Kim Wilde - Select (1982)

Label: RAK

1. Ego (4:11)
  2. Words Fell Down (3:31)
  3. Action City (3:22)
  4. View from a Bridge (3:31)
  5. Just a Feeling (4:09)
  6. Chaos at the Airport (3:18)
  7. Take Me Tonight (3:53)
  8. Can You Come Over (3:35)
  9. Wendy Sadd (3:47)
  10. Cambodia + Reprise (7:15)
  11. Watching for Shapes * (3:43)
  12. Cambodia [Single Version] * (3:58)
  13. Child Come Away * (4:06)
  14. Just Another Guy * (3:20)
  15. Bitter Is Better * (3:44)
avatar van moon.v
Stuk voor stuk aardige nummers .Leuke verzamel CD.

avatar van Peetmoeder
moon.v schreef:
Stuk voor stuk aardige nummers .Leuke verzamel CD.

Dit is geen verzamel cd! Dit is het tweede album van Kim Wilde. Inderdaad wel heel veel leuke nummers!

SELECT (1982)
volgde wellicht te dicht op het debuut.
De composities zijn een pak zwakker en de overdaad aan
synthesizers zorgt soms voor een te drastische koerswijziging.

Gelukkig is daar op de singels weinig van te merken.
DIe waren opnieuw top 5 in de Benelux.

Cambodia / Watching for Shapes
View from a Bridge / Take Me Tonight

De laatste twee nummers (soms als één enkele
track weergegeven) vormen een erg bedrieglijk paar.
Cambodia is uiteraard de hitsingel, maar Cambodia (Reprise)
is een instrumentale herneming van het thema.
Vaak wordt Cambodia (Reprise) op goedkope compilaties
ten onrechte voorgesteld als de hit Cambodia.

Take Me Tonight klinkt als een nachtelijke hemel vol synths.
In tegenstelling tot andere electronische albumtracks
wel geslaagd en in sommige landen op singel uitgebracht.
Bij ons als b-kant van View from a Bridge (een sterk duo dus).

Aan het eind van 1982 verscheen een nieuwe non-album singel van Kim.

Child Come Away / Just Another Guy

Voor mij een van Kims mooiste nummers, een spannend
verhaal met sfeervolle synths en een ijzige saxofoon in de hoofdrol.
Op de b-kant rockt Kim weer zoals tijdens haar debuut.

De b-kanten uit 1982 zijn beter dan menige albumtrack.
Watching for Shapes, Take Me Tonight (ook op het album)
en Just Another Guy zijn te vinden op The Hits Collection (2006).

Het intregrale album is niet meer verkrijgbaar op CD,
maar bijna integraal te vinden op heel wat budget verzamelaars.

Deze heb ik nog op een afgesleten BASF bandje.
Zou ik graag nog eens op CD aanschaffen.
View from a Bridge blijft een van de mooiste Kim Wilde songs.
Volgens bovenstaand bericht niet meer mogelijk, maar ik zag 'm wel op cdwow staan.

sebas schreef:

Dat bovenstaand bericht is van mij en verouderd.

Begin 2009 werden Kims drie eerste albums opnieuw uitgebracht.
Geremasterd met alle voorhanden zijnde, officiële bonustracks.

Zelf vind ik Select de minst sterke in de rij van drie.
Het debuut bekoort me meer. En de derde heeft enkele
missers, maar ook enkele parels van formaat.

Op de deluxe editie van Select krijg je er Watching for Shapes (b-kant Cambodia)
en de single Child Come Away met b-kant Just Another Guy gratis bij.
Bitter Is Better was een cover voor een Japanse reclamespot.

Ik ga de tracklijsten op MuMe eens aanpassen aan de remasters.

En ik ga die drie geremasterde versies maar eens in huis halen.

Mijn cd collectie herbergt enkel Another Step, Teases & Dares en een van die vele verzamelaars. En dat is natuurlijk zwaar onvoldoende. De beste albums ontbreken.

(mijn bananendozen vol afgeragde cassettes tellen uiteraard niet mee)

avatar van frolunda
Ondanks het iets te hoge synthesizer gehalte en een productie die me niet 100% kan overtuigen (het zal wel met elkaar te maken hebben) blijft dit een alleraardigst pop album.Vooral nummer 7 sprak me destijds erg aan.

avatar van Dibbel
Maar een klein beetje minder dan het debuut.
Hoog toetsengehalte wat het regelmatig enigszins dramatisch aandoende symfopop maakt.
En daaroverheen dan het altijd schattige, licht verkouden stemmetje van de blonde
schoonheid .
En een discobeat natuurlijk.

