Beastie Boys - Hello Nasty (1998)

Hip-Hop / Avant-Garde
Label: Grand Royal

1. Super Disco Breakin' (2:07)
  2. The Move (3:35)
  3. Remote Control (2:58)
  4. Song for the Man (3:13)
  5. Just a Test (2:12)
  6. Body Movin' (3:03)
  7. Intergalactic (3:51)
  8. Sneakin' Out the Hospital (2:45)
  9. Putting Shame in Your Game (3:37)
  10. Flowin' Prose (2:39)
  11. And Me (2:52)
  12. Three MC's and One DJ (2:50)
  13. The Grasshopper Unit (Keep Movin') (3:01)
  14. Song for Junior (3:49)
  15. I Don't Know (3:00)
  16. The Negotiation Limerick File (2:46)
  17. Electrify (2:22)
  18. Picture This (2:25)
  19. Unite (3:31)
  20. Dedication (2:32)
  21. Dr. Lee, PhD (4:50)

met Lee Perry

22. Instant Death (3:22)
  23. Description of a Strange Man * (1:21)
  24. Intergalactic [Colleone & Webb Remix] * (3:54)
  25. Dr. Lee, PhD [Dub Mix] * (4:39)
  26. Switched On * (1:35)
  27. Body Movin' [Fatboy Slim Remix] * (5:32)
  28. Auntie Jackie Poom Poom Delicious * (1:38)
  29. Putting Shame in Your Game [Prunes Remix] * (4:26)
  30. Stink Bug * (2:01)
  31. Peanut Butter & Jelly * (2:14)
  32. Piano Jam * (1:51)
  33. Happy to Be in That Perfect Headspace * (0:49)
  34. The Drone * (2:44)
  35. 20 Questions Version * (2:26)
  36. The Biz Grasshopper Experiment * (1:13)
  37. Hail Sagan (Special K) * (4:04)
  38. Body Movin' [Kut Masta Kurt Remix] * (3:16)
  39. Creepin' * (2:32)
  40. Learning Remote Control * (1:49)
  41. Oh My Goodness This Record's Incredible * (0:04)
totale tijdsduur: 1:07:20 (1:55:28)
avatar van spinout
Mag ik deze vergelijken met Beck's "Odelay"? Hip hop kenners? Mag ik dat?

Want daar vind je ook niet veel aan?

avatar van Shelter
Nee lijkt niet op Becks Odelay, ken het album.
Ik denk dat je nog eens moet luisteren dan

Mag ik Justin Timberlake vergelijken met Elvis Presley? Elvis Presley kenners? Mag ik dat?

avatar van Slowgaze
Ik ben geen kenner, maar van mij mag je.

avatar van adri1982
Deze plaat kocht ik ergens in 2003 als een van de eerste cd's. Draaide hem destijds erg graag, omdat ik niet veel andere albums had.
Vandaag weer eens aangezet, en ik moet zeggen dat dit toch nog steeds een zeer goede plaat is. Met als favorieten: 'Remote control', 'Just a test', 'BODY MOVIN', 'Intergalactic' en 'Dr. Lee Phd'

avatar van jurado
De originele versie van Body Movin' is langer houdbaar dan de versie van Fatboy Slim.

avatar van Ernie
jurado schreef:

Ik vond die remix echt verschrikkelijk, zeker nadat ik het veel betere origineel hoorde.

buizen
Tja wat moet je heden ten dage nou met een nummer als Intergalatic? Moeilijk.
Beastie Boys waren toch een beetje de Jackass van de rockachtige hiphop toen.
Toen best veel gehoord, dit album of songs ervan. Het was ook wel veel op MTV en zo, maar de band is nu toch wel wat gedateerd. Vind er weinig meer aan.
Eerdere albums waren beter, met als topper License To Ill natuurlijk waarop Kerry King de vette riffs van No Sleep Till.. speelde.
Slayer en Beastie Boys zaten toen ook bij hetzelfde DefJam.

avatar van Arrie
Tsja, ik vind Intergalactic juist nog steeds fris klinken, terwijl juist die rockinvloeden me niet kunnen bekoren. Hoe dichter ze bij pure hiphop zitten, hoe leuker ik ze vind. Maar ik ben dan ook meer een hiphopper dan een rocker, dus ik bekijk het precies van de andere kant.

Maar juist de rockachtige hiphop voelt voor mij gedateerd. En het mist voor mij gevoel de speelsheid die een Intergalactic en veel van hun andere (nog) meer hiphopgerichte nummers hebben. Overigens voelt Intergalactic voor mij ook zeker niet als puur hiphop. Wel een uniek klinkend nummer met een supervette beat.

avatar van Slowgaze
Een rappende robot doet de hook, hoe kun je daar nu op haten?

avatar van Shelter
buizen schreef:
Tja wat moet je heden ten dage nou met een nummer als Intergalatic? Moeilijk.
Beastie Boys waren toch een beetje de Jackass van de rockachtige hiphop toen.
Slayer en Beastie Boys zaten toen ook bij hetzelfde DefJam.

