Emiliana Torrini - Love in the Time of Science (1999)

IJsland
Label: One Little Indian

1. To Be Free (3:25)
  2. Wednesday's Child (3:54)
  3. Baby Blue (4:05)
  4. Dead Things (4:25)
  5. Unemployed in Summertime (3:46)
  6. Easy (3:22)
  7. Fingertips (3:43)
  8. Telepathy (4:01)
  9. Tuna Fish (3:13)
  10. Summerbreeze (3:48)
  11. Sea People (1:12)
  12. To Be Free [Live] *
  13. Summerbreeze [Live] *
Prachtig album, mooie cover en fantastische stem van Emiliana. Prachtige sfeerschepping. Emiliana zou wat meer bekendheid mogen verdienen!

stiekem vind ik dit album beter dan fisherman's woman. vooral het nummer To Be Free is verslavend mooi.

avatar van Droid
Op dit album is de vergelijking met Björk makkelijk gemaakt, vooral bij "Fingertips" en "Tuna Fish". Maar eerlijk is eerlijk, Emiliana zingt mooier. Vooral haar uithalen op "Telepathy" verraste me. De productie van Roland Orzabal (Tears for Fears) is goed te merken.
Mooi album, intrigerende zangeres.

Omayyad
Ik ken alleen Wednesday's Child. Is dat een beetje representatief voor de rest van deze plaat?

avatar van Droid
Niet helemaal representatief, er staan mooiere nummers op naar mijn mening. Je zal het pas echt weten als je het hele album luistert...

Doom!
Het album Love in the Time of Science is een aangename eerste aanraking met zangeres Emiliana Torrini. Haar prachtige stem pakte me al helemaal in bij de eerste luisterbeurt. Nummers als To Be Free, Dead Things en Telepathy zijn prachtig. Het album is verder erg wisselvallig met veel soorten pop. Het gaat geen moment vervelen.

5.0*

avatar van Frederick
Haar eerste album dat ik beluister doet direct sterk denken aan die andere IJslandse (trip-hop)dame, Björk. Met dien verstande dat dit te beluisteren is zonder schrikmomenten. Heeft een en ander te maken met het ontbreken van angstaanjagende uithalen. Prettiger muzikaal landschap bij deze plaat bovendien. De elektronica weggedacht hoor ik zowaar een vleugje Tori Amos.
Telepathy vormt daarop een betreurenswaardige uitzondering, dat gekrijs door merg en been associeer ik al gauw met Brrr... Björk!

Het album als geheel is me toch te vlak voor een uitmuntende score, maar dankzij de opener, Wednesday's Child, Tuna Fish en Easy verdient deze atmosferische plaat alsnog 3,5*
_________________________
EDIT: zo-even las ik dat Droid eerder al de naam Björk had laten vallen om op te merken dat Emiliana Torrini's stem prettiger is, ofwel beter aan te horen. Met, nou ja, een wat andere taxering van Telepathy:
Droid schreef:

Droid schreef:
De productie van Roland Orzabal (Tears for Fears) is goed te merken.
Wist niet dat hij het had geproduceerd, maar, nu je het zegt, absoluut merkbaar! Met die wetenschap hoor je er inderdaad de geluiden van deze synthpopveteraan goed in terug. Ook bespeurde ik hier en daar Brian Eno-achtige sferen

avatar van Thomas91
Mijn favoriete album van Emiliana Torrini. Een leuke zangeres. Fijne stem die goed overweg kan met verschillende muziekstijlen. In dit geval gaat het vooral over de elektronische boeg.

De muziek intrigeert. Rustig maar toch spannend. Goed album voor later op de avond. Ik moet zelf (gelukkig) niet zo aan Björk denken. Wellicht moet Björk bij mij nog wat groeien, maar na de kennismaking wat jaren terug kan ik niet zeggen dat er al veel verbetering is. De stem van Emiliana Torrini klinkt veel liever en rustiger. Haast persoonlijk naar de luisteraar.

Af en toe zit er een redelijke uitbarsting in (Dead Things bijvoorbeeld) maar over het algemeen is het een lekker ontspannen album dat je niet loslaat. Hoogtepunten zijn voor mij Fingertips en To Be Free, maar het gemiddelde niveau ligt hier wat mij betreft érg hoog.