The Who - It's Hard (1982)

Label: Polydor

1. Athena (3:46)
  2. It's Your Turn (3:39)
  3. Cook's County (3:48)
  4. It's Hard (3:43)
  5. Dangerous (3:18)
  6. Eminence Front (5:40)
  7. I've Known No War (5:58)
  8. One Life's Enough (2:02)
  9. One at a Time (3:02)
  10. Why Did I Fall for That (3:24)
  11. A Man Is a Man (3:54)
  12. Cry If You Want (4:39)
  13. It's Hard [Live] * (4:56)
  14. Eminence Front [Live] * (5:44)
  15. Dangerous [Live] * (3:48)
  16. Cry If You Want [Live] * (7:12)
avatar van musician
Rehabilitatie.

In 1982 bracht The Who It's hard uit en het werd tegelijkertijd aangekondigd als het laatste album van de band: men ging na twintig jaar uit elkaar.

Een hele grote explosie bracht dit verder niet teweeg, ondanks het feit dat The Who nagenoeg een Beatles/Rolling stones status had, de hoogste die je kunt krijgen in rockland. Ondanks de grandioze prestaties die waren geleverd leefde het niet zo.

De impact van de rebelseThe Who op de (Engelse) jeugd in de jaren '60, voortgezet in de jaren '70 is nagenoeg onvergelijkbaar.
Maar de serieuze rockpers had in 1982 hele andere muziek aan het hoofd, The Who waren dinosauriërs in rockland en zo werd het ook benaderd.

Dit laatste album werd alleen nog met een beetje geluk besproken en de conclusies waren al evenmin verrassend: uitgeblust en hoog tijd dat ze er mee stopten.

De overgebleven leden van The Who hadden in 1978 te maken gehad met het overlijden van drummer Keith Moon, een mokerslag gezien zijn persoonlijkheid en inbreng in de band. Hij werd weliswaar vervangen door een topper, Kenny Jones, maar ze zijn het nooit echt goed te boven gekomen.

Pete Townshend had, als belangrijkste schrijver, het gevoel dat hij, The Who, geen optimale bijdrage meer konden leveren aan de rockscene, de band was 20 jaar oud, wat werd gezien als zeer bejaard in de rockwereld en bovendien was het schema album, toeren, album, toeren enz. jaar in jaar uit moordend.

Daar werd toen nog anders over gedacht dan nu.

Ik moet erkennen dat ik It's hard ook niet direct gekocht heb in 1982, net als z'n voorganger Face dances uit 1981. Het was voor "de jeugd" ook een andere tijd, er was ook een groot aanbod van andere muziek.

Ik geloof ook niet dat It's hard zulke hoge verkoopcijfers heeft gehaald. Hoe dan ook, ik zette de LP een paar jaar later op een cassette maar werd er verder geen dikke maatjes mee, verkeerde tijd en plaats. Het singletje Athena kende ik uiteraard wel goed.

Pas recent heb ik dan eindelijk dit album op cd gekocht, bovenstaande versie met de live-tracks stamt uit 1997.
En pas nu neem ik dus ook hernieuwde kennis van It's hard. Niet in de laatste plaats gemotiveerd door alle jongelingen op musicmeter die enthousiast op Who's next reageren (zie aldaar). Is destijds eigenlijk wel de juiste conclusie getrokken? Is er wel goed naar het album geluisterd, ontbrak niet de wil daartoe en is The Who niet ten onrechte als Rock-dinosauriërs omschreven en dus ook ten onrechte afgeserveerd?

Ik begrijp eerlijk gezegd maar moeilijk dat er destijds maar zo lauw is omgegaan met dit album. Er wordt prima Who-rock op gespeeld, Daltrey is geweldig bij stem, het klinkt helemaal niet gedateerd. En wie de laatste live-tracks hoort, hoort ook dat The Who eigenlijk een springlevende band was (de leden waren nota bene achter in de dertig).

In feite had men gewoon kunnen blijven bestaan, af en toe een nieuw album, af en toe een concertreeks. Een paar jaar later verscheen After the fire, een door Pete Townshend geschreven nummer op een solo cd van Roger Daltrey. Het had een prima Who nummer kunnen zijn geweest, had men de tijd willen nemen om in de loop van de tijd en op zorgvuldige wijze smaakvolle albums samen te stellen.

Nee, It's hard is geen Who's next en misschien geef ik ook wel een halve ster teveel omdat ik het gemiddelde hier veel te laag vind.
Maar het album heeft ten onrechte veel te lang in de anonimiteit moeten leven, is veel te vroeg afgeschreven en daar moet verandering in worden gebracht.

Van "uitgeblust" is geen sprake, sterker, op alle nummers klinkt The Who gemotiveerd, al moest ik zelf even wennen aan Eminence front. En het is ook jammer dat Athena werd gekozen als single. Zo'n beetje elk nummer op dit album was beter geweest. En zelfs als er nog moet worden geaarzeld: het laatste live gedeelte moet zelfs de hardste oordelers ongetwijfeld mild stemmen.

avatar van RuudC
1,5
It's Hard... Het is inderdaad moeilijk om goede muziek te maken. Wat The Who hier weer laat horen is weer van bedroevend niveau. Totaal gebrek aan inspiratie en het lijkt verder wel alsof hier een stel onervaren muzikanten bezig zijn. De songs zijn vaak erg simpel en gekunsteld. Het hierboven bejubelde Eminence Force is inderdaad de uitschieter. Een keurige popsong die met kop en schouders boven de rest uitsteekt, maar verder word ik er niet heel warm van. Toch zou ik dit album best 3.5* en een koppositie kunnen geven als de rest van vergelijkbare kwaliteit was. Ik denk dat Cry If You Want geldt voor veel fans. Ik zou ervan huilen, want het is een compleet fantasieloze compositie, waarvoor niet eens een fatsoenlijk slot bedacht wordt. Het is een grote fade out.

Tussenstand:
8. Face Dances
9. The Who By Numbers
10. It's Hard

avatar van lennert
Het is ergens toch wel knap dat de band nog best als zichzelf klinkt, in plaats van overgave aan de jaren '80. It's Hard is absoluut een van de mindere albums van de band, maar echt rampzalig is het ook niet te noemen. Gewoon wat makjes en gewoontjes. I've Known No War is het enige nummer dat er een beetje uitspringt, maar voor de rest kan ik hier dezelfde kritiek uiten als ik ook heb gedaan op de voorganger. Toch beviel Face Dances me toch net een stukje beter en is dit zelfs op zijn best niet heel bijzonder. Kon alsnog erger gelukkig.

Tussenstand:
1. Who's Next