Justice - A Cross the Universe (2008)

Frankrijk

4. Phantom Pt. 1.5
  5. D.A.N.C.E.
  6. D.A.N.C.E. Pt. 2
  7. DVNO
  8. Waters of Nazareth (Prelude)
  9. One Minute to Midnight
  15. Phantom Pt. 2
  16. Encore
  17. NY Excuse
  18. Final
Opzich snap ik je punt wel tuktak alleen vind ik het wel een beetje raar. Ik bedoel tuurlijk lijkt dit op hun studio-album het zijn immers dezelfde nummers. Dit is ook hetzelfde bij Alive van Daft Punk dat zijn namelijk ook gewoon nummers van hun studio-albums. Alleen de manier waarop Justice hier hun studio-album verwerkt in een volwaardig optreden met de nodige extra's (Rammstein met We Are Your Friends, Franz Ferdinand met Waters Of Nazareth en als afsluiting Metallica) maakt het gewoon compleet vind ik. Ik bedoel hun studio-album was goed maar door dat zo te verwerken in een optreden is gewoonweg briljant.

Ik bedoel met alle respect voor Alive van Daft Punk. Zij doen eigenlijk gewoon hetzelfde. Voor mij is Alive gewoon een briljante verzamelaar van Daft Punk's beste nummers gemixt in een briljant optreden door de mannen zelf. Alleen spreekt de sound van Justice mij meer aan dan Daft Punk's sound waardoor ik dit meer waardeer.

avatar van Ploppesteksel
Persoonlijk vind ik wel dat Alive stukken beter is gemixt nog..

avatar van -Brent-
Uiteraard geen alive 2007, moet je ook niet verwachten van justice. Wel gewoon een lekkere mix, in hoeverre dat dan echt live is vind ik dan vrij irrelevant

tuktak
en als u2 of radiohead een bandje afspelen en erbij staan te playbacken en luchtgitaar spelen, dan denk je ook van: och, niet belangrijk, er schijnt wel een knipperende felle lamp in mijn gezicht en het geluid staat lekker hard? dat lijkt me niet, maar bij justice, maakt het allemaal blijkbaar niet uit.

JustaRascal
Ik zie deze cd meer als een extra'tje bij de (vrij korte) docu die nu uit is van ze.

avatar van Yamato
Vanmiddag aangeschaft, ben nu naar de live cd aan het luisteren en ik ben wel enthousiast vooralsnog.

tuktak schreef:

Bij bands als u2 en radiohead (over het algemeen rock bands) heb ik veel meer dat ik naar hun muziek luister als ik ze live zou zien. Ik kan ook niet echt dansen/losgaan op u2 of radiohead. Dus dan is het idd wel storend als ze staan te playbacken of luchtgitaar lopen te spelen. Maar bij Justice was het voor mij anderhalf uur lang compleet losgaan/dansen/springen/beuken dus dan let ik er niet zo op of ze 'playbacken' of niet, als ik maar gewoon los kan gaan. Dat is ook de reden dat ik rock bands niet meer live hoef te zien. Begin van het jaar heb ik The Rifles live gezien in Tivoli. Het was allemaal leuk en aardig maar het enige wat ik kon doen was een beetje mee klappen en af en toe mee zingen echt dansen was niet aan de orde.

Vandaag het origineel binnengekregen en even een paar keer beluisterd. Het is en blijft een gewoon een geweldige show en ik vind het gewoon te gruwelijk voor woorden, beste concert wat ik ooit heb mogen bijwonen

JustaRascal
Ik kreeg hem gisteren binnen. Erg coole film maar helaas ook erg kort. En de Live cd.. tja, ik kan niet tegen het gejuich op de achtergrond.

JustaRascal schreef:

Documentaire vind ik tamelijk triest eigenlijk. Laat wel goed zien dat het eigenlijk gewoon een stelletje mafkezen zijn die toevallig vette muziek maken, want om eerlijk te zijn ze gedragen zich natuurlijk gewoon als een stel pubers

SMOKE
Ploppesteksel schreef:
Rammstein in We Are Your Friends
Kan het nog beter ?

