The Horace Silver Quintet - Song for My Father (1965)

Alternatieve titel: (Cantiga Para Meu Pai)

Jazz
Label: Blue Note

1. Song for My Father (7:14)
  2. Natives Are Restless Tonight (6:07)
  3. Calcutta Cutie (8:26)
  4. Que Pasa? (7:44)
  5. The Kicker (5:23)
  6. Lonely Woman (7:00)
  7. Sanctimonious Sam * (3:51)
  8. Que Pasa? [Trio Version] * (5:34)
  9. Sighin' and Cryin' * (5:22)
  10. Silver Treads Among My Soul * (3:51)
Het nummer Song for My Father is een klassieker, maar eigenlijk mogen we dit hele album wel als dusdanig bestempelen.
4,25 ster.

avatar van LeRoi
Niet alleen het titelnummer, maar eigenlijk is de gehele plaat als 'klassieker' te bestempelen.....toen ik de plaat voor het eerst hoorde was het een 'feest der herkenning': veel stukken van deze plaat heeft menigeen wel eens op TV, radio, cafe of waar maar ook eens gehoord...... Jammer dat zo weinig MUME'ers deze plaat kennen............maar goed Aero behoort dan ook wel tot 'the incrowd' (crew)....

avatar van HiLL
Hier stonden vanavond nog meerdere berichten...... raar.. of ben ik

Pracht van een plaat! Wat een lekker samenspel is hier te horen. Op de gok gekocht en zeker geen spijt! Wat zal papa Silver trots zijn geweest.

Prachtige hoes wederom. Sowieso zijn veel Jazzplaten voorzien van schitterende artworks. Met name de Bluenote albums schieten eruit wat mij betreft.

avatar van Reijersen
Klassiek goed album en erg mooi. Natuurlijk is de status van dit album legendarisch, en die status verdient het ook dubbel en dwars.

4 sterren.

Father McKenzie
Geheel akkoord, echt klassieker en bijzonder sfeervolle plaat!

Kosinski
Fijne plaat van Silver met "Calcutta Cutie" en "Que Pasa ?" als mijn persoonlijke favorieten.
We doen er gelijk een halfje bij.

4,5/5

avatar van Madjack71
Je hebt zo van die jazz albums die je ongemerkt toch vaker eruit pakt als andere, althans ik dan heh. Dit is er toch eentje van, die mij wel aanspreekt. Komt misschien ook wel door die prachtige hoes. Als ik in een zonnige stemming ben, denk ik er wel eens aan en denk, ja laat ik die eens opzetten. Het is misschien die symphatieke uitstraling van de beste man, dat zou ook kunnen.
Misschien zelfs dat dit, naast de ontspannende jazz klanken, er ook een ander sfeertje doorheen geweven zit, dat het zo prettig maakt om naar te luisteren. Waarschijnlijk is het gewoon het laid back pianospel die mij aanspreekt. De opener is prachtig, niets aan toe te voegen. Maar das nog niet alles, eigenlijk is heel het album prettig om naar te luisteren en Horace heeft een prima quintet die hem hierin ondersteunt. De extra versies voegen echt iets toe en dat is niet altijd het geval op jazz albums, naar mijn smaak dan.
Dat Horace ook wat losser uit kan pakken, laat hij wel horen op The Kicker.
Heerlijk album en eentje waar ik wel wat mee heb.
Zoals Father al zegt; een bijzonder sfeervolle plaat.

