Anneke van Giersbergen & Agua de Annique - Pure Air (2009)

Label: Jammm

1. The Blower's Daughter (4:34)

met Danny Cavanagh

2. Beautiful One (5:55)

met Niels Geusebroek

3. Wild Flowers (4:19)
  4. Day After Yesterday (3:43)

met Marike Jager

5. Come Wander with Me (3:35)

met Kyteman

6. Valley of the Queens (2:40)

met Arjen Lucassen

7. To Catch a Thief (5:47)

met John Wetton

8. Ironic (3:55)
  9. What's the Reason? (3:32)

met Niels Geusebroek

10. Yalin (3:41)
  11. Somewhere (4:09)

met Sharon den Adel

12. Witnesses (1:52)
  13. The Power of Love (4:52)
Relax
khonnor schreef:
maar, wat een afgrijselijk mottige hoes. is dit nu echt van t beste dat Nederland te bieden heeft? een dom blondje met ne paardesmoel?

Oh muziek gaat over uiterlijk.

khonnor schreef:
over de muziek spreek ik me niet uit.... ex-zangeres van gothic - progressive metal bandje uit nederland maakt akoestische plaat met covers en heropnames van bestaand materiaal. waarschijnlijk resultaat: gezaag van de bovenste plank met veel "hoge noten"

Als jij het beste bent wat een forum te beiden heeft zou het ook niet veel zijn volgens mij...

avatar van predator
Zijn er ook mensen die iets zinnigs over de cd kunnen zeggen??? Over de hoes vind ik eerlijk gezegd niet zo boeiend......

rafke pafke schreef:

Je schrijft dat je je niet zal uitspreken over de muziek, waarna je dat dan toch doet. gek

ik ben gek

ik bedoel maar: ik heb de CD nog niet gehoord maar op basis van de mziek die ze bij the gathering maakte en haar stemgeluid kan ik nu al zeggen dat ik het absoluut slecht zou vinden....

dus, ik spreek me niet uit over de muziek op deze CD

Relax schreef:

Oh muziek gaat over uiterlijk.

neen dus, maar wat een afgrijselijk lelijke hoes.....

"ex-zangeres van gothic - progressive metal bandje uit nederland maakt akoestische plaat met covers"

@ Khonnor: Een beetje selectief quoten natuurlijk, niet helemaal eerlijk.
Toch, als je nog steeds in de veronderstelling bent dat The Gathering de laatste jaren nog steeds een Metalband was, zegt dat ook genoeg. De laatste paar jaar, kon de band niet verder af staan, van het Metalgeluid wat ze eerst hadden. Ook die zo gezegde hoge noten, vallen zat mee.
Vind mooi wat je wil, maar kom niet zo kort door de bocht aanzetten met je mening.

Dit neemt overigens niet weg, dat ik zelf ook totaal niet sta te springen om deze cd en dat ik hem ook niet snell zal beluisteren. Niets nieuws onder de zon, dus ik grijp wel weer terug naar Mandylion of Souvenirs.

khonnor
mmm, heb je wel gelijk in. Ik ken the gathering enkel van mandylion (vreselijke plaat imho) en van how to measure a planet (iets interessanter - wat psychedelica, zelfs ambient en avant garde invloeden, maar heel onbeholpen gedaan - en volledig naar de kloten geholpen door... u raadt het al... het stemgeluid van ons anneke, imho).

ik heb het gewoon echt niet met die zgn perfecte stemmetjes van al die zangeressen van zgn "gothic" metal bands....

maar, mijn reactie was vooral op de hoes gericht. echt, ik zag deze hoes op de front page van mume en dacht... my god, dit moet toch zowat de lelijkste hoes ooit zijn.

avatar van smash016
@khonnor: Ik ben het met je eens over de hoes. Verschrikkelijk. Anneke van Giersbergen is zo'n mooie vrouw en dan heeft die fotograaf het voor elkaar gekregen om zo'n lelijke foto van haar te maken.

Voor wat betreft haar stemgeluid ben ik het echter niet met je eens. Gothic is The Gathering/Anneke nooit geweest, eerder symphonische metal. En ja, Mandylion is ook verschrikkelijk, wat een overschatte, onvolwassen plaat is dat. Vanaf How To Measure a Planet werd het zoetjes aan beter, ik weet niet of je ooit If Then Else of Souvenirs hebt gehoord? Die zijn echt véél beter en er is niks metal meer aan, en ook haar stem is anders gaan klinken. Ze is nogal idolaat van Thom Yorke en dat hoor je terug in haar stem op die platen. Beetje dat nasaal-neurotische, zeg maar. Verre van perfect in ieder geval. Less is more, op die fiets. Luister maar 's naar het nummer 'Debris'.

flebbie
Nogal matte plaat. Ik heb bij elke uitvoering zoiets van: aardig maar het origineel was beter. Ik mis ook een beetje de emotie die normaliter zo kenmerkend is voor Annekes stem. Snap eigenlijk niet waarom het allemaal zo vlak overkomt, live klonken die acoustische versies wel overtuigend. 2,5*

LocoHermano
predator schreef:
Over de hoes vind ik eerlijk gezegd niet zo boeiend......

