Lost in the Trees - All Alone in an Empty House (2008)

Folk / Pop
Label: Trekky

1. All Alone in an Empty House (5:34)
  2. Walk Around the Lake (2:54)
  3. MVT I. Sketch (3:13)
  4. Song for the Painter (3:28)
  5. Fireplace (3:32)
  6. Love on My Side (3:16)
  7. Wooden Walls of This Forest Church (1:16)
  8. MVT II. Sketch (5:35)
  9. For Leah and Chloe (2:05)
  10. A Room Where Your Paintings Hang * (5:50)
  11. We Burn the Leaves * (2:08)
avatar van thebestfreaks
Wat was dit een positieve verrassing zeg ! Een folk/klassiek-combo welke ruimte maakt voor beide muziekstijlen. De cd (net 30min) wordt aan elkaar geklassiekt dmv de 'Sketches', nr 3 en 8, maar is bij alle nummers evident. Die Chello, oh, wat mooi.
Bij de overige nummers is het vooral de somber getinte Ari Picker wie de hoofdrol op zich neemt. Fireplace had van Okkervil River kunnen zijn, inclusief achtergrondkoor.
Dit gaat in 2008 (en daarna) nog veel beluisterd worden.

Als een charmante dame wandelt Lost in the Trees door folkland.
De strijkers geven het een chique, barok tintje mee waardoor deze cd zich net een beetje weet te onderscheiden van de stortvloed aan releases op dit gebied.
En die zang van Ari Picker? Het deed mij enorm denken aan die van Stuart Murdoch van Belle & Sebastian (maar dan net even helderder) en dan blijft dat Belle & Sebastian-randje gelijk helemaal als een zonnetje schijnen boven All Alone in an Empty House: het is een zelfde charme, een zelfde knuffeligheid en misschien zelfs kneuterigheid. Maar pas op: dit zit heel geraffineerd in elkaar en ik vind het knap om dat klassieke tintje zo nonchalant over te laten komen zonder dat het ook maar enigszins geforceerd over komt. Daarbij is het meer folkpop en ademt het iets luchtigs uit. Niks geen zwaarmoedige toestanden dus.
Van dit soort onverwachte kadootjes (bedankt thebestfreaks) kan een mens toch alleen maar blij worden!
Dit scoort voor nu een hele dikke 4 die nog best wel eens verder kan uitlopen naar boven. Laten we zeggen: 4,25*

avatar van thebestfreaks
Ik krijg hier maar geen genoeg van. De muziek raakt me op alle juiste plekken. Ik weet niet goed hoe ik het verder moet duiden, ik begin maar met mijn score naar 5* te verhogen.

Ik heb inmiddels ook verhoogd met een halfje en daarmee gaat het serieus meedingen naar het eindejaarslijstje

(verwijderd)
Wat een geweldige pak songs zet deze band hier neer! 2008 wordt zo moeilijk qua eindejaarslijst..
Af en toe vind het het wel iets weg hebben van The Decemberists en dan vooral de stem van de zanger en de stukjes samenzang. De twee klassieke sketches zijn gewaagd, maar oh zo mooi..
Geweldig!

avatar van thebestfreaks
The Decemberists? Heerlijke band, maar Colin Meloy hoor ik hier niet. Bij die samenzang, maar eingelijk alleen bij Fireplace, denk ik wat meer aan Okkervil River. Wat sfeer betreft bekruipt het Midlake-gevoel me soms. Maar ik wil daarmee zeker geen afbreuk doen aan de eigenheid van deze prachtplaat.

Oei! Erg mooi. Ik dacht dat ik mijn jaarlijstje wel compleet had, maar dit is toch een serieuze kanshebber. Vooral het titelnummer is prachtig.

(verwijderd)
ik zette vanavond the decemberists weer eens op en begreep ook even de combi niet meer, maar qua stemgebruik komt het wel overeen. Wel moet ik zeggen dat ik qua sfeer persoonlijk ook wel een beetje The Decemberists proef.. maja sfeer is net zoals smaak zo persoonlijk

avatar van thebestfreaks
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar dat we het hier over een hele mooie sfeer hebben, daar zijn we het duidelijk over eens

modernvideo
prachtig! wat ben ik blij deze nog aan het einde van het jaar tegen te komen. Het maakt het jaar weer wat mooier.

avatar van thebestfreaks
Inmiddels is de bestelling binnen. Deze cd kun je, op dit moment, alleen als 'full package' bestellen. In dit geval houdt dat in dat je voor $20 het het vinyl in enkele hoes, met daarbij de cd (in een onbedrukt papieren hoesje) en een downloadcode (voor 320kbs mp3) ontvangt. Een beetje dubbel, want ik zit momenteel niet op vinyl te wachten en heb nu een cd die ik niet op mijn plank kwijt kan. Dus komt hij naast de special edition van Sigur Ros te staan ... Niet helemaal onterecht, het zijn beiden topplaten van 2008 Maar doe de volgende keer maar gewoon weer een aparte cd-uitgave.

