Fennesz - Black Sea (2008)

Oostenrijk
Electronic
Label: Touch

1. Black Sea (10:11)
  2. The Colour of Three (8:06)
  3. Perfume for Winter (4:35)
  4. Grey Scale (4:09)
  5. Glide (9:22)
  6. Glass Ceiling (3:58)
  7. Vacuum (5:48)
  8. Saffron Revolution (5:52)
avatar van KampF
Black Sea is inmiddels ingeburgerd in mijn hoofd, 0,5* dr bij.

KampF schreef:
Fennesz probeert er mee te communiceren, ook met albumtitel titel, dusja..

Volgens mij valt dat wel mee, in een interview met Pitchfork zegt hij:

...it just unfolded by doing it. I liked the title, Black Sea. I just like the words. It's not site-specific, or whatever. There's no bigger concept behind it. It seems that all the compositions I do within a certain time, they all have something to do with each other, so I think that's what it is. It's not a concept album. I just started at one point and ended at another one, and that was it.

Ik heb het album nog niet gehoord overigens. Heb er ook niet zo'n haast mee, want ik vond Endless Summer maar 'zo zo'. Misschien over een tijdje maar eens proberen of deze wel goed valt.

avatar van orbit
Weer "indrukken"-muziek (of is dit gewoon muzak?).. Waar ik Endless Summer bij vlagen nog boeiend vind is deze opeenstapeling van uitzichtloze intro's echt niet meer houdbaar. Een grote zeepbel dit, in de hoop op spanning vast houden en interessante ruis aanbrengen. Ik kan voor dit zoveelste ambient-debacle niet meer warmlopen en ook niet meer veinzen dat dit ook maar iets met muziek te maken heeft. Dit is gewoon tijd vullen met ijle lucht. Zonde van je tijd. Deze man mag naast de vele andere ambient lui van nu wel eens zijn koffers gaan pakken en op vervroegd pensioen. En neem die windgong en xylofoon alsjeblieft mee! Inmiddels echt te schimmelkazig voor woorden.

avatar van Nakur
Ik snap die kritiek helemaal maar ben echt de schoonheid van Black Sea gaan inzien. Het gaat meer rchting non-music maar juist dta maakt een hele mooie aanvulling op de Fennesz catalogus.

avatar van Gyzzz
Ik snap totaal niet hoe je dit -los van het waardeoordeel- muzak kunt noemen. Om voor muzak door te kunnen gaan is dit veel te gedetailleerd en wordt de aanwezige harmonie veel te regelmatig doorbroken.

Ik kan me best voorstellen dat je het saai vindt, omdat het nu eenmaal weinig bombastisch is en er geen heldere melodielijnen inzitten, maar het geluid is bepaald niet spaarzaam; erg vol zelfs. En in eigenlijk elk nummer gebeurt iets totaal verschillends.

avatar van orbit
Die non-music boeit me niet echt.. dit lijkt een beetje op die 10 minuten stilte die bands als Nirvana aan het eind van Nevermind stopten, maar dan een hele plaat vol als je begrijpt wat ik bedoel

avatar van KampF
@Aurum, ja dat interview heb ik dus aangehaald bij Endless Summer, wat in veel grotere mate een concept album is. Toch is verbeelding van Black Sea er wel degelijk bij mij als luisteraar, sterk zelfs. Vergeleken met Fennesz' oudere werk is er veel meer thematiek in zijn nummers te vinden. En vinden van thematiek is in dit geval sterk subjectief.

Van al die ambient artiesten is Fennesz toch mijn grootste vriendje wanneer het gaat om 'je een geluid eigen maken'.

Sietse
Maar dat is ook wat hij zelf zegt heh. Er zit een duidelijk thema in de muziek per album omdat het allemaal uit een zelfde periode komt. Echter is het in het geval van The Black Sea niet met een achter liggend idee zo ontstaan, maar gewoon uit zich zelf gekomen. En later een naam bij bedacht die hij wel mooi vond...

avatar van jurado
..mooi dat ie wel op pukkelpop staat...nu nog lowlands om het programma nog iet wat interessant te maken.

avatar van ChrisX
orbit schreef:

Weet je wat ik zonde van m'n tijd zou vinden? Me opwinden op MuMe over albums waar ik geen hol aan vind.

avatar van De Daniël
Hij heeft toch gewoon zijn mening over dit album of zie ik dat verkeerd? Ik moet zeggen dat ik deze niet zo apprecieer. Geef mij maar Venice.

avatar van Tha)Sven
Ik blijf het zijn beste vinden, misschien omdat deze ook het dichtst tegen ambient aan zit.

avatar van Barney Rubble
De muziek van Fennesz lag me lange tijd te zwaar op de maag. 'Endless Summer' had ik wel eens beluisterd, maar daar stoorde ik me aan de gruizige arrangementen. Goed, ik kende toen nog weinig electronische muziek, waardoor mijn referentiekader te wensen overliet. Logisch dus, dat ik de muziek van deze Oostenrijker nogmaals een kans geef. 'Black Sea' blijkt een goede instapplaat! Hier hoor ik vooral rustige, slepende golven die qua structuur inderdaad doen denken aan ambient. De schoonheid van de vervormde gitaarstromen hoor ik hier bovendien luid en duidelijk. Deze plaat bevat verder vooral "Indrukken"-muziek zoals Orbit het mooi verwoordt. Ik vind dat echter wel positief. Hier creert Fennesz namelijk een ruig audiolandschap met spaarzame vegatatie en weinig bordjes die de luisteraar wegwijs te maken. Het is echter wel degelijk een geluidsomgeving waar ik graag in vertoef. Christian mag de komende tijd vaker als gids dienen!