LocoHermano schreef:

Ik eerlijk gezegd wel, wat een plaatje is die Anneke toch, mmmmmh.....

zekers ze is heel puur he

avatar van Ceasar
LocoHermano schreef:

Ik eerlijk gezegd wel, wat een plaatje is die Anneke toch, mmmmmh.....

Anneke is inderdaad een plaatje maar ik vind dit toch echt een slechte foto van haar.

flebbie
Ze ziet inderdaad een beetje pips, maar dat past dan wel weer goed bij de muziek.

Beetje jammer van de diverse covers op dit album , dit heeft ze niet nodig.Het album is wat veel van het zelfde .Al hoewel ze een mooie stem heeft.Het hoesje oogt wat goedkoop.

sanquin
Heerlijk rustig album, mooi gezongen covers met als hoogtepunt Come wander... Wie haar live gezien heeft weet het: Anneke behoort tot de absolute top in Nederland en is erg grappig bovendien. Was vorige week bij de cd-presentatie van deze CD met o.a Sharon den Adel en Marike Jager. Een bomvolle Melkweg genoot (behalve de mensen achterin dan)..

sanquin schreef:

Een bomvolle Melkweg genoot (behalve de mensen achterin dan)..

Zeker absolute top! Grappig valt in mijn optiek wel mee, eerder naief.

Hoezo achterin niet? Was het geluid niet hard genoeg?

avatar van Metalhead99
itchy schreef:

Inderdaad, dit is nu al dé hoes van 2009!

Dat vind ik nog een beetje vroeg... Wie weet komt Epica dit jaar met een album en een prachtige hoes met Simone Simons:D

dileo
Goede, rusitge cd. Lekker bij een Grand Cru en een blok brie.

avatar van smash016
vigil schreef:

Zeker absolute top! Grappig valt in mijn optiek wel mee, eerder naief.

Hoezo achterin niet? Was het geluid niet hard genoeg?

Ze komt inderdaad altijd zo lekker naïef over, maar dat is een beetje haar show volgens mij, ze wordt er in ieder geval erg geestig en aantrekkelijk van. Check het begin van dit filmpje:
YouTube - anneke van giersbergen,03/09/07,delft

Joy
na weken van Ane Brun in de spelert, is van Giersbergen nu aan een beurt toe

zelfde stijl, wel wat zoeter

Ane Brun vind ik verassender, dit is mij ietwat te voorspelbaar en te zoetwatergekabbel , een gaap komt op

Ze zingt iig prachtig maar weet nergens lang te boeien

ironic volstrekt overbodig

wat kun je nog toevoegen aan zon sterk nummer, tenzij je het over een kompleet andere muzikale boei gooit, dit is gewoon een kopie en niet meer dan dat

power of love idem

een 2

avatar van vigil
power of love een kopie?? Is geheel anders dan het origineel.

Joy
ut blijft een kopie en een slechte

avatar van Mandylion
De hoofdtoon hier is een beetje negatief... tijd om er wat verandering in te brengen, want ik vind dat we hier te maken hebben met een prima album. Mooi en rustig, mooie bewerkingen van nummers, leuke samenwerkingen. Alles is mooi uitgevoerd (lijkt overigens soms net alsof het live is), puur zonder bewerkingen, maar geen enkel nummer wint hiermee echt aan kracht. Verliezen aan kracht doen ze zeker ook niet, maar om even een heel scheve vergelijking te trekken: in Sleepy Buildings werden een aantal nummers flink verrijkt. Dat is op Pure Air helaas nauwelijks gebeurd; soms verlang ik toch even naar het vollere geluid van Air. Ook weet het album niet op ieder moment te boeien.
Neemt niet weg dat het allemaal mooi, en, zoals de bedoeling, puur klinkt en dat eigenlijk alle nummers toch wel erg fijn aan te horen zijn. Het luistert gewoon prima weg. Ik was ook bij het concert in de Melkweg en dat ik daardoor een gesigneerde versie heb van dit album en Anneke even recht in de ogen heb mogen kijken, vergroot mijn positieve oordeel.

