Bruce Springsteen - Human Touch (1992)

Label: Columbia

1. Human Touch (6:32)
  2. Soul Driver (4:39)
  3. 57 Channels (And Nothin' On) (2:28)
  4. Cross My Heart (3:52)
  5. Gloria's Eyes (3:46)
  6. With Every Wish (4:39)
  7. Roll of the Dice (4:18)
  8. Real World (5:27)
  9. All Or Nothin' at All (3:23)
  10. Man's Job (4:38)
  11. I Wish I Were Blind (4:49)
  12. The Long Goodbye (3:30)
  13. Real Man (4:33)
  14. Pony Boy (2:14)
Father McKenzie
Ja, van Human Touch en Lucky Town was best één veel beter album gemaakt geweest, op beide platen staan te veel mindere songs, en die halen het niveau toch naar beneden.
Ik kom voor beide zo ongeveer op *** of ***1/2 uit, en hoger kan ik deze 2 albums niet kwoteren, Bruce heeft véél sterker materiaal, en hij deed het later gelukkig terug stukken beter.

avatar van Queen4652
Ik heb dit album nog niet op cd aangeschaft maar ga dat zeker nog doen. Van wat ik tot nu heb gehoord via YouTube en Amazon.com klinken de nummers erg lekker. Persoonlijk vindt ik 'Pony Boy' een erg mooi en teder liedje dat ik zeker tot mijn favorieten van Springsteen reken.

Persoonlijk vind ik dit album echt één van zijn zwakste. Evenals Lucky Town verveelde dit album mij al zo snel dat ik beide maar heb weggegeven aan iemand, die er wel blij mee was.

avatar van vielip
In het begin vond ik dit de betere van de twee. Nu, jaren later vind ik Lucky town toch een stuk beter! Niet dat dit een slecht album is, in tegendeel maar op Lucky town staan minder vullertjes vind ik. Op dit album vind ik Human touch, I wish I were blind, With every wish, Roll of the dice en Gloria's eyes werkelijk subliem, wel of geen E-street band! Die nummers zijn zo typisch Bruce dat je het onmogelijk als slecht kunt afdoen. All or nothing at all, The long goodbye en Man's job reken ik ook tot de betere nummers. De rest is matig...

avatar van Cor
Cor
Beetje flauwe plaat, de spanning ontbreekt. Het is echt geen gemiddelde 'Skyradio muziek' waar je naar luistert, maar het is toch echt een album waar de urgentie niet van afspat. Teveel doorkabbelende nummers en geen onderbrekingen waar je even verrukt van uit je stoel opveert. Naar mijn smaak staat er zelfs geen één echt topnummer op, en dat kon je tot nu toe toch niet zeggen van Springsteen-platen. Maar ja, in zo'n omvangrijk oeuvre zit ook wel eens een mindere plaat.

avatar van vielip
Ben ik toch niet geheel met je eens Cor! Een nummer als I wish I were blind kan zich mijns inziens makkelijk meten met het beste Springsteen materiaal! In dat nummer legt hij zóveel gevoel en emotie. Iets waar hij alom voor wordt geprezen door de 'kenners'. Human touch (het nummer) is trouwens ook bloedmooi vind ik.

avatar van BB King
Cor schreef:
Sluit ik me bij aan, met uitzondering van de hit, vind het titelnummer wel heel erg goed.
Om 57 Channels moet ik altijd lachen, weet niet of het zo bedoeld is, maar het heeft iets komisch.

avatar van Poeha
vielip schreef:

Zeker weten wat I Wish I Were Blind betreft.
Met afstand het beste nummer hier en absolut één van de toppers van Bruce.
Human Touch, 57 Channels (ja, ja), Real Man, Man's Job, All Or Nothin' at All, Glroia's Eyes en Roll of the dice vind ik ook goed.
Pony Boy...toch wel een prima song.

avatar van Madjack71
Pony Boy was destijds een kinderliedje voor zijn jongste zoon. Meer een vaderlijk stukje muziek als een interessante compositie...en m.i. juist daarom ook wel te waarderen. Human Touch behoort wat mij betreft met gemak tot zijn betere latere nummers. Van dit album vind ik het vooral tot aan With Every Wish prima opgebouwd. Liedjes als Roll of the Dice/All or Nothin' at All en Man's Job spreken mij veel minder aan en daar zakt het voor mij ook wat in. I Wish i Were Blind, zong ik nooit mee....onder het motto...be careful what you wish for. Ach iedere gek zijn gebrek.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Helemaal eens met mijn bovenbuurman, al trek ik de grens t/m With every wish en vind ik ook Real world en The long goodbye van bovengemiddeld niveau.

