M. Ward - Hold Time (2009)

Label: Merge

1. For Beginners (2:47)
  2. Never Had Nobody Like You (2:26)
  3. Jailbird (2:31)
  4. Hold Time (3:05)
  5. Rave On (3:35)
  6. To Save Me (3:01)
  7. One Hundred Million Years (2:11)
  8. Stars of Leo (3:18)
  9. Fisher of Men (3:12)
  10. Oh Lonesome Me (6:05)
  11. Epistemology (3:49)
  12. Blake's View (2:29)
  13. Shangri-La (2:20)
  14. Outro (3:48)
Van M. Ward ken ik alleen voorganger Post-War en die beviel wel. Ik ben benieuwd hoe dit gaat klinken. Het gaat in elk geval op het 'in de gaten houden lijstje'.

avatar van riiiiiiiii
Wauw, dit album komt op de zelfde dag uit als de nieuwe van Alela Diane! Twee toppers op één dag!

avatar van Bart
Ik ben een groot liefhebber van M. Ward. 'Transistor Radio' vind ik tot-nu-toe nog steeds zijn beste album. Ben benieuwd naar dit nieuwe album!

avatar van Bart
Godallemachtig, deze is óók al gelekt. Al gaat het wel om een slechte ripp-off. Maar goed, de albums lekken steeds sneller in 2009!

Zoals gezegd ben ik M.Ward pas gaan leren kennen ten tijde van voorganger Post-War. Een leuk plaatje dat ik een tijdje intensief gedraaid heb toen het net uitgekomen was maar dat inmiddels een beetje aan het verstoffen is.
Toch was ik wel nieuwsgierig naar deze nieuwe en ook die bevalt weer prima en ook hier voorzie ik eenzelfde lot. Hoe mooi of lekker ook: het gaat een beetje ene oor in, andere oor uit. En toch is het echt mooi en kan ik er prima mee uit de voeten. Het blijft niet genoeg plakken. Geeft niet; zulke plaatjes mogen er ook zijn (alhoewel M.Ward daar zelf ongetwijfeld anders over denkt).
Ik geniet er nu gewoon van voor the time being en blijkt het toch een blijvertje te worden dan is dat mooi meegenomen.

avatar van beaster1256
daar kijk ik naar toe uit , m ward stelt niet teleur en is speciaal , en dan nog een duet met mijn vlam lucinda , is al besteld !!!

avatar van Bart
Afgelopen week heb ik deze plaat een aantal keren gedraaid. Hij viel erg tegen. Geen enkel nummer sprong eruit. Het album kabbelde maar wat voort. Teleurstellend.

Aankomende week ga ik het nog maar eens proberen.

avatar van timhardt
toch wel 'n tegenvaller na de laatste paar geweldige platen

avatar van van elst
vond m in het begin ook wat tegenvallen, maar x aantal luisterbeurten (en een andere mp3-versie, want die 128 versie die er eerst van was is echt verschrikkelijk slecht) verder is dit wat mij betreft z´n tweede beste plaat en haalt moeiteloos het niveau van een "transfiguration of Vincent" (post-war blijft er bovenuit steken)

ik verhoog naar een 4*

avatar van muziekobsessie
Wat een waanzinnige productie. Wervelwind van sounds en alles is uit de kast gehaald om verveling tegen te gaan(en laat ik dat nou meestal hebben). TOP!

avatar van nelis
Ik had nog nooit van M. Ward gehoord, ben blij dat ik via musicmeter een album van hem heb geluisterd, wat een mooi album.Ga ook zijn andere albums beluisteren.

Gregson
Gaaf album zeg. Lekkere sfeer ook.

Father McKenzie
Mijn beste vriend - 52 en nog zonder pc, helaas - is een grote fan, ik kan deze singer-songwriter ook best appreciëren, de plaat kreeg in Humo deze week een erg positieve recensie mee en ook nog **** sterren.
Dus terecht?
Mijn maat Marc koopt die wel, dan maken we wel een copietje (kopietje?)

Father McKenzie
Veel stof doet deze eigenwijze artiest hier niet echt opwaaien, jammer, de cd staat nu op, met dank aan mijn vriend Marc.
Ik kom er wel op terug, met bespreking en met sterretjes.

beaster1256 schreef:

Michel, ik heb hem ondertussen, met dank aan Marc voor de kopie, haha!
Alweer is dit een prachtstaaltje Americana, singer-songwriter, soms neigend naar Noise, maar altijd klinkt de plaat fris en toegankelijk; Mooie en sterke songs, deze is minstens zo sterk als Post War.
Aan het povere aantal stemmen hier te zien, is deze Matt Ward nog lang niet door de massa omarmd, en misschien is dat maar goed ook, laat deze parel maar voor de echte liefhebbers van rootsmuziek met ballen!
Mooie covers van Rave On (Buddy Holly) en Oh Lonesome Me (Don Gibson); De samenzang met actrice Zooey Deschanel zijn uiterst geslaagd.

**** prachtplaat.

Father McKenzie
38 stemmen op een muzieksite als deze, het is eigenlijk een regelrechte schande. Radiohead, Coldplay, die kennen jullie blijkbaar WEL, maar een eigenwijze en overgetalenteerde singer-songwriter....
ach, dit is dan voor echte muziekliefhebbers, zal ik maar denken....

Gregson
Wij genieten in ieder geval van dit album .