Eerste luisterbeurt bevalt goed, maar wellicht dat deze plaat snel gaat vervelen omdat ik de originele versies van de meeste nummers wel kan dromen. Maar absoluut een mooie stem en ook leuk dat de Silkstone zanger ook 2 liedjes meedoet. 3,5

avatar van Joy4ever
Slaapverwekkend en een gemiste kans. Neerlands beste vocaliste, alleen erg jammer dat ze het hier nergens laat horen.

avatar van smoozycat
Ik ben vooral fan van haar Gathering werk. Maar dit vind ik ook te pruimen. Lekkere muziek voor het slapen gaan en ik vind haar een van Neerlands beste zangeressen.
Ik ga haar zaterdag zien optreden in Spijkenisse en ik hoop dat ze niet alleen het hele optreden rustige nrs. doet.
Heeft iemand haar live gezien?

avatar van Madjack71
Dit Pure Anneke vind ik over het geheel mooier uitgevoerd dan het toch wat 'gemakzuchtige' In Your Room, dat ook wat minder om het lijf heeft, maar dan weer wel fris klinkt.
Annekes stem i.c.m. een wat donkere mannenstem geven de nummers waarbij dat gedaan is een extra cachet. Dit Pure Air vaart m.i. wel bij de diverse gastoptredens en geeft er ook daadwerkelijk diversiteit aan.
Er staan ook een aantal covers op, die niet allemaal een meerwaarde geven aan het origineel. Zo klinkt Ironic eigenlijk gewoon als Ironic van Morissette en zingt ze het wel lieflijk, maar mist het zijn uitwerking. Wild Flowers zijn de Wilde Bloemen van Frank Boeijen, wel leuk bedacht om dat in het engels te vertalen en muzikaal uit te werken. Maakt m.i. wel ietwat pijnlijk duidelijk dat ze die taal niet goed beheerst. Ben benieuwd hoe zij het in haar moedertaal zou doen met zulks een muziek.
The Power of Love klinkt ook weer lieflijk, maar dat nummer vaart vooral bij de bombast die Frankie eraan gegeven heeft.
Al bij al mooie muziek, maar over het geheel iets te tam nog, want live kan het een echte rockbitch zijn.

avatar van IntoMusic
Wat een fantastisch album is dit. Door diverse optredens van Anneke op tv (zoals DWDD en Tien van Tijl) ben ik aan haar solo albums begonnen en dat is zeker geen straf. Wat een hemels stemgeluid heeft zij en natuurlijk moet je dit genre niet gaan vergelijken met haar 'vorig leven' in The Gathering.

Het begint al met Rice's Blower's Daughters en wat zou het mooi zijn als Anneke dit nummer is met Rice zelf zou zingen. Daarna laat de cd mij niet meer los en wat mij opvalt is dat Anneke zich in de duetten aanpast aan de stijl die de ander heeft. Zoals het duet met Marike (een echt Marike nummer) en met Kyteman (die je naast Sorry kan leggen qua sfeer).

Wat een laag gemiddelde voor een zo'n schitterend album. Mijn hart klopt nu definitief sneller bij haar stem...

Voor mij toch ook wel de favoriet en dat met zoveel covers (die overigens prima worden uitgevoerd).

avatar van james_cameron
Haar stem blijft erg mooi, maar deze hoofdzakelijk akoestische aangelegenheid is duidelijk teveel van het goede. Een paar liedjes achter elkaar beluisteren gaat nog wel, maar een heel album... De boel wordt al snel erg gezapig en saai. De soms gebrekkige engelse uitspraak stoort ook. Daarnaast had Anneke zich beter niet kunnen wagen aan bepaalde covers. Ironic wordt matig uitgevoerd en ook de cover van The Power Of Love is wat mij betreft niet gelukt.

avatar van Ronald5150
De sober setting op "Pure Air" zorgt ervoor dat de fantastische stem van Anneke van Giersbergen nog beter in de spotlight komt te staan. Ze is wat mij betreft al jarenlang een van de beste zangeressen van Nederland. Het album is gebaseerd op haar eerste album als Agua de Annique. "Pure Air" bevat uitgeklede voornamelijk akoestische liedjes van die plaat ("Air"), aangevuld met enkele covers. Daarnaast wordt Anneke bijgestaan door een keur aan gastartiesten. "Pure Air" is lekker om naar te luisteren, al vind ik wel dat de spanning en de af en toe dreigende sfeer van "Air" niet altijd wordt geëvenaard. Dat is het nadeel van de akoestische instrumentatie zal ik maar zeggen. Maar als je Anneke van Giersbergen op haar mooist wil horen zingen, en dat wil ik best regelmatig, dan is "Pure Air" een schot in de roos.

sanquin
'Somewhere' is toch nog wel steeds het absolute hoogtepunt. Toch wel een beetje het mooiste damesduet van de lage landen!

avatar van matthijs
Prettige plaat, niet te vol geluid en niet gladgepoetst zoals met rustige muziek nog wel s gebeurd. Anneke's stem speelt meer de hoofdrol dan bij the Gtahering. Je moet er van houden, schijnt (ik wel). Geen Gathering-sound, ze kan het.