Extreme - II (1990)

Alternatieve titel: Pornograffitti (A Funked Up Fairytale)

Label: A&M

1. Decadence Dance (6:51)
  2. Li'l Jack Horny (4:51)
  3. When I'm President (4:21)
  4. Get the Funk Out (4:24)
  5. More Than Words (5:33)
  6. Money (In God We Trust) (4:11)
  7. It ('s a Monster) (4:24)
  8. Pornograffitti (6:16)
  9. When I First Kissed You (4:00)
  10. Suzi (Wants Her All Day What?) (3:38)
  11. He-Man Woman Hater (6:20)
  12. Song for Love (5:55)
  13. Hole Hearted (3:42)
  14. More Than Words [Remix] * (3:46)
  15. Nice Place to Visit * (3:15)
  16. More Than Words [Edit] * (3:39)
  17. Decadence Dance [Edit] * (4:29)
  18. Money (In God We Trust) [Edit] * (4:04)
  19. More Than Words [Acappella] * (4:19)
  20. Get the Funk Out [What the Funk? Mix] * (4:03)
  21. More Than Words [Acappella with Congas] * (4:13)
  22. Get the Funk Out [12'' Remix] * (6:59)
  23. Sex 'N Love * (2:47)
totale tijdsduur: 1:04:26 (1:46:00)
"More than words" is natuurlijk een zeer mooi nummer in al zijn eenvoud, maar helaas helemaal doodgedraaid. De rest van het album vind ik wat flauwe rock. Nee, dan nog maar een keertje die grote hit. Bestaat de band nog ?

Get the funk out en Hole hearted waren ook wel redelijk lekkere hits, en zeker niet minder dan More than words. Daarnaast heeft He Man Woman Hater echt een supercool begin.

avatar van EmDee
aERodynamIC schreef:

Ooit speelden ze dit nummer live acoustisch bij Veronica's Countdown. Als ik er aan terugdenk, krijg ik weer kippenvel.

avatar van Eddie
Ik zag net de clip More Than Words nog voorbijkomen. Ik ben op dat nummer een beetje uitgeluisterd, de rest van de plaat vind ik bij vlagen erg sterk, het is lang geleden dat ik hem heb gehoort, maar ik weet nog wel dat Decadance dance een erg goed nummer vond net als It's a Monster, ook staan er een paar waardeloze tracks op (o.a. When I'm President). Dit is echt die toen iedereen dacht dat Glam rock dood en begraven was nog ff met een plaat kwam die zich kon meten met de groten uit de uit de jaren 80

avatar van c-moon
Aero: neen volgens mij bestaat de band niet meer, de zanger is nog even vocalen gaan doen bij Van Halen, met weinig succes overigens...

Op Pornograffiti staan behalve "More Then Words" nog wel goed enummers zoals "Pornograffiti" en "Hole Hearted", en alhoewel ik toen dit best kon pruimen, als ik nu luister is de balans voor de plaat in zijn geheel inderdaad erg zwak. Dan was hun opvolger "III sides to every story" geslaagder...

avatar van ChrisX
Huh? Extreme glamrock? Ai.. en ik maar denken dat zij het meest populaire uitvloeisel waren van met name Amerikaanse bands die rock / metal met een flinke scheut funk vermengden. Ondanks dat de opvolger misschien muzikaal wat breder was heb ik dit album altijd veel beter gevonden omdat het door de bank genomen een stuk consistenter is. Retestrakke band dit en niet alleen op plaat. Heb ze rond dit album nog gezien in de Rijnhal, Arnhem en dat optreden werd jammer genoeg verknald door onmogelijke akoestiek van die bunker want voor de rest speelde die band uitstekend.

avatar van c-moon
Het is inderdaad geen glamrock! Moet wel zeggen dat ik meer te vinden ben voor "III Sides To Every Story: Yours, Mine & The Truth".

aERodynamIC schreef:

Mee eens

Joy
een erg origineel plaatje als je het mij vraagt

ietwat kinderachtig doet het wel aan her en der, maar de nummers op zich klinken toch behoorlijk vet, mede dankzij bettencourt uiteraard (softe nummers snel skippen)

jammer dat je van hem niets meer hoort, solo niet veel aan

ijzersterke gitarist die met wat make up de 2 ling zus van julie roberts is, maar dit terzijde:)

Joy
de grote irritatie zit um wat mij betrefd in de aanstellerige zang en de koortjes

bettencourt speelt vette riffs, maar dat wordt daardoor teniet gedaan

Nuno Bettencourt speelt momenteel in de nieuwe band van Perry Farrell: Satellite Party.

werd tijd

avatar van musicfriek
PartyMarty schreef:

Inderdaad, Hole Hearted is een prachtig popnummer die ik stukken beter vind dan More Than Words. Get the Funk Out was ook de moeite.

Hole hearteeeeeeeheeeheeeheeeed (heerlijk meezingnummer!)

avatar van Rinus
Goed album, destijds vaak gedraaid, en zo af en toe nog wel eens in de CD draaierd te vinden.

Udang Saos
Anno 2008 is dit album hopeloos gedateerd. Luister bijvoorbeeld (of juist niet naar A Song For Love. Ze hadden zo naar de EO Jongerendag gekund. Maar ja, dan pleurt die Nuno er weer een retegave solo tegenaan en dan denk ik: toch wel te pruimen eigenlijk. Je moet soms even door de zure appel heenbijten

Maar dit album heeft één geniaal nummer dat in mijn lijstje "beste composities ooit" staat en daarom krijgt dit album een 4,5. Dat nummer is Get The Funk Out. Retecool van begin tot eind. Dat nummer kan gek genoeg anno 2008 nog wél. Als je zoiets cools maakt kom je voor mij in de Rock 'N Roll Hall of Fame.

avatar van James Douglas
Hah, dat 'Get the funk out' is ooit op het 'Slave to the Grind' album van Skid Row nog eens flink op de hak genomen. Ik vind 'Decadence Dance' een lekkere rocksong. Voor de rest geloof ik het wel.