1 keer live gezien en ik vond het maar een saaie boel. Ik zet vanavond Radiohead maar weer 's op.

Als mensen eens wat eigenwijs singer-songwritermateriaal willen horen heb ik nog wel een tipje:

Benoît Pioulard - Précis (2006)

Father McKenzie
@ herman, bedankt voor de tip, ik ken de artiest niet, maar ik kijk of ik op You Tube iets kan vinden, geluidsfragment of video.

avatar van nelis
Ik vind het een goed album, zitten een paar prachtige songs tussen.

Father McKenzie
dit door de massa haast onbekende album nog maar wat beluisterd in bed met de koptelefoon, màn, ik verhoog naar 4.5, wàt is dit een lekker plaatje, zeg!
Ik denk dat we nog veel moois van Matt Ward zullen te horen krijgen in de toekomst.
Ik ben helemaal vol van deze muziek!

Als er één eigenwijze singer-songwriter in Elliott Smith's buurt kan komen, dan is dat zeker deze Matt Ward!

avatar van LucM
Ik heb onlangs nummers van dit album via YouTube beluisterd en het bevalt mij zeer, één van die albums van 2009 op mijn 'nog te kopen'-lijstje staat.

avatar van LucM
Nu heb ik dit album gekocht en meermaals beluisterd en ik vind het gewoon prachtig. Afwisselend (laverend tussen folk en rock) en eigenzinnig, het is moeilijk te bepalen door wie M. Ward is beïnvloed, anderzijds klinkt het vrij vertrouwelijk en in de oren. De krakende stem en de (veelal akoestische) begeleiding bevalt mij erg en alle songs zijn van hoog niveau, ook de covers "Rave On" en "Oh Lonesome Me" hebben een eigen tintje gekregen.

Father McKenzie
Yep, Luc, ik heb deze artiest ontdekt, door mijn beste vriend Marc (zit hier niet, hij heeft geen pc, hij gaat er eens werk van maken zegt hij, maar hij is nooit gehaast voor zulke dingen...), die al enkele albums had van Matt Ward.
Zo heb ik deze rasartiest, deze eigenzinnige (NL: eigenwijze ?) singer-songwriter leren kennen.
Ik heb nu al 4 albums van hem die me allen zéér bevallen; Transfiguration of Vincent, Transistor Radio, Post-War en dus deze.
De twee oudste had ik eerst gecopieerd van Marc, maar uiteindelijk kocht ik de platen zelf, dit is gewoon te goed om te moeten missen, daarvan wil ik gewoon de originele cd's in huis hebben!
Ze staan ook al op mijn i-pod, héérlijk om met de koptelefoon te beluisteren!
Ik kan je die eerdere albums absoluut aanbevelen!

42 stemmen, het blijft erg weinig, deze artiest is helaas nog niet door de grote massa ontdekt en omarmd, maar we hebben geduld.
Nu ja, één mijner helden, Warren Zevon is ook nooit door de massa ontdekt, helaas pindakaas! Maar dat dit geen rechtvaardige wereld was, dat wist ik al...

avatar van Lepel
Het afgelopen half jaar deze zo nu en dan opgezet. In tegenstelling tot Vader hierboven, die de muziek heeft leren kennen via zijn goede vriend Marc, die overigens geen PC heeft, vind ik er niet veel aan. Saaie boel, net als zijn optredens, zoals Herman aangaf. (Dank voor deze aanwijzing; aanstaande zaterdag staat ie in de Tivoli, ik dacht erover om er langs te stappen. Nu toch maar terrashangen. Weertje he?)
Tenenkrommend vind ik het duet met Lucinda, overigens een naamgenoot van een meisje dat in mijn klas zat, op de basisschool. Ze gooide destijds twee handen vol dorre bladeren in mijn gezicht, waarna ik een van mijn ogen niet meer open kreeg. De huisarts had een co-schaploper over de vloer die ondanks zijn geprut het vuiltje niet uit mijn oog kreeg. Uiteindelijk gered van complete blindheid door de te-hulp-schietende huisarts. Die in die tijd ook geen PC had, net als Marc, de vriend van Vader. Onrechtvaardige wereld.
Nu, vooruit, enige nummers zijn nog wel te pruimen, vooral de wat drukkere nummers a la 'To Save Me' en, mijn favoriet, 'Stars of Leo'.

Erg genoten van je bijdrage Lepel.
Net zoals van deze plaat.

thedude1975
Ik heb deze plaat onlangs blind gekocht, waarom weet ik niet. Heb 'm twee keer opgezet, maar echt boeien deed het (nog) niet. De vergelijking met Elliott Smith heb ik dus (helaas, want groot fan) nog niet gehoord.

Post hierboven van Lepel is leuk ja:)

thedude1975
Vandaag nog eens opgezet. Op het einde van de plaat wordt het pas leuk. Bij Epistemology, Blake's View en het instrumentale Outro (I'm a Fool to Want You) krijgt Ward pas mijn aandacht. Jammer dat je je dan eerst door de rest van de (saaie) plaat heen moet werken. Nogmaals; de verglijking met Elliott Smith van Vader McKenzie hierboven ontgaat mij totaal. Smith's muziek verveelt geen seconde, deze wel;-)

avatar van Kronos
Gisteren gekocht en het album bevalt mij wel. Een beetje laidback en dat past precies bij een zwoele nacht als deze. De veelgelaagdheid spreekt mij ook aan.