Father McKenzie
IK geniet hier nog maar eens van. Ik heb de Rudy Van Gelder Edition, dus geheel geremasterde loepzuivere versie. Héérlijke schijf!
Steely Dan gebruikte een sample van de titelsong voor Rikki Don't Lose That Number (schitterend gedaan overigens!). Ik wou dit gewoon even meegeven voor wie zich afvraagt "van waar ken ik dat riedeltje toch?"

avatar van Kronos
Song for My Father kende ik al langer. Afgelopen weekend dit album gekocht en ik vind het zaaalig.

avatar van TecnoDec
Ik heb ze mij vrijdag op LP aangeschaft. en ik moet zeggen dat dit mij zeer aangenaam verrast heeft. Song for my father kende ik ook zonder de Steely Dan sample maard e rest heeft mij ook aangenaam verrast . Wie denkt dat jazz iets is voor notenneukers, moet hiermee dringend zijn mening herzien. Ik zou zelfs zeggen dat goeie jazz altijd swingt. Armstrong, Ellington, Fitzgerald en later ook Miles Davis en Coltrane. Zelfs een moeilijke jongen als Ornette Coleman doet je heupwiegen. Alleen lieden die dénken dat ze jazz spelen, zoals zo veel lieden die conservatorium of jazzschool volgen, zijn vervelende notenneukers.

avatar van Ataloona
Fijne en ontspannende jazz plaat. Speels genoeg om niet saai te worden en er staan toch ook een paar klassiekers op. Bij vlagen swingend en dus heerlijk voor op de zonnige ochtend.

avatar van Rhythm & Poetry
Fijne ouderwetse jazz. Van die muf ruikende lerenstoelen en sigaren-jazz. Heerlijk om 's avonds bij te ontspannen. Wel is het meer geschikt voor op de achtergrond, je kunt tijdens het beluisteren van deze plaat ook een potje ganzenborden, koekhappen of spijkerpoepen, dat maakt niet veel uit. Doordat het 'slechts' een lekker gevoel geeft, krijgt het van mij geen vier of vierenhalve ster, maar een mooie 3,5.

avatar van AOVV
Lekker plaatje. Ga ik wel meer luisteren, bij vlagen swingend, zoals Ataloona zegt.

avatar van Metalhead99
Erg mooi, ontspannen jazz plaatje. Inderdaad lekker voor op de achtergrond. Zo hoor ik jazz graag.

avatar van Tupelo
Muziek voor in de schommelstoel, walsend met een latin gevoel. Horace Silver moet wel een goed hart hebben, zo warm is deze muziek. Mijn favorieten zijn het titelnummer, Calcutta Cutie en Que Pasa. Ook de bonustracks zijn hier heel fijn en passen goed.

IJsbergsla
R.I.P Horace, 85 jaar geworden.

avatar van Jan 1970
Father McKenzie schreef:

Inderdaad gebruikt in Steely Dan's 'Rikki Don't Loose That Number', en daarnaast ook in het nummer 'Eleven Long Years' van US3 op de cd 'Hand On The Torch'.

avatar van Snoeperd
Fantastisch jazz-album. Dit bevat heel veel, van swingend tot mooie solo's en ook ruimte voor meer emotie zoals in het laatste nummer. Eerste nummer blijft het beste maar de andere 5 doen er weinig voor onder. Voor mensen die net in de jazz stappen is het ook allemaal makkelijk te behappen.

avatar van Chronos85
IJsbergsla schreef:
R.I.P Horace, 85 jaar geworden.

Uhh Jazzgrootheid Horace Silver (85) overleden - nrc.nl. Dat was toch iets te vroeg gerouwd.

Was vanavond op zoek naar een rustige jazzplaat en deze wilde ik altijd nog eens luisteren, dus maar eens uitgeprobeerd. De opener is prachtig en Que Pasa en Lonely Woman zijn ook fijn. Maar het drukke getoeterer op The Natives Are Restless Tonight en The Kicker hoeft van mij dan weer helemaal niet. Beetje hit and miss dus dit album voor mij.

avatar van Justus18
herman schreef:

Dan luister je met de verkeerde vibe. The Natives Are Restless Tonight en The Kicker zijn mooie nummers. Que Pasa (reprise van Song For My Father?) vind ik minder evenals Calcuatta Cutie. Lonely Woman is wel erg mooi.
Song For My Father heb ik gebruikt als muziek bij de crematie van mijn vader. En blijft daardoor voor mij een
bijzonder nummer.