Balmorhea - All Is Wild, All Is Silent (2009)

Label: Western Vinyl

1. Settler (6:39)
  2. March 4, 1831 (2:07)
  3. Harm and Boon (8:05)
  4. Elegy (2:20)
  5. Remembrance (5:49)
  6. Coahuila (3:32)
  7. Night in the Draw (4:09)
  8. Truth (7:06)
  9. November 1, 1832 (2:33)
Blogs kunnen zo fijn zijn om dingen te ontdekken. Hoesjes kunnen daarbij mooie visitekaartjes zijn want het aanbod is vaak zo groot dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien.
Het landschap wat te zien is op de hoes van All Is Wild, All Is Silent is een stuk ruimtelijker dan een dicht bos en het sprak me voldoende aan om het blind te proberen. De band Balmorhea zei me eigenlijk nog helemaal niets ook al hebben ze al eerder albums afgeleverd. Misschien zijn die compleet aan me voorbij gegaan vanwege het etiketje dat deze band opgeplakt krijgt hier en daar, nl. postrock. Aangezien dat niet helemaal mijn ding is bedank ik er dan ook meestal wel voor.

En toen hoorde ik opener Settler en wist niet wat ik meemaakte: dit is gewoon wonderlijke muziek die nergens zwaar overkomt en waar ik absoluut het label postrock niet op zou willen zien staan. Een instrumentaal nummer waar wel wat vocalen worden ingezet maar dan als instrument. Akoestische gitaarpartijen, swingend handgeklap en vooral zwierige strijkersarrangementen die de boel open houden. De conclusie is dan snel gemaakt: deze jongen zat gelijk op het puntje van zijn stoel en genoot volop van deze onverwachte traktatie. Als we verder op het album ook nog geconfronteerd worden met pianoklanken in combinatie met bijvoorbeeld de cello dan kan het eigenlijk al niet meer fout gaan.
Wat deze muziek extra aantrekkelijk maakt is dat het niet valt in de gevaarlijke valkuil genaamd saaiheid. Mooie klanktapijten zijn uiteraard zeer fijn maar kunnen op den duur gaan vervelen, zeker als het instrumentale albums betreft. Dit gezelschap weet dit te voorkomen door tempowisselingen door te voeren en over te komen alsof de duivel op hun hielen zit zonder onverdreven te gaan raggen. Ook de vocalen die spaarzaam ingezet worden als instrument werken sfeerverhogend en maken het net even anders evenals de toevoeging van de banjo.

All Is Wild, All Is Silent blijkt net zo ruig als het landschap op de foto maar heeft ook z'n grenzeloze schoonheid die het graag prijsgeeft.
Hopelijk zal het zijn wondere wereld voor velen gaan ontvouwen want het verdient wel wat luisteraars. Ik ben in elk geval overstag en kan hier voorlopig nog wel even mee vooruit: schitterend!

De perfecte soundtrack voor de betere western van nu.......

thedude1975
Ben heel erg benieuwd naar deze. River Arms was een van mijn favoriete platen van vorig jaar.

Ze zullen in het voorjaar een 25 tot 30 shows in Europa doen. Beter zit NL daarbij. Ik zou ze graag eens live willen zien..

avatar van Tha)Sven
Oh deze komt op mijn verjaardag uit
Deze moet ik meteen horen, want River Arms was erg mooi.

avatar van Bart
Klinkt goed, net als het vorige album, maar ik misschien gewoon een stem. Dat vind ik erg jammer. Dat heb ik nou altijd met dit soort instrumentale muziek. Ik kan er moeilijk naar luisteren, omdat ik gewoon van een mooie stem van een zanger of zangeres houdt.

avatar van Bart
misschien = mis

Wacht met smart.

aERodynamIC schreef:

Misschien hanteer je voor je jezelf dan wel een iets te krappe definitie van het begrip postrock? Gelet op hun album River Arms valt Balmorhea strikt genomen zeker in dat door velen verafschuwde hokje te stoppen. Je kan het in het geval van Balmorhea ook neo-klassiek noemen, maar dat is al helemaal schelden op MuMe.

