Bruce Springsteen - Human Touch (1992)

Label: Columbia

1. Human Touch (6:32)
  2. Soul Driver (4:39)
  3. 57 Channels (And Nothin' On) (2:28)
  4. Cross My Heart (3:52)
  5. Gloria's Eyes (3:46)
  6. With Every Wish (4:39)
  7. Roll of the Dice (4:18)
  8. Real World (5:27)
  9. All Or Nothin' at All (3:23)
  10. Man's Job (4:38)
  11. I Wish I Were Blind (4:49)
  12. The Long Goodbye (3:30)
  13. Real Man (4:33)
  14. Pony Boy (2:14)
avatar van Heer Hendrik
Vandaag nog eens opgezet: En daar valt ineens Soul Driver positief op

avatar van Madjack71
Toch nog een halfje eraf. Tot en met Every Wish zijn het stuk voor stuk degelijke nummers, waarbij Cross my Heart en Soul Driver nummers zijn die Bruce achteloos uit zijn mouw schud. Maar daarna komen er toch een flinke bulk composities voorbij die in de achterhoede van zijn muze vertoeven. Was het voorheen dat het bijv. bij een album als The River het nog gered werd door een bevlogen E Street Band en het speelplezier uit die (leef)tijd. Hier klinkt het toch bij nader inzien wel wat nep en belegen. Roll of the Dice, Real World, All or Nothin' at All en m.n Man's Job & Real Man komen bijna ridicuul over en behoren tekstueel ook tot het minste wat The Boss uit zijn pen heeft laten vloeien. Bruce heeft op elk album wel 1 of 2 nummer staan die wat lichtvoetiger van aard zijn of niet helemaal hetjedat zijn, maar dit album herbergt er maar liefst 5 en dan laat ik Pony Boy nog buiten beschouwing, omdat het een vaderlijk liedje is. Nee, een mager 3tje 22 jaar na dato.

avatar van philtuper
vielip schreef:
Ben ik toch niet geheel met je eens Cor! Een nummer als I wish I were blind kan zich mijns inziens makkelijk meten met het beste Springsteen materiaal! In dat nummer legt hij zóveel gevoel en emotie. Iets waar hij alom voor wordt geprezen door de 'kenners'. Human touch (het nummer) is trouwens ook bloedmooi vind ik.
Helemaal mee eens! Het zal wel jeugdsentiment zijn maar ik heb altijd een goed gevoel gehad bij het trio Tunnel of Love, Human Touch en Lucky Town. En eigenlijk hoort daar Born in the USA nog bij. Vind er geen zwakke plaat tussen zitten, ook na al die jaren nog steeds prima platen!

avatar van teus
Ken dit album helemaal niet ,als ik de berichten hier lees,ben ik bang dat de meeste tracks niet het niveau van openingstrack halen....of valt dit mee ?
Vind Human Touch een topper onder de Springsteensongs!

avatar van vielip
Het is niet allemaal niveau opener inderdaad. Maar als je dit album blanco (dus zonder vooroordelen) instapt dan valt er genoeg moois te ontdekken. Nummers als I wish I were blind, With every wish, Man's job, All or nothing at all, Gloria's eyes, Roll of the dice en The long goodbye vind ik persoonlijk fantastische nummers. Daar tegenover staan mindere goden als Real man, Real world, Soul driver, en Cross my heart. Al zijn die laatste twee niet eens echt slecht. Gewoon minder. En je moet het dus niet vergelijken met E Street materiaal want dit is allemaal opgenomen met een heel andere benadering. Juist om van het voorspelbare en veilige E street gevoel los te komen. Lucky town, dat destijds simultaan met deze uit kwam, vind ik nog beter trouwens.

avatar van Sven Vermant
Bruce is een fantastische artiest en performer en ik ben een groot fan van hem. Dit album draai ik eigenlijk nauwelijks meer om dat het zoveel minder is als zijn overige materiaal. Er staan een paar goede nummers op en de rest is helaas bagger. 2,5* meer kan ik niet geven.

Joe B
Nummer 10 had beter Hand Job kunnen heten. Wat een ruk nummer, Bruce. Verder wel oke.

Joe B schreef:

avatar van Helicon
Hoe mooi kun je hartepijn verwoorden, als in I wish I were blind.

Ondanks dat het zonder de e street band is, prima album.

avatar van Marty McFly
Joe B schreef:

"Lovin' you is a handjob baby"

avatar van Germ
Prima album wat mij betreft.
De critici zijn het er over het algemeen over eens dat dit Bruce's slechtste album is maar ik luister hier liever naar dan naar het gros van zijn veel beter gerecenseerde post 2000 werk.
Door de wat blikken productie en het gebruik van drummachines is Human Touch duidelijk een relikwie uit de vroege jaren 90 maar dat heeft wel degelijk zijn charme.
De lange speelduur is eigenlijk de enige spelbreker, maar ook dat is typisch voor de jaren 90. ('We hebben nu schijfjes waar meer dan een uur muziek op past, dus dat moet benut worden' was vaak het motto)

Ondanks alle tekortkomingen een degelijke 3,5*

Bijzonder: vanavond de lp weer eens gedraaid en het beviel een stuk beter dan ik in gedachten had. Halfje erbij en zou me niet verbazen als er nog eentje aan toegevoegd gaat worden later. Mijn minst favoriete album zou wel eens van die positie kunnen wegvallen.

avatar van vielip
Uiteindelijk komt het allemaal wel goed