Hendrik68
Het titelnummer is goed en I wish I were blind is in mijn ogen een van de beste nummers die Bruce gemaakt heeft......................en dan heb je het helaas in een keer gehad. Het wel bijzonder lullige Pony Boy is even bedroevend als kenmerkend voor deze CD. Bij Lucky Town zei ik al dat hij van die 2 beter 1 had gemaakt, maar dan nog was het matig geweest. Hij moest hiervan zelf ook even bijkomen. Gelukkig zou hij een paar jaar later met The Ghost of Tom Joad alles weer goedmaken.

avatar van iggy
De opener is gewoon een heerlijk nummer. Soul driver gaat er prima in. 57 channels vind ik ook al helemaal niet slecht. Da's een goed begin voor mij. 3 nummers van bruce en ik amuseer me prima. Ok 57 is geen echte topper maar ook niet slecht. Cross my heart matig net als gloria's wel iets beter dan cross. With evry wish vind ik een heerlijk nummer. Dan zakt de boel behoorlijk in met naar mijn gevoel niemands dalletjes. Het is ook weer geen crap(behalve pony boy wat een onzin zeg) maar echt bekoren doet het me nou ook bepaald niet. 3 goede nummers tel ik en een aardig nummer.

avatar van vielip
Je vergeet het wonderschone I wish I were blind iggy! Kan zich zonder pardon meten met het beste dat Bruce heeft opgenomen wat mij betreft!

avatar van Madjack71
I wish i were blind is idd. een mooi nummer en ben het met iggy eens dat tot With every wish...wat dan weer een mooie brugje vormt naar I wish i were...want elke wens brengt ook een vloek met zich mee...dit album goed in elkaar steekt, daarna tovert de boss toch een aantal van zijn meest oppervlakkigste nummers uit zijn grote toverhoed -naar mijn smaak-. Die daarnaast toch ook de zo nodige muzikale boost van een E Street Band deerlijk missen, dat werd destijds ook pijnlijk duidelijk tijdens diens tournee waar ik hem in Hamburg had gezien. Ik zing alle nummers met Bruce met liefde en plezier mee, maar met I wish i were blind, had ik dat toch een stuk minder, kreeg toch ietwat een ongemakkelijk gevoel om die wens hardop te zingen....je kunt maar een tik hebben heh. Dus dat heb ik opgelost door een soortgelijke broeder van dit nummer ook heel mooi te vinden en ws. ook een favoriet van Bruce himself, omdat deze toch met enige regelmaat tijdens de live optredens voorbij komt nl. If I Should Fall Behind. Maar zoals vaker aangegeven hier, had een samensmelting van Human Touch en Lucky Town een dijk van een plaat opgeleverd. Edoch parels voor de zwijnen....toen was ik helemaal in mijn nopjes met maar liefst twee albums van mijn muzikale held.

avatar van iggy
Mmm in zo ver vergeten dat ik wish moet zetten onder aardig. Dus ok 3 goede en 2 aardige nummers. With evry wish vind ik vele malen beter.

Nu wil ik absoluut niet de indruk gaan wekken dat alles wat vielip (steen) goede bruce nummers vind ik hier sta af te zeiken. Want dat is gewoon niet zo.
Maar het valt wel op dat vielip en ik het maar zelden eens zijn over idividuele springsteen nummers. Wat vielip steen goed vind vind ik weer niks en het omgekeerde.
Smaken he het blijft daardoor ook wel weer leuk niet waar?

EEE madjack ben je een beetje bijgelovig?.....he he
Maar ik ben het wel met je eens dat hij van deze 2 platen er beter 1 had kunnen maken.

avatar van rushanne
Een album dat gelijktijdig uitkwam met Lucky Town. En die laatste kan me meer bekoren. Ook op Human Touch staan een aantal uitstekende nummers, maar ook meer "mindere" nummers en zelfs een enkel (bar)slecht nummer. Met Pony Boy slaat hij de plank totaal mis, of het moet zijn dat hij dacht, ik kan alles wel op cd zetten, mijn fans vinden alles goed wat ik uitpoep. Helaas, dat dus niet.

