoten doet regelmatig zijn best om de recente, snelle raps van Eminem na te rapper. Verder is het vooral dingen als Post Malone, Lil Kleine en Boef.

avatar van Nr.4
Ja, merk het ook in m'n werk dat jongeren zeker nog naar Eminem luisteren. Dat het voor mij nooit meer zo vet wordt als deze Slim Shady LP is duidelijk, maar vind het altijd wel leuk om te merken dat jeugd ook naar Em luistert.

Carpe Diem
Eminem heeft natuurlijk een aantal kwalitatief geweldige albums gemaakt, maar dit is voor mij wel zijn beste werk. Dikke 5 sterren.

avatar van Ernie
Deze en The Marshall Matters LP zijn absoluut zijn hoogtepunt. The Eminem Show moet ik echt nog een kans geven. De singles vond ik eigenlijk best wel goed en in die periode kwam ook zijn werk met D12 uit. Wat een Leuke periode in HipHop eigenlijk. Best wel tof dat ik dit in volle pubertijd heb meegemaakt maardat zeggen de mannen van de Golden Age waarschijnlijk ook

avatar van Weirdo Wizzy
Af en toe heb je dat met je all time favourites; dan ga je alle albums weer eens chronologisch af. Eminem is zeker DE artiest die mijn interesse voor muziek meer aanwakkerde. De timing van zijn doorbraak was ook wel mooi voor mij, want ik was zelf in het begin van mijn tienerjaren en Eminem bleek best rebels. Dat gaat wel mooi samen dan.

Dit album kreeg ik pas in het bezit nadat ik de opvolger al grijs had gedraaid, maar My Name Is was wel het eerste nummer dat ik van hem hoorde (en zag op televisie). Ik wilde gelijk weten wie dat wel niet was. Gelukkig kwamen ook al snel de singles Guilty Conscience en Role Model uit en ik weet nog dat ik en velen rondom mij er helemaal weg van waren. Dit album was de opmaat naar het sterrendom dat nog zou volgen, maar de populariteit was er toch vrij gauw in mijn beleving.

Het album draait om zijn alter ego Slim Shady. Ik heb dit eigenlijk altijd zijn meest persoonlijke album gevonden. Verschillende persoonlijke problematiek komt aan bod en de manier hoe hij het voordraagt is wel uniek te noemen. Hier was het ook allemaal nog nieuw natuurlijk en hij had nog alles te bewijzen.

De grote hits zijn dan wel door zijn ontdekker Dr. Dre gemaakt, maar het leeuwendeel van de producties komen van de Bass Brothers. Mooi doch redelijk sober vind ik en perfect voor Eminem om zijn kunsten te vertonen.

Voor mij een album dat altijd bij zal blijven. Tijdloos noemen ze dat toch?

avatar van aerobag
Wat is deze gozer enorm afgegleden, maar wat zijn de ‘oldskool’ eminem platen toch wel een stand-out binnen de hiphop. Slim Shady LP is een plaat met karakter, natuurlijk ook door het karikatuur wat eminem hier bewust neer zet. Soms zo over-the-top grof en bizar, maar altijd gevat en memorabel. Eminem wist de luisteraar op zijn vroege platen altijd kundig zijn fantasie-wereld in te slepen. Op deze plaat is nog zo mooi te horen dat hij de wereld aan zijn voeten had en hij er met jeugdige (misschien zelfs nog wat kinderlijke) energie dolgraag overheen wilde walzen.

avatar van -marco-
Rock bottom blijft toch het meest gedraaid van dit album. Ik hou van die beat!!

Booyo schreef:

Dankje! Hier heb ik toch een tijdje mee gezeten.

Rene1979
Een plaat waar ik al jaren een haat liefde verhouding mee heb.. Ben er na 23 jaar wel achter dat als nummer 2 tm 5 er niet op hadden gestaan dit echt de geschiedenis in had kunnen gaan als een van de beste albums in het Hiphop genre

avatar van Nr.4
Rene1979 schreef:

Really? Dat je My Name Is en Guilty Conscience beu kan zijn, snap ik, maar Brain Damage vind ik altijd weer even vet als ik die hoor. Maar goed, ben ook zwaar fan van dit album.

Rene1979
Nr.4 schreef:

Ik snap dat wat jij zegt ook heel goed hoor. Op een of andere manier was dit voor mij een aardverschuiving op mijn 20e, maar dat kan ook door die hele scene van toen zijn gekomen.. Nu kan ik er slecht naar luisteren.