Bevat de prima uptempo hitsingle View From A Bridge (nummer 5 in mei 1982) en de klassieker Cambodia (nummer 2 in januari 1982). Cambodia blijft een van de mooiste liedjes van de vroege jaren 80.
Bijna net zo mooi is trouwens het symfonische Just A Feeling. Dat is de Eagle van Kim Wilde zeg maar.
Ook Wendy Sadd is zo'n ingetogen door toetsen gedragen mooi liedje.
Van de uptempo nummers zijn Take Me Tonight, Chaos At The Airport en Words Fell Down nog goed te doen.
Het nut van de snelle Cambodia Reprise ontgaat mij.

Dus een aardige opvolger van het debuut, vind ik ook nu nog steeds..
Op vinyl (geen Child Come Away dus) en ook nog op een cassettebandje (wat het nog steeds doet).

Alleen al voor Combodia en de reprise erna is dit album de moeite waard. Met dit nummer heb je ook wel het hoogtepunt te pakken, de rest is niet slecht, maar heelt het niet bij het niveau van Cambodia.

Ik heb nu 2 Kim Wilde albums in bezit, en beide kunnen ze me niet zo bekoren, al is deze dan nog wel ok. Hoe later in de 80's hoe minder boeiend lijkt het. Ik ga nog wel het debuut proberen gezien de verhalen bij dit album die ik er over lees.

lennon schreef:

Haar debuut is wat mij betreft veruit haar beste album met zes tot zeven potentiële hits.
Select vind ik niet zo evenwichtig: slechts een handvol songs waaronder Cambodia, View from a Bridge,
het onderschatte Take Me Tonight en Just a Feeling halen voor mij het niveau van het debuut.
Zet het debuut in op de mix tussen gitaren en synths, dan overheersen op Select de synthesizers.
Zo ook op het derde album Catch as Catch Can dat voor mij niet moet onder doen voor Select.

avatar van goldendream
'Select' vind ik haar beste album, hoewel het verschil met het debuut klein is. Dit album bevat de pareltjes 'Cambodia' en 'View from a Bridge'. Neem de latere single 'Child Come Away' erbij, zoals op de remaster gebeurd is, en je hebt de misschien wel 3 beste nummers van Kim Wilde op 1 album. De overige nummers zijn ook allemaal meer dan degelijk. Beter dan hier zou ze jammer genoeg nooit meer worden. De neergang was bij momenten (albums van jaren 90 en later) gewoon pijnlijk.

4 sterren, omdat meer te hoog zou zijn en minder te laag.

avatar van dazzler
Toch vind ik het debuut een meer constante plaat.
Select heeft naar mijn mening een paar ondermaatse songs.
Soms stuurt het overdadig elektronische arrangement de boel in de war.

Take Me Tonight is een uitzondering. Voor mij kan die tippen aan de singles.

avatar van E-Clect-Eddy
Alweer 35 jaar geleden dat deze uit kwam.

Veel Synthpop in de nummers, kan dat zeer waarderen, is ook gewoon ook typisch voor die jaren.

View from a Bridge en Cambodia, zijn Kim's klassiekers die nog steeds niet vervelen.

Take Me Tonight en Child Come Away (vleugje Soft Cell), zijn prima.

avatar van goldendream
Het debuutalbum en 'Select' (de zwarte en de witte hoes) zijn voor mij puur jeugdsentiment. Wellicht zou ik de albums niet zo speciaal vinden als ik ze nu pas zou leren kennen, maar als ik ze hoor, ga ik terug naar die mooie jaren.

verlaag naar 2 sterren. Eigenlijk erg saai album.

Cambodia stijgt boven alles uit

lennon schreef:
Cambodia stijgt boven alles uit

View from a Bridge en Take Me Tonight zijn nog twee sterke nummers.

ja, aardig, maar halen niet het niveau van Cambodia wat mij betreft.

avatar van gaucho
goldendream schreef:

Dit gevoel heb ik ook, maar dan vooral bij het debuut, bij deze al veel minder. Maar zowel voor de eerste als de tweede Kim Wilde-LP geldt: prima, pakkende singles, maar de albumtracks steken daar door de bank genomen wat bleekjes bij af.
Toch beschouw ik met name haar debuut als een bescheiden popklassiekertje, vooral uit nostalgische overwegingen. Omdat die gejaagde synthesizerrock - en niet in de laatste plaats Kims verschijning - destijds zoveel indruk maakte op mijn tere tienerzieltje...

gaucho schreef:

Helemaal met je eens.

Het debuut is ook erg lekker gevarieerd: rock, pop, reggae, ska met een new wave randje.
Our Town, You'll Never Be So Wrong en 2 6 5 8 0 hoor ik samen met de singles graag voorbij komen.

Select gaat gebukt onder te veel synthesizers. Catch as Catch Can heeft daar ook last van,
maar ik vind dat er op haar derde ook goeie albumtracks staan (House of Salome, Stay Awhile).

Op Select is voor mij het verschil in niveau tussen hits en albumtracks inderdaad het grootst.

En Child Come Away... zo'n prachtige non-album single, mag ik zeker niet vergeten.