Wat op MTV kwam is nou niet bepaald de sound van het hele album. Intergalactic was een hitje, maar ook niet echt slecht zitten toch nog hele vette scratch breaks in.
The Move, Just A Test, Sneakin Out The Hospital, Putting Shame In Your Game, 3 MC's And 1 DJ, The Negotiation Limerick File, Unite...zijn allemaal vette tracks die ook zo op andere albums gekund hadden. Ze zijn nog steeds vernieuwend, dit album is van 1998... toch ook alweer 18 jaar geleden!
Overigens vind ik zelf het beste BB album: Ill communication

catchup
buizen schreef:

Als je zo je muziek consumeert, bljift er ook weinig over... Ik kijk ook nooit meer naar Beavis en Butthead.
Destijds veel gedraaid dit album, maar uiteindelijk bleven vooral Ill communication, Check your head en Paul's boutique over. En hun laatste album.
Een beetje sneu voor ze dat de hitjes zijn blijven hangen, hoewel die melige Jackass kant ze financieel heel wat zal hebben opgebracht. Zoals Fight for your right, dat hier pas geleden nog in de Hiphop top 100 terecht kwam. Ze wilden dat al jaren niet meer spelen. Als je dat in je hiphop top zoveel zet dan heb je toch poep in je oren, of je bent ergens in blijven steken.

avatar van adri1982
Ernie schreef:

De Fat Boy-slim Remix van 'Body Movin' was de versie die ik als eerste te horen kreeg (destijds op 3FM; volgens mij draaide mijn toen destijds favoriete VJ Isabelle hem). Ik vond ik het toen zo'n geweldig nummer dat ik hem op mijn verlanglijstje voor de Kerst-surprise zette. Ik kreeg de CD-Single, maar was compleet verrast nadat ik deze aanzette.
Een andere versie van het nummer kreeg ik te horen, wel zowat dezelfde tekst, maar met een ander geluid. De versie op de CD-single (eerste nummer) bleek de originele uitvoering te zijn, en daarnaast is er een andere remix van dit nummer te vinden, met daarnaast de dub-versie van Dr. Lee, PHD ,waarvan ik de album-versie achteraf veel beter vind.
Van Body Movin vind ik de originele albumversie de beste. De Fat Boy-Slim doet mij echter niet zoveel meer, hoewel ik de clip ervan wel leuk vind.

buizen
Als ik die hoes zie wordt ik wat verdrietig. Oh ja.
Nee, hier gingen de Beastie Boys en buizen ieder huns weegs.

avatar van Ernie
1 groot creatief feest is deze Hello Nasty.
HipHop met hoofdletters want tekstueel slaan ze achteloos de ene na de andere hilarische oneliner eruit, de wisselwerking tussen de 3 is hier op zijn hoogtepunt. Moeiteloos vullen ze elkaar aan. De beats, samples, scratches en breaks zijn van torenhoog niveau. De toevoeging van Mixmaster Mike is alweer de zoveelste geniale zet na het verlaten van Def Jam, de samenwerking met de Dust Brothers op Paul's Boutique en het zelf inspelen van Check Your Head en Ill Communication. Volgens Ad Rock zelf is dit hun beste album en daar valt er weinig tegen in te brengen dan. De hoogtepunten zitten net zoals de waaier aan genres en stijlen verspreid over het hele album. Remote Control, Body Movin', Intergalactic, Sneakin' Out the Hospital, The Negotiation Limerick File, Unite, Dr. Lee Phd. en Three Mc's and One DJ zijn wel huisfavorieten hier.

De linernotes in hun biografie zijn echt hilarisch bij deze plaat. Blijkbaar repeteerden ze toen in een met vocht en schimmel geïnfecteerde kelder en voor de samenwerking met Lee Scratch Perry zijn ze hem zelf gaan ophalen met de trein tijdens de grote Halloweenparade in New York omwille van afgesloten snelwegen en drukte in de stad. Het was de enige keer dat de excentriek geklede Lee Perry niet opviel in de massa schrijven ze in het boek, zulke verhalen toveren een brede grijns op mijn gezicht
Het blijft een moeilijke keuze tussen Paul's Boutique, Check Your Head, Ill Communication en deze heel sterke 5de van de Beastie Boys. Laten we blij zijn dat ze ons zoveel goeds hebben gegeven.