John Denver - The Rocky Mountain Collection (1996)

Country / Folk
Label: RCA

1. Leaving, on a Jet Plane (3:42)
  2. Rhymes & Reasons (3:17)
  3. Follow Me (2:29)
  4. Aspenglow (2:12)
  5. Sunshine on My Shoulders (5:15)
  6. My Sweet Lady (4:28)
  7. Take Me Home Country Roads (3:12)
  8. Poem, Prayers and Promises (4:08)
  9. The Eagle and the Hawk (2:10)
  10. Starwood in Aspen (3:07)
  11. Friends with You (3:25)
  12. Goodbye Again (3:40)
  13. Rocky Mountain High (4:46)
  14. I'd Rather Be a Cowboy (Lady's Chains) (4:27)
  15. Farewell Andromeda (Welcome to My Morning) (4:05)
  16. Back Home Again (4:46)
  17. Annie's Song (3:01)
  18. Thank God I'm a Country Boy (3:10)
  19. Sweet Surrender (5:30)
  20. This Old Guitar (2:51)
  21. Fly Away (4:13)
  22. Looking for Space (4:02)
  23. Windsong (4:02)
  24. Calypso (3:38)
  25. I'm Sorry (3:33)
  26. Like a Sad Song (3:45)
  27. Come and Let Me Look in Your Eyes (3:49)
  28. How Can I Leave You Again (3:12)
  29. Thirsty Boots (4:38)
  30. It Amazes Me (2:40)
  31. I Want to Live (3:49)
  32. Autograph (3:40)
  33. Some Days Are Diamonds (Some Days Are Stone) (4:03)
  34. Seasons of the Heart (3:51)
  35. Shanghai Breezes (3:15)
  36. Perhaps Love (2:59)

met Placido Domingo

37. Wild Montana Skies (4:06)

met Emmylou Harris

38. Love Again (2:54)
  39. Flying for Me (5:37)
avatar van EmDee
Vooral Wild Montana Skies met Emmylou Harris geeft dit album een hogere waardering dan de gewone "best of".

avatar van fish
Donker, koud, nat en doodmoe, maar de kranten moeten bezorgd worden. Gelukkig zorgt ervaring ervoor dat de route op automatische piloot gedaan kan worden. Dat betekent dat het deel van mijn hersenen dat toch nog slaapt fijn kan wegdromen. Zachte gitaarklanken voeren een muzikale Golfstroom mee en met de tekst stroomt een warmte binnen als een rustig kabbelend beekje door een glooiende heuvel. Ontspannen en in vrede met de wereld deert noch regen, noch vrieskou, noch een lekkeband. Een deel van mij zit aan een meer en kijkt uit over de gladde spiegel waar een blauwe lucht en heldere zon in weerspiegeld worden. Zonnestralen vallen over me heen als een douche en werkelijk koud heb ik het in de Echte Wereld niet meer.
Bedankt John voor een heleboel liedjes, maar met name bedankt voor Sunshine on my shoulders.

Feeder
fish schreef:

Een heerlijk stukje tekst fish

EVANSHEWSON
Waarschijnlijk de meest complete verzamelaar van deze country-bard. Puik werk. En de man had toch een héél aparte stem, geen vergelijk met wie ook mogelijk.

EVANSHEWSON
Ik heb hem ondertussen op een rommelmarkt gevonden, de plaat bedoel ik dan, en jawel, dit is echt wel het beste van het beste van deze countrygigant; Hemelse klanken !
Ik blijf uiteraard bij mijn 5 sterren!
Lots of Respect for John D.

avatar van LucM
Deze compilatie had ik gekocht vlak voor zijn dood. Puike compilatie van deze singer-songwriter met folk- en countryroots en apart stemgeluid. Sober gearrangeerd en tijdloos en talrijke songs zijn evergreens geworden.
"Leaving, on a Jet Plane", "Sunshine on My Shoulders", "Rocky Mountain High", "Calypso" en het overbekende en vaak gecoverde "Take Me Home Country Roads" zijn zeker songs voor de eeuwigheid.

avatar van frankmulder
Zo, deze verzamelaar heb ik vroeger helemaal grijs gedraaid...! Allemaal mooie liedjes, waarvan ik stuk voor stuk de tekst haast uit mijn hoofd ken. Flying For Me is een geweldige afsluiter; zowel het lied zelf als het verhaal erachter: hij hield erg van vliegen (en is daarbij uiteindelijk gestorven; dat maakt het nog specialer). Ik heb er alleen al een paar jaar niet meer naar geluisterd; luister tegenwoordig toch naar andere muziek... Maar hij staat in mijn kast te wachten op het moment dat ik er weer zin in krijg.

avatar van Twinpeaks
Prachtige compilatie en wat ging het liedjes schrijven John Denver makkelijk af. Het serene wat er afstraalt van zijn liedjes werkt ook door in mijn gemoedstoestand als ik dit draai. Ik draai dit niet al te veel en het nodigt me ook niet uit tot de studioalbums van de man te gaan verzamelen ,maar op gezette tijden een dosis Denver doet mij in het jachtige bestaan weer even met beide beentjes op de grond belanden. 4 en halve ster kan ik er wel aan kwijt . Machtig mooi maar met mate .

avatar van bikkel2
Ik heb op een bepaalde manier wel een zwak voor veel van de liedjes van John Denver.
Dit is een vrij uitgebreid overzicht, waarvan mij niet alles bekend is.
Het is natuurlijk erg braaf en verantwoord, maar de man kon verdraaid mooie liedjes schrjven.
Een stem als een engel en met name zijn 70's liedjes nemen je altijd mee naar mooie vredige besneeuwde plekken ( Rocky Mountains), waar het leven goed is.

Ik herinner mij Calypso die veelvuldig op de radio werd gedraaid toendertijd.
Ik zat toen als broekventje op zwemles en mijn vader bracht mij met de auto.
In de auto met de radio aan, kwam dat nummer altijd langs en elke keer was het dan stil in de auto.
Pa vond het ook mooi, al was het sowieso geen prater tijdens het rijden.
Als ik Calypso hoor, neemt mij dat altijd mee naar die tijd.

Uiteraard heeft wijlen Denver nog wel meer mooie songs geschreven.
Voor een leuk prijsje is deze compilatie wellicht het aanschaffen waard.