Human Touch, 57 Channels, With Every Wish, Roll Of The Dice en vooral het bloedmooie I Wish I Were Blind zijn de nummers die de cd voor mij nog een ruime voldoende geven

rushanne schreef: ...Met Pony Boy slaat hij de plank totaal mis

Volgens mij was het ook niet zijn intentie om het als een echte compositie te brengen en was het meer een slaapliedje dat hij voor zijn zoontje gemaakt had, die destijds nog in de luiers zat. In die periode begon hij een echte papa boss te worden en was hij helemaal in de familie ding. In dat perspectief zie ik het ook. Dit album klinkt als een klok tot aan With every wish, om daarna te vervallen -naar mijn smaak- tot oppervlakkig geneuzel over dobbelstenen en slappe macho taal bij Man's Job en Real Man o.a. I wish i were blind is ook nog mooi en The Long Goodbye die misschien beter gepast zou hebben op Lucky Town.

avatar van vielip
En toch heeft Man's job een ongelooflijk aanstekelijk refrein! Dat deuntje krijg je je kop bijna niet meer uit....ik tenminste niet
Geen geweldig nummer maar wel een verdomd goed popliedje vind ik.

avatar van Madjack71
Klopt, daar kan ik ook wel in mee...maar hij heeft dat vaker en beter gedaan vind ik..en daarbij mis ik de chemie die de E Street Band daarin meebracht, waardoor het ook meer ballen kreeg en die Man's Job ook echte mannenwerk werd.

avatar van Madjack71
Merk dat ik er toch meer van kan genieten dan dat de 3* aangeven, dus kan wel een halfje bij...Man's Job/Real Man/Roll of the Dice en Real World blijf ik wel de mindere van het geheel vinden, maar tot aan With Every Wish is het wel ijzersterk.

avatar van vielip
Heb deze onlangs weer eens een aantal maal gedraaid. Het viel me op dat nummers als Soul driver, Cross my heart en Real world me eigenlijk weinig tot niks doen. Pony boy vind ik, in tegenstelling tot veel anderen best geinig. Je moet het gewoon niet als volwaardig nummer zien. Zo heeft hij het ook niet bedoeld. Het was een eerbetoon aan z'n pas geboren kind destijds. Bruce was zo trots als een pauw op z'n eerste koter dus ach....een liedje voor het slapen gaan moet kunnen
De prijsnummers blijven wat mij betreft Human touch, I wish I were blind, With every wish, Gloria's eyes, Roll of the dice, The long goodbye en Man's job.

avatar van Heer Hendrik
Altijd een prima album gevonden van Bruce Springsteen. Luistert lekker weg, Ik draai hem niet vaak, maar d.w.z. dat ik hem slecht vindt. I wish i were blind is veruit het mooiste op dit album en Human touch is een goede song met een prachtig einde. Mis ik de E street band nu bij deze plaat? Nee...niet echt!

avatar van vielip
Ik mis de E-Street Band op het album zelf ook niet. Als ik echter nummers van dit album in een live versie mét de E-Streeters hoor dan merk ik toch wel degelijk verschil! Had hij Human touch en Lucky town met hen opgenomen dan was het resultaat toch heel anders geweest gok ik. Want dat op beide albums pareltjes staan staat voor mij vast.

avatar van Heer Hendrik
Live voegt de Estreet band altijd iets toe aan de nummers. Er is altijd over de aanpak nagedacht hoe ze een nummer op de buhne gaan brengen. Live vindt ik Bruce en zijn E street band altijd op zijn best. Laat ik het zo zeggen: bij dit album valt het mij niet op dat de e street band ontbreekt

avatar van rushanne
Stel je eens dat de E-Street-Band "Pony Boy" live gaat spelen................

avatar van Madjack71
...nou in de stijl van The Seeger Sessions zou het wel redelijk kunnen denk ik zo.

Madjack71 schreef:

Mag ik dan bedanken?

avatar van Ronald5150
"Human Touch" kan zich niet meten met het beste werk van Bruce Springsteen, zoals bijvoorbeeld "Born to Run", "Darkness on the Edge of Town" of "Nebraska". Maar deze plaat is uiteindelijk toch een meer dan voldoende plaat. Het ontbreken van de E Street band vind ik duidelijk hoorbaar, die typische bombastische rocksound is minder aanwezig. De liedjes zijn niet allemaal even sterk, maar zelfs een mindere Springsteen plaat (in vergelijking met eerder genoemde werken) steekt nog steeds boven het gemiddelde uit. Daarnaast is de titeltrack een fantastisch nummer. Dat niveau haalt de rest van dit album nauwelijks, maar "Human Touch" is van begin tot eind zeer genietbaar.

avatar van Deranged
Deze net als Cohen's Ten New Songs bij de Lidl gekocht.

Wel apart dat ze daar ineens geslaagde studio albums verkopen maar goed.

Verder hebben ze ook wel goeie spullen trouwens.

Dit is natuurlijk gewoon een prima album met enkele zeer geslaagde nummers zoals natuurlijk het heerlijke titelnummer.

avatar van blaauwtje
Gisteren het concert in Monchengladbach beleeft, daar speelde hij als tourpremiere A man 's job, heb nu de hele plaat weer eens geluisterd, krijgt er een vol punt bij!!!!!