avatar van Woody
We kunnen de package wel delen en neem ik het Vinyl graag van je over.

avatar van thebestfreaks
Hehe, dank voor het aanbod hoor, maar samen met wat ander nieuw vinyl is dit voldoende reden om de draaitafel onder het stof vandaan te toveren ....
En de LP hoes is dus de enige artwork welke geleverd wordt. Dus onmisbaar

avatar van Woody
Het was te proberen. Moet sowieso achter dit plaatje aan. De nummer die ik op hun myspace hoorde klonken erg goed.

avatar van Mctijn
Ik hoor Damien Rice....en dat is zeker niet oninteressant
Eerste luistersessie is aangenaam, morgen nog maar eens verder ontdekken. Nu al zeker kanshebber voor mijn top-25 van 2008.

avatar van willemjasper
Wat een ongelofelijk hemels mooie muziek.....prachtige cello......schitterende stemmen... en mooie teksten krijg zin in de lente!!!!!......jammer te laat voor mijn lijst van 2008....maar blijft voorlopig hoog op mijn rotatielijst!!!!!!!

avatar van muziekobsessie
Heel heeel mooi. Kraakheldere liedjes met prachtige tierelantijntjes zodat luisteren echt weer is een avontuur wordt.

avatar van timhardt
Spuit 11: prachtig album, helemaal mijn straatje!

Griebels! Deze release vorig jaar helemaal gemist, en al in september uitgekomen dus mag ie niet aan mn 2009 lijstje meedoen. En dat is jammer, want net als hun vorige 'Time Taunts Me' is dit een parel van een album. Prachtige barokke, neoklassieke instrumentatie, mooie zanglijnen, sprookjesachtige sfeer...Lost In The Trees laat voor de 2e keer zien een grote band in het folkgenre te zijn. Geweldig album.

Mag ik nog even toevoegen dat ik hier met betraande ogen naar het prachtige 'Song For The Painter' zit te luisteren?

Dank u.

avatar van Chameleon Day
Richardus schreef:

Dank u.

Uw boodschap is in goede orde ontvangen.....tissues zijn onderweg.

avatar van hawkins
Heruitgave op Anti- Records, waar LitT onlangs ook heeft getekend, inclusief twee nieuwe nummers en een nieuwe productie waar ik persoonlijk nog even aan moet wennen.

avatar van muziekobsessie
hawkins schreef:

kijk mijn favoriete label, weet iemand wanneer die uitkomt?

Dat staat er bij hoor

Release Date US: 2011-00-00
Release Date EU: 2011-00-00

Tja, dat duurt nog even maar ik ga het zeker bestellen.

avatar van hawkins
Volgens dit artikel is de release datum 11 mei.

aERodynamIC schreef:
Dat staat er bij hoor

Release Date US: 2011-00-00
Release Date EU: 2011-00-00

Tja, dat duurt nog even maar ik ga het zeker bestellen.

Die sloegen nergens op. Het gaat inderdaad mei worden.
A Room Where Your Paintings Hang en We Burn The Leaves zijn de nieuwe tracks.

avatar van hawkins
Nu staat er 9 augustus, dat zal dan wel de definitieve datum zijn.

avatar van thebestfreaks
En de mp3 van de 'nieuwe' All Alone in an Empty House klinkt prima. Het is een wat grootser geluid dan het origineel, en mijn eerste reactie is terugverlangen naar het origineel. Maar wat verder luisterend ...., het klinkt mooi hoor.

Roelof
Ik kan me voorstellen dat dit soort muziek wel werkt. Iets met klassiek en tóch liedjes. En ook gevoelig. DM Stith deed het. Dat ging heel goed. Owen Pallett. J. Newsom. En Picker weet waar hij mee bezig is, meestentijds. De jongen weet zijn weg met dynamiek. Zo speelt hij dat al in het eerste nummer bijna uit tegen zijn infantiele poëzie. Er is geen ontkomen aan de clichés, het gaat van answers in her eyes tot no one said that love was not enough tot i learned to love what i become. Helemaal niet leuk. En dan is zijn stem ook nog behoorlijk prominent.

Dan kan de heel ontwikkelde inkadering ook niet veel meer doen dan georchestreerd zijn – maar niet zoals bij walk around the lake! - en proberen alles recht te trekken. Dat lukt eigenlijk alleen echt goed bij wooden walls of this forest church, waar het voor eens allemaal past. De pale young gentlemen zijn niet ver weg. In burn the leaves gebeurt evenwel bijna hetzelfde.

Wat meer? Een Neutral Milk Hotel-afleggertje en twee sketches die volgens mij alleen maar heel hard zeggen ‘kijk mij ik componeer’ en voor de rest echt niet zoveel te melden hebben.

Dus ja, al met al vond ik het een vrij oppervlakkige zit. Aardig gemusiceerd jongens. Nu niet zo sip kijken meer.

avatar van Woody
De "vernieuwde versie" is nu op de luisterpaal te beluisteren. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom ze deze plaat zo nodig opnieuw moeten opnemen? Ik vind het eigenlijk een beetje een zwaktebod.