Bob Dylan - Greatest Hits (1967)

Folk
Label: Columbia

1. Blowin' in the Wind (2:48)
  2. It Ain't Me Babe (3:34)
  3. The Times They Are A-Changin' (3:15)
  4. Mr. Tambourine Man (5:29)
  5. She Belongs to Me (2:50)
  6. It's All over Now, Baby Blue (4:17)
  7. Subterranean Homesick Blues (2:19)
  8. One of Us Must Know (4:56)
  9. Like a Rolling Stone (6:09)
  10. Just Like a Woman (4:55)
  11. Rainy Day Women Nos. 12 & 35 (4:37)
  12. I Want You (3:07)
ricardo schreef:
Ik vind de muziek wat slapjes klinken en niet krachtig genoeg. De stem is waarschijnlijk het grote struikelblok, maar muzikaal vind ik het ook erg karig en marginaal klinken allemaal.

Dit keer ben ik het volledig eens met ricardo. Ik heb nooit veel gehad met Bob Dylan. Ik vind zijn liedjes vaak richting het 'zeurderige' of zoals hij formuleert slappe en zijn stem al helemaal niet krachtig en mooi. Muzikaal is het inderdaad erg karig. Ik heb het zeker geprobeerd, maar de klik is er niet. Deze vroege Greatest Hits is daar geen uitzondering op, hoewel dit nog het betere werk bevat: er staan een paar aardige nummers op. Ik kan de bijna mythische verheerlijking van deze man dan ook niet volgen. Volgens mij hijzelf ook niet.

avatar van BoyOnHeavenHill
Deze heb ik indertijd gekocht toen ik van een vriend wat Dylan had geleend en dacht: nou, met wat er op déze plaat staat kan ik wel toe, dan heb ik wel voldoende. Hoe ernaast kan een mens zitten? Overigens blijft dit een prima compilatie, in de zin dat hier louter hoogtepunten op staan (afgezien van al die andere bijna even verplichte hoogtepunten die er níét op staan), plus dat je inderdaad wel kunt zeggen: als je déze nummers al niets vindt, hou dan maar op. Of zijn er mensen die John Wesley Harding of Blood on the tracks of Time out of mind wèl goed vinden en Like a rolling stone en One of us must know niet? Ik kan het me niet voorstellen, maar wie weet... Hoe dan ook, als destillatie van de belangrijkste periode van de wat mij betreft grootste muzikant ooit kan ik toch niet om de maximale waardering heen :

avatar van musician
Buitengewoon prettig luisteralbum van Bob Dylan.

Compileren is meer dan alleen maar de grootste hits in een chronologisch rijtje. Wat minstens zo van belang is, is dat er een smaakvol geheel ligt, met als het even kan een samenstelling die niet onderdoet voor een regulier studioalbum uit die tijd.

Daar voldoet deze Greatest Hits volledig aan. Natuurlijk heeft Bob Dylan tot 1967 al eerder goede albums gemaakt, hoewel ik alleen Blonde on Blonde ook 5***** heb gegeven.
Maar mocht je die allemaal niet hebben of kennen, dan blaast deze verzamelaar je, als eerste kennismaking, behoorlijk van de sokken.

De veelal akoestische nummers met dan het destijds door puristen vermaledijde (want elektrische versterkte) Like a Rolling Stone zijn van ongekende schoonheid, onmiskenbaar van de hand van Dylan. Ze behoren tot de meest klassieke werken in de rockmuziek ooit geschreven, menigmaal door de meest uiteenlopende artiesten in de afgelopen 50 jaar ook gecoverd.

In die zin, ware het niet een compilatie geweest, zou Greatest I vermoedelijk tot één van de meest invloedrijke albums aller tijden hebben behoord.