Eigenlijk is het Ministry met Just One Fix

avatar van bver
Net als Digitalism vind ik Justice live beter dan op plaat. Vandaar dat ik dit een halfje meer geef dan "†". Voorlopig, want er zit mss een 3,5* in....

avatar van Opschuiven
SMOKE schreef:

Eigenlijk is het Ministry met Just One Fix
het lijkt toch ook voor geen meter op rammstein?

Opschuiven schreef:
het lijkt toch ook voor geen meter op rammstein?

Vind ik anders wel luister maar naar het nummer Du Hast, ik vind het er best op lijken

avatar van -Brent-
tuktak schreef:

Ik neem aan dat deze opmerking op mij was gericht?

Tjah ik vind of het wel echt live of niet echt live in dit geval niet zo heel erg relevant. Dit is gewoon een lekker mixje waar ik live ook wel aardig van heb genoten.

Ze komen er bij justice gewoon mee weg omdat het geen rockband is. Leuker zou het zijn als ze met synths gewoon het podium op zouden komen. Maarja ik kan gewoon niet tegen een ableton-set zijn na alive 2007.

Het probleem met die sets is dat het altijd maar de vraag is in hoeverre het echt live gemixt wordt.

avatar van Urbanoetang
Originele nummers gecombineerd met samples, met een te luid publiek. Voer voor de fans, die happen dit wel, maar ik word er niet warm van. Net als Zwammer ben ik Justice-moe. Nee, ik ben franse-dance-moe.

avatar van gemaster
Ik ben denk ik ook Justice moe. Dit album doet me gewoon erg, erg weinig. Alive is echt honderdduizend keer genialer. Deels omdat Daft Punk een groter ouevre heeft, maar ook omdat de mixkwaliteiten van Justice velen malen minder zijn. Daarnaast ben ik nooit bij een concert van Justice geweest en is dit album dan ook geen herinnering aan een mooie ervaring. Het is eigenlijk gewoon verschrikkelijk nietszeggend en wat mij betreft een overbodige release.

Kleine 3*

avatar van Urbanoetang
Die shows zijn ook vreselijk overrated. Heb ze gezien bij 5daysoff. Keihard losgaan natuurlijk, maar lang geen live-album waardig.

avatar van davidov
De heren van Daft Punk mixen inderdaad hun eigen werk iets lekkerder maar dat komt ook omdat Daft Punk simpelweg meer materiaal heeft om te gebruiken.

Hoe dan ook, ik moet zeggen dat er ook op dit album wel een paar nummers staan die ijzersterk zijn. Tenminste, ik vind ze aantrekkelijker dan sommige originele versies.

Ik ben dan ook erg blij dat deze heren ook voor een live opname hebben gekozen. Want ik was net als bij Daft Punk ook bij deze openings act en er zaten er paar nummers tussen die ik niet snel zal vergeten. Telkens als ik het origine nummer langs hoor komen verlang ik stiekem naar de live versie.
Dance II en DVNO vind ik hiervan goede voorbeelden.

Ik vond Justice live namelijk een stuk "harder" draaien dan hun opeens relatief softe album. Deze sound verbaasde me eerst, en was niet wat ik had verwacht. Echter toen ik ze in Hongarije nog een keer tegen kwam, trok ik de conclusie dat ze het toch wel verdomde leuk deden en dat ik geen concurrent kon bedenken. Ik had behoefte aan meer van deze muziek maar alleen Justice weet het momenteel goed te brengen.

Cijfer ben ik nog niet helemaal over uit. 4* krijgt het sowieso. En een 5 krijgt het sowieso niet vanwege het TE aanwezige publiek. Horen dat het een feestje is, geeft wat mee aan het album, dat het continu boven de muziek uit komt gaat weer ten koste van de muziek.

-edit-
Vet trouwens om de verschillen tussen de versies te horen. Net als bij Daft Punk is te horen dat gedurende de tour ze steeds meer kleine tweaks en blends toevoegen. Gezien wat ik nu door mijn speakers hoor weer heel anders is dan de live versie die ik ken en eerder tegen kwam op het net.

avatar van davidov
Freekje schreef:

Docu niet gezien maar toen ik opzoek was naar een plek om het te downloaden kwam ik ook al een op een torrent site de waarschuwing van een Justice-liefhebber tegen: "Als je een lief hebt voor justice kan je misschien de docu beter links laten liggen, -ik vond ze in ieder geval een stuk minder sympathiek en eerder eikels na de docu-" alsdus een internetter.

davidov schreef:

Dat soort commentaar over de docu kom ik ook vaak tegen op het net. Maar ach, dat ze 'een stel eikels' zijn gaat in ieder geval niet ten koste van hun muziek

avatar van Urbanoetang
Hm, ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat (vooral na het succes) de heren van Justice een stel zelfingenomen pubers zouden zijn. Ze zijn natuurlijk ook frans he.