Udang Saos
Ik had nooit het idee dat ze daarmee Extreme in de maling wilden nemen. Vond het eerder een beetje na-aperig en flauw. Staan wel goede nummers op Slave to the Grind, maar ook een paar vreselijke ballads. Overigens is er haast geen hardrockband die erger geflopt is dan Skid Row met hun derde album Subhuman Race. Daarna was het gebeurd met ze.

daarzo

zonder bettencourt was dit een zeer zeer matig bandje

laat zijn moddervette gitaarwerk weg en het is armoe troef

jammer is dan weer dat bettencourt het solo ook niet red

kortom, tijd dat d beste man d ejuiste mensen om zich heen krijgt

ik schaar hem iig in het rijtje dimebag, steve howe, jeff beck, allemaal een volstrekt uniek gitaarspel

kortom, gemengde gevoelens bij deze plaat, van irritatie - zangkoortjes,stem van gary , tot genieten, bettencourt, maar omdat het parralel loopt beluister ik het nooit, de irritatie wint het van het gitaarwerk

Udang Saos

Alsof daarmee het bewijs is geleverd.

Je kan het inderdaad een knipoog noemen, maar "flink op de hak nemen" zou ik het zeker niet noemen. Skid Row's Get The Fuck Out gaat over groupies en hun minachting daarvoor. Alleen de titel lijkt er dus op, maar dat is waarschijnlijk gewoon toeval. Middelmatig nummer met slechte tekst overigens.

Zonder Bettencourt is Extreme sowieso geen band, dus dat is een onzinnige opmerking. Bovendien heb ik je al eens eerder uitgelegd dat het niet uniek is dat één bandlid een grotere invloed op het geheel heeft dan de anderen. Skid Row zonder Sebastian Bach stelt bijvoorbeeld ook weinig voor. En Bach in zijn eentje komt ook niet tot grote prestaties. Kortom, het gaat om de magische bandsamenstelling. Het is een misvatting om te denken dat je een fantastische band krijgt als je allemaal topmuzikanten bij elkaar zet. Zo werkt dat niet.

je snapt het weer niet

ik poste die link omdat commentaar over skid row je beter daar kan plaatsen dan hier, leek me zo

voor de rest van je comment, , kompleet uitgetrapte open deuren enzo, whats new

aaaaamen

Udang Saos
Tuurlijk joh. Ga maar lekker naar Black Napkins luisteren.

Joy
goeie tip, je hebt zowaar smaak

Udang Saos
Hier een goede opname van "Get The Funk Out". Dit is opgenomen bij Guitar Wars, een festival met Paul Gilbert, John Paul Jones (Led Zep), Steve Hackett en Nuno Bettencourt. Zoals je kunt zien neemt Gary Cherone voor de gelegenheid de zang voor zijn rekening, hoewel Extreme op dat moment al vrij lang uit elkaar was. De chemie is er echter weer (of nog steeds).

Udang Saos
Kennelijk zong Gary Cherone niet alleen op GTFO, maar ook op "Communication Breakdown". En niet onverdienstelijk! Let ook op de drummer

fastpulseboy
Udang Saos schreef:

hahaha!
net of ik naar de new kids on the block reunie zit te kijken.
wat een kinderliedje! en ook van die foute "humor" erdoorheen...

Joy
haha idd, ik dacht eerst EO jongeren dag

ach die jongens onder mekaar humor, wat een lol

pff, muzikaal valt het niet eens tegen maar die cherone is nog steeds even irritant, wat een aansteller, lijtk wel een wijf zoals ie dat podium over beweegt (waar david lee roth wel mee wegkomt

bettencourt toont zich ook aardige drummer, funny

enfin...

fastpulseboy
idd, gewoon de EO jongerendag nadoen! hahaha

fastpulseboy schreef:
[hahaha! net of ik naar de new kids on the block reunie zit te kijken.wat een kinderliedje!

Zegt iemand die My Bloody Valentine op nr. 2 in z'n toplijst heeft staan. Wat een grap. Een stelletje amuzikale kleuters. Ze konden nog net instrumenten kopen, maar er op leren spelen ho maar.

avatar van Double Deuce
Persoonlijk vind ik dit hun beste album.

Het gitaarwerk is werkelijk subliem te noemen; het funkt lekker en de nummers zijn catchy maar niet op een vervelende manier. Bettencourt heeft een flinke vleug van Eddie Van Halen in zijn gitaarspel en hoe grappig: Cherone is nog even de zanger bij Van Halen geweest na de split van Extreme.

De nummers op het album zijn behoorlijk gevarieerd met natuurlijk het mierzoete More than words als nummer dat we allemaal al 1000x hebben gehoord. Gelukkig kocht ik dit album meteen toen hun eerste single in Nederland in de Top 40 stond: Get the funk out en was ik juist voorbereid op funkrock songs en niet op een album met 13 ballads;-)
Ik luister dit album (cd) nog regelmatig moet ik zeggen; klinkt nog steeds heerlijk.

Overigens was het concert in 013 van afgelopen november er eentje om in te lijsten hoor: de chemie was super, de sound geweldig en Cherone was goed bij stem: super!

4,5 sterren.

avatar van LaterLaaf
Vanwege het fantastische gitaarspel van Nuno Bettencourt haalt het voor mij nog de 3 sterren.