Extreme - II (1990)

Alternatieve titel: Pornograffitti (A Funked Up Fairytale)

Label: A&M

1. Decadence Dance (6:51)
  2. Li'l Jack Horny (4:51)
  3. When I'm President (4:21)
  4. Get the Funk Out (4:24)
  5. More Than Words (5:33)
  6. Money (In God We Trust) (4:11)
  7. It ('s a Monster) (4:24)
  8. Pornograffitti (6:16)
  9. When I First Kissed You (4:00)
  10. Suzi (Wants Her All Day What?) (3:38)
  11. He-Man Woman Hater (6:20)
  12. Song for Love (5:55)
  13. Hole Hearted (3:42)
  14. More Than Words [Remix] * (3:46)
  15. Nice Place to Visit * (3:15)
  16. More Than Words [Edit] * (3:39)
  17. Decadence Dance [Edit] * (4:29)
  18. Money (In God We Trust) [Edit] * (4:04)
  19. More Than Words [Acappella] * (4:19)
  20. Get the Funk Out [What the Funk? Mix] * (4:03)
  21. More Than Words [Acappella with Congas] * (4:13)
  22. Get the Funk Out [12'' Remix] * (6:59)
  23. Sex 'N Love * (2:47)
totale tijdsduur: 1:04:26 (1:46:00)
WPE
Een geweldig album, met ook nog eens de nodige afwisseling. Valt verder niet veel over te zeggen, alleen dat ze met dit album de lat voor andere muzikanten erg hoog hebben gelegd...

avatar van royals
Extreme is één van die groepen die ik laatst weer ontdekt heb. Want je kunt nu eenmaal niet alle muziek onthouden uit je jeugd die je ooit heb geluisterd. Maar inderdaad dit is een goed plaat. Afwisselend, melodieus, goed gitaarspel en zang. En hun sterkste nummers/singles staan op dit album: Decadence Dance, More Than Words, Hole Hearted en Get The Funk Out. Wat ik ook zeer waardeer zijn de diepere teksten van de band. Ze zijn niet bang om over hun geloof te zingen bijv. en dat was in de jaren '80/90's wel anders bij de meeste metalbands die dat te soft vonden om te doen.

avatar van RebelINS
Ik heb mij nooit aan de indruk kunnen onttrekken dat More Than Words een soort parodie is op de akoestische love ballad. Zeker op de albumversie draaft dat nummer maar door waardoor ik een flinke grijns toch vaak niet kan onderdrukken (vind ik positief!). Zeker gezien de humoristische insteek van veel andere nummers op deze plaat lijkt me dit geen onmogelijke constatering. Ik ben benieuwd of anderen dit ook hebben.

Verder is dit één van de jaren '90 platen die ik veelvuldig op heb staan. Heerlijk swingende, funkende nummers met een geweldige Bettencourt en een Cherone die lekker losgaat als begaafd zanger.

Top plaatje

avatar van Heer Hendrik
Met als absoluut hoogtepunt het geniale intro van He man woman hater.....Oei ik heb daar ooit op een verjaardag geen vrienden mee gemaakt om die keihard aan te zetten. Mensen wisten niet meer waar ze het zoeken moesten.....Dat gaat ook maar door.......Als ik daar aan terug denk,voel ik me gelijk weer die rebellerende tiener

kaztor schreef:
Door de bank genomen is dit bijna een één-op-één-kopie van Aerosmith's Pump.
De zang, de opbouw in de nummers, de groove... het lijkt er echt ontzettend veel op.

Dat dacht ik vandaag ook, kende Pump alleen pas later, vooral When I'm President klinkt helemaal als Aerosmith.

