Björk - Selmasongs (2000)

Alternatieve titel: Dancer in the Dark

IJsland
Score
Label: One Little Indian

1. Overture (3:38)
  2. Cvalda (4:48)

met Catherine Deneuve

3. I've Seen It All (5:29)

met Thom Yorke

4. Scatterheart (6:39)
  5. In the Musicals (4:41)
  6. 107 Steps (2:36)

met Siobhan Fallon

7. New World (6:53)
goede soundtrack bij goede film...bjork = goed

avatar van Flipper
Hele mooie muziek

avatar van bloempje24
Wat voor een soort album is dit? Gewoon Bjork, of meer richting Drawing Restraint?

Eerder gewoon Bjork. Denk een beetje aan nummer als It's Oh So Quiet, maar dan dramatischer.

Ik had deze CD overigens nooit gekocht als ik hem niet cadeau had gekregen. Vond het geen verhouding: 20 euro (of hadden we toen nog guldens?) voor iets meer dan een half uur muziek...

avatar van Tsjo-Wi
dat nummer met Thom Yorke is mooi nummer!

avatar van doornappel
prachtige film, prachtige soundtrack.

avatar van Cloud
Geweldige nummers, ik heb de film gezien.
Maar ik prefereer toch de versie van Thom Yorke.
Die man in de film is niet echt een zanger.

De film is trouwens erg goed.

EVANSHEWSON
Ik denk dat in dit geval hier de score beter, véél beter is dan de film!

***1/2

avatar van Flipper
EVANSHEWSON schreef:
Ik denk dat in dit geval hier de score beter, véél beter is dan de film!

***1/2

Beide zijn heel mooi

Imagine.
IDD, De film en de score zijn beiden erg mooi. 4 sterren!

avatar van Gerards Dream
Het voordeel voor de muziek in mijn geval is dat ik haast nooit de film zie. Dit album begint behoorlijk klassiek in al haar fijnheid en bombast. Het doet me daardoor niet gelijk aan Björk denken. Track twee begint in ieder geval lekker experimenteel. Hier en daar zijn geluiden te horen die aan een musical doen denken. Wonderwel past de stem van Björk hier erg goed op. Track drie doet sprookjesachtig aan. Het doet mij denken aan een stel dat wakker wordt in een loods bij een haven. De instrumentatie versterkt dit gevoel. Scatterheart doet me in het begin terug denken dat ik nog in de wieg lig, terwijl de naald van een pick-up zich door de groeven van plaat baant. Dit gegeven is mooi uitgewerkt in een stemmige track.

In the Musicals begint met het geluid wat me doet denken aan het stuiteren met een bal in een gymzaal. Dit groeit uit in een sfeer die me aan een grote show doet denken. Ik zie Björk midden op een podium staan terwijl er van alles om haar heen gebeurd. Uiterst spannend begint 107 Steps. Op een klassiek-bed aangevuld met electronica hoor ik Björk tellen. Net als ik er in zit is het al weer opgehouden. Maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt met New World. De bijzondere stem van de IJslandse op een klassiekbed waar een goede opbouw in zit. Als de cd daarna stopt bekruipt mij het gevoel: "Zijn we nu al klaar".

Dat laatste is echt jammer te noemen, want ze hadden voor mij nog een half uur door mogen gaan met dergelijke afwisselende muziek die me zo wat de luidsprekers van binnen laten zien. Daardoor 4 sterren voor dit product wat niet af is.

avatar van blueritmo
Ik vond dit album geweldig. ik wilde de film dus ook gelijk zien. dat was een tegenvaller. niet dat de film slecht was, twas zo goed dat ik er nu twee dagen na nog aan moet denken. (helaas)

Nu ik gezien heb waar de nummers bij gezongen werden hoef ik ze niet meer te horen. zelfs New World niet die ik toch geweldig vond. nu word ik er een beetje misselijk van. toch zonde van zo'n mooie CD

avatar van Gerards Dream
blueritmo schreef:

Dat is erg jammer te noemen, dat je dit niet meer los kan horen van de film. Voor mij in elk geval een teken om het bij de muziek te houden, omdat film en ik twee heel verschillende dingen zijn. Toch blijft dit een mooi album van Björk voor mij al is het aan de korte kant.

avatar van barrett
Een bloedmooi duet met Thom Yorke, dit is gewoon een supermooie plaat die nog mooier wordt als je Dancer in the Dark bekijkt. Mooie film, niet voor niets mijn favoriete film.

avatar van Helicon
Mooie ost vooral het duet met Yorke en het laatste nummer zijn van een grote schoonheid

avatar van barrett
Prachtige soundtrack deze, een betere kon er toch niet gemaakt worden voor deze Musical/ Film.

sanquin
New World is zowel in de instrumentale opener als de gezongen track wereldschoon te noemen...!

avatar van barrett
Geef mij dan maar het duet met Thom Yorke wat een wereld klasse is dat toch...

avatar van vigil
Zeker een prachtige soundtrack, hoogstens wat aan de korte kant...

avatar van Leander1991
Thom Yorke en Bjork, twee dromers bijeen dat moet wat geven!

avatar van OldRottenhat
Erg mooi dit! Vooral het laatste nummer New World is schitterend! Spoedig de film eens bekijken! Benieuwd of de nummers dan nog meer op hun plaats vallen.

avatar van king_pin
De film is echt hartverscheurend en bloedmooi, mede dankzij een bijna perfecte soundtrack. Ik ben een fan van Björk geworden door Dancer in the Dark (en ook van Lars von Trier) en daar ben ik maar wat blij om!
Opening en sluiting van het album zijn het meest aangrijpend, ze hebben hetzelfde thema maar New World vind ik oprecht, meer dan ik ooit in een nummer hoorde, het ultieme zwanenzang van het leven.

avatar van Tupelo
Ook ik ben door de aangrijpende film bij dit album terechtgekomen. Ik ben niet echt fan van Bjork, maar I've Seen It All is een van de allermooiste nummers die ik ken. Maar dan vooral de versie uit de film! Ik hou heel erg van Thom York, maar ik vind de filmversie nu eenmaal veel scherper neergezet. Overigens heeft Bonnie Prince Billy ook nog een mooie cover van dit nummer gemaakt.

Stijn_Slayer
Als iemand mij vraagt waar ik nou het meeste een hekel aan heb, dan zijn het musicals! De allerlaagste cultuurvorm, brrr.. De anders fenomenale film krijgt een flinke tik door die flauwe dansjes en melodietjes. Op de cd klinkt het iets beter, maar zulke kitscherige troep kan zelfs Björk niet redden. Al vind ik '107 Steps' en 'New World' wel sterk, zeker met de film in het achterhoofd.

avatar van sluiswachter
erg stekelig; maar ja, daar houd ik wel van. soms. hier dus wel

avatar van jorro
Ik ken de film/musical niet, maar ik heb bij deze muziek die beelden ook niet nodig. Cvalda doet me nog het meest denken aan een musical. Ik vind dat (daardoor) ook het minste nummer van het album. Verder zijn het prachtige composities met I've Seen it All en de afsluiter New World als toppers.