avatar van Chameleon Day
alpeko schreef:

Echt neo-klassiek is het ook niet, wel invloeden van. Ik denk toch meer te plaatsen in de post-rock, de uiterwaarden daarvan.....maar ach wat doet het ertoe. Het gaat erom wat het met je doet....post-rock of niet.

avatar van DemoColorScheme
Ik ben erg benieuwd .. ik ben hem nu aan het luisteren. 'rivers arms' was voor mij toch wel een van de toppers van 2008.

avatar van [F]luister
Balmorhea speelt op 10mei in Dordrecht. Check www.myspace.com/fluister

[F]luister schreef:
Balmorhea speelt op 10mei in Dordrecht. Check www.myspace.com/fluister

Dat is lekker dichtbij voor mij.

Luister nu naar enkele nummers van het nieuwe album op Youtube maar op dit moment doen ze toch nog onder voor die van hun vorige album.

avatar van musicfriek
Bart schreef:
Klinkt goed, net als het vorige album, maar ik misschien gewoon een stem.

Dat heb ik nu juist niet, dit is voor mij nu heerlijke muziek om in het weekend op te zetten of na een dag hard werken. Gegarandeerd dat je lekker bij zult komen. Was hier nog niet bekend mee, maar dankzij Aero heb ik dit mogen ontdekken. Nogmaals bedankt voor deze tip Dit gaat nog vele, vele luisterbeurten krijgen.

En wil je het op cd hebben dan is ie nu tijdelijk voor 8,99 via cd-wow te koop: geen geld voor zo'n prachtplaat!

avatar van alpeko
Settler en Harm and Boon ontstijgen het niveau van de vorige plaat. Op hun vorige album River arms waren de nummer qua opbouw vrij eenzijdig. Ze eindigde (na 3 of 4 min.) zoals ze begonnen waardoor het nooit echt spannend wordt.

Settler en Harm and Boon zijn dat wel. Settler doet me bij vlagen denken aan het album Parades van Efterklang. Ook valt de veelzijdigheid in instrumenten op. Op hun vorige album heb ik enkel piano, cello, strijkers en akoestische gitaar kunnen ontdekken. Nu hoor ik ook nog harp en electrische gitaren de revue passeren.

avatar van trebremmit
Dit is mij wat te eentonig en te lief, beetje teveel getokkel er had wel wat meer afwisseling in mogen zitten.

avatar van indie-nerd
bezig aan eerste luisterbeurt! openingssong bevalt heel erg prima..

avatar van jtsterkenburg
ongelofelijk dat er hier nog geen link is geplaats, ziehier de geweldige clip voor remembrance:

remembrance // balmorhea // all is wild, all is silent on Vimeo

(wanneer gaat musicmeter vimeo ondersteunen?)

avatar van bommel
Verschillende keren geprobeerd, maar kan me niet bekoren.
Zal niet stemmen, want is blijkbaar niet mijn soort muziek.

avatar van MMM
MMM
Beetje braaf, maar zeker de moeite waard.
harm and boon en remembrance springen er wat mij betreft wel uit.

avatar van likeahurricane
Remembrance, Truth, Settler zijn wel de mooiste nummers van deze cd.

Concertberichten verplaatst naar Balmorhea

avatar van ddutch
Sfeervolle post(folk)rock plaat. Muziek die misschien wel in de smaak valt bij liefhebbers van Godspeed You! Black Emperor. Ik vind Truth het mooiste nummer uit het oeuvre van Balmorhea en dat staat op deze plaat. Jammer dat de elektrische piano zo beroerd en onnatuurlijk klinkt.
In 2010 heb ik ze live gezien in Ekko in Utrecht met in het voorprogramma, een toen vrij nog onbekende Nils Frahm, en dat was zeker een memorabele avond.