Iets met Boston gok ik?

avatar van FrodoK
RebelINS schreef:

Ik heb ooit eens horen verkondigen dat het nummer eigenlijk over een blowjob zou gaan

avatar van Funky Bookie
FrodoK schreef:

Dat verhaal kan ik ook ja.
Je hoeft niets te zeggen om te laten zien dat je van me houdt en gebruik dan je fantasie maar.

avatar van Darkzone
Eerder dit jaar deze cd nog laten staan bij de kringloop, maar afgelopen weekend voor die 3 kwartjes toch maar meegenomen (samen met The Greatest Hits van Gloria Estefan en het tegenvallende debuutalbum van Soul II Soul). En daar heb ik absoluut geen spijt van, ondanks dat ik More Than Words echt niet meer kan aanhoren (al is hij in de film Rock Of Ages in de mash-up gegooid met Heaven van ik geloof Warrant).
Er komt echt van alles voorbij, van Aerosmith tot meerstemmige powerballads, funk, rock, rap en rake en grappige teksten.

Een erg ondergewaardeerde band die het (net als Scorpions) in de hitparade en op de radio van de ballads moest hebben, maar nóg beter zijn als ze flink gas geven en lis gaan.

avatar van vielip
Ik zie dat ik een 3,5 had staan bij dit album. Dat kan gerust naar 4. Vet album. Zowel in sound als in nummers. Alleen het begin met Decadence dance is al goud waard. En wat een gitarist is die Bettencourt joh. Fantastisch!

avatar van Poles Apart
vielip schreef:
En wat een gitarist is die Bettencourt joh. Fantastisch!

Probeer zeker ook z'n solo plaat "Schizophonic" eens!

Poles Apart schreef:

Probeer zeker ook z'n solo plaat "Schizophonic" eens!

Maar dan ook alleen vanwege het gitaarwerk, als solozanger slaat hij de plank wel een beetje mis.

avatar van vielip
Heb het album jaren terug eens geprobeerd. Viel me niet mee. Inderdaad vanwege z'n zang capriolen. Nee, laat 'm af en toe maar wat harmony vocals doen en voor de rest vlammen op gitaar! Die harmony vocals zijn overigens ook zo verrekte goed en lekker bij Extreme. Je kan goed horen dat Queen één van hun grote voorbeelden is. Hun optreden op het Freddie Mercury tribute concert is ook fenomenaal!

avatar van vigil
Andersom ook, Brian May is een enorme fan van Extreme en vooral van Bettencourt.

avatar van buckingham
Hun optreden op het Freddie Mercury tribute concert is ook fenomenaal!

Grotendeels eens. Alleen is love of my life niet voor niets, niet verschenen op de blu-ray

avatar van vielip
Oké dat was me onbekend. Is die zo slecht uitgevoerd dan? Ik ken alleen die Queen medley en die vind ik grandioos!

avatar van buckingham
Dat was een combinatie van love of my life en more than words. Het was niet geheel zuiver gezongen, laten we het daar maar op houden. Staat wel op youtube.

De medley was inderdaad erg goed!

avatar van vielip
Ah oké ik zal het eens opzoeken

avatar van Funky Bookie
Toch was Cherone met George Michael de enige zanger die het goed trok.

avatar van vielip
Heb de opnames inmiddels opgezocht en bekeken. Vind het nog wel meevallen eerlijk gezegd. Zo vals zingen ze Love of my life toch niet? Af en toe op het randje wellicht. Nee Cherone is geen Mercury. Maar dat is niemand.

avatar van buckingham
Het viel ook wel mee vielip, maar was wel de reden dat het niet is toegevoegd. En met zo'n kwetsbaar liedje valt het ook extra op. Axl Rose zong die avond ook wel eens over het randje
En in mijn herinnering was Robert Plant de weg ook wat kwijt die avond. Maar goed, al met al een stukje muziekgeschiedenis, waarin Extreme en met name Gary Chereone een meer dan prima bijdrage in heeft gehad.

avatar van haythijs
Die Queenmedley blijft idd een geweldig optreden van hen, ze eren Freddie en de band op een prachtige manier. En het publiek valt meteen in zijn rol, zelfs na zijn dood wist Mercury een stadion te commanderen ?
Dit album toevallig net opstaan, blijft een fijn werkje. En idd Vielip, Nunno is absoluut een meestergitarist.
Overigens coveren ze ook Van Halen erg fijn, op youtube staat wel wat spul. Nu heeft Gary natuurlijk ook wel een link met die band, en is Nuno ook wel schatplichtig aan Eddie. Maar welke rockgitarist niet.
Decadence dance, dat intro al ?

avatar van Rumour
Dit album klinkt als het resultaat van een hitsige kruisbestuiving tussen Aerosmith en Def Leppard, met vooral heerlijk gitaarspel van Nuno Bettencourt.