Haha, als je in een "band" zit moet je je gedragen als de ideale schoonzoon? Ze zijn jong en ze hebben de wereld aan hun voeten, laat ze lekker zou ik zeggen.

justice=uitmelkerijg.. 'cross' was niet eens zo'n speciale of vernieuwende plaat en toch: de helft van de nummers is al als single uitgebracht en nu deze live-show met veel te weinig materiaal..

Ik zat net een filmpje te kijken van hun liveset in Paradiso op 24 november 2007. En daar mixte ze gewoon 'La Serenissima' met Phantom Wat zijn het ook een stel helden

elrayo
Ik vind dit live album beter dan het studio album. Hier komen de nummers beter tot hun recht en knalt het allemaal wat meer. De documentaire is verder ook best grappig (al heb ik hem nog niet helemaal gezien).

Freekje schreef:

Dus als ik die platen had staan draaien daar, had jij het ook wel prima gevonden? Apart... Als ik een dj wil zien, dan doe ik dat omdat het live iets extra's toevoegt. Dat gevoel krijg ik niet bij deze cd. Dan vind ik het ook apart dat ze ondanks hun gebrek aan eigen materiaal (1 studioalbum?), dan ook echt bijna alleen eigen materiaal draaien. Het is allemaal een beetje "been there, done that" werk en het is gewoon een herhaling van het kunstje dat ze in 2007 ook al flikten.

Blijkbaar draait het bij Justice-luisteraars/bezoekers enkel om herkenning van wat al zo bekend is, en als er een kwartier lang iets onbekends wordt gemixt, loopt het publiek gillend weg. Wat dat betreft heb je zo'n publiek snel tevreden.

tomtom137 schreef:

Jah je hebt opzich wel een punt. Het is niet bijzonder wat ze doen en ze voegen niet bijster veel toe nee. Maar het gaat mij ook meer om het feit dat ze hun studio-album mooi als een concert hebben gemixt met hulp van wat andere nummers, waardoor het mooi een geheel wordt. Daarbij vind ik dat hun (enkele) studio-album goed genoeg is om een 'live'-show mee neer te zetten. En het is natuurlijk gewoon zo dat de nummers die ze daar op het podium 'simpel' aan elkaar mixen wel ooit zelf hebben gemaakt. En daar heb ik respect voor want het zijn gewoon stuk voor stuk prachtige nummers. En natuurlijk is hun liveshow voor een gedeelte ook gewoon uitmelkerij van de hype die ze hebben gecreërd. En de een pikt dat wel van hun en de ander niet. Maar ik heb er niet zoveel moeite mee. Voor mij is hun concert nog steeds het beste concert wat ik ooit heb gezien, heerlijk gewoon

LoveStoned
-Brent- schreef:

Ja, en ik word er om eerlijk te zijn ook best wel gek van dat iedereen maar krampachtig "A Cross the Universe" vergelijkt met "Alive". Dan wint Alive sowieso.

avatar van Nakkie13
Justice was live een van de indrukwekkendste electro shows die ik gezien heb!
Cross was fenomenaal maar ACROSS was gewoon niet uit deze wereld.

avatar van TonyT
Opzich een best fraai album, kent een paar lekkere tracks zoals Waters of Nazareth en Genesis. Maar ook een aantal wanstaltige missers zoals Tthhee Ppaarrttyy en DVNO..

Het commerciele D.A.N.C.E ben ik wat op uitgekeken maar is wel een prima track. Geen uitschieter, dit album, maar leuk luistervoer is het weer wel.

avatar van R2DeepThroat
Cross met een paar nieuwe nummers. Ben benieuwd om deze te horen, krijg hem namelijk voor Kerstmis cadeau.