Frank Turner - Love Ire & Song (2008)

Folk / Rock
Label: Xtra Mile

1. I Knew Prufrock Before He Got Famous (3:13)
  2. Reasons Not to Be an Idiot (3:48)
  3. Photosynthesis (4:12)
  4. Substitute (2:45)
  5. Better Half (5:01)
  6. Love Ire & Song (4:20)
  7. Imperfect Tense (2:36)
  8. To Take You Home (3:49)
  9. Long Live the Queen (3:26)
  10. A Love Worth Keeping (4:16)
  11. St. Christopher Is Coming Home (3:10)
  12. Jet Lag (5:07)
avatar van Mr. B
Nog geen berichten bij dit album, terwijl deze eigenlijk beter is dan zijn voorganger, waar al wel het een en het ander bij staat geschreven.

Korte greep uit de songs.

Photosynthesis over (niet) opgroeien en de manier waarop je dat doet, ieder zijn keus op een waanzinnige gitaarlijn.

Substitute is een mooi liefdesliedje over de muziek, al had hij het op het eind toch liever anders gehad! luister dit nummer, dan snap je wat ik zeg.

Dan rocken we ineens de pan uit met Imperfect Tense, lekker tegen punkrock aanleunende meestamper.

Nog even noemen en zeker niet te vergeten, het kroonstuk van de plaat Long Live The Queen, over het einde van het leven van een hele goede vriendin. Zeer gevoelig nummer maar niet te melodramatisch, vooral als het refrein voor de laatste keer wordt gezongen loopt de kippenvel over mijn hele lichaam. Zie hier de clip.

Dit is slechts een greep van een aantal nummers maar de rest is net zo indrukwekkend.

DUS wie haakt aan !!!

Niemand dus

avatar van Ryan
Ik wil wel melden dat hij in het voorprogramma van The Gaslight Anthem stond een tijdje geleden, dat was de eerste keer dat ik van hem gehoorde en buiten meteen een CD gekocht van hemzelf. Draai hem nog steeds regelmatig.

Photosynthesis is mijn favoriet, vond het fantastisch dat mensen die tijdens dat concert nooit van hem hadden gehoord het toch mee konden zingen, dat is naar mijn mening een groot compliment.

avatar van kevinhuisman1984
Nou Mr. B, eindelijk reacties! Ik heb deze cd ook een periode non-stop in mijn cd-speler gehad, en geniet er nog steeds van! Heel prettig stemgeluid en geweldige teksten. Dit was mijn eerste kennismaking met Mr. Turner en heb vandaag ook zijn aankomende cd gepre-orderd. Ik ben erg benieuwd. Mijn versie bevat trouwens een bonus cd met daarop 23(!) extra nummers uit de eerste drie jaar dat hij solo speelde. Een aantal leuke covers (Dancing Queen, The Outdoor Type) en andere uitvoeringen van de nummers van cd nummer 1 (Jet Lag, Imperfect Tense).
Heeft voor mij ook geresulteerd in het kopen van kaartjes voor zijn solo-optreden in de Melkweg aankomende november.
Mijn favoriete track is trouwens hit titelnummer. Maar ook de andere nummers zijn dik in orde!

avatar van Mr. B
En nu maar wachten op het nieuwe album.

avatar van steven
dit vind ik echt een PRACHT plaat, Long Live the Queen is echt een kippe(n)vel moment net als To take you home . prachtige folk/pop/rock ballads met teksten die zich kunnen meten met grootheden als billy bragg en shane mcgowan. eerste twee nummers zijn trouwens ook ACE, ik denk dat we nog heel veel gaan horen van deze kerel...

avatar van Norbert
daar noem je wel echt even 2 grootheden ja.

avatar van likeahurricane
Net een concert gezien van Frank Turner in Tivoli. Met name de nummers van deze CD waren het beste. Long Live the Queen is inderdaad een fantastisch nummer.

Zie voor een paar clips: video's

avatar van Raoul
Kende hem eigenlijk niet, had alleen een cover van hem gehoord van een nummer van The Postal Service... Maar die bleef maar in mijn hoofd zitten. Ik toch een keer de muziekwinkel in en vond dit album, zonder twijfel gekocht, en ben daar nu ontzettend blij mee.