Get the Funk Out en de andere twee voor de hand liggende singles blijven bij mij favoriet.

avatar van gaucho
Rumour schreef:
Dit album klinkt als het resultaat van een hitsige kruisbestuiving tussen Aerosmith en Def Leppard.

Dat is wel mooi omschreven, ja. Ik krijg bij zo'n mix van funk en metal altijd direct de neiging om te associëren met de Red Hot Chili Peppers, maar Extreme heeft een minder rauwe, meer op de radio toegesneden productie (wat rond 1990 overigens nog heel gangbaar was). Def Leppard is inderdaad in dat opzicht de meest voor de hand liggende referentie. Ook qua koortjes, al kun je ook horen dat ze sterk beïnvloed zijn door Queen.
Het levert een even vette als commerciële funkmetalplaat op, die ook anno nu nog heerlijk wegluistert. Ik vind de opvolger III sides to every story nog iets beter, omdat daar ook prog-grenzen worden verkend. Maar deze mag er ook zijn. Het is in alle opzichten een sterke verbetering ten opzichte van hun debuut. De akoestische uitstapjes brengen wat rustmomenten aan, al kan ik met name die nummer 1-hit onderhand niet meer horen. Maar het illustreert de veelzijdigheid van een band die het verdiend had om iets langer succes te hebben.

avatar van OzzyLoud
Na het sterke debuut haalt Extreme een producer van formaat binnen (Michael Wagener). Maar gek genoeg merk ik daar niet zoveel van..... Want ze borduren vrolijk verder waar ze op 1 al mee bezig waren; funky harde rocksongs overladen met harmonieuze koortjes. Misschien dat het wat strakker klinkt allemaal.
Vreemde eend in de bijt is When I first Kissed You, een jazzy ballad wat eigenlijk totaal niet past bij de overige tracks.
More than Words is een prachtige ballad maar helemaal kapot gedraaid op de radio..... ja dat kan dus ook.
Nuno gaat lekker tekeer op It's A Monster maar ook Get the Funk Out en Pornograffitti zijn niet te versmaden! Zijn solospot hoor je aan het begin van He Man Woman Hater wat later met Midnight Express (album Waiting For The Punchline) het ultieme gitaarsolo ding van Nuno werd.
Zanger Gary Cherone zingt zonnodig beter/veelzijdiger als op het debuut. Het ritmesectie is waanzinnig goed want het is niet zo eenvoudig met de twists en funky breaks die op veel nummers te horen zijn... zie dan maar eens in de tel te blijven.....
Dat ze met zn allen ook een potje waanzinnig goed kunnen samenzingen komt helemaal tot leven op Song For Love die als ballad misschien nog wel beter is als More Than Words.
Velen schrijven dit album hoger aan als het debuut maar ik vind ze dus evengoed.

OzzyLoud schreef:

Misschien? Wat mij betreft absoluut! Vanaf de allereerste keer dat ik het hoorde vond ik het al een betere ballad dan More than words.

avatar van Heer Hendrik
volgens mij is het intro van he man woman hater door Dweezil Zappa ingespeeld

volgens mij is het intro van he man woman hater door Dweezil Zappa ingespeeld

Klopt, de intro en outro van dit nummer werd ingespeeld door Dweezil.

avatar van milesdavisjr
Stiekem vind ik de kitsch van When I First Kissed You nog best acceptabel, oke, de song is dermate zoet dat het glazuur van de roze koeken doet afspatten maar het laidback sfeertje kan mij wel bekoren.

avatar van FrodoK

Ik heb hem zelfs als één van mijn 3 favoriete tracks van het album gemarkeerd!

avatar van OzzyLoud
milesdavisjr schreef:

Klopt, de intro en outro van dit nummer werd ingespeeld door Dweezil.

Verhip, net de inlay erop nagelezen en inderdaad!
Nooit bij stilgestaan, dan toch opmerkelijk dat Nuno het gebruikt in zn solospot