Geoffrey Gurrumul Yunupingu - Gurrumul (2008)

Australiƫ
Roots
Label: Skinnyfish

1. Wiyathul (5:55)
  2. Djärimirri (3:57)
  3. Bäpa (2:37)
  4. Gurrumul History (I Was Born Blind) (5:54)
  5. Marrandil (6:28)
  6. Marwurrumburr (3:17)
  7. Galiku (8:23)
  8. Baywara (6:25)
  9. Gathu Mawula (4:30)
  10. Galupa (5:02)
  11. Wirrpangu (4:58)
  12. Wukun (4:13)
'Björk, Peter Gabriel en Antony zijn al fan......' dat was wat ik in de cd-zaak Plato las om dit album een beetje extra te pushen naar eventuele kopers toe.
Misschien wel goed ook want het trok toch mijn aandacht die het anders niet gekregen zou hebben.
Want dat Geoffrey Gurrumil Yunupingy ooit lid was van Yothu Yindi die ik ken van hun hitje Treaty is nu niet direct een reden om mijn oren te spitsen.
Maar noem deze namen en zeg er bij dat hij een engelenstem heeft die nauwelijks engels spreekt en het daarom doet in Gälpu, Gumatj en Djambarrpuynu dan trekt me dat wel degelijk en ik ben blij dat dat gebeurde want dit is van een bijzondere schoonheid.
Superlatieven te over bij zowel liefhebbers als pers maar ik wil er dan toch een heel kleine kanttekening bij plaatsen; hoe mooi de soberheid ook is, hoe melancholiek ook, mede door de wat kale omlijsting is het hele album aan één stuk beluisteren meestal net even iets te veel van het goede voor mij. Om er in een dromerige sfeer van te raken is het zeer geschikt, maar ik wil ook helemaal in een album op kunnen gaan, er in kunnen kruipen, en dat lukt met Gurrumul net niet genoeg om er een magistraal meesterwerk van te maken (ik ervaar dit album een beetje zoals ik die van Annouar Brahem beleef), maar dat het een mooi album is geworden moge duidelijk zijn.

avatar van potjandosie
in de waan van de dag wereld van de popmuziek, is dit album van de reeds jong in 2017 op 46 jarige leeftijd overleden Aboriginal artiest Geoffrey Gurrumul Yunupingu een over het hoofd gezien vergeten pareltje. een singer/songwriter, multi-instrumentalist die op 18 jarige leeftijd lid werd van de gemengde groep Yothu Yindi (1989 t/m 1995) en daarna mede oprichter was van de inheemse groep Saltwater Band (1999 t/m 2009). dit prachtige, ingetogen album was zijn 1e solo album en is adembenemend mooi. zelden zo'n mooie mannenstem gehoord. Gurrumul was de stem van de inheemse Australiërs. de man werd genomineerd en won diverse "ARIA" (Australian Record Industry Association) Awards voor zijn albums, waaronder dit album. een bescheiden, verlegen man die zelden interviews gaf. de producer van dit album Michael Hohnen, met wie hij muzikaal samenwerkte, fungeerde meestal als zijn woordvoerder.

Gurrumul zei ooit in een interview:
"I don't have much to say to people when I talk. That is for other Yolngu. But I can play and sing, and tell people things through my songs. We have an encyclopedia of stories ready to tell people, if they want to listen"

dat luisteren gaat mij goed af, want de man maakte wonderschone muziek. verder weinig toe te voegen aan de lovende commentaren hierboven. zoals een andere user opmerkte: "soms zijn woorden overbodig, of in dit geval onverstaanbaar en toch zo prachtig". overigens zijn de veelal in inheemse talen gezongen nummers in het begeleidende tekst vel vertaald in het Engels. deze gaan veelal over de landschappen, de natuur elementen ("storm clouds", "thunder", etc.) , de voorouders, rituelen, etc.

All songs written by Geoffrey Gurrumul Yunupingu

double bass: Michael Hohnen
additional acoustic guitars: Craig Pilkington
harmonies on track 2): Nigel, Johnno, Makuma & Geoffrey Yunupingu

uit de liner notes van Michael Hohnen:

"Gurrumul has a sublime and natural talent. It is a privilege for me as a musician and friend to work with him. Blind since birth, Gurrumul plays right-handed string guitars left handed. He tells stories through his songs with his angelic and unique voice. He hopes Yolngu people enjoy and celebrate these songs forever, and Balanda (non-indigenous) people) not only enjoy but learn from them"

Geoffrey Gurrumul Yunupingu, or Gudjuk as he is also called, is from the Gumatj nation, his mother from the Galpu nation, both first nations peoples from North East Arnhemland