Wat een prachtig album. Het eerste nummer (I knew Prufrock before he got famous) is ontzettend sterk en zet prachtig de toon voor het album dat zijn titel meer dan waar maakt. Allemaal odes aan vriendschappen (muziek, vrienden) en allemaal met verve.

De twee nummers To Take you Home & Long live the Queen zijn mijn lievelingsnummers. Wat ontzettend sterk, de ritmewisselingen en teksten verraden helemaal niks van deze meneer zijn punkverleden; dit is gevoeligheid gegoten in een popliedje. Maar wat voor liedjes... prachtig.

Vond alleen de volgorde van de cd wat vreemd/jammer. No 2 en 3 zijn een soort van herhaling van teksten, een stukje uit elkaar en dit album was wat evenwichtiger geweest.

Maar dit is een aanrader voro iedereen die van goede muziek houdt terwijl hij geniet van een biertje met een aantal vrienden.. Heerlijk.

avatar van bommel
Heb Frank leren kennen via England Keep My Bones > geweldig

Daarna Love Ire & Song > fantastisch

Vorige week: Live in Hasselt > SUPER

Frank Turner gaat het nog heeeel ver schoppen

avatar van Shelter
Wow ik heb sinds een week het nieuwste album in huis maar dit vind ik op het eerste gehoor beter klinken. Op de een of andere manier heeft het ook wat weg van Counting Crows, maar dan minder melancholisch. Mijn ontdekking van het jaar wel

avatar van Tommeh
Sinds ik hem bij Lowlands 2011 heb ontdekt ben ik een steeds grotere fan geworden van Frank. Het begon bij England keep my bones, die al geweldig is, maar na talloze luisterbeurten is het duidelijk dat dit Frank's meesterwerk is.

Frank is de meest integere artiest die heb horen zingen. Bij hem draait het puur om de muziek, niets meer niet minder. Dat is al meteen terug te horen op de openingstrack van Love & Ire Song (ook meteen 1 van de hoogtepunten). Een nummer over vriendschap en het leven met de prachtige zinnen:

We will stay the same
We will proud remain
When the glory fades
When the glory fades

Bij de Festivalknaller Photosynthesis is het een kwestie van hard meebrullen dat je vooral niet opgroeit. Terwijl Frank zelf waarschijnlijk de enige is die zich aan de regels van het nummer houdt.

De rest van het album zit vol met teksten over het leven, de liefde, muziek en, met als uitschieter Long live the queen, een prachtig nummer over de dood.

2 berichten hierboven staat dat hij het ver gaat schoppen, daar ben ik het niet mee eens. Om met Frank's eigen woorden te spreken (van een ander album): As long I got a place to sleep, some clothes on my back and some food to eat, then I can't ask for anything more.
Frank zal met een gitaar op z'n rug de wereld rond reizen en de rest van z'n leven kleine, veel te warme zaaltjes platspelen. En hij zal er van genieten tot ie erbij neervalt.

avatar van Shelter
Ik neem het terug dat deze beter is dan Tape Deck Heart, die laatste is echt ge-wel-dig.
Maar ik vind deze ook nog steeds erg goed, het is kiezen tussen zeer goed en geweldig.
Ik vind vooral de teksten van FT noemenswaardig, echt onder de indruk.
Het is niet zweverig gecompliceerd of vol met moeilijke woorden, maar recht uit het hart en hij kan het ook echt zo zingen.

avatar van staralfur
De afgelopen tijd heb ik zo'n beetje alles van Frank Turner opnieuw geluisterd (ivm het concert volgende week in Doornroosje) en ik moet concluderen dat ik dit nog steeds zijn beste album vind.
De eerste 9 nummers zijn allemaal raak, daarna wordt het wat minder (A love worth keeping werkt een beetje op m'n zenuwen) maar daarna wordt het weer érg goed (Jet Lag is een misser, St. Christopher's coming home is voor mij gewoon de afsluiter).

Kortom: Topalbum!

Paar jaar geleden Frank Turner ontdekt en sindsdien altijd trouwe fan gebleven en elk album in huis gehaald. Dit album vind ik zo verschrikkelijk goed, stuk voor stuk nummers die ik constant mee zing of neurie en die ik binnenkort live weer meeschreeuw.